{"id":26640,"date":"2019-07-03T11:25:51","date_gmt":"2019-07-03T09:25:51","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=26640"},"modified":"2019-07-03T11:59:48","modified_gmt":"2019-07-03T09:59:48","slug":"kekszalag-es-anomaliai-nyomkovetes","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2019\/07\/03\/kekszalag-es-anomaliai-nyomkovetes\/","title":{"rendered":"K\u00e9kszalag \u00e9s anom\u00e1li\u00e1i – nyomk\u00f6vet\u00e9s"},"content":{"rendered":"

Ez a r\u00e9sze a K\u00e9kszalagoknak sosem volt rendben. Ami\u00f3ta a technika lehet\u0151v\u00e9 tette, nem siker\u00fclt megval\u00f3s\u00edtani egy j\u00f3 nyomk\u00f6vet\u00e9st.<\/p>\n

 <\/p>\n

A dolog ott kezd\u0151d\u00f6tt eml\u00e9keim szerint, hogy \u00f6sszesen 20 haj\u00f3 kapott nyomk\u00f6vet\u0151t, ami v\u00e9lem\u00e9nyem szerint az egyenl\u0151 p\u00e1ly\u00e1k, egyenl\u0151 es\u00e9lyek elv\u00e9t r\u00f6gt\u00f6n felr\u00fagta, hiszen az a 20 haj\u00f3 r\u00f6gt\u00f6n l\u00e1that\u00f3v\u00e1 v\u00e1lt a t\u00f6bbiek sz\u00e1m\u00e1ra, m\u00edg \u0151k nem felt\u00e9tlen\u00fcl l\u00e1tt\u00e1k az esetleges aktu\u00e1lis ellenfeleiket. A helyzetet persze azut\u00e1n a hely\u00e9re billentette az, hogy az erre dedik\u00e1lt infrastrukt\u00fara szinte minden esetben a rajt ut\u00e1n p\u00e1r \u00f3r\u00e1val \u00f6sszeomlott \u00e9s \u00edgy nem l\u00e1tott senki semmit.<\/p>\n

 <\/p>\n

Azut\u00e1n egyre t\u00f6bb haj\u00f3 kapott nyomk\u00f6vet\u0151t, de itt is az infrastrukt\u00fara kell\u0151 ereje hi\u00e1nyzott \u00e9s alig p\u00e1r \u00f3r\u00e1val a rajt ut\u00e1n ism\u00e9t \u00f6sszeomlott ez a fajta k\u00f6zvet\u00edt\u00e9s.<\/p>\n

 <\/p>\n

Els\u0151 alkalommal, ha j\u00f3l eml\u00e9kszem, tavaly volt minden haj\u00f3n a rendez\u0151s\u00e9g \u00e1ltal biztos\u00edtott nyomk\u00f6vet\u0151, ez\u00fattal – min\u0151 meglepet\u00e9s! – nem is omlott \u00f6ssze a rendszer, csak nem volt felk\u00e9sz\u00fclve 600+ haj\u00f3 modellez\u00e9s\u00e9re azon a fel\u00fcleten, ahol a k\u00f6zvet\u00edt\u00e9s zajlott. \u00c9s csak a verseny v\u00e9g\u00e9re lett n\u00e9h\u00e1ny szolg\u00e1ltat\u00e1s m\u0171k\u00f6d\u0151k\u00e9pes.<\/p>\n

