{"id":3941,"date":"2006-07-20T00:00:00","date_gmt":"2006-07-19T22:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2006\/07\/20\/viharban-alsoors-es-siofok-kozott\/"},"modified":"2017-08-01T23:43:35","modified_gmt":"2017-08-01T21:43:35","slug":"viharban-alsoors-es-siofok-kozott","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2006\/07\/20\/viharban-alsoors-es-siofok-kozott\/","title":{"rendered":"Viharban Als\u00f3\u00f6rs \u00e9s Si\u00f3fok k\u00f6z\u00f6tt"},"content":{"rendered":"

\n P\u00e9ntek d\u00e9lben futottunk ki a si\u00f3foki kik\u00f6t\u0151b\u0151l. Mindenf\u00e9le el\u0151k\u00e9sz\u00fclet n\u00e9lk\u00fcl. Azzal sz\u00e1moltam, hogy kiviszem egy kicsit Zoli bar\u00e1tomat, m\u00e9g akkor is ha sz\u00e9lcsend van. M\u00e9g sohasem volt vitorl\u00e1shaj\u00f3n, mindenk\u00e9ppen \u00e9lm\u00e9ny lesz a sz\u00e1m\u00e1ra,- gondoltam. Indul\u00e1s el\u0151tt konstat\u00e1ltam, hogy nincs egy csepp benzin\u00fcnk sem, ezt hangosan meg is besz\u00e9ltem ap\u00e1mmal mobilon. Szomsz\u00e9d haj\u00f3st\u00e1rsam hallv\u00e1n telefon besz\u00e9lget\u00e9s\u00fcnket, \u00e1tdobott egy kann\u00e1t egy kis benzinnel az alj\u00e1n, ki\u00e1ll\u00e1s k\u00f6zben. „K\u00f6szi!” – mondtam., \u00e9s igaz\u00e1n j\u00f3l esett a k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gi szellem eff\u00e9le megnyilv\u00e1nul\u00e1sa.\n<\/p>\n

\n (2006 j\u00falius 14. d\u00e9lut\u00e1ni frontbet\u00f6r\u00e9s)\n<\/p>\n

\n \n<\/p>\n

\n A haj\u00f3mr\u00f3l annyit kell tudni, hogy egy Dyas t\u00edpus\u00fa kiles vitorl\u00e1s. Pont olyan, mint egy soling, csak egy m\u00e9terrel r\u00f6videbb, fele akkora az \u00f6sszs\u00falya (600kg) \u00e9s 2 emberrel versenyeznek rajta. (legink\u00e1bb N\u00e9metorsz\u00e1gban \u00e9s Ausztri\u00e1ban) A vitorl\u00e1k 22 m2 fel\u00fclet\u0171ek.\n<\/p>\n

\n
\n \"\"
\n Ki\u00e1ll\u00e1skor Zolit megk\u00e9rtem, hogy evezzen a kij\u00e1rat fel\u00e9, majd a kij\u00e1ratn\u00e1l felh\u00faztam a vitorl\u00e1kat. \u00c9ppen volt egy kis \u00e9szaki\/\u00e9szak nyugati fuvallat, ami nagyon lassan vitte a haj\u00f3t. K\u00f6zel haladtunk el a keleti m\u00f3l\u00f3hoz. Itt egy horg\u00e1sz mindj\u00e1rt hangosan r\u00e1m rivallt, hogy: ” B\u00e1ntottalak \u00e9n titeket? Minek j\u00f6tt\u00f6k ilyen k\u00f6zel a parthoz?”