{"id":299,"date":"2015-12-08T06:17:00","date_gmt":"2015-12-08T05:17:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2015\/12\/08\/7-lagymanyosi-obol-kekszalagja\/"},"modified":"2017-08-02T00:15:18","modified_gmt":"2017-08-01T22:15:18","slug":"7-lagymanyosi-obol-kekszalagja","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2015\/12\/08\/7-lagymanyosi-obol-kekszalagja\/","title":{"rendered":"7. L\u00e1gym\u00e1nyosi \u00d6b\u00f6l K\u00e9kszalagja"},"content":{"rendered":"
\n December els\u0151 h\u00e9tv\u00e9g\u00e9j\u00e9n \u00e1lltak rajthoz a 80 cm-n\u00e9l r\u00f6videbb haj\u00f3hossz\u00fas\u00e1g\u00fa r\u00e1di\u00f3t\u00e1vir\u00e1ny\u00edt\u00e1s\u00fa modellvitorl\u00e1sok, hogy r\u00e9szt vegyenek a L\u00e1gym\u00e1nyosi \u00d6b\u00f6lben megrendezett t\u00faraversenyen, amelynek a hivatalos neve 2011 \u00f3ta „L\u00e1gym\u00e1nyosi-\u00d6b\u00f6l K\u00e9kszalagja”.\n<\/p>\n
\n Kevesen tudj\u00e1k azonban, hogy mit is jelent, illetve honnan sz\u00e1rmazik az eredeti elnevez\u00e9se szerinti ” \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n
\n
\n K\u00e9k Szalag
\n <\/strong>
\n ”\n<\/p>\n
\n elismer\u00e9s, vagy d\u00edj.
\n<\/span><\/p>\n
\n Hosszas ismertet\u00e9s helyett csak r\u00f6viden:
\n <\/span>\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n
\n „Sz\u00e9d\u00fcletes technikai fejl\u0151d\u00e9s indult meg b\u0151 sz\u00e1z \u00e9vvel ezel\u0151tt a vil\u00e1gban. A technikai fejl\u0151d\u00e9ssel term\u00e9szetesen egy\u00fctt j\u00e1rt a verseng\u00e9s, ez az \u00f6r\u00f6k emberi tulajdons\u00e1g is. Kinek a haj\u00f3ja nagyobb \u00e9s gyorsabb, ki \u00e9r el\u0151bb, t\u00f6bb utassal Eur\u00f3p\u00e1b\u00f3l Amerik\u00e1ba? A piac elnyer\u00e9se \u00e9s az \u00f6r\u00f6k verseng\u00e9si kedv hozta l\u00e9tre az „Atlanti-\u00f3ce\u00e1n K\u00e9k szalagja” versenyt, amelyet lap\u00e1tkerekes g\u0151z\u00f6ssel 196,6 \u00f3ra (14,5 csom\u00f3 \u00e1tlagsebess\u00e9ggel, azaz 26,854 kilom\u00e9ter per \u00f3r\u00e1val) alatt szelte \u00e1t a nagy vizet.”\u00a0(Kemesei Zolt\u00e1n)
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n A k\u00f6vetkez\u0151 \u00e9vsz\u00e1zadban ez a verseng\u00e9si l\u00e1z elterjedt m\u00e1s vizekre \u00e9s m\u00e1s haj\u00f3fajt\u00e1kra, \u00edgy a vitorl\u00e1shaj\u00f3kra is. Magyarorsz\u00e1gon pl. a 1934 \u00f3ta rendeznek versenyt „A Balaton K\u00e9kszalagja”-\u00e9rt.
\n <\/em>
\n
\n
\n A balatoni verseny legnevesebb eur\u00f3pai \u201evet\u00e9lyt\u00e1rsai\u201c a Genfi-tavi Bol d\u2019Or, a Boden-tavi Rund um \u00e9s a Garda-tavi Centomiglia mind fiatalabbak \u00e9s persze r\u00f6videbb a versenyt\u00e1vuk. A valaha volt legt\u00f6bb indul\u00f3 a sv\u00e1jci versenyen volt a kilencvenes \u00e9vek k\u00f6zep\u00e9n, de ma m\u00e1r a Balatonon v\u00e1llalkoznak a legt\u00f6bben a t\u00f3ker\u00fcl\u0151 verseny teljes\u00edt\u00e9s\u00e9re.
