{"id":3432,"date":"2007-09-15T00:00:00","date_gmt":"2007-09-14T22:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2007\/09\/15\/xiv-naviga-vilagbajnoksag-szenc\/"},"modified":"2017-08-01T23:45:16","modified_gmt":"2017-08-01T21:45:16","slug":"xiv-naviga-vilagbajnoksag-szenc","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2007\/09\/15\/xiv-naviga-vilagbajnoksag-szenc\/","title":{"rendered":"XIV. NAVIGA Vil\u00e1gbajnoks\u00e1g, Szenc"},"content":{"rendered":"

\n \u00dajonck\u00e9nt \u00e9rkeztem arra a versenyre, amire az\u00f3ta k\u00e9sz\u00fcl\u00f6k, ami\u00f3ta elkezdtem ezt a sportot. Vagyis k\u00e9t \u00e9ve. V\u00e9g\u00fcl azt\u00e1n semmi nem \u00fagy alakult ahogy terveztem. De azt nem \u00e1ll\u00edtan\u00e1m, hogy rosszul.\n<\/p>\n

Az \u00e9v elej\u00e9n m\u00e9g j\u00f3l fel\u00e1ll\u00edtott koncepci\u00f3val ugrottam neki a felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9snek, hogy majd szeptember k\u00f6zep\u00e9n a lehet\u00f5 legjobban szerepeljek a XIV. NAVIGA R\u00e1di\u00f3-t\u00e1vir\u00e1ny\u00edt\u00e1s\u00fa Vil\u00e1gbajnoks\u00e1gon. A verseny Budapestt\u00f5l alig t\u00f6bb mint 200 km-re a szenci tavon zajlott, ami a magyar vitorl\u00e1z\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra tal\u00e1n nem teljesen idegen v\u00edz.<\/p>\n

Az \u00e9v folyam\u00e1n lassan alakult a sz\u00e1momra legfontosabb oszt\u00e1ly az E oszt\u00e1ly szab\u00e1lyai szerint \u00e9p\u00fcl\u00f5 D\u00e9ry Attila \u00e1ltal tervezett haj\u00f3 \u00e9p\u00edt\u00e9se \u00e9s szinte az utols\u00f3 pillanatban lett k\u00e9sz. Oly annyira, hogy a h\u00e1rom rig k\u00f6z\u00fcl a legnagyobbat ki sem tudtam pr\u00f3b\u00e1lni. De a t\u00f6bbi haj\u00f3oszt\u00e1lyban is beh\u00faztam n\u00e9mi mer\u00e9szet.<\/p>\n

A verseny 15-\u00e9n kezd\u00f5d\u00f6tt a 10-es oszt\u00e1ly futamaival.\u00a0 10es haj\u00f3m nincs, de az oszt\u00e1lyel\u00f5\u00edr\u00e1s lehet\u00f5v\u00e9 teszi, hogy M haj\u00f3ra\u00a0 nagyobb vitolrafel\u00fcletet rakva l\u00e9nyeg\u00e9ben es\u00e9lyesk\u00e9nt indulhat az ember.\u00a0 \u00c1rgus szemekkel figyeltem az id\u00f5j\u00e1r\u00e1st, hogy milyen id\u00f5t j\u00f3sol erre a h\u00e1rom napra, hisz a haj\u00f3mnak volt egy olyan tulajdons\u00e1ga, hogy gyenge sz\u00e9lben remek\u00fcl ment, de ha elj\u00f6tt az igazs\u00e1g pillanata akkor valami biztosan sz\u00e9td\u00f5lt benne. V\u00e9g\u00fcl \u00fagy d\u00f6nt\u00f6ttem, hogy nem indulok, mert ink\u00e1bb nem ideges\u00edtem fel magam a verseny elej\u00e9n.<\/p>\n

K\u00f6zben \u201emegszabadultam\u201c az utols\u00f3 hagyom\u00e1nyos vitorl\u00e1somt\u00f3l egy Finnt\u00f5l \u00e9s \u00edrtam egy haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00f5nek, hogy venn\u00e9k t\u00f5le egy modell M haj\u00f3t. Meglepet\u00e9semre azt v\u00e1laszolta, hogy a VB-n \u00e1t is vehetem. Egysz\u00f3val \u00fagy indultam a VB k\u00e9t haj\u00f3oszt\u00e1ly\u00e1ban, hogy szinte ismeretlen volt mindk\u00e9t haj\u00f3. Az, hogy felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9sk\u00e9nt j\u00f3val kevesebbet tudtam vitorl\u00e1zni mint amit akartam, az m\u00e1r emellett elhanyagolhat\u00f3 t\u00e9nyez\u00f5v\u00e9 v\u00e1lt.\u00a0 Mindezeknek az lett a k\u00f6vetkezm\u00e9nye, hogy teljes bizonytalans\u00e1gban \u00e9s rendesen szorongva v\u00e1rtam, hogy elkezd\u00f5dj\u00f6n az engem \u00e9rint\u00f5 verseny. De addig is v\u00e9gign\u00e9ztem a legnagyobb haj\u00f3oszt\u00e1ly a 10es futamait.<\/p>\n