 <\/p>\n

Na v\u00e9gre valami fejl\u0151d\u00e9s – gondoltam – legal\u00e1bb az egyenl\u0151 p\u00e1ly\u00e1k, egyenl\u0151 es\u00e9lyek elv\u00e9vel kezdt\u00fcnk valamit. Nem ismerve a h\u00e1tteret tavaly, tov\u00e1bbra is az l\u00e1tszott, hogy minden \u00e9vben \u00fajra kezdj\u00fck a fejleszt\u00e9seket, \u00e9s ahelyett, hogy egy rendszert \u00e9vek alatt t\u00f6k\u00e9letesre fejleszt\u00fcnk, mindig \u00faj \u00e9s \u00faj v\u00e1llalkoz\u00f3kat b\u00edzunk meg a feladattal \u00e9s azok term\u00e9szetesen elbuknak, hisz vagy tesztelni nem tudj\u00e1k a rendszereiket ilyen k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6z\u00f6tt, vagy nem \u00e1llnak kell\u0151 al\u00e1zattal ehhez dolgokhoz \u00e9s al\u00e1becs\u00fclik a verseny napj\u00e1n a szervereiken keletkez\u0151 forgalmat.<\/p>\n

 <\/p>\n

Az idei \u00e9vben v\u00e9gre megold\u00f3dni l\u00e1tszik ez a probl\u00e9ma, hisz egy j\u00f3l kiforrott, j\u00f3l m\u0171k\u00f6d\u0151 rendszert siker\u00fclt szerezni a Kwindoo j\u00f3volt\u00e1b\u00f3l.<\/p>\n

 <\/p>\n

De… \u00c9s most j\u00f6nnek az agg\u00e1lyaim a dologgal kapcsolatban. Ez egy olyan rendszer, amelyet a haj\u00f3s a saj\u00e1t telefonj\u00e1ra telep\u00edt \u00e9s az ott fut\u00f3 kliens fogja a GPS adatokat a rendszer sz\u00e1m\u00e1ra elk\u00fcldeni, ami azt jelenti, hogy egy, a haj\u00f3n tart\u00f3zkod\u00f3 szem\u00e9lynek kell a telefonj\u00e1t m\u0171k\u00f6d\u0151k\u00e9pes \u00e1llapotban \u00fczemeltetni a verseny 48 \u00f3r\u00e1s id\u0151tartama alatt. T\u00fal azon, hogy eleve agg\u00e1lyos b\u00e1rkit arra k\u00f6telezni, hogy  nyomk\u00f6vet\u0151 szoftvert telep\u00edtsen a telefonj\u00e1ra, az illet\u0151nek kell biztos\u00edtania a szoftver m\u0171k\u00f6d\u00e9si felt\u00e9teleit is: az arra alkalmas okostelefont, a mobil internet kapcsolatot, valamint az elegend\u0151 \u00e1ramforr\u00e1st, hisz a GPS megsokszorozza a telefon fogyaszt\u00e1s\u00e1t. Mindezzel semmi probl\u00e9ma nem lenne, ha a versenyki\u00edr\u00e1s\u00e1ban opcion\u00e1lisk\u00e9nt szerepelne a haszn\u00e1lata \u00e9s nem k\u00f6telez\u0151k\u00e9nt.<\/p>\n