. Erre \u00e9n sem voltam t\u00fcrelmes \u00e9s hasonl\u00f3 hangnemben visszaki\u00e1ltottam, hogy: „\u00dclt m\u00e1r vitorl\u00e1shaj\u00f3n?” L\u00e1tsz\u00f3lag k\u00e9ptelen volt felfogni, hogy ez a j\u00e1rm\u0171 sz\u00e9llel szemben val\u00f3 k\u00f6zleked\u00e9sre nem alkalmas. Ezek ut\u00e1n kom\u00f3tosan t\u00e1volodtunk a kik\u00f6t\u0151t\u0151l. A v\u00edzen v\u00e1ltoz\u00f3 sz\u00e9l j\u00e1rt, vagy \u00e9ppen \u00e1llt. A v\u00edzfel\u00fclet fodroz\u00f3d\u00e1s\u00e1b\u00f3l j\u00f3l lehetett l\u00e1tni a s\u00f6t\u00e9tebb t\u00f3nus\u00fa foltok szelesebb r\u00e9szeit, de sz\u00e1guldoz\u00e1sra nem volt es\u00e9ly. Zoli kezdte unni a dolgot, nem \u00fagy \u00e9n. Elkezdtem neki mes\u00e9lni, hogy ilyen a vitorl\u00e1z\u00e1s, egyszer f\u00faj a sz\u00e9l, egyszer meg nem, \u00e9s ez \u00edgy van j\u00f3l. Ez a legjobb az eg\u00e9szben, kisz\u00e1m\u00edthatatlan a Balaton. A cs\u00f6ndes id\u0151nek is meg van a sz\u00e9ps\u00e9ge, amit \u00e9n nagyon tudok \u00e9rt\u00e9kelni a v\u00e1rosi zaj ut\u00e1n. A vitorl\u00e1z\u00e1sban az egyik legszebb dolog, hogy ilyenkor nagyon j\u00f3l el lehet besz\u00e9lgetni mindenf\u00e9l\u00e9r\u0151l, ha az ember r\u00e1hangol\u00f3dik m\u00e1r egy kicsit a t\u00e9tlens\u00e9gre. Hiszen nincs hov\u00e1 menned, itt kell maradnod, \u00e9s azt sem tudod, hogy pontosan meddig (pl\u00e1ne a mi eset\u00fcnkben, 2dl benzinnel). Ez egyfajta ment\u00e1lis felszabadul\u00e1s, amire a mai vil\u00e1gban sajnos egyre kisebb lehet\u0151s\u00e9g van. Itt nincs TV, r\u00e1di\u00f3, rohan\u00e1s, napi gondok, ezeket az ember a parton hagyja.\n<\/p>\n

\n
\n L\u00e9nyeg\u00e9ben \u00edgy telt el a k\u00f6vetkez\u0151 4 \u00f3ra. A haj\u00f3t mindig negyed sz\u00e9lben tartottam, hogy ne k\u00fcppedj\u00fcnk meg a melegt\u0151l. A sors \u00fagy hozta, hogy Als\u00f3\u00f6rsn\u00e9l k\u00f6t\u00f6tt\u00fcnk ki, \u00e9s a v\u00e9g\u00e9n m\u00e1r eg\u00e9sz \u00e9lvezetes volt a csobog\u00e1st hallgatni, ami sebess\u00e9g\u00fcnk biztos jele volt. \u00c9hesek voltunk, be\u00fclt\u00fcnk egy helyre \u00e9s ett\u00fcnk, ittunk. Majd 5 \u00f3ra k\u00f6r\u00fcl elindultunk vissza Si\u00f3fokra. Kedvez\u0151 volt a sz\u00e9lj\u00e1r\u00e1s, pont f\u00e9l sz\u00e9lben lehetett haladni Si\u00f3fok fel\u00e9. Ekkor m\u00e1r l\u00e1ttuk a nagy gomolyfelh\u0151ket, a Bakony felett, de \u00e9n \u00fagy gondoltam, hogy nem fog be\u00e9rni a Balaton f\u00f6l\u00e9. (azt nem hallottam, hogy fronthat\u00e1st jeleztek…)\u00a0 m\u00e1sodfok\u00fa viharjelz\u00e9st kapcsoltak. (az els\u0151fok m\u00e1r kik\u00f6t\u00e9skor is j\u00e1rt), ekkor \u00fagy kb 400m-re az \u00e9szaki partt\u00f3l, a rend\u0151rmotoros k\u00f6zel\u00edteni kezdett hozz\u00e1nk. Erre \u00e9n el\u0151b\u00e1ny\u00e1sztam a k\u00e9k-feh\u00e9r lobog\u00f3nkat, – jelezv\u00e9n, hogy a haj\u00f3m t\u0151kes\u00falyos, \u00e9s saj\u00e1t felel\u0151ss\u00e9gre kint maradhatunk a v\u00edzen. A ruha-t\u00e9p\u0151z\u00e1rral a nemzeti lobog\u00f3 al\u00e1 biggyesztettem a h\u00e1ts\u00f3 merev\u00edt\u0151re, ideges\u00edtett, hogy mindig le akart cs\u00faszni. A rend\u0151r k\u00f6zelj\u00f6tt \u00e9s k\u00f6z\u00f6lte, hogy 70 kilom\u00e9ter per \u00f3r\u00e1s sz\u00e9l v\u00e1rhat\u00f3.