{"id":27928,"date":"2019-12-08T18:33:39","date_gmt":"2019-12-08T17:33:39","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/?p=27928"},"modified":"2019-12-13T11:59:44","modified_gmt":"2019-12-13T10:59:44","slug":"titanok-harca-a-vegjatek","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2019\/12\/08\/titanok-harca-a-vegjatek\/","title":{"rendered":"Tit\u00e1nok harca – a v\u00e9gj\u00e1t\u00e9k"},"content":{"rendered":"

Besz\u00e1mol\u00f3nk el\u0151z\u0151 r\u00e9sz\u00e9ben a rajtt\u00f3l Fokv\u00e1rosig k\u00f6vett\u00fck a versenyt.<\/h3>\n

 <\/p>\n

A fokv\u00e1rosi p\u00e1lyajelet az Edmond de Rotchild vette els\u0151k\u00e9nt 11.20-\u00e1n, nem sokkal este 8 ut\u00e1n. A MACIF \u00e9s a s\u00falyosan s\u00e9r\u00fclt Sodebo is meg\u00e1ll\u00e1sra k\u00e9nyszer\u00fclt, ezzel hatalmas lehet\u0151s\u00e9ghez jutott az Actual Leader, mely m\u00e1sodikk\u00e9nt, 11 \u00f3r\u00e1val \u00e9s 200 m\u00e9rf\u00f6lddel az Edmond de Rotchild ut\u00e1n fordult. A MACIF 6,5 \u00f3r\u00e1s szerel\u00e9st k\u00f6vet\u0151en 11.21-\u00e9n d\u00e9lel\u0151tt vissza tudott \u00e1llni harmadik helyen a versenybe, de 3 \u00f3r\u00e1s h\u00e1tr\u00e1nyba ker\u00fclt az Actual Leaderhez k\u00e9pest. A Sodebo 11.21-\u00e9n d\u00e9lel\u0151tt 11 \u00f3rakor kik\u00f6t\u00f6tt Fokv\u00e1rosban.<\/p>\n

 <\/p>\n

11.22-\u00e9n a Sodebo feladta a versenyt, a csapat minden er\u0151fesz\u00edt\u00e9se ellen\u00e9re sem tudt\u00e1k helyrehozni a haj\u00f3t. A MACIF ledolgozta h\u00e1tr\u00e1ny\u00e1t \u00e9s visszatorn\u00e1zta mag\u00e1t a 2. helyre, \u00e1m hatalmas k\u00fczdelem alakult ki k\u00f6zte \u00e9s az Actual Leader k\u00f6z\u00f6tt, melyb\u0151l v\u00e9g\u00fcl m\u00e1snapra az Actual Leader ker\u00fclt ki gy\u0151ztesen, bebiztos\u00edtva mag\u00e1nak a m\u00e1sodik helyet. Az Edmond de Rotchild 11.23-\u00e1n 300 m\u00e9rf\u00f6ldes el\u0151nnyel \u00e9rkezett a Szent Ilona-szigethez, \u00e9s nyom\u00e1ban az Actual Leaderrel megkezdte a halad\u00e1st \u00e9szaknyugati ir\u00e1nyba, a verseny sor\u00e1n harmadszor is \u00e1tkelve az Atlanti-\u00f3ce\u00e1non. \u00c1m a szigetn\u00e9l l\u00e9v\u0151 magasnyom\u00e1s\u00fa z\u00f3na (Saint Helena High) legy\u0171r\u00e9se nem volt egyszer\u0171 mutatv\u00e1ny. Cammas\u00e9k n\u00e9gyszer k\u00e9nyszer\u00fcltek halzol\u00e1sra (ezeken a haj\u00f3kon a halzol\u00e1s 20 perces man\u0151ver \u00e9s nagyon komoly sebess\u00e9gveszt\u00e9ssel j\u00e1r) \u00e9s ezzel gyakorlatilag 24 \u00f3r\u00e1n bel\u00fcl lefelezt\u00e9k addigi el\u0151ny\u00fcket. A sz\u00e1m\u00edt\u00e1suk sem igaz\u00e1n j\u00f6tt be, mert ugyan abban b\u00edztak, hogy viszonylag nagy sebess\u00e9ggel fogj\u00e1k tudni folytatni \u00fatjukat, v\u00e9g\u00fcl gyenge \u00e9s instabil sz\u00e9lviszonyok k\u00f6z\u00f6tt tal\u00e1lt\u00e1k magukat \u00e9s \u00e1tlag 20 csom\u00f3s sebess\u00e9ggel tudtak csak haladni. Az Actual Leader m\u00f6g\u00f6tt 40 m\u00e9rf\u00f6lddel a harmadik helyen \u00e1ll\u00f3 MACIF m\u00e1s \u00fatvonalat v\u00e1lasztott, meghalzolt \u00e9s a k\u00f6zvetlen \u00fatir\u00e1nyt\u00f3l 90 fokkal elt\u00e9rve nyugatra indult, Braz\u00edlia partjai fel\u00e9. Ha siker\u00fcl \u00e1tjutnia a mintegy 1 000 m\u00e9rf\u00f6ldes frontz\u00f3n\u00e1n, j\u00f3l fizethet a d\u00f6nt\u00e9s a 15-18 csom\u00f3s d\u00e9lkeleti passz\u00e1tsz\u00e9l form\u00e1j\u00e1ban. A Sodebo 11.24-\u00e9n elhagyta Fokv\u00e1ros kik\u00f6t\u0151j\u00e9t \u00e9s megkezdte hazafel\u00e9 tart\u00f3 \u00fatj\u00e1t.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

