{"id":3252,"date":"2008-03-07T00:00:00","date_gmt":"2008-03-06T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2008\/03\/07\/bor-szallitas-vitorlassal\/"},"modified":"2017-08-01T23:45:55","modified_gmt":"2017-08-01T21:45:55","slug":"bor-szallitas-vitorlassal","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2008\/03\/07\/bor-szallitas-vitorlassal\/","title":{"rendered":"Bor sz\u00e1ll\u00edt\u00e1s vitorl\u00e1ssal"},"content":{"rendered":"

\n A francia sz\u0151l\u0151sgazd\u00e1k visszat\u00e9rnek egy lassabb \u00e9letform\u00e1hoz: vitorl\u00e1s haj\u00f3kkal export\u00e1lj\u00e1k a borukat, hogy kisebb legyen az \u00f6kol\u00f3giai l\u00e1bnyomuk \u2013 ezt a m\u00f3dszert egy\u00e9bk\u00e9nt az 1800-as \u00e9vekben haszn\u00e1lt\u00e1k utolj\u00e1ra.<\/p>\n

\n M\u00e9g febru\u00e1r folyam\u00e1n 60.000 palack haj\u00f3zik Languedoc-b\u00f3l \u00cdrorsz\u00e1gba egy XIX. Sz\u00e1zadi bark fed\u00e9lzet\u00e9n, megsp\u00f3rolva 22.680 kil\u00f3nyi szenet. A k\u00f6zelj\u00f6v\u0151 \u00fatic\u00e9ljai lesznek m\u00e9g az angliai Bristol \u00e9s Manchester, s\u0151t m\u00e9g Kanada is. A Belem h\u00e1rom\u00e1rbocos bark, amelyet 1896-ban bocs\u00e1tottak v\u00edzre, az utols\u00f3 kereskedelmi c\u00e9lra \u00e9p\u00edtett francia vitorl\u00e1s, Bordeaux-b\u00f3l Dublinba vitorl\u00e1zik majd a n\u00e9gynapos \u00fat sor\u00e1n.\n<\/p>\n

\n A bor usz\u00e1lyon \u00e9rkezik Bordeaux-ba a Canal du Midin \u00e9s a Canal du Garrone-on, amelyek a D\u00e9l-Franciaorsz\u00e1g keleti r\u00e9sz\u00e9n fekv\u0151 Sete-b\u0151l tartanak Languedoc-ba Beziers-n kereszt\u00fcl. Minden palack c\u00edmk\u00e9t kap majd: Vitorl\u00e1s haj\u00f3val sz\u00e1ll\u00edtva \u2013 hogy jobban b\u00e1njunk Bolyg\u00f3nkkal.\n<\/p>\n

\n B\u00e1r az eg\u00e9sz proced\u00fara egy h\u00e9ttel t\u00f6bb id\u0151t vesz ig\u00e9nybe, mintha rep\u00fcl\u0151vel sz\u00e1ll\u00edtan\u00e1nak, becsl\u00e9sek szerint palackonk\u00e9nt 138 gramm szenet takar\u00edtanak meg. Frederic Albert, a Compagnie de Transport Maritime a la Voile (CTMV) haj\u00f3z\u00e1si v\u00e1llalat alap\u00edt\u00f3ja: akartam valamit tenni a F\u00f6ld\u00e9rt \u00e9s valamit Languedoc borai\u00e9rt. Egyik nagyap\u00e1m bor\u00e1sz volt, a m\u00e1sik tenger\u00e9sz.\n<\/p>\n

\n N\u00e9h\u00e1ny nehezebb \u00e9v ut\u00e1n a francia borexport most ugr\u00e1sszer\u0171en n\u0151 \u2013 Albert \u00e1ll\u00edt\u00e1sa szerint csak Languedoc-ban 250 olyan bor\u00e1sz van, aki alig v\u00e1rja, hogy haszn\u00e1latba vehesse a haj\u00f3it. Az 52 m\u00e9ter hossz\u00fa Belem, amely kezdetben csokol\u00e1d\u00e9t sz\u00e1ll\u00edtott D\u00e9l-Amerik\u00e1b\u00f3l, \u00e9s egy brazil kik\u00f6t\u0151v\u00e1ros ut\u00e1n kapta a nev\u00e9t, els\u0151 tagja egy h\u00e9thaj\u00f3 flott\u00e1nak, ami a tervek szerint 2013-ra \u00e1ll munk\u00e1ba. Az \u00fczlet kezd\u0151t\u0151k\u00e9j\u00e9nek 70 sz\u00e1zal\u00e9k\u00e1t (40 milli\u00f3 font \u2013 97,5 milli\u00f3 USD) h\u00e9t mag\u00e1nbefektet\u0151 adta \u00f6ssze, a marad\u00e9kot bankk\u00f6lcs\u00f6n\u00f6k fedezt\u00e9k.\n<\/p>\n

\n Franciorsz\u00e1gban nagy \u00e9rdekl\u0151d\u00e9s \u00f6vezi a k\u00f6rnyezetbar\u00e1t beruh\u00e1z\u00e1sokat \u2013 mondta el Albert.\n<\/p>\n

