{"id":4499,"date":"2005-06-29T00:00:00","date_gmt":"2005-06-28T22:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2005\/06\/29\/bavaria-negyedszer\/"},"modified":"2017-08-01T23:41:58","modified_gmt":"2017-08-01T21:41:58","slug":"bavaria-negyedszer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2005\/06\/29\/bavaria-negyedszer\/","title":{"rendered":"Bav\u00e1ria negyedszer"},"content":{"rendered":"
\n Lassan elt\u00e1tom a sz\u00e1mat \u00e9s nem tudom becsukni. Ez valami hihetetlen. M\u00e9gis meddig terjed a szemtelens\u00e9g hat\u00e1ra? Mekkor\u00e1t lehet bukni ilyen magas l\u00f3r\u00f3l? Rem\u00e9lem nagyon nagyot. \u00c9s \u0151szint\u00e9n k\u00edv\u00e1nom mindazok nev\u00e9ben is, akik a Bav\u00e1ria min\u0151s\u00edthetetlen munk\u00e1j\u00e1nak \u00e1ldozatai.\n<\/p>\n
\n „\u00dajabb ismeretek a Bavaria 42 match-r\u0151l\n<\/p>\n
\n Id\u0151k\u00f6zben \u00fajabb vizsg\u00e1latok k\u00e9sz\u00fcltek egy f\u00fcggetlen szak\u00e9rt\u0151 \u00e9s az IMCI egy szak\u00e9rt\u0151je \u00e1ltal, illetve ezek a szakv\u00e9lem\u00e9nyek \u00e9s sz\u00e1m\u00edt\u00e1si eredm\u00e9nyek is rendelkez\u00e9s\u00fcnkre is \u00e1llnak.\n<\/p>\n
\n Az Adriatic Challenge \u00e1ltal nyilv\u00e1noss\u00e1gra hozott szak\u00e9rt\u0151i v\u00e9lem\u00e9ny, amelyet a Zucker & Partner k\u00e9sz\u00edtett ellentmond\u00e1sos \u00e9s nincs k\u00e9zzelfoghat\u00f3 t\u00e9nyekkel al\u00e1t\u00e1masztva. Az Adriatic Challenge ez alapj\u00e1n konstrukci\u00f3s \u00e9s \u00e9p\u00edt\u00e9si hib\u00e1t \u00e1llap\u00edtott meg, de ahogy a szak\u00e9rt\u0151 az \u00f6sszefoglal\u00f3 r\u00e9szben meg\u00e1llap\u00edtja:\n<\/p>\n
\n \u201eaz, hogy konstrukci\u00f3s vagy \u00e9p\u00edt\u00e9si hiba \u00e1ll-e a k\u00e1rok h\u00e1tter\u00e9ben, tov\u00e1bbi vizsg\u00e1latok \u00e9s konstrukci\u00f3s sz\u00e1m\u00edt\u00e1sok keret\u00e9ben der\u00fclhet ki\u201d\n<\/p>\n
\n Ez azt jelenti, hogy tov\u00e1bbi inform\u00e1ci\u00f3k hi\u00e1ny\u00e1ban csak sejt\u00e9sekr\u0151l besz\u00e9lhetnek. Hab\u00e1r a k\u00e1rok el\u0151zetes felm\u00e9r\u00e9se n\u00e9lk\u00fcl a szak\u00e9rt\u0151 el\u0151\u00e1ll\u00edt\u00e1s k\u00f6zbeni okokat \u00e1llap\u00edtott meg.\n<\/p>\n
