{"id":3255,"date":"2008-03-01T00:00:00","date_gmt":"2008-02-29T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2008\/03\/01\/a-gibraltari-atkeles-meteora\/"},"modified":"2017-08-01T23:45:55","modified_gmt":"2017-08-01T21:45:55","slug":"a-gibraltari-atkeles-meteora","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2008\/03\/01\/a-gibraltari-atkeles-meteora\/","title":{"rendered":"A gibralt\u00e1ri \u00e1tkel\u00e9s – Meteora"},"content":{"rendered":"

\n Febru\u00e1r 12. reggel 08:15\u2026indul\u00e1sunkat pontosan ki kellett sz\u00e1molnunk, mivel haj\u00f3nkat fel kellett \u00fcltetni arra a nyugati ir\u00e1ny\u00fa \u00e1ramlatra, ami majd n\u00f6velni fogja sebess\u00e9g\u00fcnket kifel\u00e9 az Atlanti \u00d3ce\u00e1n ir\u00e1ny\u00e1ba. Az indul\u00e1s pillanata sem volt z\u00f6kken\u0151mentes, mivel ismeretlen okb\u00f3l a kik\u00f6t\u0151 sz\u00e1j\u00e1t lez\u00e1rt\u00e1k egy b\u00f3jasorral.\n<\/p>\n

\n Egy gyors telefon ut\u00e1n, p\u00e1r perc m\u00falva meg\u00e9rkezett egy \u201enyugalmazott motorcs\u00f3nakos probl\u00e9mamegold\u00f3\u201d \u00e9s elvonszolta a b\u00f3jasort mik\u00f6zben egyet- kett\u0151t \u00e1s\u00edtott. A k\u00f6vetkez\u0151 dolgunk az volt, hogy felt\u00f6lts\u00fck az \u00fczemanyag tart\u00e1lyunkat, a Marina Bay kik\u00f6t\u0151 m\u00f6g\u00f6tti Shell t\u00f6lt\u0151\u00e1llom\u00e1son. A tankol\u00e1s k\u00f6zben \u00e9rz\u00e9kelt\u00fck, hogy az el\u00f6rejelzett sz\u00e9l itt a Gibralt\u00e1ri szikla takar\u00e1s\u00e1ban is meglehet\u0151sen er\u0151s.\n<\/p>\n

\n M\u00e1r akkor \u00e9rezt\u00fck, hogy a szoroson nem lesz egyszer\u0171 kimenni. Ahogy haj\u00f3ztunk kifel\u00e9 az \u00f6b\u00f6lb\u0151l a horgonyz\u00f3 tankerek k\u00f6z\u00f6tt, a sz\u00e9l n\u00e9ha el\u00e9rte a 40 csom\u00f3s sz\u00e9ll\u00f6k\u00e9seket, \u00e9s ezt m\u00e9rf\u00f6ldr\u0151l m\u00e9rf\u00f6ldre egyre s\u0171r\u0171bben tette.\n<\/p>\n

\n A hull\u00e1mok magass\u00e1ga rohamosan n\u0151tt \u00e9s n\u0151tt, \u00e9s m\u00e1r nem is tudom pontosan mikor, m\u00e1r \u00f6sszemos\u00f3dnak az eml\u00e9kek, egyetlenegy pillanatt\u00e1 s\u0171r\u0171s\u00f6d\u00f6tt a gibralt\u00e1ri \u00e1tkel\u00e9s, ahol nem volt m\u00e1s lehet\u0151s\u00e9g, mint az, hogy tegy\u00fck a dolgunk. A nagyvitorl\u00e1kat esz\u00fcnk \u00e1g\u00e1ban sem volt kih\u00fazni.\n<\/p>\n

\n Felv\u00e1ltva haszn\u00e1ltuk a k\u00e9t orrvitorl\u00e1t, volt olyan sz\u00e9ler\u0151, hogy mindkett\u0151t, \u00e9s \u00edgy rohantunk kereszt\u00fcl, \u00bd \u00e9s \u00be szeles menetekben a forgalomelv\u00e1laszt\u00f3 z\u00f3n\u00e1n 10-11 csom\u00f3s sebess\u00e9ggel a 40-45 csom\u00f3s kif\u00fajt sz\u00e9lben, naps\u00fct\u00e9sben, olykor 7 m\u00e9ter magas hull\u00e1mok k\u00f6z\u00f6tt. A legnagyobb m\u00e9rt sz\u00e9ll\u00f6k\u00e9s el\u00e9rte az 52 csom\u00f3t (94 km\/\u00f3r\u00e1t).\n<\/p>\n

\n A legmeglep\u0151bb nem a sz\u00e9l ereje \u00e9s a hull\u00e1mok magass\u00e1ga volt, mert ezt sejtett\u00fck mikor elindultunk, hanem az, ahogy a haj\u00f3sok ilyen helyzetben viselkednek, azok, akikkel most is ebben a pillanatban vitorl\u00e1zom az Atlanti \u00d3ce\u00e1non. Mindenki tette a dolg\u00e1t, mindannyian tudtuk nincs m\u00e1s h\u00e1tra, mint el\u0151re\u2026.\n<\/p>\n

\n J\u00f3 volt a csapat tagj\u00e1nak lenni, nagyon j\u00f3. Annyira volt intenz\u00edv ez a 10 \u00f3ra, hogy \u00edgy ut\u00f3lag csak pillanatk\u00e9pek \u00e9gnek bennem, melyek elk\u00eds\u00e9rnek majd tov\u00e1bbi \u00e9letem sor\u00e1n. Nem kamer\u00e1ztam ezen a szakaszon, megpr\u00f3b\u00e1lom a bennem \u00e9g\u0151 k\u00e9peket megjelen\u00edteni.\n<\/p>\n

