{"id":3057,"date":"2008-09-16T00:00:00","date_gmt":"2008-09-15T22:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2008\/09\/16\/horvatorszagbol-vitorlassal-montenegroba\/"},"modified":"2017-08-01T23:46:34","modified_gmt":"2017-08-01T21:46:34","slug":"horvatorszagbol-vitorlassal-montenegroba","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2008\/09\/16\/horvatorszagbol-vitorlassal-montenegroba\/","title":{"rendered":"Horv\u00e1torsz\u00e1gb\u00f3l vitorl\u00e1ssal Montenegr\u00f3ba"},"content":{"rendered":"

\n 2008. szeptember 13-\u00e1n j\u00f6ttem haza az adriai vitorl\u00e1z\u00e1sb\u00f3l. Miut\u00e1n az Adria horv\u00e1t ter\u00fcletein m\u00e1r sokszor voltunk, id\u00e9n Montenegr\u00f3t c\u00e9loztuk meg. A Cattaro-i \u00f6b\u00f6l a t\u00f6rt\u00e9nelemb\u0151l is visszak\u00f6sz\u00f6n, meg az 1964-es gyerekkori kir\u00e1ndul\u00e1s eml\u00e9ke, a hegyek szerpentinjeivel, is vonzott. Besz\u00e1molni tal\u00e1n \u00e9rdemes az \u00fatr\u00f3l, mert el\u00e9g kev\u00e9s inform\u00e1ci\u00f3t tal\u00e1lni a neten ezzel kapcsolatban. Az itt le\u00edrt inform\u00e1ci\u00f3k nem hivatalos forr\u00e1sb\u00f3l sz\u00e1rmaznak, csak a tapasztalatom.\n<\/p>\n

\n A haj\u00f3k\u00f6lcs\u00f6nz\u00e9st visszat\u00e9r\u0151en az Ecker Yachting sok telephelyes c\u00e9gn\u00e9l kezdem\u00e9nyeztem, ahol a v\u00e1lasz az volt, hogy csak a dubrovniki haj\u00f3ik k\u00f6z\u00f6tt van olyan, amellyel elhagyhatjuk Horv\u00e1torsz\u00e1got. Val\u00f3ban k\u00e9s\u0151bb megtal\u00e1ltam a haj\u00f3lev\u00e9lben ezt a bejegyz\u00e9st valamilyen id\u0151beli korl\u00e1thoz k\u00f6tve, mert a haj\u00f3 a zordabb \u00e9vszakban csak a III. (??) z\u00f3n\u00e1ban lehet. A m\u00e1sik bejegyz\u00e9s a C. vizsga ig\u00e9ny\u00e9re vonatkozott. Azt nem siker\u00fclt kider\u00edtenem, hogy ez a bejegyz\u00e9s a 44 l\u00e1bas m\u00e9ret miatt volt, vagy a horv\u00e1t vizek elhagyhat\u00f3s\u00e1ga j\u00e1tszott szerepet. Szerencs\u00e9re a C vizsg\u00e1m miatt sem a charter c\u00e9gn\u00e9l sem a hat\u00e1ron nem volt probl\u00e9m\u00e1m. Itthon m\u00e9g a charter c\u00e9g k\u00e9t haj\u00f3vezet\u0151i enged\u00e9lyt k\u00e9rt, gondoltam hasonl\u00f3an G\u00f6r\u00f6gorsz\u00e1ghoz, de v\u00e9g\u00fcl erre nem volt sz\u00fcks\u00e9g. A parton azt az inform\u00e1ci\u00f3t adt\u00e1k, hogy az ut\u00f3bbi id\u0151ben a montenegr\u00f3i hat\u00e1ron k\u00f6t\u00f6zk\u00f6dnek a licencekkel, de az \u00e9n pap\u00edrommal nem lesz probl\u00e9ma. Nem is volt. A haj\u00f3 \u00e1tv\u00e9teln\u00e9l a s\u00e1rga (a bel\u00e9p\u00e9s regisztr\u00e1l\u00e1s\u00e1ig kell viselni a jobb oldalon) \u00e9s montenegr\u00f3i z\u00e1szl\u00f3t (a fels\u00e9gvizeken jobb oldalon)\u00a0 kerest\u00fck, amely rendelkez\u00e9sre \u00e1llt. Az ut\u00f3bbi felesleges, mert az orsz\u00e1gba t\u00f6rt\u00e9n\u0151 bel\u00e9p\u00e9skor a kik\u00f6t\u0151i kapit\u00e1nys\u00e1gon adnak z\u00e1szl\u00f3t.\n<\/p>\n

