{"id":27921,"date":"2019-12-06T10:58:34","date_gmt":"2019-12-06T09:58:34","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=27921"},"modified":"2019-12-06T10:58:34","modified_gmt":"2019-12-06T09:58:34","slug":"az-epirb-eletet-ment","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2019\/12\/06\/az-epirb-eletet-ment\/","title":{"rendered":"Az EPIRB \u00e9letet ment"},"content":{"rendered":"

H\u00e1rom francia vitorl\u00e1z\u00f3t 2010-ben az EPIRB seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel a k\u00f6zel\u00e9ben elhalad\u00f3 teherhaj\u00f3 mentett meg. Az Atlanti-\u00f3ce\u00e1non Izlandr\u00f3l Bretagne-ba vitorl\u00e1z\u00f3 Beneteau 38 jacht, az Idem a B7-es sz\u00e9lben 500 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldre t\u00e9rt el a tervezett \u00fatvonal\u00e1t\u00f3l, amikor motorja meghib\u00e1sodott. A tehetetlen\u00fcl sodr\u00f3d\u00f3 haj\u00f3t ugyan nem kellett a leg\u00e9nys\u00e9gnek elhagyni, de v\u00e9szhelyzet alakult ki, \u00edgy aktiv\u00e1lt\u00e1k az EPRIB b\u00f3j\u00e1t. A 07:30-kor \u00e9rkezett riaszt\u00e1st a brit Falmouth parti \u0151rs\u00e9g\u00e9hez ir\u00e1ny\u00edtotta az ad\u00e1sellen\u0151rz\u0151 k\u00f6zpont, amely r\u00e1di\u00f3n sikerrel tudta felvenni a k\u00f6zelben halad\u00f3 haj\u00f3kkal a kapcsolatot. Egy n\u00e9met teherhaj\u00f3 vette a h\u00edv\u00e1st, \u00e9s azonnal \u00fatir\u00e1nyt v\u00e1ltoztatott, hogy megmentse az egyre rem\u00e9nytelenebb helyzetben l\u00e9v\u0151 franci\u00e1kat.<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Henry Purbrick, a Falmouth parti \u0151rs\u00e9g tisztje szerint egy\u00e9rtelm\u0171en az EPIRB mentette meg a vitorl\u00e1z\u00f3k \u00e9let\u00e9t: \u201eNem tudjuk eleget hangs\u00falyozni, hogy mennyire fontos a haj\u00f3k biztons\u00e1gi eszk\u00f6zei k\u00f6z\u00f6tt a regisztr\u00e1lt EPIRB. Minden bizonnyal ez mentette meg ennek a h\u00e1rom haj\u00f3snak az \u00e9let\u00e9t.\u201d Majd \u00edgy folytatta: \u201eA r\u00e1di\u00f3h\u00edv\u00e1sunkra reag\u00e1lva h\u00e1rom haj\u00f3 is felaj\u00e1nlotta a k\u00f6zrem\u0171k\u00f6d\u00e9s\u00e9t. A legk\u00f6zelebbi Wilhemshaven kont\u00e9nersz\u00e1ll\u00edt\u00f3 haj\u00f3 10:43 \u00f3rakor \u00e9rkezett a helysz\u00ednre. A sz\u00e9ls\u0151s\u00e9ges id\u0151j\u00e1r\u00e1si k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6z\u00f6tt a kapit\u00e1ny nagy gyakorlattal man\u0151verezte a haj\u00f3t, \u00e9s evaku\u00e1lt\u00e1k a jachtosokat. H\u00e1rom \u00f3r\u00e1ra volt sz\u00fcks\u00e9g a ment\u00e9si man\u0151verhez, de sikerrel j\u00e1rtak. A jachtot a vitorl\u00e1z\u00f3k elhagyt\u00e1k.\u201d<\/p>\n