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n
\n M\u00e9g r\u00f6videbben:
\n <\/span>
\n <\/span>
\n
\n
\n A K\u00e9kszalagot az a haj\u00f3 nyeri el, amelyik egy adott v\u00edzter\u00fcleten kijel\u00f6lt t\u00e1vot a legr\u00f6videbb id\u0151 alatt teljes\u00edti.
\n <\/span>\n<\/p>\n
\n Ez a szellemis\u00e9g jellemzi az id\u00e9n imm\u00e1ron hetedik alkalommal \u00e1ltalunk megh\u00edrdetett versenyt is.
\n <\/span>
\n
\n Az \u00d6b\u00f6l viz\u00e9n GPS koordin\u00e1t\u00e1k szerint elhelyezett b\u00f3j\u00e1k jelzik a modellhaj\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra teljes\u00edtend\u0151 t\u00e1vot.
\n <\/span>\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n Aznapi sz\u00f6sszenet
\n <\/strong>\n<\/p>\n
\n
\n A verseny napj\u00e1nak reggel\u00e9n p\u00e1r\u00e1s, k\u00f6dszit\u00e1l\u00e1sos, h\u0171v\u00f6s id\u0151 v\u00e1rta a 29 indul\u00f3t.
\n <\/span>
\n <\/span>\n<\/p>\n
\n
\n Regisztr\u00e1ci\u00f3, haj\u00f3szerel\u00e9s, k\u00e1v\u00e9, n\u00e9h\u00e1ny falat az otthonr\u00f3l hozott szendvicsb\u0151l, itt-ott taktikai eszmecsere \u00e9s ir\u00e1ny a v\u00edz, hogy kell\u0151 id\u0151ben mindenki a rajtvonal m\u0151g\u0151tt v\u00e1rhassa a start pillanat\u00e1t.
\n <\/span>
\n <\/span>\n<\/p>\n
\n
\n Az ut\u00f3bbi \u00e9vekkel ellent\u00e9tben most van sz\u00e9l! Az els\u0151 b\u00f3j\u00e1ig h\u00e1tszeles menet. Ez nem kedvez a kisebb MM haj\u00f3knak. A hosszabb v\u00edzvonal\u00fa (80cm \u00e9s RG65) haj\u00f3k hamar az \u00e9lre t\u00f6rnek. H\u00e1rom-n\u00e9gy haj\u00f3 vezeti a mez\u0151nyt. Benedek Zoli a saj\u00e1t \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00fa, vadi \u00faj \u00e9s bazi nagy vitorl\u00e1zat\u00fa Gerinctelenje, Schulek Jani 2013-as K\u00e9kszalagnyeres h\u00e1rom\u00e1rbocosa, Forrai Csabi Goth XP-je, Orsz\u00e1gh Tibu Gordiusza – el\u00e9g elt\u00e9r\u0151 t\u00edpusok – nem sokkal egym\u00e1st\u00f3l vitorl\u00e1znak.
\n <\/span>
\n <\/span>\n<\/p>\n
\n
\n A sz\u00ednpadi b\u00f3j\u00e1t\u00f3l f\u00e9lsz\u00e9l a strandig, azt\u00e1n v\u00e9gre lehet kreuzolni az er\u0151m\u0171i ford\u00edt\u00f3 b\u00f3j\u00e1ig. Ezen a szakaszon a l\u00fcktet\u0151, kiss\u00e9 forgol\u00f3d\u00f3 sz\u00e9l id\u0151r\u0151l id\u0151re \u00e1trendezi a mez\u0151nyt. Itt m\u00e1r kev\u00e9sb\u00e9 \u00e9rezhet\u0151 a sebess\u00e9gk\u00fcl\u00f6mbs\u00e9g az RG65 \u00e9s a MM k\u00f6z\u00f6tt. Van aki a part alatt kock\u00e1ztat, m\u00e1sok az \u00d6b\u00f6l k\u00f6zep\u00e9n a bizosabb sz\u00e9lben cirk\u00e1lnak. N\u00e9h\u00e1ny RG65 lemarad, n\u00e9h\u00e1ny MM felz\u00e1rk\u00f3zik. Az izgalom fokoz\u00f3dik. Az er\u0151m\u0171i ford\u00edt\u00f3 b\u00f3ja ut\u00e1n ism\u00e9t h\u00e1tsz\u00e9l. Itt m\u00e1r b\u0151 sz\u00e9lben vitorl\u00e1zik a mez\u0151ny eleje a szembe kreuzol\u00f3 t\u00f6bbivel. Jobb csap\u00e1s, bal csap\u00e1s, h\u00e1tsz\u00e9l, kreuz. Haj\u00f3tal\u00e1lkoz\u00e1sok, szab\u00e1lyismeret. Kinek is van \u00fatjoga? T\u00f6bbekn\u00e9l vannak meglepet\u00e9sek. N\u00e9ha kiab\u00e1l\u00e1s.