11.27-\u00e9n \u00e9jszaka a MACIF \u00e1tverekedte mag\u00e1t a frontz\u00f3n\u00e1n \u00e9s Salvador de Bahia magass\u00e1g\u00e1ban \u00fajra csatlakozott a m\u00e1sik k\u00e9t haj\u00f3hoz. A „hal\u00e1ltakk” azonban \u00fagy t\u0171nt, nem j\u00f6tt be Gabart\u00e9knak, nem siker\u00fclt fel\u00e9rni\u00fck az Actual Leader el\u00e9 – s\u0151t, m\u00e9g nagyobb (k\u00f6zel 400 m\u00e9rf\u00f6ldes) h\u00e1tr\u00e1nyba ker\u00fcltek hozz\u00e1juk k\u00e9pest. Az Edmond de Rotchild 25 csom\u00f3s sebess\u00e9ggel tov\u00e1bbra is az \u00e9len haladt, 350 m\u00e9rf\u00f6lddel az Actual Leader \u00e9s 750 m\u00e9rf\u00f6lddel a MACIF el\u0151tt. Az ut\u00f3bbi k\u00e9t haj\u00f3 sebess\u00e9ge ekkor 16 csom\u00f3 volt, Cammas\u00e9k el\u0151nye \u00edgy folyamatosan n\u0151tt. Az Edmond de Rotchild 11.28-\u00e1n hajnali 3 \u00f3ra 13 perckor \u00e1thaladt az Egyenl\u00edt\u0151n. A MACIF azonban gyorsan ledolgozta h\u00e1tr\u00e1ny\u00e1t, 11.29-\u00e9n reggelre \u00fajra maga m\u00f6g\u00e9 utas\u00edtotta az Actual Leadert, \u00e9s m\u00e1sodikk\u00e9nt \u00e9rte el az Egyenl\u00edt\u0151t reggel f\u00e9l kilenckor (t\u00f6bb mint 29 \u00f3r\u00e1val az Edmond de Rotchild ut\u00e1n). Az Actual Leader d\u00e9lel\u0151tt 11 k\u00f6r\u00fcl szint\u00e9n az \u00e9szaki f\u00e9ltek\u00e9re \u00e9rt.<\/p>\n

 <\/p>\n

A Doldrums ez\u00fattal nem jelentett kih\u00edv\u00e1st a haj\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra. Az Edmond de Rotchild d\u00e9lut\u00e1n n\u00e9gykor m\u00e1r a Z\u00f6ld-foki-szigetekn\u00e9l j\u00e1rt, t\u00f6bb mint 1 napos el\u0151nnyel vezetve. Cammas\u00e9k c\u00e9lja az volt, hogy az Azori-szigeteket a lehet\u0151 leggyorsabban el\u00e9rve a frontz\u00f3na el\u00e9 ker\u00fcljenek, \u00e9s a d\u00e9lies szelet elkapva egy takkon tudjanak befutni Brestbe. A MACIF \u00e9s az Actual Leader 11.30-\u00e1n reggelre hagyt\u00e1k maguk m\u00f6g\u00f6tt a Doldrumsot – az Actual Leader 90 m\u00e9rf\u00f6lddel lemaradva a MACIF m\u00f6g\u00f6tt. Cammas\u00e9k pedig megkezdt\u00e9k versenyfut\u00e1sukat az id\u0151vel, hogy id\u0151ben elcs\u00edpj\u00e9k az „\u00e1tj\u00e1r\u00f3t” (azaz egy gyorsan felsz\u00edv\u00f3d\u00f3 sz\u00e9lcs\u00edkot) az Azori magasnyom\u00e1sban – \u00e9s vele a szelet, amellyel eljuthatnak Brestbe. „Ha k\u00e9s\u0151n \u00e9r\u00fcnk oda, azzal a sz\u00e9llel kell megoldanunk, ami a front m\u00f6g\u00f6tt van, \u00e9s az sokkal kev\u00e9sb\u00e9 lesz egyszer\u0171 a haj\u00f3 sz\u00e1m\u00e1ra \u00e9s a mi sz\u00e1munkra is. Sz\u00f3val megtesz\u00fcnk mindent, hogy a lehet\u0151 leggyorsabban haladjunk, ami nem egyszer\u0171 feladat a jelenlegi szerencs\u00e9tlen\u00fcl gyenge sz\u00e9lben.”<\/em> – indokolta Cammas a siets\u00e9get.<\/p>\n

