{"id":26153,"date":"2018-11-23T14:11:12","date_gmt":"2018-11-23T13:11:12","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=26153"},"modified":"2018-11-23T14:11:55","modified_gmt":"2018-11-23T13:11:55","slug":"atlantic-rally-for-cruisers-arc-statisztika","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2018\/11\/23\/atlantic-rally-for-cruisers-arc-statisztika\/","title":{"rendered":"Atlantic Rally for Cruisers (ARC) statisztika"},"content":{"rendered":"

Az Atlantic Rally for Cruisers, vitorl\u00e1s k\u00f6r\u00f6kben k\u00f6zismert n\u00e9ven az ARC minden \u00e9vben a t\u00faravitorl\u00e1sok sz\u00e1m\u00e1ra megrendez\u00e9sre ker\u00fcl\u0151 Atlanti-\u00e1tkel\u0151 verseny. A rally-t az erd\u00e9lyi sz\u00e1rmaz\u00e1s\u00fa vil\u00e1gh\u00edr\u0171 vitorl\u00e1z\u00f3, Jimmy Cornell alap\u00edtotta 1986-ban, felismerv\u00e9n az ig\u00e9nyt, hogy \u00e9vr\u0151l-\u00e9vre mind t\u00f6bb eur\u00f3pai vitorl\u00e1s szeretne \u00e1tkelni az Atlanti-\u00f3ce\u00e1non a Karib-tengerre, hogy az \u00e9szaki f\u00e9lteke tel\u00e9t ott t\u00f6ltse el. Az \u00e1tkel\u0151 haj\u00f3k a rally-n szervezett form\u00e1ban, biztons\u00e1gosan haj\u00f3zhatnak, r\u00e1ad\u00e1sul maga a verseny is nagyszer\u0171 \u00e9lm\u00e9nyt k\u00edn\u00e1l.<\/p>\n

 <\/p>\n

B\u00e1r Jimmy – akit \u00e9n is bar\u00e1tomnak nevezhetek – 1998-ban nyugd\u00edjba vonult, a World Cruising Club az\u00f3ta is minden novemberben \u00fatj\u00e1ra ind\u00edtja a versenyt, s\u0151t sz\u00e1mos m\u00e1s \u00fatvonalon is (pl. ARC Europe, ARC Bahamas, stb.), \u00e9s f\u00f6ld k\u00f6r\u00fcl is (Word ARC). Jimmy a Szenved\u00e9lyem a tenger<\/a> c\u00edm\u0171 k\u00f6nyv\u00e9ben sz\u00e1mos \u00e9rdekess\u00e9get elmes\u00e9l err\u0151l a rally-r\u00f3l (is), most azonban a m\u00e9lt\u00e1n n\u00e9pszer\u0171 Atlanti ARC esem\u00e9nysorozatban r\u00e9szt vev\u0151 haj\u00f3kr\u00f3l \u00e9s haj\u00f3sokr\u00f3l a Yachting World \u00e1ltal k\u00e9sz\u00edtett felm\u00e9r\u00e9s-sorozat eredm\u00e9nyeir\u0151l, statisztik\u00e1ir\u00f3l lesz sz\u00f3.<\/p>\n

 <\/p>\n

Az ARC sz\u00e1mos (k\u00f6zt\u00fck t\u00f6bb magyar) vitorl\u00e1z\u00f3 sz\u00e1m\u00e1ra is egy \u201cmust-do\u201d esem\u00e9ny, amin legal\u00e1bb egyszer az \u00e9letben r\u00e9szt kell venni. A Gran Canari\u00e1r\u00f3l Saint Luci\u00e1ra tart\u00f3 2700 m\u00e9rf\u00f6ldes rally \u00e9vente t\u00f6bb mint 200 haj\u00f3t \u00e9s 1200 embert vonz.<\/p>\n

 <\/p>\n

A cikk aktualit\u00e1s\u00e1t az adja, hogy a klasszikus \u00fatvonalon indul\u00f3 haj\u00f3k holnaput\u00e1n, november 25-\u00e9n, vas\u00e1rnap rajtolnak Gran Canari\u00e1r\u00f3l, j\u00f3llehet a Z\u00f6ld-foki-szigetek \u00e9rint\u00e9s\u00e9vel haj\u00f3z\u00f3 ARC+ m\u00e1r 11-\u00e9n elindult, \u00e9s az ARC+ St. Vincent rally versenyz\u0151i is \u00faton vannak m\u00e1r 15-e \u00f3ta.<\/p>\n

