{"id":3322,"date":"2008-01-05T00:00:00","date_gmt":"2008-01-04T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2008\/01\/05\/belzebub\/"},"modified":"2017-08-01T23:45:41","modified_gmt":"2017-08-01T21:45:41","slug":"belzebub","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2008\/01\/05\/belzebub\/","title":{"rendered":"Belzebub"},"content":{"rendered":"
\n (friss\u00edtve!!!!) Belzebub (Ba\u00e1l-Zebub), bibliai alak, a gonosz egyik megtestes\u00edt\u0151je. Szerepe \u00e9s t\u00f6rt\u00e9nete hasonl\u00f3 Lucifer\u00e9hez. Nev\u00e9nek jelent\u00e9se: a legyek Ba\u00e1lja vagy ura. Ilyen n\u00e9ven tisztelt\u00e9k Ba\u00e1lt Ekronban a filiszteusok (2Kir 1,2.3.6.) M\u00e1t\u00e9 evang\u00e9lium\u00e1ban fordul el\u0151 a n\u00e9v els\u0151k\u00e9nt a ma ismert form\u00e1j\u00e1ban (Belzebub, Mt. 10,25), a kor\u00e1bbi sz\u00f6vegben a Ba\u00e1l-Zebub alak olvashat\u00f3.\n<\/p>\n
\n Igy olvashat\u00f3 a wikip\u00e9di\u00e1n Belzebubr\u00f3l, viszont mi ismer\u00fcnk egy\u00a0m\u00e1sik Belzebubot. ami id\u00e9n t\u00f6lti be a f\u00e9l \u00e9vsz\u00e1zados kort. A j\u00e9gvitorl\u00e1s, mert arr\u00f3l van sz\u00f3 Ag\u00e1rdon tal\u00e1lhat\u00f3,\u00a0 1958-ban \u00e9p\u00fclt Balatonf\u00fcreden a Gerl\u00f3czy csal\u00e1d megrendel\u00e9s\u00e9re.\u00a0Tipusa Yenkee \u00e9s itthon k\u00e9t sz\u00e1n l\u00e9tezik bel\u0151le.\n<\/p>\n
\n
\n A Vitorl\u00e1z\u00e1s Magazinban 2006 febru\u00e1rj\u00e1ban jelent meg az al\u00e1bbi cikk:
\n <\/u>\n<\/p>\n
\n Belzebub a Yankee\n<\/p>\n
\n Csak kevesen tudj\u00e1k, hogy a fenti c\u00edm mit is takar. Akik tudj\u00e1k, \u00f6r\u00fclnek annak a puszta t\u00e9nynek is, hogy l\u00e1thatt\u00e1k \u00e9l\u0151ben, net\u00e1n utazhattak vele lassan, gyorsan, vagy igaz\u00e1n szerencs\u00e9s esetben nagyon gyorsan.\n<\/p>\n
\n Nem csig\u00e1zom tov\u00e1bb az \u00e9rdekl\u0151d\u00e9st, hiszen a mell\u00e9kelt k\u00e9pek l\u00e1tt\u00e1n m\u00e1r majdnem minden kider\u00fclt, ami pedig nem azt a k\u00f6vetkez\u0151 \u00edr\u00e1s mes\u00e9li el.\n<\/p>\n
\n A Yankee, mint azt a neve is jelenti, \u00e9szak amerikai, azon bel\u00fcl kanadai. A haz\u00e1nkban k\u00f6zismert \u00e9s sokak \u00e1ltal haszn\u00e1lt DN j\u00e9gsz\u00e1n, hozz\u00e1vet\u0151leg h\u00e1romszoros nagy\u00edt\u00e1sa. A Yankeevel vitorl\u00e1z\u00f3 szem\u00e9lyek ketten, egym\u00e1s mellett helyezkednek el a kokpitban. Az ir\u00e1ny\u00edt\u00e1sra kerekkorm\u00e1ny szolg\u00e1l, amely az ordeck alatt tal\u00e1lhat\u00f3 v\u00edzszintesen r\u00f6gz\u00edtve.\n<\/p>\n