 <\/p>\n

\u00c9s Cammas\u00e9k megcsin\u00e1lt\u00e1k – 12.02-\u00e1n reggel nyolckor az Edmond de Rotchild el\u00e9rte az Azori-szigeteket, siker\u00fclt a magasnyom\u00e1s\u00fa front el\u00e9 ker\u00fclnie, \u00e9s 30 csom\u00f3s \u00e1tlagsebess\u00e9ggel k\u00f6zvetlen\u00fcl Brest fel\u00e9 vette az ir\u00e1nyt. 1 100 m\u00e9rf\u00f6lddel h\u00e1tr\u00e9bb, a Z\u00f6ld-foki szigetekt\u0151l kicsit \u00e9szaknyugatra pedig \u00fajabb \u201ev\u00e9res\u201d k\u00fczdelem kezdett kibontakozni a MACIF \u00e9s az Actual Leader k\u00f6z\u00f6tt a m\u00e1sodik hely\u00e9rt. A MACIF el\u0151nye 12.03-\u00e1n reggel nyolckor m\u00e1r csak 10 m\u00e9rf\u00f6ld volt. Az Actual Leader 150 m\u00e9rf\u00f6ldes h\u00e1tr\u00e1nyt dolgozott le mind\u00f6ssze 2 nap alatt, k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en a nem neves\u00edtett \u201ekisebb technikai probl\u00e9m\u00e1knak\u201d, amelyekkel Gabart\u00e9k napok \u00f3ta k\u00fczd\u00f6ttek. Az Actual Leader leg\u00e9nys\u00e9ge sz\u00e1m\u00e1ra csak a sziv\u00e1rg\u00f3 ablakok okoztak neh\u00e9zs\u00e9get, ami viszont 2 nappal k\u00e9s\u0151bb, ahogy t\u00e9liesre fordult az id\u0151j\u00e1r\u00e1s, nagyon megkeser\u00edtette az \u00e9let\u00fcket. ” Be\u00e1znak az ablakaink, \u00e9s ez nagyon kellemetlen. A h\u00e1l\u00f3helyeink m\u00e1r lassan v\u00edz\u00e1gyak.”<\/em> – mes\u00e9lte nevetve Yves Le Blevec.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

12.04., 10 \u00f3ra 24 perc 46 m\u00e1sodperc: az Edmond de Rotchild befutott Brestben, megnyerve a Brest Atlantiques regatt\u00e1t. A 17 084 m\u00e9rf\u00f6ldet kitev\u0151 versenyt\u00e1vot 28 nap, 23 \u00f3ra, 24 perc \u00e9s 46 m\u00e1sodperc alatt teljes\u00edtett\u00e9k, 24,57 csom\u00f3s \u00e1tlagsebess\u00e9ggel.<\/strong><\/p>\n

 <\/p>\n

A MACIF \u00e9s az Actual Leader ekkor az Azori-szigetek magass\u00e1g\u00e1ban ny\u00fazta egym\u00e1st. A MACIF-nak ism\u00e9t siker\u00fclt megl\u00f3gnia \u00e9s 104 m\u00e9rf\u00f6ldre n\u00f6velte az el\u0151ny\u00e9t, amely azonban est\u00e9re megint jelent\u0151sen cs\u00f6kkenni kezdett. 12.05-\u00e9n reggelre a m\u00e9g versenyben l\u00e9v\u0151 haj\u00f3knak m\u00e1r kevesebb mint 1 000 m\u00e9rf\u00f6ld volt h\u00e1tra a versenyb\u0151l. M\u00e1r az Azori anticiklont\u00f3l \u00e9szakra haladva igyekeztek megtal\u00e1lni azt a szelet, amivel a legr\u00f6videbb \u00faton el tudnak jutni Brestbe.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