\n
\n A horv\u00e1t kijelentkez\u00e9sre aj\u00e1nlott\u00e1k nek\u00fcnk Dubrovnik kik\u00f6t\u0151j\u00e9t Gruz-t. Ez azzal a vesz\u00e9llyel j\u00e1r, hogy ellen\u0151rz\u00e9s eset\u00e9n megk\u00e9rdezik, mi\u00e9rt vagyunk horv\u00e1t vizeken. Ilyen probl\u00e9ma nincs, ha ink\u00e1bb az utols\u00f3 kb. 9 m\u00e9rf\u00f6ldny\u00edre l\u00e9v\u0151 hat\u00e1r\u00e1tkel\u0151n\u00e9l Cavtat-ban jelentkez\u00fcnk ki. Ez is egy csinos hely, b\u00e1r az \u00e9jszak\u00e1z\u00e1shoz n\u00e9mileg hi\u00e1nyos az infrastrukt\u00fara. Horgonyozni lehet, illetve a parthoz, de mooring nem \u00e1ll a rendelkez\u00e9sre, sem v\u00edz \u00e9s \u00e1ram. \u00c1tl\u00e9p\u00e9shez mindig a z\u00e1szl\u00f3val \u00e9s t\u00e1bl\u00e1val megjel\u00f6lt, tov\u00e1bb\u00e1 elker\u00edtett r\u00e9szen kell. Innen vagy a kik\u00f6t\u0151i kapit\u00e1nys\u00e1gra kell menni, a szembe l\u00e9v\u0151 h\u00e1zak k\u00f6z\u00fcl egy z\u00e1szl\u00f3val megjel\u00f6lt jobbra kb. 200 m\u00e9terre, vagy a rend\u0151rs\u00e9gre\/v\u00e1mra, a h\u00e1zsoron balra egy udvarban alacsony \u00fcveges port\u00e1llal kb. 100 m\u00e9terre. Mindenki \u00fatlevele, horv\u00e1t leg\u00e9nys\u00e9gi lista \u00e9s a haj\u00f3lev\u00e9l, biztos\u00edt\u00e1si pap\u00edr sz\u00fcks\u00e9ges. Az elj\u00e1r\u00e1s, ha nincs m\u00e1s haj\u00f3, kb f\u00e9l \u00f3ra ide-oda s\u00e9t\u00e1val egy\u00fctt. T\u00e1rgyszer\u0171ek, bar\u00e1ts\u00e1gosak, de diszkr\u00e9ten ellen\u0151rz\u0151ek is (a rend\u0151r els\u00e9t\u00e1l a haj\u00f3 el\u0151tt). Illet\u00e9ket nem kell fizetni.\n<\/p>\n

