{"id":310,"date":"2015-11-22T22:21:00","date_gmt":"2015-11-22T21:21:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2015\/11\/22\/rekord-belulrol\/"},"modified":"2017-08-02T00:02:27","modified_gmt":"2017-08-01T22:02:27","slug":"rekord-belulrol","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2015\/11\/22\/rekord-belulrol\/","title":{"rendered":"Rekord bel\u00fclr\u0151l"},"content":{"rendered":"
\n 2015.11.20-\u00e1n nekifutottunk egy utols\u00f3 es\u00e9lyt l\u00e1tva a Kenese-Keszthely t\u00e1von egytest\u0171 haj\u00f3val futott id\u0151rekord megd\u00f6nt\u00e9s\u00e9nek, mely 8 \u00e9ve v\u00e1rat mag\u00e1ra.\n<\/p>\n
\n Kezd bele a t\u00f6rt\u00e9n\u00e9sek mes\u00e9l\u00e9s\u00e9be Varga Lajos, a 2015. november 20-\u00e1n megd\u00f6nt\u00f6tt Keszthely-Kenese t\u00e1von teljes\u00edtett id\u0151rekord verseny \u00faj cs\u00facstart\u00f3 egytest\u0171 haj\u00f3j\u00e1nak, a Nelson Flottal\u00edzingnek a korm\u00e1nyosa, \u00e9s a leg\u00e9nys\u00e9g egyik tagja, m\u00e1sod korm\u00e1nyosa Rauscenberger Mikl\u00f3s.\n<\/p>\n
\n 2013-ban m\u00e1r elindultak egy h\u00e9ten bel\u00fcl k\u00e9tszer, akkor sajnos nem siker\u00fclt, de voltak b\u00edztat\u00f3 jelek. Az\u00f3ta sok v\u00edz lefolyt a Si\u00f3n, Lajos egy \u00faj, a Flaar \u00e1ltal tervezett \u00e9s fejlesztett 26 l\u00e1bas haj\u00f3val \u00e9s a Quantum \u00e1ltal erre fejlesztett vitorl\u00e1zattal, t\u00f6retlen elt\u00f6k\u00e9lts\u00e9ggel hajszolta a rekordot.\n<\/p>\n
\n \n \n \n Aki ismeri Lajost, tudja, hogy nem viccel, azaz napj\u00e1ban t\u00f6bbsz\u00f6r n\u00e9zte az el\u0151rejelz\u00e9seket, besz\u00e9lt a meteorol\u00f3gussal, a v\u00edziment\u0151kkel, a BYC-el \u00e9s velem is.\n<\/p>\n \n Sajnos, ahogy k\u00f6zeledett november 14., l\u00e1tszott, hogy az \u00edg\u00e9rt sz\u00e9l nem j\u00f6n meg, tol\u00f3dik vas\u00e1rnapra, \u00e9s gyeng\u00fcl is, \u00edgy szerd\u00e1ra halasztottuk a k\u00f6vetkez\u0151 menet id\u0151pontj\u00e1t. Ez sajnos megint elmaradt, mert a sz\u00e9l m\u00e1st gondolt, mint mi.\n<\/p>\n \n A meteo m\u00e1r emlegette a telet erre a h\u00e9tv\u00e9g\u00e9re, \u00edgy nek\u00fcnk is szorult a hurok, d\u00f6nteni kellett, mi legyen, nekiv\u00e1gunk, vagy marad a k\u00eds\u00e9rlet a k\u00f6vetkez\u0151 \u00e9vre, amit term\u00e9szetesen ekkor m\u00e1r nagyon nem akartunk!\n<\/p>\n \n \n \n \u00cdgy alakult, hogy a haj\u00f3t Lajos \u00e9s Scharf M\u00e1t\u00e9 a VMSZ Rupert motoros\u00e1val p\u00e9ntek reggel elvontatt\u00e1k Keszthelyre. Ekkor m\u00e9g volt egy ici-pici es\u00e9lye a nappali menetnek. Mi (P\u00e9csv\u00e1radi \u00c1kos \u00e9s \u00e9n) aut\u00f3val ment\u00fcnk Keszthelyre, 11 \u00f3r\u00e1ra. Amikor meg\u00e9rkezt\u00fcnk, l\u00e1tszott, hogy nem nagyon lesz nappali menet, ugyanis tot\u00e1l flaute fogadott minket.