\n A Zucker & Partner \u00e1ltal k\u00e9sz\u00edtett szak\u00e9rt\u0151i v\u00e9lem\u00e9ny tov\u00e1bb\u00e1 meg\u00e1llap\u00edtja, hogy a lamin\u00e1t nem tartalmazott el\u00e9g ragaszt\u00f3anyagot a nem megfelel\u0151en elt\u00e1vol\u00edtott parafin miatt. Az azonban t\u00e9ny, hogy a Bavaria Yachtbau nem alkalmazott \u00e9s \u00e9p\u00edtett be parafintartalm\u00fa gyant\u00e1t.\n<\/p>\n
\n Az \u00faj szak\u00e9rt\u0151i v\u00e9lem\u00e9ny \u00e9s sz\u00e1m\u00edt\u00e1sok meg\u00e1llap\u00edtj\u00e1k, hogy a tragikus baleset el\u0151zetes k\u00fcls\u0151 behat\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl \u2013 mint egy megfenekl\u00e9s \u2013 nem t\u00f6rt\u00e9nhetett volna meg.\n<\/p>\n
\n A nem sejt\u00e9seken, hanem a szerencs\u00e9tlen\u00fcl j\u00e1rt haj\u00f3n v\u00e9gzett m\u00e9r\u00e9seken \u00e9s alapos ut\u00e1nsz\u00e1mol\u00e1sok alapj\u00e1n a konstrukci\u00f3 kiel\u00e9g\u00edti az\n<\/p>\n
\n ISO 12215-1: kishaj\u00f3 \u2013 test konstrukci\u00f3\n<\/p>\n
\n norm\u00e1t, \u00e9s az eredm\u00e9nyek f\u00e9lre\u00e9rthetetlen\u00fcl al\u00e1t\u00e1masztj\u00e1k, hogy a t\u00f6rzslamin\u00e1t \u00e9s a kiel felf\u00fcggeszt\u00e9s konstrukci\u00f3 a Bavaria 42 match t\u00edpuson nemzetk\u00f6zi standard szerint \u00e9s a technika aktu\u00e1lis \u00e1ll\u00e1s\u00e1nak megfelel\u0151en k\u00e9sz\u00fclt.\n<\/p>\n
\n A \u201eD\u00e9ln\u00e9met m\u0171anyag centrum\u201d \u00e1ltal v\u00e9gzett lamin\u00e1t vizsg\u00e1latok alapj\u00e1n a Bavaria 42 match majd 80%-kal t\u00f6bb anyagot tartalmaz, amit a fent eml\u00edtett ISO norma el\u0151\u00edr. Emellett a lamin\u00e1t \u00fcvegsz\u00e1ltartalma 42% , ami nagyon j\u00f3 lamin\u00e1t, optim\u00e1lis gyantatartalom mellett.\n<\/p>\n
\n \u201e\u2026 ezek alapj\u00e1n meg\u00e1llap\u00edthat\u00f3 hogy a gy\u00e1rt\u00f3, a Bavaria Yachtbau GmbH semmilyen felel\u0151ss\u00e9g nem terheli a kiel elveszt\u00e9se kapcs\u00e1n.\n<\/p>\n<\/p>\n
\n Sokkal ink\u00e1bb felmer\u00fcl a k\u00e9rd\u00e9s, hogy a yachtok b\u00e9rl\u0151je az \u00fczemeltet\u00e9s sor\u00e1n mi\u00e9rt nem ford\u00edtott gondot arra, hogy a haj\u00f3k k\u00e1rosod\u00e1s\u00e1t felismerje \u00e9s megjav\u00edtassa, amire mint b\u00e9rl\u0151 k\u00f6teless\u00e9ge van. \u201e\n<\/p>\n
\n Ahogy a Zucker & Partner szak\u00e9rt\u0151i v\u00e9lem\u00e9ny\u00e9b\u0151l kider\u00fcl, nem ez volt a haj\u00f3k els\u0151 bevet\u00e9se, ahogy azt az Adriatic Challenge \u00e1ll\u00edtja.\n<\/p>\n