 <\/p>\n

Id\u00e9n 30 orsz\u00e1gb\u00f3l 178 haj\u00f3 indul, b\u00e1r egy haj\u00f3 sem lesz ott magyar lobog\u00f3 alatt, viszont t\u00f6bb horv\u00e1t indul\u00f3t tal\u00e1ltam. Eddig a cs\u00facs l\u00e9tsz\u00e1m 250 haj\u00f3 felett volt. De milyen haj\u00f3k \u00e9s milyen emberek vesznek r\u00e9szt ezen a versenyen? Ennek j\u00e1rt ut\u00e1na a Yachting World brit vitorl\u00e1s magazin. 18 \u00e9ve k\u00e9sz\u00edtenek felm\u00e9r\u00e9seket a rajtol\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt, s azt tapasztalt\u00e1k, hogy a haj\u00f3k m\u00e9rete folyamatosan emelkedik.<\/p>\n

 <\/p>\n

De n\u00e9zz\u00fck meg, hogy mit tapasztaltak, amikor a r\u00e9sztvev\u0151 haj\u00f3k m\u00e9ret\u00e9n k\u00edv\u00fcl a r\u00e9sztvev\u0151 haj\u00f3sok kor\u00e1t \u00e9s nem\u00e9t, a leg\u00e9nys\u00e9gek l\u00e9tsz\u00e1m\u00e1t, a k\u00f6lts\u00e9geket vagy \u00e9ppen a haj\u00f3k felszerel\u00e9s\u00e9t is vizsg\u00e1lt\u00e1k. Az al\u00e1bb olvashat\u00f3 statisztik\u00e1k a Yachting World 2014-es felm\u00e9r\u00e9s\u00e9nek adatai alapj\u00e1n k\u00e9sz\u00fcltek.<\/p>\n

 <\/p>\n

Transzatlanti haj\u00f3k<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

A rally h\u00e1rom \u00e9vtizedes t\u00f6rt\u00e9net\u00e9ben megfigyelhet\u0151, hogy a haj\u00f3k m\u00e9rete egyre n\u00f6vekszik, \u00e9s m\u00e1r jelent\u0151s ar\u00e1nyban r\u00e9szesednek a t\u00f6bbtest\u0171 haj\u00f3k is. Az \u00e1tlagos haj\u00f3m\u00e9ret 48ft 4inch (14,73 m), jelent\u0151s t\u00f6bbs\u00e9gben vannak a 40-50\u2019 k\u00f6z\u00f6tti haj\u00f3k, ez pedig azt jelenti, hogy a 12-15 m k\u00f6z\u00f6tti haj\u00f3hossz a legoptim\u00e1lisabb m\u00e9ret az \u00f3ce\u00e1n\u00e1tkel\u00e9sre, f\u0151leg ha azt is megn\u00e9zz\u00fck, hogy h\u00e1ny haj\u00f3n van k\u00e9tf\u0151s (f\u00e9rj-feles\u00e9g) leg\u00e9nys\u00e9g, mekkora a n\u0151k sz\u00e1ma \u00e9s milyen a leg\u00e9nys\u00e9gek \u00f6sszet\u00e9tele. Roppant \u00e9rdekes, hogy m\u00edg a 40\u2019 alattiak csak 15%-ot tesznek ki, a mez\u0151ny majd’ negyede 50-60 l\u00e1b hossz\u00fas\u00e1g\u00fa haj\u00f3kb\u00f3l \u00e1ll!<\/p>\n

 <\/p>\n

A kutat\u00e1s m\u00e1sik meg\u00e1llap\u00edt\u00e1sa, hogy a flotta haj\u00f3i viszonylag fiatalok \u00e9s modern konstrukci\u00f3k. A haj\u00f3k \u00e1tlag \u00e9letkora 11 \u00e9v, m\u00edg a medi\u00e1n kor csak h\u00e9t \u00e9v (a medi\u00e1n az az \u00e9rt\u00e9k, amely a sorba rendezett adatokat k\u00e9t egyenl\u0151 r\u00e9szre osztja).<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Az ARC haj\u00f3k jelent\u0151s r\u00e9sze \u00fajonnan v\u00edzre bocs\u00e1jtott volt. A 2008-as recesszi\u00f3 ellen\u00e9re a haj\u00f3k negyede az elm\u00falt \u00e9vekben ker\u00fclt v\u00edzre, s ezek nagy r\u00e9sze 45\u2019 feletti m\u00e9ret\u0171. A legn\u00e9pszer\u0171bb 40-50 ft csoportban el\u00e9g nagy a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g a haj\u00f3k \u00e1r\u00e1ban. A t\u00f6bbs\u00e9g a \u20ac80 000-250 000 k\u00f6z\u00f6tti \u00e9rt\u00e9ket k\u00e9pviseli, de nem sokkal marad el azon haj\u00f3k sz\u00e1ma, amelyek\u00e9rt m\u00e1r \u20ac250 000-500 000 k\u00f6z\u00f6tti, illetve egymilli\u00f3 eur\u00f3 k\u00f6r\u00fcli \u00f6sszeget fizettek a tulajdonosok.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Szkipperek \u00e9s leg\u00e9nys\u00e9g\u00fck<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

