{"id":4411,"date":"2005-08-31T00:00:00","date_gmt":"2005-08-30T22:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2005\/08\/31\/hogyan-lehetek-tokeletes-skipper\/"},"modified":"2017-08-01T23:42:13","modified_gmt":"2017-08-01T21:42:13","slug":"hogyan-lehetek-tokeletes-skipper","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2005\/08\/31\/hogyan-lehetek-tokeletes-skipper\/","title":{"rendered":"Hogyan lehetek t\u00f6k\u00e9letes skipper?"},"content":{"rendered":"

\n N\u00e9h\u00e1ny praktikus tan\u00e1cs a biztos siker el\u00e9r\u00e9se \u00e9rdek\u00e9ben. P\u00e9ld\u00e1ul: Soha ne k\u00f6sz\u00f6nj meg semmit a leg\u00e9nys\u00e9gnek. Te vagy a felel\u0151s \u00e9rt\u00fck, k\u00f6sz\u00f6nj\u00e9k meg \u0151k, hogy ilyen sz\u00e9p vitorl\u00e1z\u00e1shoz jutottak.
\n \n<\/p>\n

\n
\n 1.\u00a0Futam el\u0151tt, ha nagyobb sz\u00e9lben orrvitorla cser\u00e9re lenne sz\u00fcks\u00e9g, vitorl\u00e1zzunk hull\u00e1mos v\u00edzen lehet\u0151leg b\u0151sz\u00e9lben. \u00cdgy a haj\u00f3 orr\u00e1n dolgoz\u00f3k biztosan csuromvizesek lesznek, amivel el\u00e9rhetj\u00fck azt, hogy a futam k\u00f6zben m\u00e1r nem fognak k\u00e9nyeskedni, ha egy esetleg kiss\u00e9 nedvesebb feladat v\u00e1rna r\u00e1juk
\n \n<\/p>\n

\n 2.\u00a0Ha a b\u00f3jav\u00e9telt k\u00f6vet\u0151en a spinnaker felh\u00faz\u00e1sa kiss\u00e9 lassabban halad, \u00fcv\u00f6lts\u00fcnk vez\u00e9nyszavakat a korm\u00e1ny mell\u0151l. Mivel ott el\u00f6l \u00fagy sem hallanak semmit, sim\u00e1n \u00fcv\u00f6lts\u00fck azt, hogy GYER\u00dcNK, MI LESZ M\u00c1R!!! Hiszen a leg\u00e9nys\u00e9g am\u00fagy a helyes instrukci\u00f3k n\u00e9lk\u00fcl sim\u00e1n elt\u00f6k\u00f6r\u00e9szne m\u00e9g egy ideig az orrban.
\n \n<\/p>\n

\n 3.\u00a0Cirk\u00e1l\u00e1s k\u00f6zben n\u00e9ha \u00e1lljunk sz\u00e9lbe, \u00e9s amikor m\u00e1r a leg\u00e9nys\u00e9g sz\u00f3l h\u00e1tra, hogy lobog a vitorla, akkor biztosak lehet\u00fcnk benne, hogy \u00e9beren figyelnek, nem j\u00e1r m\u00e1shol az esz\u00fck.
\n \n<\/p>\n

\n 4.\u00a0V\u00e1rjunk a b\u00f3jav\u00e9tel el\u0151tti utols\u00f3 pillanatig azzal, hogy k\u00f6z\u00f6lj\u00fck a leg\u00e9nys\u00e9ggel, hogy b\u0151sz\u00e9lben milyen vitorl\u00e1t, \u00e9s melyik oldalra h\u00fazzunk. A leg\u00e9nys\u00e9g szereti a gyors \u00e9s hat\u00e9kony munk\u00e1val j\u00e1r\u00f3 kih\u00edv\u00e1st, ha t\u00fal kor\u00e1n sz\u00f3lunk nekik, akkor oda az eg\u00e9sz \u00e9lvezet.
\n \n<\/p>\n

\n 5.\u00a0Haszn\u00e1lj r\u00e9gi, ny\u00falott vitorl\u00e1kat, \u00edgy mindig k\u00e9zn\u00e9l van a magyar\u00e1zat a kudarc okaira. Tal\u00e1n m\u00e9g hat\u00e9konyabb, ha a haj\u00f3t eleve gy\u00e1ri hib\u00e1s szerelv\u00e9nyekkel szerelj\u00fck fel.
\n \n<\/p>\n