10es oszt\u00e1lyban az el\u00f5z\u00f5 2005-\u00f6s VB-n Kiss Mikl\u00f3s j\u00f3volt\u00e1b\u00f3l\u00a0 egy 4. hellyel b\u00fcszk\u00e9lkedhetett a magyar csapat \u00e9s itt t\u00f5le v\u00e1rta mindenki a legjobb eredm\u00e9nyt ism\u00e9t. A 14 VB alatt feln\u00f6tt negyedik helyn\u00e9l jobb eredm\u00e9nyt magyar versenyz\u00f5 m\u00e9g nem \u00e9rt el, azt viszont t\u00f6bbsz\u00f6r is. Junior koroszt\u00e1lyban t\u00f6bb vil\u00e1gbajnoki c\u00edm is sz\u00fcletett m\u00e1r.<\/p>\n

A v\u00e9rmes rem\u00e9nyek az els\u00f5 nap elsz\u00e1lltak, mert a gyenge sz\u00e9lben a nap v\u00e9g\u00e9re is csak a 26. helyen \u00e1llt a legjobb magyar. A r\u00e1k\u00f6vetkez\u00f5 k\u00e9t nap pedig megj\u00f6tt az id\u00f5 f\u00fajt is rendesen \u00e9s v\u00e9gre jav\u00edtott az eredm\u00e9nyeken. \u00cdgy lett v\u00e9g\u00fcl Kiss Mikl\u00f3s 8.\u00a0 Az oszt\u00e1lyt a kinaiak uralt\u00e1k, akik tal\u00e1n egyed\u00fcl itt vannak a vil\u00e1g \u00e9lmez\u00f5ny\u00e9ben. M\u00e1r amit a vitorl\u00e1z\u00e1st illeti. Harmadik lett az a Jan Springer aki az el\u00f6z\u00f5 VB-n junior kateg\u00f3ri\u00e1ban vitt el minden bab\u00e9rt.<\/p>\n

\u00c9s m\u00e1snap elj\u00f6tt az \u00e9n id\u00f5m. Illetve az E oszt\u00e1ly els\u00f5 napja. A sz\u00e9l elvonult vissza\u00e1llt a szokv\u00e1nyos\u00a0 szenci id\u00f5. Kev\u00e9s futam, sok parton v\u00e1rakoz\u00e1s. A D\u00e9ry Attila \u00e1ltal tervezett Tacktic\u00a0 elnevez\u00e9s\u00fa haj\u00f3 viszont meglep\u00f5en j\u00f3l muzsik\u00e1lt a gyenge sz\u00e9lben. A k\u00e9t selejtez\u00f5 futamon v\u00e9gig az \u00e9lmez\u00f5nyben vitorl\u00e1zva a nap v\u00e9g\u00e9re az \u00f6t\u00f6dik helyen \u00e1lltam \u00e9s, hogy ez nem lett jobb, azt nem a haj\u00f3 rov\u00e1s\u00e1ra lehetett \u00edrni. Hozz\u00e1 kell tenni, hogy a Tacktic alapjaiban az IOM oszt\u00e1ly el\u00f5\u00edr\u00e1sai szerint \u00e9p\u00fclt, ez\u00e9rt mintegy f\u00e9l kg-al nehezebb volt az \u00e9lmez\u00f5ny E haj\u00f3in\u00e1l. Hull\u00e1mos vizen ez\u00a0 jelent\u00f5s el\u00f5nyt biztos\u00edt sz\u00e1m\u00e1ra, de ilyenkor ink\u00e1bb h\u00e1tr\u00e1ny. Persze szerencs\u00e9re nem \u00e9letvesz\u00e9ly.<\/p>\n