\n \u201e\u2026a szlov\u00e9niai Koperb\u0151l val\u00f3 Biogradi sz\u00e1ll\u00edt\u00e1s ut\u00e1n, a c\u00e9gnyit\u00f3n n\u00e9h\u00e1ny k\u00f6rt tettek.\u201d\n<\/p>\n
\n Teh\u00e1t az minden r\u00e9szr\u0151l ismert t\u00e9ny, hogy az \u00e9rintett vitorl\u00e1sok Biograd el\u0151tt egy regatt\u00e1n vettek r\u00e9szt, miel\u0151tt azokat a szerencs\u00e9tlens\u00e9g idej\u00e9re a m\u00e1sik regatt\u00e1ra vitt\u00e9k volna.\n<\/p>\n
\n Azokon a haj\u00f3kon is megtal\u00e1lhat\u00f3ak a s\u00e9r\u00fcl\u00e9s nyomai, amelyek Biogradban maradtak \u00e9s nem vettek r\u00e9szt a regatt\u00e1n. Ezeket a k\u00e1rokat sem a b\u00e9rl\u0151 nem vette \u00e9szre a regatta el\u0151tt, sem a Bavaria fel\u00e9 nem jelentette vagy reklam\u00e1lt.\n<\/p>\n
\n Egysz\u00f3val a flotta az els\u0151, a b\u00e9rl\u0151 c\u00e9gnyit\u00e1skori haszn\u00e1lata ut\u00e1n nem ellen\u0151rizt\u00e9k a t\u0151kes\u00falyok \u00e1llapot\u00e1t, \u00e9s amint az a horv\u00e1t charter szakm\u00e1ban abszol\u00fat szok\u00e1sos, minden b\u00e9rl\u00e9s ut\u00e1ni lemer\u00fcl\u00e9s is elmaradt, az\u00e9rt hogy a megfenekl\u00e9s nyomait meg\u00e1llap\u00edthass\u00e1k.\n<\/p>\n
\n Legk\u00e9s\u0151bb egy egyszer\u0171 \u00e1tvizsg\u00e1l\u00e1s sor\u00e1n, mint amilyen a haj\u00f3k takar\u00edt\u00e1sa a b\u00e9rl\u0151 \u00e9s a Zucker&Partner szakv\u00e9lem\u00e9nye \u00e1ltal dokument\u00e1lt s\u00e9r\u00fcl\u00e9seket fel kellett volna ismerni.\n<\/p>\n
\n Ez\u00e9rt kifut\u00e1si tilalmat kellett volna meg\u00e1llap\u00edtani az adott regatt\u00e1ra, egy s\u00fcrg\u0151s reklam\u00e1ci\u00f3t eljuttatni a b\u00e9rl\u0151 keresked\u0151j\u00e9hez \u00e9s a biztos\u00edt\u00f3 fel\u00e9, de ez nem t\u00f6rt\u00e9nt meg.\n<\/p>\n
\n Az csak felt\u00e9telez\u00e9s, hogy a haj\u00f3k hanyags\u00e1gb\u00f3l nem lettek leellen\u0151rizve miel\u0151tt a regatt\u00e1ra engedt\u00e9k volna \u0151ket, vagy a fontos magyar bajnoks\u00e1gra tekintettel, a magyar b\u00e9rl\u0151k egy ismert rizik\u00f3 fej\u00e9ben nyomott \u00e1ron jutottak a haj\u00f3khoz.\n<\/p>\n
\n Tov\u00e1bb\u00e1 sz\u00e1munka megv\u00e1laszolatlan az is, hogy a szerencs\u00e9tlen\u00fcl j\u00e1rt haj\u00f3 b\u00e9rl\u0151je az elveszett kielt m\u00e9g mi\u00e9rt nem kereste meg, b\u00e1r ez fontos bizony\u00edt\u00e9kokat t\u00e1rhat fel.\n<\/p>\n
