{"id":430,"date":"2015-05-23T09:25:00","date_gmt":"2015-05-23T07:25:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2015\/05\/23\/a-kekszalag-es-baratai\/"},"modified":"2017-08-02T00:15:28","modified_gmt":"2017-08-01T22:15:28","slug":"a-kekszalag-es-baratai","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2015\/05\/23\/a-kekszalag-es-baratai\/","title":{"rendered":"A K\u00e9kszalag \u00e9s bar\u00e1tai"},"content":{"rendered":"
\n a nagy eur\u00f3pai nagy t\u00f3ker\u00fcl\u0151 vitorl\u00e1s versenyek\n<\/p>\n
\n H\u00e1rom h\u00edres, a mi K\u00e9kszalagunkhoz foghat\u00f3 tradicion\u00e1lis t\u00f3ker\u00fcl\u0151 vitorl\u00e1s versenyt rendeznek Eur\u00f3pa tavain. Ezek az olaszorsz\u00e1gi Garda-tavon rendezett Centomiglia, az Ausztria, N\u00e9metorsz\u00e1g \u00e9s Sv\u00e1jc hat\u00e1r\u00e1n tal\u00e1lhat\u00f3 Boden-tavi Rund um \u00e9s a sv\u00e1jci Genfi-tavi Bol d\u2019Or.\n<\/p>\n
\n A n\u00e9gy verseny k\u00f6z\u00fcl a mi 1934 \u00f3ta rendezett balatoni K\u00e9kszalagunk a legr\u00e9gebbi, \u00e9s n\u00e1lunk a leghosszabb a versenyt\u00e1v is, hiszen a n\u00e9gy t\u00f3 k\u00f6z\u00fcl a Balaton a legnagyobb. 2008 \u00f3ta pedig n\u00e1lunk \u00e1ll rajthoz a legt\u00f6bb haj\u00f3 is. 2015-ben a 47. K\u00e9kszalag \u00c1RK\u00c1D Nagyd\u00edjjal a legdinamikusabban fejl\u0151d\u0151 eur\u00f3pai t\u00f3ker\u00fcl\u0151 versenyre ker\u00fcl sor, m\u00edg a m\u00e1sik h\u00e1rom verseny n\u00e9pszer\u0171s\u00e9ge k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151en v\u00e1ltozik. Tekints\u00fck \u00e1t, hogy n\u00e1luk hogyan is zajlanak ezek a versenyek.\n<\/p>\n
\n \n Az eur\u00f3pai t\u00f3ker\u00fcl\u0151 versenyek k\u00f6z\u00f6tt a Bol d\u2019Or dicsekedhet az eddigi legnagyobb l\u00e9tsz\u00e1m\u00fa mez\u0151nnyel. 1990-ben 684 haj\u00f3 \u00e1llt rajthoz. A r\u00e9sztvev\u0151k sz\u00e1ma 1987 \u00f3ta mindig \u00f6tsz\u00e1z feletti, \u00e1m az elm\u00falt \u00e9vekben folyamatosan cs\u00f6kken. \n A t\u00f6bbtest\u0171ek dominanci\u00e1ja \u00f3ta k\u00fcl\u00f6n kup\u00e1\u00e9rt versenyeznek az egytest\u0171ek. A Bol d\u2019Vermeil-t v\u00e9gleg megkapja az, aki \u00f6t \u00e9v alatt h\u00e1romszor elnyeri. Ez siker\u00fclt a ma m\u00e1r balatoni haj\u00f3v\u00e1 lett Raffic\u00e1nak, mivel 1996 \u00e9s 1998 k\u00f6z\u00f6tt mindig ez a haj\u00f3 volt a leggyorsabb egytest\u0171. Az ut\u00f3bbi \u00e9vekben a Raffica \u2013 imm\u00e1r magyar csapat\u00e1val, Kir\u00e1ly Zsolt korm\u00e1nyz\u00e1s\u00e1val \u2013 \u00fajra domin\u00e1l az egytest\u0171 mez\u0151nyben. Gy\u0151ztek 2012-ben \u00e9s 2013-ban is.