Nos, az id\u00f5 m\u00e1snap sem javult, sz\u00e9l csak elv\u00e9tve volt, a magyar csapat gyeng\u00e9lkedett ebben az oszt\u00e1lyban. Mondhatn\u00e1m, hogy kiv\u00e9ve engem, de sajnos az aznapi els\u00f5 futam megnyer\u00e9se ut\u00e1n \u00e9n is \u00e9ppen csak az A csoportban tudtam maradni. Ez persze \u00f6nmag\u00e1ban nem volt katasztr\u00f3fa, mert az ellenfeleim egyszer-egyszer kiesegettek a csoportb\u00f3l, \u00e9s ezzel stabil maradt a helyzetem az \u00e9lbolyban.<\/p>\n

Az\u00a0 E utols\u00f3 napj\u00e1n azut\u00e1n egy gyomorront\u00e1s \u00e9s egy technikai hiba megpecs\u00e9telte a sorsom Az el\u00f6z\u00f5 esti vacsora betette a kaput \u00e9s az els\u00f5 futamra sem j\u00f6ttem rendbe teljesen. Ennek ellen\u00e9re nem kezdtem rosszul \u00e9s az utols\u00f3 el\u00f6tti futamig sz\u00e1momra is ny\u00edlt volt a verseny a dobog\u00f3 harmadik fok\u00e1ig. De itt azut\u00e1n bej\u00f6tt a r\u00e9gi mond\u00e1s: \u201eAmi elromolhat, az el is romlik.\u201c T\u00f6rt\u00e9nt ugyanis, hogy az egyik ford\u00edt\u00f3csiga rossz helyen volt\u00a0 a haj\u00f3ban \u00e9s\u00a0 mivel nem t\u00f6rt\u00e9nt ebb\u00f5l m\u00e9g baj, nem is raktam \u00e1t a megfelel\u00f5 helyre.\u00a0 Eg\u00e9sz eddig a pillanatig. Az els\u00f5 h\u00e1tsz\u00e9lben viszont \u00fagy \u00f6sszegubancol\u00f3dott, a cs\u00f6rl\u00f5 k\u00f6tel\u00e9vel, hogy ki kellett \u00e1llnom. \u00cdgy visszaestem a\u00a0 B csoportban az utols\u00f3 futamba, ahol viszont m\u00e1r mindegy volt mit megyek, hisz mindenk\u00e9ppen az lett a kies\u00f5 futamon. \u00cdgy siker\u00fclt sajnos az \u00f6t\u00f6dik helyb\u00f5l hetediket csin\u00e1lni, ami szint\u00e9n nem rossz, de m\u00e9gis hagyott n\u00e9mi rossz sz\u00e1j\u00edzt maga ut\u00e1n.<\/p>\n

A magyar csapat nem remekelt ebben az oszt\u00e1lyban \u00e9s azt gondolom ennek az egyik f\u00f5 oka a gyenge sz\u00e9l volt. Magabiztos vitorl\u00e1z\u00e1ssal Jan Spinger lett a Vil\u00e1gbajnok, kinai \u00e9s belarusszal a nyom\u00e1ban.<\/p>\n

K\u00f6vetkezett a kir\u00e1ly kateg\u00f3ria az M vagyis Marblehead oszt\u00e1ly. Az addigi \u00f6sszes tev\u00e9kenys\u00e9gem a haj\u00f3val az volt, hogy felrajzoltam a sz\u00e1mokat a vitorl\u00e1mra. A sz\u00e1momra ismeretlen technikai megold\u00e1sok az elej\u00e9n rendesen pr\u00f3b\u00e1ra tett\u00e9k a t\u00fcrelmemet, de v\u00e9g\u00fcl azut\u00e1n az els\u00f5 futam el\u00f6tt egy \u00f3r\u00e1val \u00fagy sz\u00e1lltam v\u00edzre, hogy biztos lehettem benne nem fog a haj\u00f3 sz\u00e9thullani. Persze nem is volt igaz\u00e1n olyan sz\u00e9l amiben ezt megtehette volna.<\/p>\n

Szem\u00e9ly szerint nem ez az oszt\u00e1ly a kedvencem \u00e9s els\u00f5sorban az\u00e9rt, mert a p\u00e1lya m\u00e9rete ugyan az \u00e9s a haj\u00f3 j\u00f3val gyorsabb mint egy E haj\u00f3. Vagyis sokkal fontosabb a rajt \u00e9s az els\u00f5 szakasz, m\u00edg E-ben t\u00f6bb taktikai lehet\u00f5s\u00e9g van. Azt is \u00e9reztem, hogy a szoros E verseny ut\u00e1n fejben nem tudtam \u00fajra felp\u00f6r\u00f6gni ez\u00e9rt ink\u00e1bb levezet\u00e9snek tekintettem ezt.<\/p>\n

