{"id":26138,"date":"2018-11-22T10:30:10","date_gmt":"2018-11-22T09:30:10","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=26138"},"modified":"2018-11-22T10:53:15","modified_gmt":"2018-11-22T09:53:15","slug":"lee-ben-luvban-vagy-mindegy","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2018\/11\/22\/lee-ben-luvban-vagy-mindegy\/","title":{"rendered":"Lee-ben, luvban, vagy mindegy?"},"content":{"rendered":"

A vitorl\u00e1s versenyz\u00e9s nem egy egzakt dolog. Az ember vagy megtanulja, vagy igaz\u00e1n csak k\u00eds\u00e9rletezni tud, de mivel a sz\u00e9l nem \u00e1lland\u00f3, ez\u00e9rt a k\u00eds\u00e9rletez\u00e9s is m\u00e1s \u00e9s m\u00e1s eredm\u00e9nyeket hoz. Ez\u00e9rt \u00e9rdemes n\u00e9h\u00e1ny dolgot elsaj\u00e1t\u00edtani \u00e9s haszn\u00e1lni, mert biztosra ugyan \u00edgy sem mehet\u00fcnk, de legal\u00e1bb azzal a tudattal haj\u00f3zhatunk, hogy a „nagyk\u00f6nyv” szerint vitorl\u00e1zunk \u00e9s el\u0151bb-ut\u00f3bb \u00f6ssze\u00e1ll. Sok id\u0151t sp\u00f3rolunk meg a versenyz\u00e9s elsaj\u00e1t\u00edt\u00e1s\u00e1ban.<\/p>\n

 <\/p>\n

Ehhez szeretn\u00e9k hozz\u00e1j\u00e1rulni ezzel a cikksorozattal. Kezdj\u00fck a rajtol\u00e1ssal.<\/p>\n

 <\/p>\n

A rajtvonalnak k\u00e9t v\u00e9ge van, mint a botnak. Hogy m\u00e9gis m\u00e1s, azt onnan l\u00e1tjuk, hogy k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 elnevez\u00e9se van a k\u00e9t v\u00e9gnek. A vitorl\u00e1s \u00fatjogszab\u00e1lyok szerint jobb csap\u00e1son \u00e1llunk fel a rajtvonalra, mert nem baj, ha \u00fatjogosak vagyunk. Teh\u00e1t a rajtvonal bal v\u00e9ge (ha az indul\u00e1s ir\u00e1ny\u00e1ba n\u00e9z\u00fcnk) a lee, jobb oldala a luv. Balatoni p\u00e1lyaversenyeken a rajthaj\u00f3 a rajtvonal luv v\u00e9g\u00e9n \u00e1ll \u00e1ltal\u00e1ban. De ez att\u00f3l is f\u00fcgg, hogy jobb vagy balkezes p\u00e1ly\u00e1t futunk (err\u0151l majd k\u00e9s\u0151bb).<\/p>\n

 <\/p>\n

Hogy hol el\u0151ny\u00f6sebb rajtolni, azon m\u00falik, hogy a sz\u00e9ltengely \u00e9s a rajtvonal milyen sz\u00f6get z\u00e1r be egym\u00e1ssal. Ha 90 fok, akkor j\u00f3l dolgozott a rendez\u0151s\u00e9g \u00e9s a sz\u00e9l is egy\u00fcttm\u0171k\u00f6d\u0151 \u00e9s \u00edgy a mez\u0151ny egyenletesen oszlik el a rajtvonalon, hisz l\u00e9nyeg\u00e9ben mindegy, hogy hol rajtolsz, csak gyorsan \u00e9s pontosan tedd. Persze az is fontos ilyenkor, hogy a p\u00e1lya melyik oldal\u00e1t favoriz\u00e1ljuk \u00e9s mit gondolunk a sz\u00e9l mozg\u00e1s\u00e1r\u00f3l. De alapvet\u0151en nem a rajtvonal elhelyezked\u00e9se d\u00f6nti el, hol rajtolunk.<\/p>\n

 <\/p>\n

Ha a sz\u00e9l balr\u00f3l f\u00faj, vagyis a sz\u00e9ltengely a rajtvonal tengellyel kisebb sz\u00f6get z\u00e1r be a lee oldal fel\u00e9, akkor a rajtvonal lee oldala az el\u0151ny\u00f6sebb. Min\u00e9l hegyesebb a sz\u00f6g, ann\u00e1l el\u0151ny\u00f6sebb.<\/p>\n

 <\/p>\n

Mi\u00e9rt? Els\u0151sorban az\u00e9rt, mert amint a lee oldalon l\u00e9v\u0151 haj\u00f3k meg tudnak fordulni, magass\u00e1gi el\u0151ny\u00fck lesz a luv oldalon rajtol\u00f3kkal szemben. Ugyanez ford\u00edtva is igaz, csak luv rajt eset\u00e9n m\u00e1shogy kell a rajtvonalat megk\u00f6zel\u00edteni \u00e9s az el\u0151ny fordul\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl is fel\u00e9p\u00fcl. \u00c9s l\u00e1ssuk be, egy 400 m\u00e9teres rajtvonalon 400 m\u00e9ter magass\u00e1gf\u00f6l\u00e9ny el\u00e9g sz\u00e9pen tud fizetni.<\/p>\n

 <\/p>\n

Lee rajt eset\u00e9n a legel\u0151ny\u00f6sebb helyzetben a legals\u00f3 haj\u00f3 van (a leeb\u00f3j\u00e1hoz legk\u00f6zelebb l\u00e9v\u0151), hisz \u0151 az egyetlen, aki tiszta sz\u00e9lben vitorl\u00e1zik, m\u00e9gis ennek a helyzetnek a kivitelez\u00e9se a legnehezebb, hiszen mindenki erre a poz\u00edci\u00f3ra v\u00e1gyik, \u00e9s ha elk\u00e9sik vagy lassan ind\u00edt, akkor egy eg\u00e9sz mez\u0151nyt el kell viselnie maga f\u00f6l\u00f6tt.<\/p>\n

 <\/p>\n

folyt. k\u00f6v.<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

A vitorl\u00e1s versenyz\u00e9s nem egy egzakt dolog. Az ember vagy megtanulja, vagy igaz\u00e1n csak k\u00eds\u00e9rletezni tud, de mivel a sz\u00e9l nem \u00e1lland\u00f3, ez\u00e9rt a k\u00eds\u00e9rletez\u00e9s is m\u00e1s \u00e9s m\u00e1s eredm\u00e9nyeket hoz. Ez\u00e9rt \u00e9rdemes n\u00e9h\u00e1ny dolgot elsaj\u00e1t\u00edtani \u00e9s haszn\u00e1lni, mert biztosra ugyan \u00edgy sem mehet\u00fcnk, de legal\u00e1bb azzal a tudattal haj\u00f3zhatunk, hogy a „nagyk\u00f6nyv” szerint vitorl\u00e1zunk […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":26140,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[2146,1804],"tags":[2149,2147,2148,388],"sailing_author":"","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/26138"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=26138"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/26138\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/26140"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=26138"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=26138"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=26138"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}