{"id":4211,"date":"2006-01-14T00:00:00","date_gmt":"2006-01-13T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2006\/01\/14\/tortenelem-rsx-pontozas-aron\/"},"modified":"2017-08-01T23:42:45","modified_gmt":"2017-08-01T21:42:45","slug":"tortenelem-rsx-pontozas-aron","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2006\/01\/14\/tortenelem-rsx-pontozas-aron\/","title":{"rendered":"T\u00f6rt\u00e9nelem, RS:X, pontoz\u00e1s, \u00c1ron"},"content":{"rendered":"

\n Az idei Sail Melbourne t\u00f6bb szempontb\u00f3l is m\u00e9rf\u00f6ldk\u0151 a vitorl\u00e1z\u00e1s t\u00f6rt\u00e9net\u00e9ben. Els\u0151sorban itt pr\u00f3b\u00e1lt\u00e1k ki el\u00f6sz\u00f6r az ISAF \u00e1ltal bevezetni k\u00edv\u00e1nt \u00faj pontrendszert \u00e9s az \u00faj sz\u00f6rf oszt\u00e1lynak az RS:X-nek is ez volt az els\u0151 komolyabb versenye. \u00c9s ahogy lenni szokott, magyar vonatkoz\u00e1sa is volt a regatt\u00e1nak.\n<\/p>\n

\n
\n 1984 Los Angeles
\n
\n <\/strong>
\n
\n \"R\u00f6ptet\u00e9s\"
\n Az 1980-as moszkvai olimpia ut\u00e1n a Nemzetk\u00f6zi Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g (akkor m\u00e9g IYRU) \u00fagy d\u00f6nt\u00f6tt, hogy az olimpi\u00e1n is teret ad az akkoriban legdinamikusabban n\u00f6vekv\u0151 vitorl\u00e1s\/sz\u00f6rf oszt\u00e1lynak. A k\u00e9t aspir\u00e1ns oszt\u00e1ly a Windglider \u00e9s az eredeti sz\u00f6rftal\u00e1lm\u00e1ny alapj\u00e1n k\u00e9sz\u00fclt Windsurfer volt. Mivel a Windsurfer polyetilenb\u0151l k\u00e9sz\u00fclt \u00e9s gyakran 8-10 cm-es (!) elt\u00e9r\u00e9s volt a deszk\u00e1k scoop-rocker vonalai k\u00f6z\u00f6tt, a megb\u00edzhat\u00f3bb min\u0151s\u00e9g miatt a Windglider lett az olimpiai oszt\u00e1ly. A 21 kg-os 390 cm hossz\u00fa sz\u00f6rf\u00f6n 6,4 m
\n
\n 2
\n <\/sup>
\n -es h\u00e1romsz\u00f6g alak\u00fa North vitorla volt. A versenyz\u0151knek a sz\u00f6rf\u00f6z\u00e9st\u0151l teljesen idegen vitorl\u00e1s szab\u00e1lyoknak is meg kellett felelni\u00fck, \u00edgy nem haszn\u00e1lhattak trap\u00e9zt, nem pump\u00e1lhattak \u00e9s nem \u00e9rinthett\u00e9k a b\u00f3j\u00e1kat versenyz\u00e9s k\u00f6zben. Az els\u0151 sz\u00f6rfolimpi\u00e1t 1984-ben, Los Angelesben a holland Stefan Van Den Berg nyerte, akihez hasonl\u00f3 dominanci\u00e1ra a sz\u00f6rfsportban csak Robby Naish \u00e9s Bj\u00f6rn Dunkerbeck tett szert.\n<\/p>\n

<\/p>\n

\n 1988 Sz\u00f6ul\n <\/p>\n

<\/strong><\/p>\n

A Los Angeles-i olimpia ut\u00e1n haj\u00f3oszt\u00e1ly v\u00e1ltoz\u00e1sra ker\u00fclt sor, \u00e9s a Div\u00edzi\u00f3 II-es Lechnerrel k\u00e9sz\u00fcltek a sz\u00f6rf\u00f6s\u00f6k az 1988-as sz\u00f6uli olimpi\u00e1ra. A sz\u00f6rf legf\u0151bb jellemz\u0151je a hord\u00f3szer\u0171 alja volt, melynek k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151en legink\u00e1bb kenuhoz hasonl\u00edtott. Vitorl\u00e1ja megegyezett a Windglider\u00e9vel. Gyenge sz\u00e9lben rendk\u00edv\u00fcl gyors volt, de labilit\u00e1sa miatt versenyz\u0151k\u00f6n k\u00edv\u00fcl senki nem haszn\u00e1lta \u0151ket. A sz\u00f6uli olimpi\u00e1n az \u00faj-z\u00e9landi Bruce Kendall diadalmaskodott \u00e9s tov\u00e1bbi 4 \u00e9vre bizalmat kapott a Lechner oszt\u00e1ly.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Az idei Sail Melbourne t\u00f6bb szempontb\u00f3l is m\u00e9rf\u00f6ldk\u0151 a vitorl\u00e1z\u00e1s t\u00f6rt\u00e9net\u00e9ben. Els\u0151sorban itt pr\u00f3b\u00e1lt\u00e1k ki el\u00f6sz\u00f6r az ISAF \u00e1ltal bevezetni k\u00edv\u00e1nt \u00faj pontrendszert \u00e9s az \u00faj sz\u00f6rf oszt\u00e1lynak az RS:X-nek is ez volt az els\u0151 komolyabb versenye. \u00c9s ahogy lenni szokott, magyar vonatkoz\u00e1sa is volt a regatt\u00e1nak. 1984 Los Angeles Az 1980-as moszkvai olimpia ut\u00e1n […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"Beliczay P\u00e9ter","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4211"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4211"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4211\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4211"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4211"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4211"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}