\u00a0 Erre \u00e9n:” Visszamenjek?” – k\u00e9rdeztem. Mire \u0151k: „Nem kell, csak \u00f6lt\u00f6zz\u00fcnk be”. Persze nem hittem el, hogy 70-es sz\u00e9l lesz \u00e9s, d\u00f6rm\u00f6gve el\u0151b\u00e1ny\u00e1sztam k\u00e9t ment\u0151mell\u00e9nyt, amit felh\u00faztunk \u00e9s folytattuk az utunkat Si\u00f3fok fel\u00e9. J\u00f3 sebess\u00e9ggel, kb. 5 csom\u00f3val haladtunk. Ink\u00e1bb raumos volt a sz\u00e9l. N\u00e9zegettem h\u00e1tra fel\u00e9, \u00e9s a s\u00f6t\u00e9t \u00e9gbolt k\u00f6zeledett, de nem v\u00e9ltem v\u00e9szesnek. Zoli is nagyon \u00e9lvezte, hogy v\u00e9gre alkalmunk van teljes vitorl\u00e1zattal, kellemes d\u0151l\u00e9ssel haladnunk.\n<\/p>\n

\n
\n \"\"
\n Ekkor vettem \u00e9szre, hogy baj lesz, mert kelet fel\u00e9 eddig nem n\u00e9ztem el. F\u0171zf\u0151 fel\u0151l \u00e9szak-keletr\u0151l j\u00f6tt a vihar. Nagy feh\u00e9r k\u00f6dk\u00e9nt csap\u00f3dott le a v\u00edzre \u00e9s sokasod\u00f3 feh\u00e9ren habz\u00f3 hull\u00e1mokat korb\u00e1csolt maga el\u0151tt. Egyre k\u00f6zeledett, ekkor megkaptuk az els\u0151 l\u00f6k\u00e9st, teljesen lefektette a haj\u00f3t \u00e9s jobb oldalt nagy mennyis\u00e9g\u0171 v\u00edz folyt be. M\u00e1r nem is eml\u00e9kszem pontosan mikor, de \u00e1tadtam a korm\u00e1nyt Zolinak \u00e9s a bef\u00faj\u00e1s ut\u00e1n siker\u00fcl leh\u00faznom a nagyvitorl\u00e1t. K\u00f6zben a sz\u00e9l egyre er\u0151sebb lett, \u00e9s iszonyatos hull\u00e1mokat emelt. Ezut\u00e1n m\u00e9gegyszer, egy hull\u00e1m elford\u00edtotta a haj\u00f3t mivel Zoli kb. 3 m\u00e1sodpercre azt figyelte, ahogy a benzinkann\u00e1val elindultam a motor fel\u00e9. A haj\u00f3 erre megint lefek\u00fcdt, kiesett a kezemb\u0151l a nyitott kanna. A bumban megkapaszkodtam, amit Zoli r\u00f6gz\u00edtett a leh\u00faz\u00e1s ut\u00e1n, megk\u00edm\u00e9lve engem egy fejes ugr\u00e1st\u00f3l a tombol\u00f3 Balaton k\u00f6zep\u00e9n.\u00a0 A benzin egy r\u00e9sze a vitorl\u00e1ra folyt , de miut\u00e1n egyenesbe j\u00f6tt\u00fcnk bez\u00e1rtam a kann\u00e1t.\n<\/p>\n

\n
\n Ezek ut\u00e1n, Zoli r\u00e1j\u00f6tt, hogy amikor egy nagyobb hull\u00e1m al\u00e1nk \u00e9r, ha r\u00e1korm\u00e1nyoz a hull\u00e1mra, az eg\u00e9sz test iszonyatos sebess\u00e9ggel siklik a hull\u00e1m tetej\u00e9n. Ekkor kezdt\u00fck \u00e9lvezni a dolgot, \u00e9s nagyon j\u00f3l haladtunk. T\u00fal j\u00f3l! El\u0151ker\u00edtett\u00fcnk egy szapolyt \u00e9s kimert\u00fck a vizet. (Ez a szapoly egy\u00e9bk\u00e9nt ap\u00e1m \u00f6tletess\u00e9ge alapj\u00e1n egy nagy \u00f6bl\u00edt\u0151s dobozb\u00f3l volt