Egy adat nem v\u00e1ltozott az \u00e9vek alatt: a tipikus m\u00e9lytengeri szkipperekre vonatkoz\u00f3 adatok. A \u201cbl\u00fav\u00f3t\u00f6:\u201d szkipperek \u00e1tlagos \u00e9letkora 55 \u00e9v, akik el\u0151-nyugd\u00edjukat t\u00f6ltik, mert eladt\u00e1k a biznisz\u00fcket, de legal\u00e1bbis t\u00e1vir\u00e1ny\u00edtj\u00e1k, \u00e1tengedve a napi feladatokat m\u00e1snak, elegend\u0151 id\u0151t teremtve maguknak az \u00f3ce\u00e1ni haj\u00f3z\u00e1shoz. Ezek alapj\u00e1n a Yachting World elemz\u0151i azt felt\u00e9telezik, hogy a hossz\u00fat\u00e1v\u00fa vitorl\u00e1z\u00e1shoz sz\u00fcks\u00e9ges krit\u00e9riumok (id\u0151, lehet\u0151s\u00e9g \u00e9s p\u00e9nz) az \u00f6tvenes koroszt\u00e1ly m\u00e1sodik fel\u00e9ben l\u00e9v\u0151k sz\u00e1m\u00e1ra adottak.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Sok haj\u00f3 eset\u00e9ben a neh\u00e9zs\u00e9g a leg\u00e9nys\u00e9g toborz\u00e1s\u00e1n\u00e1l jelentkezik. Olyan embereket kell tal\u00e1lni, akik el\u00e9g id\u0151vel rendelkeznek \u00e9s kell\u0151en k\u00e9pzettek is. 2014-ben 1407 f\u0151 vett r\u00e9szt a versenyen, legt\u00f6bben a csal\u00e1dtagok \u00e9s a bar\u00e1tok k\u00f6r\u00e9b\u0151l ker\u00fcltek ki. A leg\u00e9nys\u00e9g l\u00e9tsz\u00e1m\u00e1nak \u00e1tlaga 5 ember, mert ez el\u00e9g a megb\u00edzhat\u00f3 \u0151rszolg\u00e1lat ell\u00e1t\u00e1s\u00e1hoz, de nem okoz zs\u00fafolts\u00e1got a haj\u00f3n.<\/p>\n

 <\/p>\n

A k\u00e9tszem\u00e9lyes haj\u00f3k nagy sz\u00e1m\u00e1nak tal\u00e1n az az oka, hogy meglehet\u0151sen neh\u00e9z olyan leg\u00e9nys\u00e9get tal\u00e1lni, akikn\u00e9l az \u201cel\u00e9g szabadid\u0151-azonos gondolkod\u00e1sm\u00f3d\u201d komb\u00f3 megtal\u00e1lhat\u00f3. Ez\u00e9rt a vizsg\u00e1lt id\u0151szakban 27 n\u00e9gykezes leg\u00e9nys\u00e9g nevezett, ami valamivel t\u00f6bb, mint a teljes flotta 10 sz\u00e1zal\u00e9k\u00e1t teszi ki. Ami a haj\u00f3m\u00e9retet illeti ebben a csoportban, az ide\u00e1lis haj\u00f3m\u00e9ret 41 l\u00e1b k\u00f6r\u00fcl volt. Ebben a m\u00e9retben a haj\u00f3 k\u00e9t ember \u00e1ltal viszonylag k\u00e9nyelmesen \u00fczemeltethet\u0151, felt\u00e9ve, ha az olyan alapvet\u0151 felszerel\u00e9s, mint az autopilot vagy a sz\u00e9lkorm\u00e1ny, valamint az \u00e1ramell\u00e1t\u00e1s biztos\u00edt\u00e1sa rendelkez\u00e9sre \u00e1ll; s val\u00f3ban, ezekn\u00e9l a p\u00e1rokn\u00e1l ezek a felt\u00e9telek adottak is voltak. A legfontosabb k\u00e9rd\u00e9snek ebben a csoportban az t\u0171nik, hogy mik\u00e9nt lehet kezelni egy jelent\u0151sebb \u00fczemzavart vagy haj\u00f3k\u00e1rt.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Atlanti \u00fatvonalak<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

