{"id":27733,"date":"2019-11-01T10:33:44","date_gmt":"2019-11-01T09:33:44","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=27733"},"modified":"2019-11-08T10:14:35","modified_gmt":"2019-11-08T09:14:35","slug":"mob-vs-szemelyi-biztonsagi-eszkozok","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2019\/11\/01\/mob-vs-szemelyi-biztonsagi-eszkozok\/","title":{"rendered":"MOB vs. szem\u00e9lyi biztons\u00e1gi eszk\u00f6z\u00f6k"},"content":{"rendered":"

F\u00e9lre\u00e9rt\u00e9s ne ess\u00e9k, a MOB = Man Over Board, vagyis az „ember a v\u00edzben” tengeri baleset r\u00f6vid\u00edt\u00e9se. A MOB az egyik legs\u00falyosabb tengeri baleset, ennek megel\u0151z\u00e9se mindenkinek alapvet\u0151 \u00e9rdeke a haj\u00f3n, a szkippernek pedig komoly felel\u0151ss\u00e9ge.<\/p>\n

 <\/p>\n

Erre a c\u00e9lra sz\u00e1mos \u00fcgyes eszk\u00f6zt tal\u00e1ltak m\u00e1r ki. Ezek egyike az AIS-SART, amely az automatikus haj\u00f3azonos\u00edt\u00f3 rendszerhez (AIS) kapcsol\u00f3d\u00f3 v\u00e9szjelz\u0151 eszk\u00f6z. A SART r\u00f6vid\u00edt\u00e9s = Search & Rescue Transmitter. L\u00e1sd SzkipperTippek Nr. 109. (2019. okt\u00f3ber 25.):<\/p>\n

 <\/p>\n

\n\t\t\t\t\t

AIS-SART, SzkipperTippek Nr. 109. <\/span><\/span><\/h3>\n\t\t\t\t\t
Az offshore \u00e9s \u00f3ce\u00e1n\u00e1tkel\u0151 haj\u00f3kon a b\u00f3j\u00e1t AIS-SART transzponderrel is felszerelik. Az AIS-SART be\u00e9p\u00edtett GNSS-vev\u0151vel kombin\u00e1lt \u00f6n\u00e1ll\u00f3 r\u00e1di\u00f3k\u00e9sz\u00fcl\u00e9k, amely automatikusan indul a v\u00edzbe es\u00e9skor. Az eszk\u00f6z k\u00e9t AIS VHF-csatorn\u00e1n (161,975\u2013162,025 MHz) percenk\u00e9nt 4\u20134 szab\u00e1lyos AIS-jelet k\u00fcld. Ezzel nagy az es\u00e9lye, hogy el\u0151bb-ut\u00f3bb egy-egy jelet a hull\u00e1mok tetej\u00e9r\u0151l siker\u00fcl elk\u00fcldeni, \u00e9s a keres\u0151 haj\u00f3 AIS-k\u00e9perny\u0151j\u00e9n a val\u00f3s poz\u00edci\u00f3ban megjelenik a MOB jel, r\u00e1ad\u00e1sul nagyobb t\u00e1vols\u00e1gra, mint a radaros SART, \u00e9s az es\u0151 sem zavarja.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Fot\u00f3: McMurdo <\/em><\/p>\n

 <\/p>\n

Az AIS-SART b\u00f3j\u00e1t speci\u00e1lis MMSI-sz\u00e1mmal l\u00e1tj\u00e1k el, amely 970-nel kezd\u0151dik, a form\u00e1tuma 970XXyyyy, ahol az \u201eXX\u201d a gy\u00e1rt\u00f3 k\u00e9t sz\u00e1mjegy\u0171 k\u00f3dja, a \u201eyyyy\u201d pedig az egyedi SART-sz\u00e1m. Amikor a haj\u00f3k AIS-vev\u0151je ilyen jelet vesznek, speci\u00e1lis jel jelenik meg a k\u00e9perny\u0151n: \u2297.<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n

 <\/p>\n

Most azonban egy hasonl\u00f3, de nem az AIS-hez k\u00f6t\u0151d\u0151 v\u00e9szjelz\u0151t mutatok. Ez A MOB+ Wireless Man OverBoard System szem\u00e9lyes biztons\u00e1gi felszerel\u00e9s, nyakba vagy a ment\u0151mell\u00e9nyre (s\u0151t, a kutya nyak\u00f6rv\u00e9re vagy ment\u0151mell\u00e9ny\u00e9re) akaszthat\u00f3, illetve mint egy kar\u00f3r\u00e1t, a csukl\u00f3ra csatolhat\u00f3an haszn\u00e1lhatjuk. A visel\u0151je v\u00edzbe es\u00e9s\u00e9t k\u00f6vet\u0151 6 m\u00e1sodpercen bel\u00fcl riaszt\u00f3jelz\u00e9st ad a haj\u00f3n felszerelt panelen. A riaszt\u00e1s akkor indul, ha az eszk\u00f6z 10 cm-re a v\u00edzbe mer\u00fcl, illetve 25 m\u00e9tern\u00e9l t\u00e1volabbra ker\u00fcl a k\u00f6zponti egys\u00e9gt\u0151l. A riaszt\u00e1son k\u00edv\u00fcl le is \u00e1ll\u00edtja a haj\u00f3 motorj\u00e1t, azaz \u00fagy viselkedik, mint a hagyom\u00e1nyos killkord, vagyis ha valaki egyed\u00fcl haj\u00f3zik, a haj\u00f3ja nem megy vil\u00e1gg\u00e1. A MOB+ a 868 MHz (EU) \u00e9s 915 MHz (USA) frekvenci\u00e1n tartja a kapcsolatot a haj\u00f3 m\u0171szerfal\u00e1ba be\u00e9p\u00edtett k\u00f6zponti panellel.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

A rendszer m\u0171k\u00f6d\u00e9s\u00e9t az al\u00e1bbi vide\u00f3 mutatja be:<\/p>\n

 <\/p>\n