{"id":4384,"date":"2005-09-18T00:00:00","date_gmt":"2005-09-17T22:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2005\/09\/18\/modell-bajnoksag-agardon\/"},"modified":"2017-08-01T23:42:17","modified_gmt":"2017-08-01T21:42:17","slug":"modell-bajnoksag-agardon","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2005\/09\/18\/modell-bajnoksag-agardon\/","title":{"rendered":"Modell bajnoks\u00e1g Ag\u00e1rdon"},"content":{"rendered":"

\n Kicsi, de lelkes t\u00e1rsas\u00e1g gy\u0171lt \u00f6ssze a Velencei-t\u00f3n\u00e1l, hogy lefussa az idei \u00e9v magyar bajnoks\u00e1g\u00e1t a modell vitorl\u00e1z\u00e1s h\u00e1rom oszt\u00e1ly\u00e1ban. A m\u0171fajt ma m\u00e1r viszonylag kevesen m\u0171velik, de tal\u00e1n nem t\u00falz\u00e1s, hogy a r\u00e1di\u00f3 t\u00e1vir\u00e1ny\u00edt\u00e1s\u00fa vitorl\u00e1z\u00e1s itthon kisebb forradalom el\u00e9 n\u00e9zhet.\n<\/p>\n

\n Valamikor persze a modellez\u00e9s t\u00f6bbi \u00e1ga mellett itt is zajlott az \u00e9let. A Magyar Honv\u00e9delmi Sz\u00f6vets\u00e9g berkein bel\u00fcl volt anyag, lehet\u0151s\u00e9g \u00e9s csak a kedv kellett hozz\u00e1, hogy az ember modell vitorl\u00e1st \u00e9p\u00edtsen \u00e9s azzal versenyezzen. Persze azut\u00e1n a rendszerv\u00e1lt\u00e1s mindent megv\u00e1ltoztatott. Egyre kevesebben tudt\u00e1k \u00e9s akart\u00e1k \u0171zni a sportot. M\u00e1ra m\u00e1r n\u00e9h\u00e1ny lelkes emberre apadt a l\u00e9tsz\u00e1m.\n<\/p>\n

\n \"E\n<\/p>\n

\n Szervez\u0151d\u00e9s:\n<\/p>\n<\/p>\n

\n A modellhaj\u00f3z\u00e1s f\u0151 szervezete a vil\u00e1gon, a
\n
\n Naviga
\n <\/a>
\n . Ez az \u00f6sszes haj\u00f3modellez\u00e9si form\u00e1t (motorcs\u00f3nak, klasszikus haj\u00f3k, stb) mag\u00e1ba foglalja. Ezen bel\u00fcl term\u00e9szetesen a r\u00e1di\u00f3 t\u00e1vir\u00e1ny\u00edt\u00e1s\u00fa vitorl\u00e1z\u00e1st is. Emellett m\u0171k\u00f6dik a Nemzetk\u00f6zi Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9gen bel\u00fcl egy
\n

\n r\u00e1di\u00f3t\u00e1vir\u00e1ny\u00edt\u00e1s\u00fa tagozat
\n <\/a>
\n . Ez a k\u00e9t szervezet gyakorlatilag egym\u00e1s mellett rendezi meg a vil\u00e1gbajnoks\u00e1gait. Haj\u00f3oszt\u00e1lyaik \u00e1rnyalatnyi k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9gekkel \u00a0rendelkeznek.\n<\/p>\n

\n Az id\u0151 m\u00fal\u00e1s\u00e1val az ISAF tagozatba egyre t\u00f6bb orsz\u00e1g l\u00e9pett \u00e1t. K\u00f6sz\u00f6nhet\u0151 ez tal\u00e1n annak is, hogy\u00a0az ottani IOM
\n

\n (International One Meter Class
\n <\/a>
\n ) a vil\u00e1g legn\u00e9pszer\u0171bb modell haj\u00f3ja. Kb. 15000 van bel\u0151le vil\u00e1gszerte. Jelenleg is zajlik az oszt\u00e1ly
\n

\n vil\u00e1gbajnoks\u00e1ga
\n <\/a>
\n az ausztr\u00e1liai Mooloolab\u00e1n.\n<\/p>\n

\n Oszt\u00e1lyok:\n<\/p>\n<\/p>\n

\n Magyarorsz\u00e1gon a Naviga szervezeti \u00e9gisze alatt\u00a0h\u00e1rom oszt\u00e1ly fut: az E, az M \u00e9s a 10-es.\n<\/p>\n

\n Az
\n
\n E\u00a0(Ein Meter Klasse)
\n <\/strong>
\n gyakorlatilag megegyezik az IOM oszt\u00e1llyal. Viszonylag egyszer\u0171 \u00e1talak\u00edt\u00e1sokkal a k\u00e9t oszt\u00e1ly \u00e1tj\u00e1rhat\u00f3. Az IOM szab\u00e1lyrendszere apr\u00f3s\u00e1gokban, de k\u00f6t\u00f6ttebb. Az
\n

\n oszt\u00e1lyel\u0151\u00edr\u00e1s
\n <\/a>
\n szerint a vitorl\u00e1zat k\u00f6t\u00f6tt. Vagyis a f\u0151 szab\u00e1lyok mellett (maximum hossz, t\u0151kes\u00faly hossza,\u00a0vitorl\u00e1zat)\u00a0alak\u00edthat\u00f3 a haj\u00f3 a nek\u00fcnk tetsz\u0151 form\u00e1ra. \u00c1ltal\u00e1noss\u00e1gban egy-egy oszt\u00e1ly n\u00e9pszer\u0171 haj\u00f3t\u00edpusait az oszt\u00e1ly men\u0151i alak\u00edtj\u00e1k, \u00e9s az \u00e1ltaluk gy\u00e1rtott haj\u00f3kkal versenyez a mez\u0151ny nagy r\u00e9sze. IOM oszt\u00e1lyban ilyen p\u00e9ld\u00e1ul
\n