\n<\/p>\n \n \n 2007-ben enged\u00e9lyezt\u00e9k a t\u00f6bbtest\u0171 haj\u00f3k indul\u00e1s\u00e1t, teh\u00e1t a Liber\u00e1k kor\u00e1nak ott is le\u00e1ldozott. Az egyetlen korl\u00e1toz\u00e1s, hogy a katamar\u00e1nnak vagy trimar\u00e1nnak 7,5 m\u00e9tern\u00e9l hosszabb legyen a teste. 2008-ban a Holmatro nev\u0171 Extreme 40 katamar\u00e1n a holland Johnny Hutchcroft korm\u00e1nyz\u00e1s\u00e1val \u00faj rekordot \u00e1ll\u00edtott fel 4 \u00f3ra 41 perc 37 m\u00e1sodperccel. 2009-ben magyar sikernek \u00f6r\u00fclhett\u00fcnk: a Raffica csapata Kir\u00e1ly Zsolt korm\u00e1nyz\u00e1s\u00e1val a gyenge sz\u00e9lben katamar\u00e1nokat is legy\u0151zve diadalmaskodott.\n<\/p>\n \n \n Az ezredfordul\u00f3 ut\u00e1ni \u00e9vekben az az\u00f3ta a Balatonra k\u00f6lt\u00f6z\u00f6tt Liber\u00e1k diadalmaskodtak. 2000-t\u0151l kezdve zsin\u00f3rban h\u00e1romszor a Principessa nyert Roberto Benamati korm\u00e1nyz\u00e1s\u00e1val. 2003-ban a Clandesteam vette \u00e1t a staf\u00e9t\u00e1t, \u00e1m az ezut\u00e1ni k\u00e9t \u00e9vben ism\u00e9t a Principessa h\u00f3d\u00edtott imm\u00e1r Joshi Entner haj\u00f3jak\u00e9nt. 2006-t\u00f3l h\u00e1romszor a Clandesteam nyert. Illetve val\u00f3j\u00e1ban m\u00e1r nem \u0151k, nem a Libera, hanem a Holmatro Extreme 40-es katamar\u00e1n. Abban az \u00e9vben ugyanis ki\u00edrt\u00e1k a Multicento nev\u0171 versenyt a t\u00f6bbtest\u0171eknek. K\u00fcl\u00f6n rajtvonalr\u00f3l indulnak, de a Centoval azonos p\u00e1ly\u00e1n futnak. Gyorsabbak, \u00edgy az egytest\u0171ek Cento gy\u0151ztes\u00e9t m\u00e1r nem k\u00eds\u00e9ri olyan kiemelt figyelem, mint a t\u00f6bbtest\u0171ek megjelen\u00e9se el\u0151tt.\n<\/p>\n \n 2011-ben a 61. Centomiglia szeptember 11-\u00e9n rajtolt \u00e9s az abszol\u00fat gy\u0151zelmet a magyar Raffica Libera szerezte meg Kir\u00e1ly Zsolt vezet\u00e9s\u00e9vel \u00e9s a helyi sz\u00fclet\u00e9s\u0171 sokszoros Cento gy\u0151ztes Roberto Benamati navig\u00e1l\u00e1s\u00e1val.\n<\/p>\n \n Mindent \u00f6szevetve a mi K\u00e9kszalagunk jelenleg a legdinamikusabban n\u00f6vekv\u0151, fejl\u0151d\u0151 eur\u00f3pai t\u00f3ker\u00fcl\u0151 verseny. Ugyanakkor \u00e9rdemes figyeln\u00fcnk e nagy versenyek rendez\u0151i tapasztalataira, hogy az esetleges k\u00e9s\u0151bbi hanyatl\u00e1st elker\u00fclhess\u00fck.\n<\/p>\n
\n Bol d\u2019Or
\n <\/strong>
\n