\n<\/p>\n \n Semmi gond, v\u00e1runk! Ir\u00e1ny a Keszthely Yacht Kik\u00f6t\u0151 \u00e9tterme, ahol el\u0151bb ett\u00fcnk, majd ittunk, majd elkezd\u0151d\u00f6tt a meteorol\u00f3giai oldalak b\u00faj\u00e1sa, k\u00f6zben pedig egyeztet\u00e9s, a v\u00edziment\u0151 sr\u00e1cokkal, akik az \u00fat sor\u00e1n a biztons\u00e1gunkra figyelnek majd \u00e9s k\u00eds\u00e9rnek minket.\n<\/p>\n \n K\u00f6zben elkezdt\u00fck \u00f6sszerakni a haj\u00f3t is, ismerkedni a k\u00f6telekkel, a szerelv\u00e9nyek elhelyezked\u00e9s\u00e9vel, megbesz\u00e9lt\u00fck a man\u0151vereket, az indul\u00e1st, az \u00e9rkez\u00e9st, \u00e9s azt hogy nincs mese, ezt a rekordot ma meg kell d\u00f6nteni!\n<\/p>\n \n \n \n F\u00e9l 7 fel\u00e9 elkezdtek mozogni a f\u00e1k elsz\u00e1radt levelei, amit egy\u00e9rtelm\u0171en j\u00f3 jelnek fogtunk fel, ann\u00e1l is ink\u00e1bb, mivel m\u00e1r nem keleti lengedezett, hanem a v\u00e1rt d\u00e9lnyugati. Gyors ev\u00e9s, a szerel\u00e9s igaz\u00edt\u00e1sa \u00e9s a terv fix\u00e1l\u00e1sa ut\u00e1n Lajos elindult a haj\u00f3 fel\u00e9 azzal, hogy 10 perc m\u00falva k\u00f6vess\u00fck \u00e9s ut\u00e1na 5 perccel M\u00e1t\u00e9 \u2013 aki megnyerte a fut\u00f3 ember szerep\u00e9t \u2013 legyen a vas\u00fat\u00e1llom\u00e1son.\n<\/p>\n \n \u00cdgy is lett. Ekkor m\u00e1r \u00e9rezhet\u0151en friss sz\u00e9l f\u00fajt a keszthelyi m\u00f3l\u00f3n, elkezdt\u00fck h\u00e1t a haj\u00f3 el\u0151k\u00e9sz\u00edt\u00e9s\u00e9t a rajtra (kik\u00f6t\u0151k\u00f6telek k\u00e9zben, nagyvitorla felh\u00fazva, fock is felh\u00faz\u00e1sra k\u00e9szen). M\u00e1r minden k\u00e9szen \u00e1llt, tudtuk, hogy a pecs\u00e9tel\u00e9s is megvolt, izgatottan v\u00e1rtuk, mikor t\u0171nik fel a fut\u00f3 a s\u00f6t\u00e9tben.\n<\/p>\n \n \u00c9letem leghosszabb 2,5 perce volt, de v\u00e9gre meg\u00e9rkezett M\u00e1t\u00e9, haj\u00f3 ell\u00f6k, vitorla fel, veret\u00e9s indul. M\u00e1t\u00e9 a nagy sprint ut\u00e1n haj\u00f3ba ugrott, k\u00f6z\u00f6lte 19:49-kor pecs\u00e9teltek a vas\u00fat\u00e1llom\u00e1son, hajr\u00e1!\n<\/p>\n \n Mivel Lajos jobban ismeri a haj\u00f3t \u00e9s indul\u00e1s ut\u00e1n gyorsan kellett \u201eg\u00e9p\u00e9szkedni\u201d, megkaparintottam a korm\u00e1nyt, \u00e9s a m\u00e1r kitekert reacherrel, az egyre vadabb sz\u00e9lben elindultunk a gy\u00f6r\u00f6ki cs\u00fccs\u00f6k fel\u00e9. Eszm\u00e9letlen \u00e9lm\u00e9ny volt! \u00dajra 470-esben \u00fcltem, a haj\u00f3 nagyon kezesen reag\u00e1lt minden korm\u00e1nymozdulatra, a p\u00f6ff\u00f6kben eszm\u00e9letlen gyorsul\u00e1sokat produk\u00e1lva hamar el\u00e9rt\u00fck a 13-17csom\u00f3s sebess\u00e9get.\n<\/p>\n \n Itt kell megeml\u00edteni, hogy a haj\u00f3n milyen, a teljes\u00edtm\u00e9ny n\u00f6vel\u00e9s\u00e9t szolg\u00e1l\u00f3 berendez\u00e9sek vannak. El\u0151sz\u00f6r is a d\u00f6nthet\u0151 t\u0151kes\u00faly, ami 50 fokban kibillenthet\u0151 a f\u00fcgg\u0151legest\u0151l. Van k\u00e9t swert az \u00e1rboc vonal\u00e1ban, ami f\u0151leg \u00e9les menetben hasznos, amikor a kiel kibillent\u00e9se miatt kev\u00e9s a later\u00e1l fel\u00fclet. \u00c9s v\u00e9g\u00fcl az adu\u00e1sz, a DSS. \u00c9n azt hiszem, ennek az eszk\u00f6znek nagyon sokat k\u00f6sz\u00f6nhet\u00fcnk. 35 csom\u00f3ban olyan biztosan lehetett vele gennakerezni, mintha 10 csom\u00f3s sz\u00e9l lenne.\n<\/p>\n \n