kiv\u00e1gva, aminek egy csavaros kupak volt a v\u00e9ge – ennek is nagy jelent\u0151ss\u00e9ge lesz m\u00e9g!). A t\u00f6bbi vitorl\u00e1st is l\u00e1ttunk, mindenki leh\u00fazott vitorl\u00e1val pr\u00f3b\u00e1lt a Si\u00f3foki kik\u00f6t\u0151 fel\u00e9 lav\u00edrozni. L\u00e1ttunk is egy kb. 8 m\u00e9teres t\u00farahaj\u00f3t, amelynek\u00a0feltehet\u0151en a gr\u00f3sz k\u00f6tele elszabadult \u00e9s magasan az \u00e1rboccs\u00facsb\u00f3l a v\u00edz f\u00f6l\u00e9 emelte a sz\u00e9l. Ezt a haj\u00f3t h\u00e1tulr\u00f3l gyorsan utol\u00e9rt\u00fck, egy szem\u00fcveges f\u00e9rfi \u00fclt rajta, \u00e9s szinte m\u00e1r csak akkor vett \u00e9szre, amikor eg\u00e9szen mell\u00e9 \u00e9rt\u00fcnk. Teljes meglep\u0151d\u00f6tts\u00e9get fedeztem fel az arc\u00e1n, majd mindj\u00e1rt 2-3 fejjel szaporodott a minket b\u00e1mul\u00f3k sz\u00e1ma, akik a kaj\u00fctb\u0151l m\u00e1sztak el\u0151. Ekkor kezdtem megnyugodni, hogy vitorl\u00e1zni ekkora sz\u00e9lben is tudunk! Probl\u00e9ma n\u00e9lk\u00fcl. L\u00e1ttam, hogy Zoli megb\u00edzhat\u00f3an kezeli a korm\u00e1nyt \u00e9s \u00edgy elkezdtem gondolkodni, hogy mi lesz, ha elfogy a v\u00edzfel\u00fclet. M\u00e1r ki lehetett venni a si\u00f3foki m\u00f3l\u00f3 k\u00f6vein iszonyatos er\u0151vel sz\u00e9trobban\u00f3 hull\u00e1mokat. Be kell, hogy valljam nem igaz\u00e1n akadt tapasztalatom viharral kor\u00e1bban. Valahogy mindig siker\u00fclt elker\u00fclni. Eszembe jutott egy r\u00e9gi Bujtor film, \u0151 sem haj\u00f3zott be a kik\u00f6t\u0151be, hanem csukott horgonyt dobott (sz\u00e1ntatott) \u00e9s a ny\u00edlt v\u00edzen v\u00e1rta ki a cs\u00f6ndesed\u00e9st. Na, gondoltam, ez marha j\u00f3 \u00f6tlet \u00e9s \u00e9n is kipr\u00f3b\u00e1lom. A fockvitorl\u00e1t be kellett h\u00fazni. Eml\u00e9keztem, m\u00e1r kor\u00e1bban, amikor el\u00e9g nagy sz\u00e9l volt, hogy nem tudtuk beh\u00fazni a fockot, mert a fockroller, csak alul csavart \u00e9s a vitorla fels\u0151r\u00e9sz\u00e9n semmit sem. Mivel most megk\u00f6zel\u00edt\u0151leg n\u00e9gyszer akkora sz\u00e9l volt, ez\u00e9rt gondoltam, hogy nem fog menni. Amint kiengedtem jobb kezemmel a fockot, megpr\u00f3b\u00e1ltam a ballal tekerni a fockroller k\u00f6tel\u00e9t, egy k\u00e9zzel nem ment, ez\u00e9rt el kellett engednem a jobb fock k\u00f6telet \u00e9s megpr\u00f3b\u00e1ltam iszonyat gyorsan mindk\u00e9t k\u00e9zzel a fockroller k\u00f6telet h\u00fazni. Ahogy elengedtem a fock k\u00f6telet az azonnal elsz\u00e1llt, eg\u00e9szen a f\u00e9l-\u00e1rboc magass\u00e1gig az els\u0151 merev\u00edt\u0151h\u00f6z. Felhangzott az a „kellemes” csattog\u00e1s, amelyet minden haj\u00f3s j\u00f3l ismer.\n<\/p>\n

\n \"\"