\n
\n Montenegr\u00f3ba a bel\u00e9p\u00e9s kb. 20 m\u00e9rf\u00f6ldnyire l\u00e9v\u0151 Herceg Novi melletti Zelenik\u00e1ban lehets\u00e9ges. Itt a teherhaj\u00f3k m\u00f3l\u00f3j\u00e1nak jobb oldala a leker\u00edtett hat\u00e1r\u00e1tl\u00e9p\u0151 hely. A rend\u0151rs\u00e9g \u00e9s v\u00e1m tal\u00e1lhat\u00f3 ezen a ter\u00fcleten, a kik\u00f6t\u0151i kapit\u00e1nys\u00e1g a h\u00e1zsoron balra kb. 150 m\u00e9terre van. Norm\u00e1l lak\u00f3h\u00e1znak n\u00e9z ki. A sorrend: rend\u0151rs\u00e9g, kapit\u00e1nys\u00e1g, v\u00e1m, rend\u0151rs\u00e9g. A kapit\u00e1nys\u00e1gon kell kit\u00f6lteni egy \u00faj leg\u00e9nys\u00e9gi jegyz\u00e9ket, amelyre r\u00e1ker\u00fcl az illet\u00e9k befizet\u00e9si igazol\u00e1s. A mi eset\u00fcnkben 1 h\u00e9tre 137 eur\u00f3t kellett fizetni. Montenegr\u00f3ban az euro a hivatalos p\u00e9nz. A haj\u00f3ra is fel kell ragasztani a befizet\u00e9st igazol\u00f3 b\u00e9lyegeket.. 10 eur\u00f3 a v\u00e1mvizsg\u00e1lati ad\u00f3. A rend\u0151r\u00f6k unatkozva, \u00fajs\u00e1got olvasva, a v\u00e1mos TV-t n\u00e9zve sz\u00edvess\u00e9gb\u0151l teszik a dolgukat a kont\u00e9ner kis ablak\u00e1n kereszt\u00fcl, ellenben igen finny\u00e1sak a bejelentkez\u0151 etikett szerinti \u00f6lt\u00f6z\u00e9k\u00e9re (viselj valamilyen fels\u0151r\u00e9szt). A nem kell\u0151 al\u00e1zatos viselked\u00e9sre igen \u00e9rz\u00e9kenyek, ezzel szemben nem ellen\u0151riznek szem\u00e9lyesen semmit, mert ahhoz fel kellene \u00e1llni a m\u00e9di\u00e1kt\u00f3l. Bemutatni az \u00fatleveleket, haj\u00f3pap\u00edrokat kell.\u00a0 Zelenika mol\u00f3ja rossz id\u0151 eset\u00e9n haszn\u00e1lhatatlan is lehet, mert nagyon nyitott. Ebben az esetben r\u00e1di\u00f3zva meg kell pr\u00f3b\u00e1lni m\u00e1s kik\u00f6t\u0151be bel\u00e9p\u00e9si enged\u00e9lyt k\u00e9rni.\n<\/p>\n

\n Montenegr\u00f3ban egy lehets\u00e9ges els\u0151 c\u00e9lpont Herceg Novi. Itt a mol\u00f3n\u00e1l kb. 20 haj\u00f3nyi hely van. Mooring, v\u00edz, villany van, de nincs WC \u00e9s zuhany. Fizetni kell (kb. 32 euro). \u00c9ttermek (elfogadhat\u00f3 a felvezet\u0151 l\u00e9pcs\u0151n\u00e9l jobbra, ahol az utc\u00e1n kereszt\u00fcl is van kiszolg\u00e1l\u00e1s), k\u00e1v\u00e9z\u00f3k sz\u00e9p sz\u00e1mmal, haszn\u00e1lhat\u00f3 strand a szomsz\u00e9dban (hideg vizes zuhannyal). A nyilv\u00e1nos helyek \u00e1rai a horv\u00e1t \u00e1rakn\u00e1l kb. 30 %-kal alacsonyabbak). L\u00e1tnival\u00f3 a v\u00e1r, citadella, az \u00f3v\u00e1rosi r\u00e9sz (max. 2 \u00f3r\u00e1s program).\n<\/p>\n