 <\/p>\n

Persze van erre megold\u00e1s. Kell venni k\u00fcls\u0151 aksikat, egy m\u00e1sik telefont, egy m\u00e1sik el\u0151fizet\u00e9st \u00e9s m\u00e1ris remek\u00fcl m\u0171k\u00f6dik a rendszer. K\u00e9rd\u00e9s, hogy ha a nyomk\u00f6vet\u00e9s k\u00f6lts\u00e9geit r\u00e9szben r\u00e1terhelj\u00fck a versenyz\u0151re, akkor jogosan tehetj\u00fck-e azt k\u00f6telez\u0151v\u00e9? J\u00f3, tudom, hogy a versenyki\u00edr\u00e1s k\u00f6telez\u0151v\u00e9 teszi ugyan, de nem felt\u00e9tlen b\u00fcntet kiz\u00e1r\u00e1ssal (a szankci\u00f3k kapcs\u00e1n mind\u00f6ssze annyi szerepel a versenyki\u00edr\u00e1sban, hogy a szab\u00e1ly megs\u00e9rt\u00e9s\u00e9\u00e9rt j\u00e1r\u00f3 b\u00fcntet\u00e9s az \u00d3v\u00e1si Bizotts\u00e1g d\u00f6nt\u00e9s\u00e9t\u0151l f\u00fcgg). De akkor meg minek? Komolytalan az eg\u00e9sz, jelen \u00e1llapot\u00e1ban gyakorlatilag csak arra j\u00f3, hogy a rokonok\/bar\u00e1tok ott izgulhassanak a k\u00e9perny\u0151 el\u0151tt, mert ami miatt igaz\u00e1n lenne \u00e9rtelme – b\u00f3jasorrend, eredm\u00e9nysz\u00e1m\u00edt\u00e1s – pont arra nem haszn\u00e1ljuk.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u00c9s mik\u00f6zben r\u00e1terhelj\u00fck a versenyz\u0151re ennek minden felel\u0151ss\u00e9g\u00e9t \u00e9s k\u00f6lts\u00e9geit, ek\u00f6zben azt olvasom, hogy minden akkredit\u00e1lt m\u00e9di\u00e1nak biztos\u00edtunk motorost. Megint egy k\u00e9rd\u00e9s mer\u00fcl fel bennem: kit \u00e9rdekel, hogy a „Kuty\u00e1k \u00e9s macsk\u00e1k” \u00fajs\u00e1g\u00edr\u00f3ja els\u0151 k\u00e9zb\u0151l sz\u00e1mol be a K\u00e9kszalag esem\u00e9nyeir\u0151l? Valahogy ezt m\u00e1sk\u00e9ppen l\u00e1ttam m\u0171k\u00f6dni ehhez hasonl\u00f3 versenyeken. Nyilv\u00e1n ott is van m\u00e9dia motoros azoknak, akik a versenyrendez\u0151k sz\u00e1m\u00e1ra fontosak. De ha te ott egy nevesincs \u00fajs\u00e1g\u00edr\u00f3 vagy, \u00e9s \u00edrni akarsz az esem\u00e9nyr\u0151l els\u0151 k\u00e9zb\u0151l, akkor szabad b\u00e9relned egy helyet egy motorosban \u00e9s azzal megk\u00f6zel\u00edteni a versenyp\u00e1ly\u00e1t. Gyan\u00edtom, hogy azon a k\u00f6lts\u00e9gen, amit a K\u00e9kszalag sz\u00e1m\u00e1ra jelent\u0151s\u00e9ggel nem b\u00edr\u00f3 \u00fajs\u00e1g\u00edr\u00f3sdira elk\u00f6lt\u00fcnk, meg lehetne venni az eg\u00e9sz mez\u0151ny sz\u00e1m\u00e1ra a nyomk\u00f6vet\u0151ket. \u00c9s akkor m\u00e1ris k\u00f6telez\u0151v\u00e9 lehet tenni. Szerintem azon az\u00e9rt a K\u00e9kszalag m\u00e1r r\u00e9g t\u00fal van, hogy a csapb\u00f3l is az folyjon. M\u00e1ra ez a fajta \u00f6ngerjeszt\u0151 folyamat el\u00e9rte c\u00e9lj\u00e1t, \u00e9s adni k\u00e9ne azoknak is valamit, akik miatt ez l\u00e9trej\u00f6hetett \u00e9s akik n\u00e9lk\u00fcl nem lesz K\u00e9kszalag, ha nem \u00e1llnak ott a rajtvonalon.<\/p>\n