\n A DN j\u00e9gsz\u00e1nnak csak egy h\u00eddja van, mely v\u00e9gein egy-egy korcsolya tal\u00e1lhat\u00f3. A harmadik korcsolya, a korm\u00e1nyzott korcsolya a sz\u00e1ntest elej\u00e9n kap helyet. A kanadai k\u00e9tszem\u00e9lyes sz\u00e1nnak k\u00e9t h\u00eddja van. Egy a klasszikus helyen, \u00fagy, mint a DN eset\u00e9ben, a m\u00e1sodik, kisebb h\u00edd a sz\u00e1n orr\u00e1t ny\u00fajtja meg, mintegy m\u00e9terrel, mely v\u00e9g\u00e9n szint\u00e9n a korm\u00e1nyzott harmadik korcsolya tal\u00e1lhat\u00f3. Az orrh\u00edd azon t\u00fal, hogy eszt\u00e9tikailag is sokat dob a Yankee-n, roppant j\u00f3 rug\u00f3z\u00e1st is biztos\u00edt az \u00f3ri\u00e1si szerkezetnek, ami 70-80 km\/\u00f3ra sebess\u00e9gn\u00e9l szinte ring a k\u00e9t el\u00e9gedett vitorl\u00e1z\u00f3 alatt. A j\u00e9gsz\u00e1nnak neve is van: Belzebub.\n<\/p>\n
\n Itt egy r\u00f6vid kit\u00e9r\u0151: amikor a m\u00faltban DN j\u00e9gsz\u00e1nommal aktu\u00e1lis vend\u00e9gemet j\u00e9gvitorl\u00e1ztattam, csak igen sz\u0171k\u00f6sen f\u00e9rt\u00fcnk el, akkor is egym\u00e1s el\u0151tt-m\u00f6g\u00f6tt. Besz\u00e9dre igen kev\u00e9s es\u00e9lyt adott az \u00fcl\u00e9srend, maradt a fordulunk fejet le! \u00c9s a halsolunk fejet le! Pedig milyen j\u00f3 lett volna t\u00f6bbet \u00e9s tartalmasabbat besz\u00e9lgetni. Tal\u00e1n ezt olvasva sokan egyet\u00e9rtenek. Nos a Yankee ebben is \u00f3ri\u00e1si, hiszen az egym\u00e1s mellett k\u00e9t \u00fcl\u00e9s \u00faj t\u00e1vlatokat nyit a t\u00e1rsas j\u00e9gvitorl\u00e1z\u00e1sban.\n<\/p>\n
\n L\u00e1ssuk a k\u00e9pen l\u00e1that\u00f3 80-as vitorlasz\u00e1m\u00fa Yankee v\u00e1zlatos t\u00f6rt\u00e9net\u00e9t, melynek nagy r\u00e9sz\u00e9t Stubits J\u00e1nos mes\u00e9lte el nekem. A sz\u00e1n kanadai tervek alapj\u00e1n k\u00e9sz\u00fclt Erd\u0151s J\u00e1nos haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151 mester balatonf\u00fcredi m\u0171hely\u00e9ben. Az \u00e9p\u00edtet\u0151 Dr. S\u00e1ndor P\u00e1l fogorvos volt, aki 1958-ban kapta meg a sz\u00e1nt. Tulajdonost\u00e1rsa Dr. Gerl\u00f3czy
\n P\u00e1l
\n volt, akivel csak nagyon ritk\u00e1n haszn\u00e1lt\u00e1k a k\u00f6zel nyolc m\u00e9ter hossz\u00fa Yankee-t..A j\u00e9gvitorl\u00e1s veretez\u00e9s\u00e9t, felszerel\u00e9seinek \u00f6ssze\u00e1ll\u00edt\u00e1s\u00e1t Stubits J\u00e1nosnak k\u00f6sz\u00f6nheti. Ekkor m\u00e9g szinte csak vasb\u00f3l k\u00e9sz\u0171ltek a felszerel\u00e9sek, melyek nagy r\u00e9sze ma is d\u00edszei a sz\u00e1nnak.A h\u00e1rom korcsoly\u00e1t, melyek magukban is remekm\u0171vek a balatonf\u00fcredi haj\u00f3gy\u00e1rban k\u00e9sz\u00edtett\u00e9k bronzb\u00f3l \u00e9s t\u0151lgyf\u00e1b\u00f3l.\n<\/p>\n