\n A sz\u00e9l p\u00e1r m\u00e1sodperc alatt v\u00e9gzett a vitorl\u00e1val, megt\u00e9pte k\u00f6z\u00e9pen. Gondoltam, akkor a vitorla leh\u00faz\u00e1ssal megvoln\u00e1nk. L\u00e1ssuk a horgonyt. Kidobtam a kishorgonyt, kinyitatlanul, semmi nem t\u00f6rt\u00e9nt csak v\u00e9szesen k\u00f6zeledt\u00fcnk tov\u00e1bb a partokhoz, ahol a hull\u00e1mok sz\u00e9tvert habja t\u00f6bb m\u00e9teres magass\u00e1gba csapodott. A horgony feneket sem \u00e9rt \u00e9s akkor m\u00e1r kb. 15-20 m\u00e9ter k\u00f6telet kiengedtem. Ennek semmi \u00e9rtelme, kinyitottam \u00e9s visszadobtam, sz\u00e1m\u00edtv\u00e1n r\u00e1, hogy nem ez lesz ami megment. El\u0151b\u00e1ny\u00e1sztam a farb\u00f3l a nagy horgonyt, ez m\u00e1r legal\u00e1bb 15 kg-os volt. Bedobtam a v\u00edzbe kinyitatlanul, alig egy kicsit lassultunk, de m\u00e9g \u00edgy is t\u00fal nagy volt a sebess\u00e9g. Visszah\u00faztam, kinyitottam \u00e9s bedobtam, gondoltam lesz ami lesz, ha nem b\u00edrom felvenni, legf\u00f6ljebb lev\u00e1gom \u00e9s kib\u00f3j\u00e1zom. Na ekkor v\u00e9gre fogott, kb. 500 m\u00e9terre a kik\u00f6t\u0151t\u0151l meg\u00e1lltunk h\u00e1la isten! Kb. 5 \u00f3ra 40 lehetett\u00a0 amikor meg\u00e1lltunk. Ekkor viszont j\u00f6ttek a hull\u00e1mok, nemegyszer \u00e1tcsaptak a fej\u00fcnk felett, \u00f6sszekuporodtunk \u00e9s szorgalmasan mert\u00fck ki a vizet. A haj\u00f3 kezdett ism\u00e9t keresztbe fordulni ekkor, Zoli javaslat\u00e1ra a haj\u00f3 h\u00e1tulj\u00e1n\u00e1l is r\u00f6gz\u00edtettem a horgony k\u00f6teleket, \u00edgy ism\u00e9t be\u00e1lltunk a hull\u00e1mz\u00e1ssal mer\u0151legesen. V\u00e1rtuk a sz\u00e9l enyh\u00fcl\u00e9s\u00e9t. A hull\u00e1mok olyan nagyok voltak, hogy sokszor teljesen elfedt\u00e9k a horizontot. Kb. 10-20 perce lehett\u00fcnk ebben a helyzetben, a sz\u00e9l nem akart enyh\u00fclni. A rend\u0151r motoros pr\u00f3b\u00e1lt odaj\u00f6nni hozz\u00e1nk, de \u00e9n elk\u00fcldtem mondv\u00e1n, hogy kiv\u00e1rjuk az enyh\u00fcl\u00e9st \u00e9s kimotorozunk. K\u00e9rdeztem, hogy milyen id\u0151 lesz, erre \u0151 egy „J\u00f3”-val v\u00e1laszolt, ebb\u0151l k\u00f6vetkeztetv\u00e9n nem nagyon hallhatta amit mondtam, de \u00e9rthetett a gesztikul\u00e1l\u00e1somb\u00f3l. K\u00f6zben t\u00f6bb nagyobb vitorl\u00e1s is felgy\u0171lt a bej\u00e1rat k\u00f6r\u00fcl v\u00e1rv\u00e1n, hogy alkalmas legyen az id\u0151 a behaj\u00f3z\u00e1shoz. Ekkor meg\u00e9rkezett F\u00fcredr\u0151l a katamar\u00e1n is. Ez az egyik legsz\u00e9lesebb szem\u00e9lysz\u00e1ll\u00edt\u00f3 haj\u00f3 a Balatonon. Nem ment be. Motorral tartotta mag\u00e1t egyhelyben, \u00e9s v\u00e1rt. Majd nemsok\u00e1ra, \u00e9szak-keletr\u0151l ker\u00fclv\u00e9n h\u00e1tsz\u00e9llel betolatta mag\u00e1t a hull\u00e1mokkal.