\n
\n Lajos
\n <\/strong>
\n <\/em>
\n
\n : A Keszthely Kenese vagy Kenese Keszthely rekordot 1921 \u00f3ta futj\u00e1k. A katamar\u00e1nos \u00e9ra \u00f3ta t\u00f6bb katamar\u00e1n is megd\u00f6nt\u00f6tte a Majth\u00e9nyi Szabolcs korm\u00e1nyozta Fantomasso 2007-es rekordj\u00e1t a 3h 41percet. Jelenleg az abszol\u00fat rekordot az RSM DTM katamar\u00e1n tartja 1h 57 perces, 2014-ben futott id\u0151vel. Az MVSZ 2015-ben k\u00e9sz\u00fcl \u00faj ki\u00edr\u00e1st \u00e9s elj\u00e1r\u00e1srendet kialak\u00edtani a Rekord nyilv\u00e1ntart\u00e1s\u00e1hoz, ahol \u00e9sszer\u0171en sz\u00e9tv\u00e1laszt\u00e1sra ker\u00fclhet az egytest\u0171 \u00e9s t\u00f6bbtest\u0171 haj\u00f3k \u00e1ltal futott rekord nyilv\u00e1ntart\u00e1sa. A Nelson Flottal\u00edzing nyilv\u00e1nval\u00f3 c\u00e9lja csak az egytest\u0171 rekord meghalad\u00e1sa lehetett.
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n
\n
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n Mikl\u00f3s
\n <\/strong>
\n : K\u00f6r\u00fclbel\u00fcl k\u00e9t hete kaptam egy telefonh\u00edv\u00e1st Lajost\u00f3l, hogy november 14-\u00e9n, szombaton menni kellene, mert j\u00f3 sz\u00e9l mutatkozik. Most is szeretn\u00e9, ha menn\u00e9k, nem csak a kor\u00e1bbi k\u00f6z\u00f6s pr\u00f3b\u00e1lkoz\u00e1sok ok\u00e1n, hanem mert a vitorl\u00e1k fejleszt\u00e9s\u00e9ben akt\u00edvan r\u00e9szt vettem. Nem volt k\u00e9rd\u00e9s, hogy sz\u00edvesen megyek, hiszen a haj\u00f3ban \u00e9s a csapatban is \u00e9reztem a potenci\u00e1lt.\n<\/p>\n
\n
\n Lajos
\n <\/strong>
\n <\/em>
\n :
\n
\n \u00dagy t\u0171nt az id\u0151j\u00e1r\u00e1s nem t\u00e1mogatja az \u00f6tletet. A rem\u00e9nyteli el\u0151rejelz\u00e9sek sorra d\u00e9lib\u00e1bk\u00e9nt t\u0171ntek el a monitorr\u00f3l. Hol Kenese, hol Keszthely l\u00e1tszott alkalmas rajthelynek. V\u00e9g\u00fcl 18-\u00e1n az addig d\u00e9lebbre jelzett d\u00e9lnyugati sz\u00e9l felk\u00faszott egyre t\u00f6bb modellen a Balaton vonal\u00e1ra. Horv\u00e1th \u00c1kos meteorol\u00f3gus el\u0151sz\u00f6r p\u00e9ntek du 4 \u00f3ra k\u00f6r\u00fcli, majd p\u00e9ntek d\u00e9lel\u0151tt m\u00e1r 19.30- 20.00 k\u00f6z\u00f6tti leterjed\u0151 d\u00e9lnyugati szelet jelzett, ami a rajt id\u0151pontj\u00e1t figyelembe v\u00e9ve, 19h 50perc, t\u0171pontosnak bizonyult. Az indul\u00e1si id\u0151pont azt is jelentette, hogy a napszem\u00fcvegre csak akkor lenne sz\u00fcks\u00e9g, ha m\u00e9g s\u00f6t\u00e9tebben szeretn\u00e9nk l\u00e1tni a Balatont, mint amilyen lesz.