\n Graham Bantock
\n <\/a>
\n t\u00f6bbsz\u00f6r\u00f6s vil\u00e1gbajnok, akinek a haj\u00f3ival sokan versenyeznek.\n<\/p>\n

\n \"Egy
\n Az
\n
\n M oszt\u00e1ly (Marbelhead)
\n <\/strong>
\n

\n oszt\u00e1lyel\u0151\u00edr\u00e1sa
\n <\/a>
\n bizonyos tekintetben szabadabb, hisz\u00a0itt m\u00e1r \u00e9p\u00fclhet a haj\u00f3 karbonb\u00f3l is. Az eg\u00e9sz haj\u00f3 k\u00f6zel harmic cm-rel hosszabb, mint az E \u00e9s itt m\u00e1r nem csak k\u00e9t szerv\u00f3 motor haszn\u00e1lhat\u00f3.\n<\/p>\n

\n A
\n
\n 10-es
\n <\/strong>
\n oszt\u00e1ly jelleg\u00e9t tekintve m\u00e1s, mint az el\u0151z\u0151 kett\u0151.\u00a0Az
\n

\n oszt\u00e1lyel\u0151\u00edr\u00e1s
\n <\/a>
\n szerint\u00a0a k\u00f6vetkez\u0151 k\u00e9plet alapj\u00e1n \u00e9p\u00edthet\u0151 ilyen haj\u00f3: Az \u00e9desv\u00edzben m\u00e9rt v\u00edzvonalhossz x vitorlafel\u00fclet \/ 122903=< 10. Ez a legnagyobb oszt\u00e1ly.
\n <\/p>\n

\n Versenyz\u00e9s:\n<\/p>\n

\n A vitorl\u00e1z\u00e1s szab\u00e1lyai\u00a0kis k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9gekkel \u00e9rv\u00e9nyesek egy\u00a0RC vitorl\u00e1sversenyre is. P\u00e9ld\u00e1ul nem hiba, ha hozz\u00e1\u00e9r\u00fcnk a b\u00f3j\u00e1hoz.\n<\/p>\n

\n Az Orsz\u00e1gos Bajnoks\u00e1g:\n<\/p>\n

\n Az OB-n – h\u00e1rom napig tartott – minden napj\u00e1n egy-egy oszt\u00e1ly 15-15 futamot futott. P\u00e9nteken a 10-es, szombaton az M \u00e9s vas\u00e1rnap az E kateg\u00f3ria. Az id\u0151j\u00e1r\u00e1s kellemetlen volt, de a sz\u00e9l rendesen f\u00fajt. Minden futamot siker\u00fclt megrendezni.\n<\/p>\n

\n F5-10\n<\/p>\n

\n
\n 1. egyben orsz\u00e1gos bajnok Kiss Mikl\u00f3s P\u00e9csi \u00c9rcb\u00e1ny\u00e1sz Modellez\u0151 Klub
\n
\n 2. Forrai Csaba Sz\u00e1zhalombattai Modellez\u0151 Klub
\n
\n 3. Cs\u00f3ka L\u00e1szl\u00f3 P\u00e9csi \u00c9rcb\u00e1ny\u00e1sz Modellez\u0151 Klub.\n<\/p>\n

\n F5-M
\n
\n 1. egyben orsz\u00e1gos bajnok Kiss Mikl\u00f3s P\u00e9csi \u00c9rcb\u00e1ny\u00e1sz Modellez\u0151 Klub
\n
\n 2. Forrai Csaba Sz\u00e1zhalombattai Modellez\u0151 Klub
\n
\n 3. Cs\u00f3ka L\u00e1szl\u00f3 P\u00e9csi \u00c9rcb\u00e1ny\u00e1sz Modellez\u0151 Klub.\n<\/p>\n

\n F5-E
\n
\n 1. egyben orsz\u00e1gos bajnok ifj Eredics Istv\u00e1n \u00d5lb\u0151i Modellez\u0151 Klub
\n
\n 2. Kiss Mikl\u00f3s P\u00e9csi \u00c9rcb\u00e1ny\u00e1sz Modellez\u0151 Klub
\n
\n 3. Forrai Csaba Sz\u00e1zhalombattai Modellez\u0151 Klub.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kicsi, de lelkes t\u00e1rsas\u00e1g gy\u0171lt \u00f6ssze a Velencei-t\u00f3n\u00e1l, hogy lefussa az idei \u00e9v magyar bajnoks\u00e1g\u00e1t a modell vitorl\u00e1z\u00e1s h\u00e1rom oszt\u00e1ly\u00e1ban. A m\u0171fajt ma m\u00e1r viszonylag kevesen m\u0171velik, de tal\u00e1n nem t\u00falz\u00e1s, hogy a r\u00e1di\u00f3 t\u00e1vir\u00e1ny\u00edt\u00e1s\u00fa vitorl\u00e1z\u00e1s itthon kisebb forradalom el\u00e9 n\u00e9zhet. Valamikor persze a modellez\u00e9s t\u00f6bbi \u00e1ga mellett itt is zajlott az \u00e9let. A Magyar […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"Beliczay P\u00e9ter","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4384"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4384"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4384\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4384"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4384"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4384"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}