\n \n<\/p>\n

\n Ekkor kb. m\u00e1r 40 perce verg\u0151dt\u00fcnk a haj\u00f3n, amikor v\u00e9gre \u00e9szlelt\u00fck az els\u0151 jeleit annak, hogy a sz\u00e9l gyeng\u00fcl. M\u00e9g mindig legal\u00e1bb 30-35 km\/h er\u0151s sz\u00e9l f\u00fajt. Elhat\u00e1roztuk, hogy bet\u00f6ltj\u00fck a marad\u00e9k k\u00f6lcs\u00f6n benzint. Akadt egy kis gond, m\u00e9ghozz\u00e1, hogy nem volt t\u00f6lcs\u00e9r\u00fcnk \u00e9s a haj\u00f3 v\u00e9g\u00e9ben l\u00e9v\u0151 k\u00fcl-motorn\u00e1l el\u00e9g nagy volt a kileng\u00e9s. Lehetetlen t\u00f6lcs\u00e9r n\u00e9lk\u00fcl! Ekkor j\u00f6tt az \u00f6tlet – a szapoly! Lecsavartuk a kupakj\u00e1t \u00e9s \u00edgy m\u00e1r t\u00f6lcs\u00e9rnek lehetett haszn\u00e1lni. Ut\u00f3lag belegondolv\u00e1n, milyen hasznos dolog volt ez a fill\u00e9res megold\u00e1s! A benzin fel\u00e9t m\u00e1r kor\u00e1bban kilocsoltam a vitorl\u00e1ra. Itt is veszett bel\u0151le rendesen, de ment is a tankba. Ekkor ber\u00e1ntottam a motort, kb. 3-4. pr\u00f3b\u00e1lkoz\u00e1sra siker\u00fclt. Azonban egy hull\u00e1m \u00e1tcsapott megint rajtunk, a motor teljes eg\u00e9sz\u00e9ben v\u00edz al\u00e1 ker\u00fclt \u00e9s lefulladt. Tov\u00e1bb v\u00e1rtunk, hogy kisebbek legyenek a hull\u00e1mok \u00e9s, hogy ez ne fordulhasson el\u0151 m\u00e9g egyszer. V\u00e9g\u00fclis elj\u00f6tt az id\u0151 \u00e9s beind\u00edtottam megint a motort. Zolit k\u00e9rtem, hogy h\u00fazza fel a nagyhorgonyt, ezt egyed\u00fcl nem b\u00edrta, de v\u00e9g\u00fcl ketten megbirk\u00f3ztunk vele. Zoli korm\u00e1nyzott, \u00e9n csak eg\u00e9szen a kik\u00f6t\u0151 sz\u00e1j\u00e1ban vettem \u00e1t az ir\u00e1ny\u00edt\u00e1s. A jobb m\u00f3l\u00f3 ut\u00e1n egyb\u0151l az els\u0151 soron volt a hely\u00fcnk, teh\u00e1t a m\u00f3l\u00f3 ut\u00e1n \u00e9lesen be kellett kanyarodnunk. El\u0151sz\u00f6r arra gondoltam, hogy nem csin\u00e1lom meg ezt a man\u0151vert, mert egy nagyobb hull\u00e1m k\u00f6nnyen r\u00e1tolhat a t\u00f6bbi, haj\u00f3ra, m\u00e1r csak a kedvez\u0151tlen ir\u00e1ny\u00fa \u00e9szak-keleti sz\u00e9l miatt is \u00e9s valahol a kik\u00f6t\u0151 h\u00e1ts\u00f3bb r\u00e9sz\u00e9n keresek \u00e1tmenetileg helyet. V\u00e9g\u00fcl m\u00e9gis biztons\u00e1gosnak \u00edt\u00e9ltem meg ezt a fordul\u00f3t. K\u00f6zben sz\u00f3ltam Zolinak, hogy menjen h\u00e1tra a motorhoz \u00e9s ha sz\u00f3lok kapcsoljon r\u00fckvercet. Nem tudta, hol a sebess\u00e9g kar, mutogattam neki a motor jobb oldal\u00e1ra, \u00e9s hogy azt tolja h\u00e1tra. Jeleztem! \u00d5 kapcsolta