\n 6.\u00a0Soha ne gyakorolj. A vitorl\u00e1z\u00e1s egy szabadid\u0151s tev\u00e9kenys\u00e9g, nem izzads\u00e1gszag\u00fa sport. K\u00fcl\u00f6nben is, annyi id\u0151 megy el a versenyekre, hogy m\u00e1r \u00edgy is alig jut id\u0151 a buliz\u00e1sra. Am\u00fagy meg a verseny terhel\u00e9se alatt k\u00f6nnyebben tanul az ember.
\n \n<\/p>\n

\n 7.\u00a0Eml\u00e9keztesd gyakran a leg\u00e9nys\u00e9gedet a k\u00f6zt\u00fck \u00e9s a korm\u00e1nyos k\u00f6z\u00f6tt l\u00e9v\u0151 rangbeli k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9gre. Pl. v\u00e9gy magadnak dr\u00e1ga import s\u00f6rt, m\u00edg a leg\u00e9nys\u00e9ggel a langyos hazait itasd.
\n \n<\/p>\n

\n 8.\u00a0Tartsd titokban a leg\u00e9nys\u00e9ged el\u0151tt rajtol\u00e1si terveidet. Vagy egy\u00e1ltal\u00e1n ne is tervezz semmit rajtol\u00e1sra. \u00cdgy nem mondhatj\u00e1k, hogy prekoncepci\u00f3kkal kezdt\u00e9l bele a versenybe.
\n \n<\/p>\n

\n 9.\u00a0A dics\u0151s\u00e9get szem\u00e9lyesen seperd be, m\u00edg a hib\u00e1k\u00e9rt mindig a leg\u00e9nys\u00e9get okold. P\u00e9ld\u00e1ul nyilatkozz a gy\u0151zelmekr\u0151l mindig \u00fagy, hogy azt d\u00f6nt\u00f6ttem\u2026, m\u00edg a probl\u00e9m\u00e1kr\u00f3l pedig pl, a leg\u00e9nys\u00e9gem r\u00e1m megint \u2026.
\n \n<\/p>\n

\n 10.\u00a0\u00c9rkezz k\u00e9s\u0151n a haj\u00f3hoz kifut\u00e1s el\u0151tt. Mindenkivel besz\u00e9lj meg egy j\u00f3 korai id\u0151pontot, majd \u00e9rkezz sokkal k\u00e9s\u0151bb. \u00cdgy biztos lehetsz benne, hogy nem kell v\u00e1rni a leg\u00e9nys\u00e9ged egy tagj\u00e1ra sem.
\n \n<\/p>\n

\n 11.\u00a0\u00c9rkezz min\u00e9l k\u00e9s\u0151bb ki a verseny ter\u00fclet\u00e9re, \u00edgy nem f\u00e1rasztod ki a leg\u00e9nys\u00e9gedet kor\u00e1n.
\n \n<\/p>\n

\n 12.\u00a0Vitorl\u00e1zz min\u00e9l kevesebb leg\u00e9nys\u00e9ggel. \u00cdgy nincs idej\u00fck unatkozni, \u00e9s sokkal t\u00f6bb hely\u00fck van a munkav\u00e9gz\u00e9shez.
\n \n<\/p>\n

\n 13.\u00a0Ne sz\u00f3lj, hogy fordulni k\u00e9sz\u00fclsz. Kellemetlen, amikor a figyelmeztet\u00e9s hat\u00e1s\u00e1ra mozgol\u00f3dni \u00e9s rendezkedni kezdenek, a haj\u00f3 pedig emiatt egy kicsit jobban d\u0151l. Csak sim\u00e1n told el a korm\u00e1nyt, \u00e9s figyeld amint ijedt patk\u00e1nyk\u00e9nt menek\u00fclnek ki a v\u00edzb\u0151l.
\n \n<\/p>\n

\n 14.\u00a0Soha ne mosd le a haj\u00f3 fenek\u00e9t. Pr\u00f3b\u00e1ld ki mennyire cs\u00faszik egy alg\u00e1s k\u0151, v\u00e9tek lenne ezt a kiv\u00e1l\u00f3an sikaml\u00f3s fel\u00fcletet elt\u00e1vol\u00edtani a haj\u00f3fen\u00e9kr\u0151l!
\n \n<\/p>\n