V\u00e9g\u00fcl a MACIF \u00e9rt be el\u0151bb, 12.07-\u00e9n reggel 07:43:50-kor, 31 nap 20 \u00f3ra 43 perc 50 m\u00e1sodperc alatt megt\u00e9ve a t\u00e1vot. \u0150k vitorl\u00e1zt\u00e1k a legt\u00f6bbet: 17 890 m\u00e9rf\u00f6ldet tettek meg 23,4 csom\u00f3s \u00e1tlagsebess\u00e9ggel.<\/p>\n

 <\/p>\n

Francois Gabart csak a befut\u00f3 ut\u00e1n sz\u00e1molt be \u201ekisebb technikai probl\u00e9m\u00e1ikr\u00f3l\u201d: a Z\u00f6ld-foki szigetekn\u00e9l elvesztett\u00e9k a k\u00f6z\u00e9ps\u0151 uszony als\u00f3 25%-\u00e1t az emel\u0151sz\u00e1rnnyal egy\u00fctt – majd k\u00e9s\u0151bb a megmaradt uszonycsonk teljes bal oldal\u00e1t; egy korm\u00e1nylapot Rio el\u0151tt, a Rioban k\u00f6lcs\u00f6nkapott korm\u00e1nylapot k\u00f6zvetlen\u00fcl Rio ut\u00e1n ism\u00e9t; a jobb oldali foilt Fokv\u00e1ros ut\u00e1n. Volt olyan, hogy nem tudt\u00e1k ir\u00e1ny\u00edtani bizonyos takkon a haj\u00f3t, mert egyetlen korm\u00e1nyz\u00e1sra alkalmas f\u00fcggel\u00e9k\u00fck sem \u00e9rt a v\u00edzbe. \u00c9s \u00fagy futottak be m\u00e1sodikk\u00e9nt a s\u00falyosan s\u00e9r\u00fclt haj\u00f3val, hogy a leghosszabb t\u00e1vot vitorl\u00e1zt\u00e1k vele.<\/p>\n

 <\/p>\n

Az Actual Leader futott be harmadiknak 12.07-\u00e9n 12:29:22-kor – 32 nap 1 \u00f3ra 29 perc \u00e9s 22 m\u00e1sodperc alatt teljes\u00edtve a t\u00e1vot. 4 \u00f3ra 45 perc 32 m\u00e1sodperccel a m\u00e1sodik MACIF ut\u00e1n. A befut\u00f3 ut\u00e1n elmondt\u00e1k, hogy az volt a c\u00e9l, hogy egyben tarts\u00e1k a haj\u00f3jukat. Ez siker\u00fclt is, hiszen \u0151k voltak az egyetlenek, akiknek nem kellett v\u00e1ratlan pitstopot csin\u00e1lniuk sehol. A legr\u00f6videbb t\u00e1vot, 17 061 m\u00e9rf\u00f6ldet vitorl\u00e1ztak 22,17 csom\u00f3s \u00e1tlagsebess\u00e9ggel. T\u00e9nyleg vigy\u00e1ztak a haj\u00f3ra.<\/p>\n

 <\/p>\n

\"\"<\/p>\n

 <\/p>\n

A versenyen indul\u00f3 negyedik haj\u00f3, a Sodebo -m\u00e1r versenyen k\u00edv\u00fcl – hazafel\u00e9 tart.<\/p>\n

 <\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Besz\u00e1mol\u00f3nk el\u0151z\u0151 r\u00e9sz\u00e9ben a rajtt\u00f3l Fokv\u00e1rosig k\u00f6vett\u00fck a versenyt.   A fokv\u00e1rosi p\u00e1lyajelet az Edmond de Rotchild vette els\u0151k\u00e9nt 11.20-\u00e1n, nem sokkal este 8 ut\u00e1n. A MACIF \u00e9s a s\u00falyosan s\u00e9r\u00fclt Sodebo is meg\u00e1ll\u00e1sra k\u00e9nyszer\u00fclt, ezzel hatalmas lehet\u0151s\u00e9ghez jutott az Actual Leader, mely m\u00e1sodikk\u00e9nt, 11 \u00f3r\u00e1val \u00e9s 200 m\u00e9rf\u00f6lddel az Edmond de Rotchild ut\u00e1n fordult. […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":27930,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1762],"tags":[2214,1841],"sailing_author":"Patta Szilvia, Beliczay P\u00e9ter","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/27928"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=27928"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/27928\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":27970,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/27928\/revisions\/27970"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/27930"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=27928"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=27928"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=27928"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}