\n <\/span>
\n <\/span>\n<\/p>\n
\n
\n M\u00e9g mind\u00edg vil\u00e1gos van \u00e9s m\u00e9g mind\u00edg van sz\u00e9l. A strand b\u00f3j\u00e1ig h\u00e1tsz\u00e9l. Az id\u00e9n tuti mindenki id\u0151ben c\u00e9lba \u00e9r. Van akinek a haj\u00f3ja el\u0151bb egy kicsit a parti k\u00f6vekkel ismerkedik. Evvel sokat vesz\u00edt. K\u00e1romkodik. Sokat. Azt\u00e1n megint k\u00e1romkodik. Ki lehet?
\n <\/span>
\n <\/span>
\n
\n
\n K\u00e9s\u0151bb kiakad a nyakba akasszt\u00f3ja, \u00e9s a betonon koppan a r\u00e1di\u00f3ja. Darabjaira hullik. A r\u00e1di\u00f3ja is. K\u00e1romkodik. Sokat. Azt\u00e1n megint k\u00e1romkodik. Most m\u00e1r hangosabban. Ki lehet?
\n <\/span>\n<\/p>\n
\n
\n A t\u00f6bbiek cs\u00f6ndesen baktatnak a parton. A haj\u00f3juk a v\u00edzen hol erre megy, hol arra. Koncentr\u00e1lnak. Van aki a v\u00edzbe l\u00e9p. \u0150 nagyon koncentr\u00e1l.
\n <\/span>
\n <\/span>\n<\/p>\n
\n
\n A sz\u00ednpadi b\u00f3ja ut\u00e1n ism\u00e9t
\n <\/span>
\n <\/span>
\n
\n kreuzol\u00e1s
\n <\/span>
\n
\n <\/span>
\n
\n a c\u00e9l fel\u00e9. A sz\u00e9l mintha csendesedne.
\n
\n H\u00faha, nagyon nem mindegy, hogy az innens\u0151, vagy t\u00fals\u00f3 oldalon cirk\u00e1lsz. A t\u00fals\u00f3 oldal messze van. Nem lehet j\u00f3l l\u00e1tni a haj\u00f3t, mert messze van. A t\u00faloldal jobban fizet. Van aki l\u00e1tja ezt, de m\u00e1r nem \u00e9r \u00e1t. Van aki el sem indul oda. Minden \u00fat a c\u00e9lba vezet. Ut\u00f3bbiak lemaradnak. Az eredm\u00e9nyek ennek megfelel\u0151en alakulnak.
\n <\/span>\n<\/p>\n
\n
\n Eredm\u00e9ny\u00a0h\u00edrdet\u00e9s. Egyedi d\u00edjak, aj\u00e1nd\u00e9kok. \u00d6r\u00f6m, bosszankod\u00e1s, f\u00e1rads\u00e1g, el\u00e9gedetts\u00e9g. Mindekinek jut valami.
\n <\/span>
\n <\/span>\n<\/p>\n
\n
\n
\n
\n <\/span>
\n <\/span>
\n<\/em>
\n
\n Az abszol\u00fat gy\u0151ztesek
\n<\/em>
\n
\n<\/em><\/p>\n
\n V\u00c9GEREDM\u00c9NY
\n <\/a>\n<\/p>\n