Sajnos ebben az oszt\u00e1lyban sem siker\u00fclt t\u00edzbe ker\u00fclni egy magyarnak sem, b\u00e1r Forrai Csaba v\u00e9gig a t\u00edzben versenyzett \u00e9s pechesen lett csak 11. Magam r\u00e9sz\u00e9r\u00f5l a haj\u00f3val ismerkedtem. A B csoportb\u00f3l fel-fel jutottam az A-ba, de tart\u00f3san nem tudtam ott maradni. M\u00e9sem \u00e9reztem magam al\u00e1rendelt szerepben. Ism\u00e9t megtanultam, hogy ha nem egy\u00e9rtelm\u00fb a lee rajt \u00e9s a p\u00e1ly\u00e1hoz k\u00f6zelebb van a az ir\u00e1ny\u00edt\u00f3 helyhez k\u00f6zelebb van a rajtvonal luv oldala, akkor nem szabad lee-ben elrajtolni, mert a fal miatt nem l\u00e1tsz r\u00e1 a haj\u00f3dra rendesen \u00e9s nem tudod rendesen vezetni, csak szerencs\u00e9sen maximum. R\u00e1ad\u00e1sul siker\u00fclt meg\u00e9lnem azt, amikor egy futam alatt a sz\u00e9l kiz\u00e1r\u00f3lag neked forog \u00e9s b\u00e1rmit csin\u00e1lsz, csak t\u00e1volodsz a mez\u00f5nyt\u00f5l. A k\u00f6vetkez\u00f5 futamban pedig \u00e9ppen az ellenkez\u00f5j\u00e9t.<\/p>\n

Meglepet\u00e9sre, vagy tal\u00e1n m\u00e1r\u00a0 nem is annyira\u00a0 itt is Jan Springer lett a Vil\u00e1gbajnok. Ism\u00e9t kinai versenyz\u00f5 k\u00f6vette \u00f5t \u00e9s harmadik lett a sport\u00e1g legend\u00e1s alakja Janusz Walicki akinek a haj\u00f3ival az M mez\u00f5ny k\u00e9tharmada j\u00e1r.<\/p>\n

\u00d6sszes\u00e9g\u00e9ben nem \u00e9reztem els\u00f5 Vil\u00e1gbajnoks\u00e1gomon rosszul magam, b\u00e1r a\u00a0 VB szervez\u00e9se \u00e9s helyszine sok k\u00edv\u00e1nnival\u00f3t hagyott maga ut\u00e1n \u00e9s a p\u00e1lyarak\u00e1sokn\u00e1l, szab\u00e1ly\u00e9rtelmez\u00e9sekn\u00e9l \u00e9rezhet\u00f5 volt, hogy ez az\u00e9rt egy amat\u00f5r sport.<\/p>\n

A l\u00e9nyeg pedig igaz\u00e1n az, hogy a k\u00f6vetkez\u00f5 Vil\u00e1gbajnoks\u00e1got Magyarorsz\u00e1g rendezi a Velencei-t\u00f3 \u00e9szaki partj\u00e1n Sukor\u00f3n 2009-ben.
\n<\/p>\n\n\n\n
\n <\/p>\n\n <\/p>\n
\n <\/p>\n\n <\/p>\n\n \n <\/td>\n<\/td>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/td>\n<\/td>\n<\/tbody>\n<\/table>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u00dajonck\u00e9nt \u00e9rkeztem arra a versenyre, amire az\u00f3ta k\u00e9sz\u00fcl\u00f6k, ami\u00f3ta elkezdtem ezt a sportot. Vagyis k\u00e9t \u00e9ve. V\u00e9g\u00fcl azt\u00e1n semmi nem \u00fagy alakult ahogy terveztem. De azt nem \u00e1ll\u00edtan\u00e1m, hogy rosszul. Az \u00e9v elej\u00e9n m\u00e9g j\u00f3l fel\u00e1ll\u00edtott koncepci\u00f3val ugrottam neki a felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9snek, hogy majd szeptember k\u00f6zep\u00e9n a lehet\u00f5 legjobban szerepeljek a XIV. NAVIGA R\u00e1di\u00f3-t\u00e1vir\u00e1ny\u00edt\u00e1s\u00fa Vil\u00e1gbajnoks\u00e1gon. A […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"Beliczay P\u00e9ter","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3432"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3432"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3432\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3432"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3432"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3432"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}