\n A Genfi-tavon 1939-ben 26 haj\u00f3 r\u00e9szv\u00e9tel\u00e9vel rendezt\u00e9k meg az els\u0151 \u201eArany Kupa\u201c (a Bol d\u2019Or jelent\u00e9se franci\u00e1ul) t\u00f3ker\u00fcl\u0151 versenyt. A versenyt\u00e1v az\u00f3ta is hagyom\u00e1nyosan 123 kilom\u00e9ter. A rajt a t\u00f3 sv\u00e1jci v\u00e9g\u00e9ben, Genfn\u00e9l van, \u00e9s egyetlen b\u00f3j\u00e1t kell ker\u00fclni a haj\u00f3knak, a hossz\u00fak\u00e1s t\u00f3 t\u00fals\u00f3 v\u00e9g\u00e9n a francia Bouveret el\u0151tt.\n<\/p>\n
\n
\n Itt enged\u00e9lyezt\u00e9k a legkor\u00e1bban a t\u00f6bbtest\u0171 vitorl\u00e1sok r\u00e9szv\u00e9tel\u00e9t. El\u0151sz\u00f6r 1980-ban diadalmaskodott ilyen haj\u00f3. Eleinte a t\u00f6bbtest\u0171ek a rajtvonal sz\u00e1mukra kijel\u00f6lt szakasz\u00e1n indulhattak, ahogy p\u00e9ld\u00e1ul n\u00e1lunk a K\u00e9kszalagon el\u0151sz\u00f6r 2009-ben a Liber\u00e1k \u00e9s Szkiffek. A Genfi-tavon 2007 \u00f3ta k\u00fcl\u00f6n rajtvonalat jel\u00f6lnek ki a sz\u00e1mukra, valamivel az egytest\u0171 mez\u0151ny el\u00e9.\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n Rund um den Bodensee
\n <\/strong>
\n
\n A Boden-tavi t\u00f3ker\u00fcl\u0151t 1951 \u00f3ta \u00e9vente rendezi a Lindauer Segler Club. A verseny k\u00fcl\u00f6nlegess\u00e9ge, hogy a haj\u00f3k nem reggel, hanem este f\u00e9l nyolckor rajtolnak, \u00edgy a 100 kilom\u00e9teres t\u00e1vot javar\u00e9szt \u00e9jszaka, s\u00f6t\u00e9tben teszi meg a mez\u0151ny.
\n
\n A Rund umot, amelyet Boden-tavi K\u00e9kszalagnak is neveznek 1984-ig klasszikus haj\u00f3k nyert\u00e9k, azt\u00e1n kezd\u0151d\u00f6tt a Liber\u00e1k nagy kora. A hozz\u00e1nk ker\u00fclt haj\u00f3k k\u00f6z\u00fcl a legsikeresebb ezen a versenyen a Principessa. Joshi Entner tulajdon\u00e1ban h\u00e9t alkalommal nyert, \u00e9s 2006-ban 4 \u00f3ra 58 perc 55 m\u00e1sodperces rekordot futott. 2004-ben a Raffica gy\u0151z\u00f6tt \u2013 Die BTV n\u00e9ven \u2013 Fritz Trippolt korm\u00e1nyz\u00e1s\u00e1val. Az volt egy\u00e9bk\u00e9nt az els\u0151 alkalom a verseny t\u00f6rt\u00e9net\u00e9ben, hogy osztr\u00e1k haj\u00f3 diadalmaskodott.\n<\/p>\n
\n
\n<\/a><\/p>\n
\n Centomiglia
\n <\/strong>
\n
\n A Garda-tavi Centomiglia t\u00f3ker\u00fcl\u0151 1951 \u00f3ta ker\u00fcl megrendez\u00e9sre. Imm\u00e1r \u00e9vek \u00f3ta egyhetes rendezv\u00e9nysorozat \u00e9s versenysorozat el\u0151zi meg. Ennek ellen\u00e9re a n\u00e9pszer\u0171s\u00e9ge, vagyis a versenyen indul\u00f3 haj\u00f3k l\u00e9tsz\u00e1ma rohamosan cs\u00f6kken.\n<\/p>\n