\n 15.\u00a0Ne adj enni a leg\u00e9nys\u00e9gnek. Hadd \u00e9hezzenek, \u00edgy er\u0151s\u00f6dik a k\u00fczd\u0151szellem.
\n \n<\/p>\n

\n 16.\u00a0Soha ne k\u00f6sz\u00f6nj meg semmit a leg\u00e9nys\u00e9gnek. Te vagy a felel\u0151s \u00e9rt\u00fck, k\u00f6sz\u00f6nj\u00e9k meg \u0151k, hogy ilyen sz\u00e9p vitorl\u00e1z\u00e1shoz jutottak.
\n \n<\/p>\n

\n 17.\u00a0Kiab\u00e1lj a leg\u00e9nys\u00e9ggel. Ha nem mozognak el\u00e9g gyorsan, vagy valamit nem \u00fagy csin\u00e1lnak ahogy kellene, a legjobb ha t\u00f6bbsz\u00f6r v\u00f6r\u00f6s fejjel, \u00fcv\u00f6ltve elism\u00e9tled ugyanazt az utas\u00edt\u00e1st. Ez a m\u00f3dszer bev\u00e1lik az idegen nyelvet besz\u00e9l\u0151kkel t\u00f6rt\u00e9n\u0151 kommunik\u00e1ci\u00f3ban is.
\n \n<\/p>\n

\n 18.\u00a0Ha a leg\u00e9nys\u00e9g egy tagja valamely taktikai vagy sz\u00e9lre vonatkoz\u00f3 megfigyel\u00e9s\u00e9t k\u00f6zli veled, v\u00e1laszold mindig azt, hogy tudom. K\u00fcl\u00f6nben m\u00e9g n\u00e9melyik azt fogja hinni, hogy okosabb n\u00e1lad.
\n \n<\/p>\n

\n 19.\u00a0Minden vitorl\u00e1z\u00f3 cuccodat \u00e9s f\u00f6l\u00f6s haj\u00f3felszerel\u00e9si t\u00e1rgyaidat hagyd benn a vitorl\u00e1sban verseny el\u0151tt. \u00cdgy a leg\u00e9nys\u00e9gnek l\u00e9gyegesen kevesebb helye marad arra, hogy f\u00f6l\u00f6sleges s\u00falyt okoz\u00f3 cuccokat hozzanak a fed\u00e9lzetre.
\n \n<\/p>\n

\n 20.\u00a0Folyamatosan panaszkodjunk a Yardstick pontjaink miatt. \u00cdgy m\u00e1r az elej\u00e9n felmentve \u00e9rezhetj\u00fck magunkat a gyenge eredm\u00e9ny miatt, \u00e9s az es\u00e9lytelenek nyugalm\u00e1val foghatunk a versenybe.\n<\/p>\n<\/p>\n

\n
\n ford\u00edtotta: Rutai Istv\u00e1n
\n <\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

N\u00e9h\u00e1ny praktikus tan\u00e1cs a biztos siker el\u00e9r\u00e9se \u00e9rdek\u00e9ben. P\u00e9ld\u00e1ul: Soha ne k\u00f6sz\u00f6nj meg semmit a leg\u00e9nys\u00e9gnek. Te vagy a felel\u0151s \u00e9rt\u00fck, k\u00f6sz\u00f6nj\u00e9k meg \u0151k, hogy ilyen sz\u00e9p vitorl\u00e1z\u00e1shoz jutottak. 1.\u00a0Futam el\u0151tt, ha nagyobb sz\u00e9lben orrvitorla cser\u00e9re lenne sz\u00fcks\u00e9g, vitorl\u00e1zzunk hull\u00e1mos v\u00edzen lehet\u0151leg b\u0151sz\u00e9lben. \u00cdgy a haj\u00f3 orr\u00e1n dolgoz\u00f3k biztosan csuromvizesek lesznek, amivel el\u00e9rhetj\u00fck azt, hogy […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"www.sailing.hu","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4411"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4411"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4411\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4411"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4411"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4411"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}