a v\u00e1lt\u00f3t, a motor viszont kitolta mag\u00e1t \u00e9s a haj\u00f3csavar a leveg\u0151ben volt. Szerencs\u00e9re m\u00e1r begyakoroltam az egyed\u00fcl kik\u00f6t\u00e9st \u00e9s az \u00fasz\u00f3 pontonon lev\u0151 k\u00f6telet elkapv\u00e1n siker\u00fcl lef\u00e9keznem a haj\u00f3t, illetve az\u00e9rt valamennyit a motor is seg\u00edthetett. Pont ekkor \u00e9rkezett ap\u00e1m is a st\u00e9gre, \u00e9s \u00f6r\u00fclt, hogy \u00e9ps\u00e9gben l\u00e1t minket. Telefonon pr\u00f3b\u00e1lt h\u00edvogatni, persze a telefonom sz\u00e9t\u00e1zott, \u00edgy hi\u00e1ba. Ahogy kisz\u00e1lltunk a haj\u00f3b\u00f3l, odaj\u00f6tt egy nagyon csinos haj\u00f3st\u00e1rs h\u00f6lgy \u00e9s „Ez nagyon vag\u00e1ny volt fi\u00fak!”- mondattal \u00fcdv\u00f6z\u00f6lt. J\u00f3l esett a dics\u00e9ret mindkett\u0151nknek. Mint k\u00e9s\u0151bb elmondt\u00e1k a testv\u00e9re \u00e9s t\u00e1rsa, l\u00e1ttak minket, ahogy vitorl\u00e1val robogunk befel\u00e9 a kik\u00f6t\u0151be, de \u0151 csak a kik\u00f6t\u00e9s\u00fcnket l\u00e1thatta, mert lent fogta a kiszakadt akkumul\u00e1torukat a
\n \"A
\n kaj\u00fctben, mik\u00f6zben egy B31-el pr\u00f3b\u00e1lt\u00e1k bek\u00fczdeni magukat a kik\u00f6t\u0151be. Ezut\u00e1n az arra j\u00e1r\u00f3, oda\u00e9rkez\u0151 embereknek \u00f3ri\u00e1si lelkesed\u00e9ssel mes\u00e9lt\u00fck, hogy mit \u00e9lt\u00fcnk \u00e1t. Frenetikus, borzongtat\u00f3 \u00e9lm\u00e9ny volt! Most is ott l\u00e1tom magam el\u0151tt a tornyosul\u00f3 hull\u00e1mokat, illetve \u00e9rzem, azt a l\u00f6ketet, ahogy a hull\u00e1m a tetej\u00e9re veszi az eg\u00e9sz haj\u00f3testet \u00e9s sz\u00e9d\u00fcletes sikl\u00e1sba hozza! K\u00f6zben \u00fcdv\u00f6zl\u0151 haj\u00f3st\u00e1rsn\u0151nk elk\u00e9rte csod\u00e1latos szapolyunkat, mivel kider\u00fclt, hogy a B31-ben a motor benyomta a kaj\u00fctbe a vizet, amit ki kellett merni\u00fck. \u00c1tn\u00e9zt\u00fcnk a 31-es fed\u00e9lzet\u00e9re \u00e9s megosztottuk az \u00e9lm\u00e9nyeket. Mint kider\u00fclt r\u00e1juk a Tihany k\u00f6zel\u00e9ben csapott le a vihar \u00e9s val\u00f3sz\u00edn\u0171leg elszakadt a gr\u00f3szuk. El\u0151ker\u00fclt egy \u00fcveg bor is, \u00e9s j\u00f3l elbesz\u00e9lgett\u00fcnk. L\u00e1ttam m\u00e9g egy p\u00e1r t\u00e9pett vitorl\u00e1t, illetve a sorst\u00e1rsak elmondt\u00e1k, hogy egy haj\u00f3 eg\u00e9szen felfutott az \u00fasz\u00f3st\u00e9gre is, amikor h\u00e1tsz\u00e9lb\u0151l megpr\u00f3b\u00e1lt egyb\u0151l be\u00e1llni, 8 ember pr\u00f3b\u00e1lt ellen-tartani mindhi\u00e1ba!