 <\/p>\n

Sail-World Cruising, 2010. augusztus 27.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Az EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon\/Buoy) a v\u00e9szhelyzetjelz\u0151 r\u00e1di\u00f3b\u00f3ja angol kifejez\u00e9sb\u0151l ered\u0151 mozaiksz\u00f3. A 406 MHz-es EPIRB a GMDSS-rendszer eleme, amely mind a n\u00e9gy k\u00f6rzetben haszn\u00e1lhat\u00f3, \u00edgy megfelel\u0151 kieg\u00e9sz\u00edt\u0151je a kiz\u00e1r\u00f3lag VHF-r\u00e1di\u00f3val felszerelt, az A1 (part menti) k\u00f6rzetben tart\u00f3zkod\u00f3 nem-SOLAS-haj\u00f3nak. Az EPIRB 406 MHz frekvenci\u00e1n 5 W teljes\u00edtm\u00e9nnyel sug\u00e1rozza a v\u00e9szjelz\u00e9st, sz\u00e1mos modell rendelkezik GNSS-vev\u0151vel is, hogy a COSPAS-SARSAT GEOSAR holdakon kereszt\u00fcl is tudja k\u00f6zvet\u00edteni a helyzet\u00e9t, illetve az 1544,5 MHz SAR-frekvenci\u00e1n veszi a visszaigazol\u00e1st, hogy a rendszer fogadta a v\u00e9szjelz\u00e9st (\u00e9s hamarosan egy SAR egys\u00e9g megind\u00edtja a felkutat\u00e1st \u00e9s ment\u00e9st).<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Ez ut\u00f3bbi \u00faj funkci\u00f3, nevezetesen, hogy a GMDSS-rendszerben a v\u00e9szjelz\u00e9st lead\u00f3 EPIRB b\u00f3j\u00e1k visszaigazol\u00e1st kapnak arr\u00f3l, hogy vett\u00e9k a v\u00e9szjelz\u00e9st, \u00e9s a seg\u00edts\u00e9g \u00faton van.<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

Az al\u00e1bbi \u00e1bra mutatja a rendszer m\u0171k\u00f6d\u00e9s\u00e9t. Az EPIRB-et haj\u00f3kon haszn\u00e1lj\u00e1k (az \u00e1br\u00e1n k\u00f6z\u00e9pen), a sz\u00e1razf\u00f6ld\u00f6n a szem\u00e9lyi v\u00e9szjelz\u0151 eszk\u00f6zt (Personal Locator Beacon, PLB) (balra a felborult biciklis), \u00e9s a rep\u00fcl\u0151k\u00f6n ezt az eszk\u00f6zt v\u00e9szjelz\u0151 transzmitter (Emergency Locator Transmitter, ELT) n\u00e9ven ismerik (jobbra).<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

Az \u00e1bra jobban l\u00e1that\u00f3, \u00e9s tov\u00e1bbi r\u00e9szletek olvashat\u00f3k a j\u00f6v\u0151 h\u00e9ten megjelen\u0151 JACHTNAVIG\u00c1TOR II. k\u00f6tet\u00e9ben a 5.4. M\u0171holdas t\u00e1vk\u00f6zl\u0151 \u00e9s v\u00e9szh\u00edv\u00f3 rendszerek fejezetben.<\/p>\n

Ha esetleg nem rendelte(d) volna m\u00e9g meg, 15% kedvezm\u00e9nnyel \u00e9s aj\u00e1nd\u00e9k csillagt\u00e9rk\u00e9ppel el\u0151rendelhet\u0151, de m\u00e1r csak ezen a h\u00e9ten!<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

H\u00e1rom francia vitorl\u00e1z\u00f3t 2010-ben az EPIRB seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel a k\u00f6zel\u00e9ben elhalad\u00f3 teherhaj\u00f3 mentett meg. Az Atlanti-\u00f3ce\u00e1non Izlandr\u00f3l Bretagne-ba vitorl\u00e1z\u00f3 Beneteau 38 jacht, az Idem a B7-es sz\u00e9lben 500 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldre t\u00e9rt el a tervezett \u00fatvonal\u00e1t\u00f3l, amikor motorja meghib\u00e1sodott. A tehetetlen\u00fcl sodr\u00f3d\u00f3 haj\u00f3t ugyan nem kellett a leg\u00e9nys\u00e9gnek elhagyni, de v\u00e9szhelyzet alakult ki, \u00edgy aktiv\u00e1lt\u00e1k az EPRIB […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":27924,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1919],"tags":[2326,2316],"sailing_author":"Horv\u00e1th Csaba,\r\nIYT YachtMaster,\r\ninfo@jachtnavigator.hu","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/27921"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=27921"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/27921\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":27927,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/27921\/revisions\/27927"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/27924"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=27921"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=27921"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=27921"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}