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n
\n Mikl\u00f3s
\n <\/strong>
\n <\/em>
\n : November 18-\u00e1n mer\u00fclt fel el\u0151sz\u00f6r az \u00e9jszakai menet lehet\u0151s\u00e9ge is, egy 25-40 csom\u00f3s d\u00e9lnyugatiban. Jeleztem Lajosnak, 40 csom\u00f3 nappal is meleg, nemhogy \u00e9jszaka, sz\u00f3val menj\u00fcnk! Egy valamit k\u00e9rtem, hogy legyen profi k\u00eds\u00e9ret, az se baj, ha v\u00edzen motorossal j\u00f6nnek, \u00e9s van a nev\u00fckben VMSZ.\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n
\n Lajos
\n <\/strong>
\n <\/em>
\n :
\n
\n A Snewisport, Kopasz Bal\u00e1zsnak k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en ell\u00e1tott benn\u00fcnket GPS jelad\u00f3val \u00edgy menet\u00fcnk l\u00e1that\u00f3v\u00e1 v\u00e1lt elvetem\u00fclt vitorl\u00e1s bar\u00e1taink sz\u00e1m\u00e1ra, akik szerint persze mi nem vagyunk norm\u00e1lisak. Summa summarum, az\u00e9rt sokakat mozgatott \u0151r\u00fclts\u00e9g\u00fcnk \u00e9s izgatottan n\u00e9zt\u00e9k a k\u00f6zvet\u00edt\u00e9st, a befut\u00f3n\u00e1l pedig egy kisebb szurkol\u00f3cspat is meglepett minket.
\n <\/em>\n<\/p>\n
\n Mikl\u00f3s
\n <\/strong>
\n : 16:00 \u00f3ra ut\u00e1n, s\u00f6t\u00e9tben h\u00faztuk \u00e1t a haj\u00f3t a keszthelyi m\u00f3l\u00f3ra, arra az esetre, ha a sz\u00e9l el\u0151bb meg\u00e9rkezne. De nem j\u00f6tt… V\u00e1rakoz\u00e1ssal teli percek, f\u00e9l\u00f3r\u00e1k j\u00f6ttek, ami gyakorlatilag az el\u0151rejelz\u00e9si oldalak folyamatos elemz\u00e9s\u00e9t jelentette \u00e9s egyben a taktika folyamatos v\u00e1ltoztat\u00e1s\u00e1t is. V\u00e9g\u00fcl az egy reff \u00e9s fockos elindul\u00e1s mellett d\u00f6nt\u00f6tt\u00fcnk, majd amint m\u00e1r megy\u00fcnk, kitekerj\u00fck a reachert, \u00e9s azzal haladunk el Gy\u00f6r\u00f6kig.\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n
\n Lajos
\n <\/strong>
\n <\/em>
\n
\n : A DSS-r\u0151l : A Dinamic Stability System egy nem t\u00fal r\u00e9gi innov\u00e1ci\u00f3 a vitorl\u00e1z\u00e1sban. A v\u00edzszintesen kitolhat\u00f3 sz\u00e1rnyprofil\u00fa lap seg\u00edti az egytest\u0171 haj\u00f3 visszat\u00e9r\u00edt\u0151 nyomat\u00e9k\u00e1nak n\u00f6vel\u00e9s\u00e9t \u00e9s emel\u0151hat\u00e1s\u00e1val cs\u00f6kkenti a nedves\u00edtett fel\u00fcletet is. 100 l\u00e1bas Maxin \u00e9s IMOCA 60-ason is alkalmazz\u00e1k. A Balatonon a Flaar26RR az els\u0151 fecske, \u00e9s erre nagyon b\u00fcszk\u00e9k vagyunk!
\n <\/em>\n<\/p>\n