\n A
\n 80 as Yankee el\u0151sz\u00f6r 1975-ben indult versenyen, Stubits J\u00e1nossal. A versenyen az egyetlen kanadai mellett n\u00e9gy darab 15 m2-es sz\u00e1n indult, melyek szint\u00e9n k\u00e9t szem\u00e9lyesek, \u00e1m teljesen m\u00e1s elrendez\u00e9sben \u00e9s fel\u00e9p\u00edt\u00e9sben. Ekkor csak kevesen DN-eztek a Balatonon, k\u00f6zt\u00fck is \u00e9len j\u00e1rt Tolnai K\u00e1lm\u00e1n \u00e9s Dr. S\u00e1ndor P\u00e1l. Kor\u00e1bbi \u00edr\u00e1sok alapj\u00e1n a Yankee j\u00e9gvitorl\u00e1s m\u00e9rt maxim\u00e1lis sebess\u00e9ge 180 km\/\u00f3ra, mely adatot Stubits J\u00e1nos is meger\u0151s\u00edteni igyekezett egy t\u00f6rt\u00e9nettel, mely szerint 1976-ban
\n er\u0151s \u00e9szaki sz\u00e9lben Csemba L\u00e1szl\u00f3val, aki akkor Rep\u00fcl\u0151 Hollandi mancsaft volt, Balatonf\u00fcredr\u0151l
\n Balatonkenes\u00e9re 12 perc alatt rohantak \u00e1t. A j\u00e9g akkor szinte t\u00fck\u00f6rsima \u00e9s rian\u00e1smentes volt, legal\u00e1bbis azon a ter\u00fcleten. Neh\u00e9z
\n lehetett uralni a hatalmas szerkezetet \u00e9s a meg\u00e1ll\u00e1s m\u00e9g ann\u00e1l is nehezebb feladat volt.\n<\/p>\n
\n A j\u00e9gsz\u00e1n sok\u00e1ig Gy\u00far\u00f3n, Gerl\u00f3czy P\u00e9ter haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151 m\u0171hely\u00e9ben \u00e1llt, ahonnan magam hoztam el a Velencei t\u00f3ra. 1999-ben \u00f6sszeszereltem \u00e9s r\u00f6vid vitorl\u00e1z\u00e1s ut\u00e1n megroppantottam az \u00f6reg \u00e9s elhanyagolt szerkezetet. A Yankee visszaker\u00fclt Gy\u00far\u00f3ra, ahol \u00e1zott, f\u00e1zott. 2005 \u0151sz\u00e9n Majth\u00e9nyi Zsombor bar\u00e1tommal ism\u00e9t elhoztuk a Velencei t\u00f3ra, Ag\u00e1rdra. Teljesen sz\u00e9tbontottuk a sz\u00e1ntestet, majd f\u0151leg a megroppant oldal\u00e1t jav\u00edtottuk ki \u00e9s er\u0151s\u00edtett\u00fck meg. A f\u0151k\u00e9nt eredeti alkatr\u00e9szek vissza\u00e9p\u00edt\u00e9se ut\u00e1n er\u0151s\u00edt\u00e9s \u00e9s fel\u00fcletkezel\u00e9s gyan\u00e1nt k\u00e9t r\u00e9teg epoxi lamin\u00e1ttal vontuk be. A kor\u00e1bbi csiszol\u00e1sokkor el\u0151bukkan\u00f3 eredeti fest\u00e9sek, sz\u00ednek el\u00e1rult\u00e1k hogy is n\u00e9zhetett ki t\u00f6bb, mint 30 \u00e9ve a kanadai j\u00e9gsz\u00e1n. Legjobb tud\u00e1sunk szerint vissza\u00e1ll\u00edtottuk eredeti \u00e1llapot\u00e1ba \u00e9s
\n 2005-2006 tel\u00e9n 25 \u00f3r\u00e1t, az idei