\u00d6sszehasonl\u00edt\u00e1sra ker\u00fcltek a haj\u00f3k \u00e1ltal v\u00e1lasztott – meglehet\u0151sen elt\u00e9r\u0151 – \u00fatvonalak is. Az \u00e9szaki \u00fatvonal r\u00f6videbb, mert k\u00f6zel \u00e1ll az elm\u00e9leti f\u0151k\u00f6r\u00edvi (ortodr\u00f3ma) \u00fatvonalhoz, amely kb. 2600 tengeri m\u00e9rf\u00f6ld, viszont itt az id\u0151j\u00e1r\u00e1s frontos \u00e9s elfordulhatnak szembe szelek. A d\u00e9li \u00fatvonalat nevezhetj\u00fck az igazi passz\u00e1tsz\u00e9l-\u00fatvonalnak, sokkal megb\u00edzhat\u00f3bb, ez\u00e9rt jobban kedvelik a kisebb m\u00e9ret\u0171 haj\u00f3k \u00e9s a csal\u00e1di, vagy n\u00e9gykezes leg\u00e9nys\u00e9gek. H\u00e1tr\u00e1nya viszont, hogy n\u00e9h\u00e1ny sz\u00e1z m\u00e9rf\u00f6lddel hosszabb.<\/p>\n

 <\/p>\n

2013-ban az \u00fatvonalv\u00e1laszt\u00e1s dilemm\u00e1j\u00e1t egy hatalmas \u201clav\u00f3r\u201d (sz\u00e9lcsendes ter\u00fclet) is s\u00falyosb\u00edtotta. Egy f\u00e9l\u00fati ponton a leg\u00e9szakibb \u00e9s a legd\u00e9libb jacht k\u00f6z\u00f6tt 1300 m\u00e9rf\u00f6ld volt a t\u00e1vols\u00e1g, mik\u00f6zben a mez\u0151ny k\u00e9tmilli\u00f3 n\u00e9gyzetm\u00e9rf\u00f6ld (!) ter\u00fcleten sz\u00f3r\u00f3dott sz\u00e9t\u2026<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

A haj\u00f3k felszerel\u00e9se<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

V\u00e9g\u00fcl vess\u00fcnk egy pillant\u00e1st az al\u00e1bbi diagramra, amely a haj\u00f3k felszerel\u00e9s\u00e9t mutatja haj\u00f3m\u00e9retekre felbontva. Ebb\u0151l j\u00f3l l\u00e1that\u00f3, hogy mennyire elterjedtek a m\u0171holdas kommunik\u00e1ci\u00f3s berendez\u00e9sek (a haj\u00f3k t\u00f6bb, mint k\u00e9tharmada vitt mag\u00e1val SatCom eszk\u00f6zt), mik\u00f6zben a hagyom\u00e1nyos r\u00e1di\u00f3 csak a haj\u00f3k alig harmad\u00e1n\u00e1l volt megtal\u00e1lhat\u00f3. (Err\u0151l a k\u00e9rd\u00e9sr\u0151l nemr\u00e9g m\u00e1r sz\u00f3 volt [Nr. 56., november 2.], nevezetesen kell-e a t\u00e1vol k\u00f6rzeti \u201cLRC\u201d k\u00e9pes\u00edt\u00e9s az \u00f3ce\u00e1ni haj\u00f3kon; \u00e9s m\u00e9g lesz is sz\u00f3, kb. ilyen c\u00edmmel \u201cMilyen kommunik\u00e1ci\u00f3s eszk\u00f6zt haszn\u00e1lnak az \u00f3ce\u00e1n\u00e1tkel\u0151 haj\u00f3k?\u201d) Az is j\u00f3l l\u00e1that\u00f3, hogy az AIS mennyire elterjedt, s mennyire n\u00f6veli a biztons\u00e1got (\u00e9s a biztons\u00e1g \u00e9rz\u00e9s\u00e9t). A diagram mag\u00e1rt besz\u00e9l\u2026<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Az Atlantic Rally for Cruisers, vitorl\u00e1s k\u00f6r\u00f6kben k\u00f6zismert n\u00e9ven az ARC minden \u00e9vben a t\u00faravitorl\u00e1sok sz\u00e1m\u00e1ra megrendez\u00e9sre ker\u00fcl\u0151 Atlanti-\u00e1tkel\u0151 verseny. A rally-t az erd\u00e9lyi sz\u00e1rmaz\u00e1s\u00fa vil\u00e1gh\u00edr\u0171 vitorl\u00e1z\u00f3, Jimmy Cornell alap\u00edtotta 1986-ban, felismerv\u00e9n az ig\u00e9nyt, hogy \u00e9vr\u0151l-\u00e9vre mind t\u00f6bb eur\u00f3pai vitorl\u00e1s szeretne \u00e1tkelni az Atlanti-\u00f3ce\u00e1non a Karib-tengerre, hogy az \u00e9szaki f\u00e9lteke tel\u00e9t ott t\u00f6ltse el. Az […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":26154,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1762,1804],"tags":[398,2150],"sailing_author":"Horv\u00e1th Csaba","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/26153"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=26153"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/26153\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/26154"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=26153"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=26153"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=26153"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}