\n A vissza\u00faton a haj\u00f3k a borral megegyez\u0151 t\u00f6megben t\u00f6r\u00f6tt \u00fcveget sz\u00e1ll\u00edtanak, amit Bordeaux-i \u00e9s Beziers-i gy\u00e1rakban boros\u00fcvegekk\u00e9 alak\u00edtanak. A sz\u00e1ll\u00edt\u00e1sra sz\u00e1nt id\u0151 ellen\u00e9re a bor relat\u00edv olcs\u00f3 kell, hogy maradjon \u2013 palackonk\u00e9nt 7 (12,9 USD) \u00e9s 20 font k\u00f6z\u00f6tti \u00e1ron.\n<\/p>\n

\n Albert gondoskodni fog r\u00f3la, hogy csak a \u201elegz\u00f6ldebb\u201d borok utazhassanak haj\u00f3n. \u201eA t\u00e9rs\u00e9g legjobb borait v\u00e1lasztjuk ki, ezeknek azonban fenntarthat\u00f3 m\u00f3don kell k\u00e9sz\u00fclni\u00fck \u2013 annyi term\u00e9szetes anyagot haszn\u00e1lva, amennyit csak lehets\u00e9ges.\u201d A k\u00e9zbes\u00edt\u00e9si id\u0151 sz\u00e1m\u00edt\u00e1s\u00e1hoz t\u00f6rt\u00e9neti grafikonokat haszn\u00e1ltak: \u201eEgy ember csak azzal foglakozott, hogy az elm\u00falt sz\u00e1z \u00e9v id\u0151j\u00e1r\u00e1si adatait tanulm\u00e1nyozta ezek kidolgoz\u00e1s\u00e1hoz.\u201d\n<\/p>\n

\n A flott\u00e1t marketing c\u00e9lokra is haszn\u00e1lj\u00e1k majd, a c\u00e9lkik\u00f6t\u0151ket fogja rekl\u00e1mozni, a fed\u00e9lzeten pedig k\u00f3stol\u00f3kat tartanak. \u201eA Belem k\u00f6r\u00fclbel\u00fcl 100 vend\u00e9g befogad\u00e1s\u00e1ra alkalmas, \u00edgy az import\u0151r\u00f6k igen sz\u00e9les mozg\u00e1steret kapnak term\u00e9keik bemutat\u00e1s\u00e1ra.\u201d\n<\/p>\n

\n M\u00edg a franci\u00e1k \u00fatt\u00f6r\u0151nek bizonyultak a bor vitorl\u00e1ssal val\u00f3 (\u00fajra)sz\u00e1ll\u00edt\u00e1s\u00e1ban, a britek m\u00e1r egy ideje a csatorn\u00e1kat haszn\u00e1lj\u00e1k erre a c\u00e9lra. A Tesco tavaly okt\u00f3berben kezdett usz\u00e1llyal bort sz\u00e1ll\u00edtani Liverpool-b\u00f3l Manchester-be a Manchester Ship Canal-on. Az akci\u00f3 heti 50 kamiont t\u00fcntet el a k\u00f6zutakr\u00f3l, \u00e9s a sz\u00e9ng\u00e1z kibocs\u00e1t\u00e1st 80%-kal cs\u00f6kkenti \u2013 \u00e1ll\u00edtj\u00e1k. \u00daj sz\u00e1ll\u00edtm\u00e1nyoz\u00f3i szolg\u00e1ltat\u00e1suk heti h\u00e1rom utat jelent, alkalmank\u00e9nt mintegy 600.000 liter borral a csatorna 46 kilom\u00e9teres hossz\u00e1n. Ezut\u00e1n az Ausztr\u00e1li\u00e1b\u00f3l, Kaliforni\u00e1b\u00f3l, Argent\u00edn\u00e1b\u00f3l \u00e9s Chile-b\u0151l \u00e9rkez\u0151 kont\u00e9nereket egy egy kilom\u00e9terre l\u00e9v\u0151 palackoz\u00f3\u00fczembe sz\u00e1ll\u00edtj\u00e1k, ahol sz\u00e9trakj\u00e1k \u0151ket, hogy Nagy-Britannia Tesco-iba fuvarozhass\u00e1k.\n<\/p>\n

\n ford\u00edtotta:
\n <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

A francia sz\u0151l\u0151sgazd\u00e1k visszat\u00e9rnek egy lassabb \u00e9letform\u00e1hoz: vitorl\u00e1s haj\u00f3kkal export\u00e1lj\u00e1k a borukat, hogy kisebb legyen az \u00f6kol\u00f3giai l\u00e1bnyomuk \u2013 ezt a m\u00f3dszert egy\u00e9bk\u00e9nt az 1800-as \u00e9vekben haszn\u00e1lt\u00e1k utolj\u00e1ra. M\u00e9g febru\u00e1r folyam\u00e1n 60.000 palack haj\u00f3zik Languedoc-b\u00f3l \u00cdrorsz\u00e1gba egy XIX. Sz\u00e1zadi bark fed\u00e9lzet\u00e9n, megsp\u00f3rolva 22.680 kil\u00f3nyi szenet. A k\u00f6zelj\u00f6v\u0151 \u00fatic\u00e9ljai lesznek m\u00e9g az angliai Bristol \u00e9s Manchester, […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"Alib\u00e1n Andr\u00e1s","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3252"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3252"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3252\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3252"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3252"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3252"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}