\n idei t\u00e9len eddig, mintegy 20 \u00f3r\u00e1t vitorl\u00e1ztunk vele. Ragyog\u00f3 szerkezet, \u00e9lm\u00e9ny vele rohanni, k\u00f6zben ak\u00e1r besz\u00e9lgetni utasunkkal. Az orsz\u00e1gban k\u00e9t Yankee van haszn\u00e1lhat\u00f3 \u00e1llapotban. A m\u00e1sik Balatonf\u00f6ldv\u00e1ron a Spartacus \u201ejeg\u00e9n\u201d Erd\u00e9lyi B\u00e9ci tulajdon\u00e1ban.A v\u00e1gyam az, hogy egyre t\u00f6bb r\u00e9gi, sz\u00e9p nagy j\u00e9gvitorl\u00e1s legyen tavainkon, rendben tartva, \u00e1polva, haszn\u00e1lva. A legnemesebb haszn\u00e1lat pedig az lenne, hogy egy-egy nagy DN regatta el\u0151tt l\u00e1tv\u00e1nyoss\u00e1g gyan\u00e1nt, nosztalgia versenyt v\u00edvn\u00e1nak
\n A teljes megsemmis\u00fcl\u00e9s ellen.\n<\/p>\n
\n \n \n Belzebub technikai adatai:\n<\/p>\n \n Max hossz: 7.80 m\u00e9ter\n<\/p>\n \n Sz\u00e1ntest max sz\u00e9less\u00e9g:0.95 m\u00e9ter\n<\/p>\n \n H\u00edd sz\u00e9less\u00e9g:4.85 m\u00e9ter\n<\/p>\n \n Orrh\u00edd kiny\u00fal\u00e1s hossza: 2.00 m\u00e9ter\n<\/p>\n \n \u00c1rboc magass\u00e1g a deckt\u0151l: 6.70 m\u00e9ter\n<\/p>\n \n Baum hossz: 3.20 m\u00e9ter\n<\/p>\n \n Vitorla: 15 m2\n<\/p>\n \n Teljes s\u00faly: 150 kg\n<\/p>\n \n Korcsoly\u00e1k hossza: 1.10 m\u00e9ter\n<\/p>\n \n Tulajdonos: Gerl\u00f3czy P\u00e9ter\n<\/p>\n \n A DN-ek mint kicsi sz\u00fanyogok rohang\u00e1lnak a j\u00e9gen, de a Belzebub az suhan. N\u00e9h\u00e1ny k\u00e9p a v\u00f6r\u00f6s j\u00e9gsz\u00e1nr\u00f3l:\n <\/p>\n \n \n <\/p>\n \n \n <\/p>\n \n \n <\/p>\n \n \n <\/p><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" (friss\u00edtve!!!!) Belzebub (Ba\u00e1l-Zebub), bibliai alak, a gonosz egyik megtestes\u00edt\u0151je. Szerepe \u00e9s t\u00f6rt\u00e9nete hasonl\u00f3 Lucifer\u00e9hez. Nev\u00e9nek jelent\u00e9se: a legyek Ba\u00e1lja vagy ura. Ilyen n\u00e9ven tisztelt\u00e9k Ba\u00e1lt Ekronban a filiszteusok (2Kir 1,2.3.6.) M\u00e1t\u00e9 evang\u00e9lium\u00e1ban fordul el\u0151 a n\u00e9v els\u0151k\u00e9nt a ma ismert form\u00e1j\u00e1ban (Belzebub, Mt. 10,25), a kor\u00e1bbi sz\u00f6vegben a Ba\u00e1l-Zebub alak olvashat\u00f3. Igy olvashat\u00f3 a wikip\u00e9di\u00e1n […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"Beliczay P\u00e9ter","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3322"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3322"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3322\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3322"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3322"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3322"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\n Timu
\n <\/em>\n<\/p>\n