\n \n<\/p>\n

\n Sokat seg\u00edtett Zoli evez\u0151s, cs\u00f3nakos m\u00faltja \u00e9s hihetetlen v\u00edzbiztons\u00e1g \u00e9rzete, nagyon kem\u00e9nyen helyt\u00e1llt \u00e9s szinte felfoghatatlan, hogy m\u00e9g sohasem volt vitorl\u00e1s haj\u00f3n. Tanuls\u00e1g az, hogy az ember, ha csak egy kis id\u0151re is megy ki haj\u00f3zni, n\u00e9zze meg az el\u0151rejelz\u00e9st, legyen n\u00e1la \u00fczemanyag, meleg-sz\u00e1raz ruha. No nekem meg, meg kell oldani, hogyha a fockot m\u00e1r a roller nem h\u00fazza be, mik\u00e9nt tudom valahogy leengedni. Tudom, hogy nagy felel\u0151tlens\u00e9g volt amit tettem, de \u00f3ri\u00e1si \u00e9lm\u00e9nnyel gazdagodtam \u00e9s cseppet sem b\u00e1nom. Nem \u00e9rzem, hogy \u00e9letvesz\u00e9lyben lett\u00fcnk volna. A haj\u00f3 \u00f6sszet\u00f6r\u00e9s\u00e9nek meg volt a vesz\u00e9lye, de mi mindenk\u00e9ppen biztons\u00e1gosan partot tudtunk volna \u00e9rni. A sz\u00e9l m\u00e9g k\u00e9t napig er\u0151s maradt, mindk\u00e9t nap kint voltam sz\u00f6rf\u00f6zni \u00e9s elk\u00e9pzeltem a hull\u00e1mok tetej\u00e9n pattogva (aki sz\u00f6rf\u00f6zik az ismeri ezt az\u00a0 \u00e9rz\u00e9st, olyan mintha 100-al menne egy poros \u00faton egy kocsival mindenf\u00e9le felf\u00fcggeszt\u00e9s, rug\u00f3z\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl) n\u00e9ha alig b\u00edrtam trap\u00e9zzal tartani a vitorl\u00e1t, ekkor is eszembe jutott, hogy enn\u00e9l l\u00e9nyegesen er\u0151sebb sz\u00e9lben vitorl\u00e1ztunk! Hihetetlen volt!\n<\/p>\n

\n
\n Kov\u00e1cs \u00c1kos D\u00e1niel, amat\u0151r vitorl\u00e1z\u00f3 \u2013 Budapest, 2006. J\u00falius 17.
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n { Zoli: T\u00e9nyleg marha j\u00f3 volt, s\u0151t \u00e9n nagyon rem\u00e9lem, hogy mikor \u00c1kos legk\u00f6zelebb h\u00edv, \u00fajra lesz ilyen szerencs\u00e9nk. :o)}
\n <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

P\u00e9ntek d\u00e9lben futottunk ki a si\u00f3foki kik\u00f6t\u0151b\u0151l. Mindenf\u00e9le el\u0151k\u00e9sz\u00fclet n\u00e9lk\u00fcl. Azzal sz\u00e1moltam, hogy kiviszem egy kicsit Zoli bar\u00e1tomat, m\u00e9g akkor is ha sz\u00e9lcsend van. M\u00e9g sohasem volt vitorl\u00e1shaj\u00f3n, mindenk\u00e9ppen \u00e9lm\u00e9ny lesz a sz\u00e1m\u00e1ra,- gondoltam. Indul\u00e1s el\u0151tt konstat\u00e1ltam, hogy nincs egy csepp benzin\u00fcnk sem, ezt hangosan meg is besz\u00e9ltem ap\u00e1mmal mobilon. Szomsz\u00e9d haj\u00f3st\u00e1rsam hallv\u00e1n telefon besz\u00e9lget\u00e9s\u00fcnket, […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"www.sailing.hu","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3941"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3941"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3941\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3941"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3941"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3941"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}