\n \"\"<\/p>\n


\n \u2026.cs\u00faszik a cip\u0151m, fel kell m\u00e1sznom a Meteora korm\u00e1ny\u00e1ll\u00e1s\u00e1nak tetej\u00e9re, mert meglazult a gr\u00f3szsott \u00e9s a vitorla n\u00e9lk\u00fcli baum ide-oda csap\u00f3dik. A megoldand\u00f3 probl\u00e9m\u00e1ra gondolok magamban, a fejem \u00fcres, koncentr\u00e1lok a mozdulataimra \u00e9s a feladatra, nincs k\u00fclvil\u00e1g (se heveder rajtam, mert elfelejtettem) p\u00e1r m\u00e1sodperc \u00e9s m\u00e1r h\u00fazom is az elszabadult k\u00f6telet.
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n

\n
\n A sz\u00e9l cib\u00e1lja a hajamat, a ruh\u00e1mat, a haj\u00f3t, a vitorl\u00e1kat, az eg\u00e9sz vil\u00e1got. V\u00e9geztem a feladattal, \u00e9s ha m\u00e1r itt vagyok fenn, k\u00f6r\u00fcln\u00e9zek. Haj\u00f3nk k\u00f6r\u00fcl 6 tanker k\u00fczd a magukon \u00e1tbuk\u00f3 feh\u00e9r taraj\u00fa hull\u00e1mokkal. A sz\u00e9l kiab\u00e1l, m\u00e1r-m\u00e1r ordib\u00e1l. Len\u00e9ztem a fed\u00e9lzetre, l\u00e1tom alattam Istv\u00e1nt \u00e9s Lajost, ahogy a f\u0151\u00e1rboc t\u00f6v\u00e9n\u00e9l reffelik a g\u00e9nu\u00e1t, azaz cs\u00f6kkentik a vitorla fel\u00fclet\u00e9t a sz\u00e9l er\u0151ss\u00e9g\u00e9hez ar\u00e1ny\u00edtva. S\u00e1rga viharruh\u00e1juk r\u00e1fesz\u00fcl test\u00fckre, \u00e9s mintha mosolyogn\u00e1nak, mik\u00f6zben teljes er\u0151b\u0151l tekerik a cs\u00f6rl\u0151ket.
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n

\n
\n De \u00c9n tudtam, ez nem mosoly, hanem a k\u00fczdelem er\u0151fesz\u00edt\u00e9se \u00fclt ki az arcukra, mik\u00f6zben a feladatra koncentr\u00e1lnak. K\u00f6zben a hull\u00e1mok folyamatosan ostromolj\u00e1k haj\u00f3nkat, fel-feldobva \u00e9s visszaejtve egy hull\u00e1mv\u00f6lgybe. Ekkor a haj\u00f3nk, a vizet sz\u00e9tspricceli olyan er\u0151vel, mintha 100 t\u0171zolt\u00f3 fecskend\u0151 m\u0171k\u00f6dne a horgonykamr\u00e1ban. Ugyanebben a pillanatban a 80-90 km\/\u00f3r\u00e1s sz\u00e9l v\u00edzk\u00f6dd\u00e9 v\u00e1ltoztatja a spriccel\u0151 vizet, \u00e9s az, mint a gondolat elt\u0171nik, \u00e9s helyet ad a k\u00f6vetkez\u0151 \u00e9s k\u00f6vetkez\u0151 ostromnak. Ahogy ki\u00e9rt\u00fcnk az \u00e1tj\u00e1r\u00f3b\u00f3l, \u00e9les kanyart vett\u00fcnk az afrikai kontinens \u00e9szaknyugati cs\u00fccsk\u00e9n\u00e9l. Itt a hull\u00e1mok cs\u00f6kkentek \u00e9s az id\u0151 m\u00fal\u00e1sa is lelassult\u2026
\n <\/em>
\n \n<\/p>\n

\n Ez ut\u00e1n m\u00e9g k\u00e9t nap kellett ahhoz, hogy a gyeng\u00fcl\u0151 \u00e9szaki sz\u00e9lben el\u00e9rj\u00fck Casablanc\u00e1t.\n<\/p>\n

\n \n<\/p>\n

\n \"A
\n \n<\/p>\n

\n
\n Stricz Tam\u00e1s
\n <\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Febru\u00e1r 12. reggel 08:15\u2026indul\u00e1sunkat pontosan ki kellett sz\u00e1molnunk, mivel haj\u00f3nkat fel kellett \u00fcltetni arra a nyugati ir\u00e1ny\u00fa \u00e1ramlatra, ami majd n\u00f6velni fogja sebess\u00e9g\u00fcnket kifel\u00e9 az Atlanti \u00d3ce\u00e1n ir\u00e1ny\u00e1ba. Az indul\u00e1s pillanata sem volt z\u00f6kken\u0151mentes, mivel ismeretlen okb\u00f3l a kik\u00f6t\u0151 sz\u00e1j\u00e1t lez\u00e1rt\u00e1k egy b\u00f3jasorral. Egy gyors telefon ut\u00e1n, p\u00e1r perc m\u00falva meg\u00e9rkezett egy \u201enyugalmazott motorcs\u00f3nakos probl\u00e9mamegold\u00f3\u201d […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"www.sailing.hu","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3255"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3255"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3255\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3255"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3255"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3255"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}