\n
\n Herceg Novit\u00f3l Kotorig nem hossz\u00fa a haj\u00f3\u00fat. \u00dat k\u00f6zben \u00e9rdemes Perastra \u00e9s az el\u0151tte fekv\u0151 szigetekre egy kis id\u0151t sz\u00e1nni. T\u00f6rt\u00e9nelmi szempontb\u00f3l a telep\u00fcl\u00e9s jelent\u0151s, vil\u00e1g\u00f6r\u00f6ks\u00e9gi ter\u00fclet. A kik\u00f6t\u00e9s agg\u00e1lyos.
\n
\n Kotorban kik\u00f6tni a jobb oldali m\u00f3l\u00f3hoz mer\u0151legesen lehets\u00e9ges. Kb. 30 mooring lehet. Seg\u00edts\u00e9g nem nagyon van, kiv\u00e9ve ha p\u00e9nzt kell szedni. Igyekeznek eltitkolni, kiv\u00e9ve, ha balh\u00e9zik az ember, hogy WC \u00e9s zuhany a Nautic jel\u00f6l\u00e9s\u0171 helyen van, jobbra bent a v\u00e1rfalon bel\u00fcl. Elvileg reggel 8-t\u00f3l nyitva van, ami Montenegr\u00f3ban semmi esetre sem jelent f\u00e9l 9-n\u00e9l kor\u00e1bbi id\u0151pontot. A d\u00edj itt 37 eur\u00f3 volt egy napra.\n<\/p>\n

\n
\n A kotori r\u00e9gi v\u00e1ros l\u00e1togat\u00e1sra \u00e9rdemes. Bev\u00e1s\u00e1rolni a kik\u00f6t\u0151vel szemk\u00f6zti piacon vagy a r\u00e9gi v\u00e1rosban lehet. Van egy szupermarket jobbra a f\u0151\u00fat mellett kb. 600 m\u00e9terre. \u00c9rdemes meggondolni egy kir\u00e1ndul\u00e1s Nyegusi, Lovce, Cetinje ir\u00e1ny\u00e1ba. A felvezet\u0151 \u00fat tele szerpentinnel egy s\u00e1vos \u00faton. Lefel\u00e9 esetleg lehet Budva fel\u00e9 visszaj\u00f6nni. Mi 40 eur\u00f3\u00e9rt b\u00e9relt\u00fcnk egy Toyota Yarist \u00e9s kb. 10 liter benzint fogyasztottunk. Az Elite aut\u00f3k\u00f6lcs\u00f6nz\u0151t a part mellett vezet\u0151 \u00faton egy kis t\u00e1bla jelzi, kb. 2 km-re egy kertben. A r\u00e9gi v\u00e1rosr\u00e9szen bel\u00fcl az \u00e9tteremnek, k\u00e1v\u00e9z\u00f3nak se szeri se sz\u00e1ma. A v\u00e1rosra \u00e9rdemes n\u00e9h\u00e1ny \u00f3r\u00e1t \u00e1ldozni, esetleg a st\u00e1ci\u00f3kkal jelzett \u00faton a hegyfalon l\u00e9v\u0151 templomba felm\u00e1szni.
\n
\n A kotori \u00f6b\u00f6lben a v\u00edz nem nagyon tiszta. \u00c1ltal\u00e1ban elmondhat\u00f3, hogy Montenegr\u00f3ban sok a szem\u00e9t, az ig\u00e9nytelens\u00e9g sokszor bosszant\u00f3. Az \u00e1rak ezt viszont nem nagyon t\u00fckr\u00f6zik.\n<\/p>\n