\n Tov\u00e1bbi t\u00e9ny az is, hogy a 19 haj\u00f3s flott\u00e1b\u00f3l 14 yachton megfenekl\u00e9s egy\u00e9rtelm\u0171 nyomai l\u00e1tszanak, m\u00e9gha ezt nem is sz\u00edvesen hangs\u00falyozz\u00e1k. Ezek bizonyosan l\u00e9teznek \u00e9s csak ut\u00f3lagosan \u00e1llap\u00edtott\u00e1k meg.\n<\/p>\n
\n Azt is meg\u00e1llap\u00edtott\u00e1k, hogy a kiel perem\u00e9n\u00e9l l\u00e9v\u0151 reped\u00e9sek nem m\u00e1sok, mint a s\u00farl\u00f3d\u00e1st\u00f3l elt\u00e1volodott algag\u00e1tl\u00f3 r\u00e9teg. Ezt a kiel mindig megl\u00e9v\u0151 par\u00e1nyi mozg\u00e1sa igazolja. Ez a mozg\u00e1s ezekn\u00e9l a haj\u00f3kn\u00e1l egy\u00e1ltal\u00e1n nem szokatlan, \u00e9s az is t\u00e9ny, hogy az algag\u00e1tl\u00f3 s\u00farl\u00f3d\u00e1s hat\u00e1s\u00e1ra minden k\u00fcl\u00f6n\u00f6sebb hat\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl lev\u00e1lhat.\n<\/p>\n
\n A leg\u00e9nys\u00e9g kijelntette, hogy nem feneklettek meg \u00e9s hal\u00e1szh\u00e1l\u00f3 sem csavarodott a propellerre, b\u00e1r a rendelkez\u00e9s\u00fcnkre \u00e1ll\u00f3 k\u00e9pek azt mutatj\u00e1k, hogy a propelleren egy hal\u00e1szh\u00e1l\u00f3 zsin\u00f3rjai tal\u00e1lhat\u00f3ak, \u00edgy ezt az \u00e1ll\u00edt\u00e1st megk\u00e9rd\u0151jelezhet\u0151nek tartjuk. Az lehets\u00e9ges, hogy a haj\u00f3 m\u00e1r a k\u00f6telekkel a propelleren \u00e9s a s\u00e9r\u00fcl\u00e9sekkel ment a regatt\u00e1ra. Egy m\u00e1sik, Biograd-ban \u00e1ll\u00f3 haj\u00f3nak ugyancsak hal\u00e1szh\u00e1l\u00f3 csavarodott a propeller\u00e9re.\n<\/p>\n
\n Az Adriatic Challenge panasz\u00e1ra tekintettel ezeket az ismereteket \u00e1tn\u00e9zz\u00fck \u00e9s r\u00f6videsen tov\u00e1bbi t\u00e9nyeket hozunk nyilv\u00e1noss\u00e1gra.\n<\/p>\n
\n A szak\u00e9rt\u0151i v\u00e9lem\u00e9nyek \u00e9s az ISO el\u0151\u00edr\u00e1sok alapj\u00e1n v\u00e9gzett sz\u00e1m\u00edt\u00e1sokat csatoljuk.\n<\/p>\n
\n Bar\u00e1ti \u00fcdv\u00f6zlettel,\n<\/p>\n
\n Bavaria Yachtbau”\n<\/p>\n
\n \n \n \n \n
\n dokumentumok:
\n <\/span>\n<\/p>\n
\n PressRelease42m_4.pdf
\n <\/a>\n<\/p>\n
\n BAV 42 Match Gutachten Cpt Mueller.pdf
\n <\/a>\n<\/p>\n
\n Gutachten_IMCI_ B42match.pdf
\n <\/a>\n<\/p>\n
\n Szerencs\u00e9re birtokunkban van mind a 19 haj\u00f3\u00a0v\u00edz alatti fot\u00f3ja \u00e9s egy\u00e9b \u00e9rdekes k\u00e9pek.\u00a0\u00cdgy mindenki eld\u00f6ntheti, hogy\u00a0ki is hib\u00e1zott:
\n <\/span>
\n
\n keels.pdf
\n <\/a>\n<\/p>\n