 <\/p>\n

Nekem egy most nagyon ut\u00f3pisztikus k\u00e9p k\u00f6rvonalaz\u00f3dik: Minden haj\u00f3nak adjunk nyomk\u00f6vet\u0151t. L\u00e1ttuk. Technikailag megval\u00f3s\u00edthat\u00f3. B\u00edzzuk meg, ak\u00e1r a Kwindoot, ak\u00e1r valaki m\u00e1st (l\u00e9nyeg, hogy ne legyenek fogalmatlanok versenyvitorl\u00e1z\u00e1s t\u00e9mak\u00f6r\u00e9ben), hogy fejlesszenek az alkalmaz\u00e1sukhoz olyan szolg\u00e1ltat\u00e1sokat, mint b\u00f3jav\u00e9teli sorrend, online pillanatnyi \u00e1ll\u00e1s, befut\u00f3 sorrend. Optim\u00e1lis esetben m\u00e9g pillanatnyi yardstick sorrend is belef\u00e9r. \u00c9s ez legyen l\u00e1that\u00f3 is. Nem felt\u00e9tlen\u00fcl ennek kell lennie a hivatalos eredm\u00e9nynek, hisz technikai mal\u0151r\u00f6k nyilv\u00e1n sz\u00e9p sz\u00e1mmal akadn\u00e1nak, de a b\u00f3jaker\u00fcl\u00e9si sorrendek probl\u00e9m\u00e1j\u00e1t is megoldja \u00e9s lehet egy online pillanatnyi eredm\u00e9ny is. Ne kelljen 4-6 \u00f3r\u00e1t v\u00e1rni a befut\u00f3 ut\u00e1n az eredm\u00e9nyekre. Nyilv\u00e1n az eg\u00e9sz proviz\u00f3rikus, de m\u00e9gis valami. Hivatalos eredm\u00e9ny gy\u00e1rt\u00e1s\u00e1t\u00f3l ez m\u00e9g nem mentes\u00edt, de akkor van ideje a versenyrendez\u0151knek azokat elk\u00e9sz\u00edteni, s\u0151t seg\u00edts\u00e9g lehet komolyabb vit\u00e1s szitu\u00e1ci\u00f3k eset\u00e9n. A mai technikai sz\u00ednvonalon ennek nem l\u00e1tom akad\u00e1ly\u00e1t, csak valami olyasmi k\u00e9ne, hogy ne szanasz\u00e9jjel, koncepci\u00f3tlanul \u00e1lljunk neki, \u00e9s ha m\u00e1r egyszer nekil\u00e1tunk, \u00e9s ne dobjuk el kap\u00e1sb\u00f3l, ha valami nem volt g\u00f6mb\u00f6ly\u0171.<\/p>\n

 <\/p>\n

Nem besz\u00e9lve arr\u00f3l, hogy egy pillanatnyi oszt\u00e1lysorrend izgalmass\u00e1 teheti a n\u00e9z\u0151k \u00e9s a m\u00e9dia sz\u00e1m\u00e1ra az els\u0151 10 ut\u00e1ni befut\u00f3k k\u00fczdelmeit is.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ez a r\u00e9sze a K\u00e9kszalagoknak sosem volt rendben. Ami\u00f3ta a technika lehet\u0151v\u00e9 tette, nem siker\u00fclt megval\u00f3s\u00edtani egy j\u00f3 nyomk\u00f6vet\u00e9st.   A dolog ott kezd\u0151d\u00f6tt eml\u00e9keim szerint, hogy \u00f6sszesen 20 haj\u00f3 kapott nyomk\u00f6vet\u0151t, ami v\u00e9lem\u00e9nyem szerint az egyenl\u0151 p\u00e1ly\u00e1k, egyenl\u0151 es\u00e9lyek elv\u00e9t r\u00f6gt\u00f6n felr\u00fagta, hiszen az a 20 haj\u00f3 r\u00f6gt\u00f6n l\u00e1that\u00f3v\u00e1 v\u00e1lt a t\u00f6bbiek sz\u00e1m\u00e1ra, m\u00edg […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":26642,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[9,1804,12],"tags":[1317,957,1860,1631,591,2203,1397],"sailing_author":"","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/26640"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=26640"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/26640\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/26642"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=26640"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=26640"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=26640"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}