\n
\n Budva n\u00e9h\u00e1ny \u00f3ra alatt kellemesen el\u00e9rhet\u0151. A kik\u00f6t\u00e9sn\u00e9l a b\u00f3j\u00e1k \u00e1ltal mutatott ir\u00e1nyt felt\u00e9tlen\u00fcl be kell tartani. A kik\u00f6t\u00e9s a k\u00fcls\u0151 m\u00f3lokn\u00e1l viszonylag k\u00f6nny\u0171, seg\u00edts\u00e9g is van. WC, zuhany\u00a0\u00a0 l\u00e9gvonalban k\u00f6zeli, de gyalog a t\u00e1voli v\u00edzilabda p\u00e1ly\u00e1val szemben van, ahol a bej\u00e1ratot minden f\u00e9l\u00e9vel el\u00e1llj\u00e1k. Nyit\u00e1s kb. reggel 8-kor. Pap\u00edr \u00e9s papucs felt\u00e9tlen\u00fcl kell.
\n
\n A jobb kik\u00f6t\u00e9si felt\u00e9telekhez \u00e9s a zs\u00fafolt kik\u00f6t\u0151helyhez igazod\u00f3an itt egy napi tart\u00f3zkod\u00e1s 60 eur\u00f3.
\n
\n Budva egy \u00e9l\u00e9nk nyaral\u00f3 hely. Oroszok \u00e1ltal igen kedvelt, rengeteg motoros \u00fasz\u00f3-alkalmatoss\u00e1ggal. A h\u00e9ten Madonna koncertezik\u00a0 itt. A r\u00e9gi v\u00e1ros nagyon sz\u00e9p, a citadell\u00e1t nem \u00e9rdemes megn\u00e9zni. Tal\u00e1n a legjobb \u00e9tterem (legal\u00e1bbis ezt mondt\u00e1k nek\u00fcnk) a r\u00e9gi v\u00e1rosr\u00e9sz fel\u00e9 menet a partt\u00f3l egy kicsit beljebb a Demijana. J\u00f3, gyors, kultur\u00e1lt kiszolg\u00e1l\u00e1s, finom tengeri \u00e9telek. Az \u00e1r ennek megfelel\u0151. A v\u00edzi szolg\u00e1ltat\u00e1sok (jetski, parasailing) dr\u00e1g\u00e1k.\n<\/p>\n

\n
\n Egy j\u00f3 zuhanyoz\u00e1sra \u00e9s kultur\u00e1lt infrastrukt\u00far\u00e1ra v\u00e1gyva egy nappal el\u0151bb visszament\u00fcnk Dubrovnikba. A hat\u00e1r\u00e1tl\u00e9p\u00e9s hasonl\u00f3 mint idefel\u00e9 volt, de fizetni m\u00e1r nem kell.\n<\/p>\n

\n
\n Az \u00e9jszakai haj\u00f3z\u00e1s a part mellett kellemes, sz\u00e9p l\u00e1tv\u00e1ny. Dubrovnikban \u00e9rdemes r\u00e1di\u00f3n bejelentkezni a kihaj\u00f3z\u00e1s el\u0151tt, jelezve, hogy a haj\u00f3nak ez az \u00e1lland\u00f3 kik\u00f6t\u0151 helye. Kellemes id\u0151ben egy laza napk\u00e9nt Lopud sziget Sunj f\u00fcrd\u0151helye kellemes id\u0151t\u00f6lt\u00e9s.
\n
\n Ilyen m\u00f3don Montenegr\u00f3ban is voltunk, kipip\u00e1lva. Tal\u00e1n majd megint 44 \u00e9v ut\u00e1n, mint most.\n<\/p>\n

\n
\n Beliczay Tam\u00e1s
\n <\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

2008. szeptember 13-\u00e1n j\u00f6ttem haza az adriai vitorl\u00e1z\u00e1sb\u00f3l. Miut\u00e1n az Adria horv\u00e1t ter\u00fcletein m\u00e1r sokszor voltunk, id\u00e9n Montenegr\u00f3t c\u00e9loztuk meg. A Cattaro-i \u00f6b\u00f6l a t\u00f6rt\u00e9nelemb\u0151l is visszak\u00f6sz\u00f6n, meg az 1964-es gyerekkori kir\u00e1ndul\u00e1s eml\u00e9ke, a hegyek szerpentinjeivel, is vonzott. Besz\u00e1molni tal\u00e1n \u00e9rdemes az \u00fatr\u00f3l, mert el\u00e9g kev\u00e9s inform\u00e1ci\u00f3t tal\u00e1lni a neten ezzel kapcsolatban. Az itt le\u00edrt […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"www.sailing.hu","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3057"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3057"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3057\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3057"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3057"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3057"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}