{"id":4547,"date":"2005-05-27T00:00:00","date_gmt":"2005-05-26T22:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2005\/05\/27\/adriatic-challenge-sajtokozlemenye\/"},"modified":"2017-08-01T23:41:49","modified_gmt":"2017-08-01T21:41:49","slug":"adriatic-challenge-sajtokozlemenye","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2005\/05\/27\/adriatic-challenge-sajtokozlemenye\/","title":{"rendered":"Adriatic Challenge sajt\u00f3k\u00f6zlem\u00e9nye"},"content":{"rendered":"

\n Az Adri\u00e1n t\u00f6rt\u00e9nt, Bavaria 42 Match t\u00edpus\u00fa vitorl\u00e1s hal\u00e1los kimenetel\u0171 baleset\u00e9r\u0151l, melyet a t\u0151kes\u00faly leszakad\u00e1sa okozott.<\/p>\n

Official statement of the Adriatic Challenge Co. about the capsized Bavaria 42 Match (25th, April, 2005).<\/p>\n

ENGLISH VERSION IS AVAILABLE – see attached link, down below\n<\/p>\n

\n Tisztelt H\u00f6lgyeim \u00e9s Uraim!\n<\/p>\n

\n Egy h\u00f3nap telt el a baleset \u00f3ta. A m\u0171szaki okok az els\u0151 napokban is egy\u00e9rtelm\u0171ek voltak, viszont felel\u0151s nyilatkozatt\u00e9telhez ilyen esetben vizsg\u00e1lati eredm\u00e9nyek sz\u00fcks\u00e9gesek. M\u00e1ra ezek rendelkez\u00e9sre \u00e1llnak.\n<\/p>\n

\n C\u00e9g\u00fcnk az Adriatic Challenge \u2013 20 db Bavaria 42 Match t\u00edpus\u00fa haj\u00f3 tulajdonosa \u2013 \u00e9ppen ez\u00e9rt tart\u00f3zkodott minden olyan megnyilv\u00e1nul\u00e1st\u00f3l, amely t\u00fall\u00e9pett volna a m\u00e1r meg\u00e1llap\u00edtott \u00e9s bizony\u00edthat\u00f3 t\u00e9nyeken, teret engedve a Bavaria c\u00e9gnek ahhoz, hogy a mindenki sz\u00e1m\u00e1ra optim\u00e1lis megold\u00e1st megtal\u00e1lja. A megold\u00e1st, ami menti a Bavaria c\u00e9g k\u00f6r\u00e9 \u00e9p\u00fclt minden \u00fczleti v\u00e1llalkoz\u00e1s (dealerek, charterek, egy\u00e9ni felhaszn\u00e1l\u00f3k) m\u0171k\u00f6d\u0151k\u00e9pess\u00e9g\u00e9t, s legink\u00e1bb mag\u00e1t a gy\u00e1rat. V\u00e9lem\u00e9ny\u00fcnk szerint ez nem m\u00e1s, mint a probl\u00e9ma miel\u0151bbi megsz\u00fcntet\u00e9se, vagyis a gy\u00e1ri hiba elismer\u00e9se, az \u00e9rintettek miel\u0151bbi k\u00e1rtalan\u00edt\u00e1sa, a technikai probl\u00e9m\u00e1k minden elv\u00e1r\u00e1s szerinti \u00e9s megfelel\u0151 megold\u00e1sa. Mindezt k\u00e9sedelem n\u00e9lk\u00fcl.\n<\/p>\n

\n Ez id\u0151 alatt a Bav\u00e1ria c\u00e9g k\u00e9t nyilatkozatot adott ki, amelyek felt\u00e9telez\u00e9seket tartalmaznak, \u00e9s figyelmen k\u00edv\u00fcl hagyj\u00e1k a m\u0171szaki t\u00e9nyeket, tartalmukban ellentmond\u00e1sosak. Ez\u00e9rt az abban foglaltakat k\u00e9nytelenek vagyunk a leghat\u00e1rozottabban c\u00e1folni.<\/p>\n

Lesz\u00f6gezz\u00fck, hogy az eddig meg\u00e1llap\u00edtott t\u00e9ny\u00e1ll\u00e1s semmilyen olyan k\u00fcls\u0151 behat\u00e1sra utal\u00f3 jelet nem mutatott, amely oka lehetett volna a k\u00e9rd\u00e9ses t\u0151kes\u00faly leszakad\u00e1s\u00e1nak, tov\u00e1bbi h\u00e9t haj\u00f3 s\u00falyos szerkezeti k\u00e1rosod\u00e1s\u00e1nak, valamint a flotta \u00f6sszes t\u00f6bbi haj\u00f3j\u00e1n a t\u0151kes\u00falyok rendellenes megmozdul\u00e1s\u00e1nak. Ezzel szemben bizony\u00edt\u00f3 erej\u0171ek a gy\u00e1rtm\u00e1ny hib\u00e1j\u00e1t illet\u0151en.\n<\/p>\n

\n
\n R\u00e9szletesen:
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n A balesetet szenvedett haj\u00f3t r\u00f6viddel az esem\u00e9ny el\u0151tt adt\u00e1k \u00e1t, els\u0151 alkalommal azon a regatt\u00e1n haj\u00f3zott \u00e9les \u00fczemben, amelyen a t\u0151kes\u00faly\u00e1t elvesztette. A haj\u00f3 gyakorlatilag teljesen \u00faj volt.\n<\/p>\n

\n A horv\u00e1t kik\u00f6t\u0151i hat\u00f3s\u00e1g hivatalos k\u00f6zlem\u00e9nye szerint a tengeren norm\u00e1lis id\u0151j\u00e1r\u00e1si viszonyok uralkodtak. A baleset helysz\u00edn\u00e9n a meteorol\u00f3giai dokumentumok tan\u00fas\u00e1ga szerint \u00e1tlagosan 20-30 csom\u00f3 er\u0151ss\u00e9g\u0171 sz\u00e9l uralkodott. Ny\u00edlttengeri haj\u00f3z\u00e1sra alkalmas jachtok – mint amilyen a Bavaria 42 Match is – az ilyen, s\u0151t enn\u00e9l sokkal sz\u00e9ls\u0151s\u00e9gesebb id\u0151j\u00e1r\u00e1si k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6z\u00f6tt is biztons\u00e1ggal haj\u00f3znak, k\u00fcl\u00f6n\u00f6s tekintettel a szerkezeti elemekre, mint t\u0151kes\u00faly.\n<\/p>\n

\n Teljess\u00e9ggel kiz\u00e1rhat\u00f3, hogy a k\u00e1resem\u00e9nyhez megfenekl\u00e9s vagy az altalajjal val\u00f3 \u00fctk\u00f6z\u00e9s vezetett volna. Ez m\u00e1r a balesetet szenvedett haj\u00f3 vizsg\u00e1lati eredm\u00e9nye alapj\u00e1n is egy\u00e9rtelm\u0171, hiszen az megfenekl\u00e9sre vagy \u00fctk\u00f6z\u00e9sre utal\u00f3 tipikus jelet (a t\u0151kes\u00faly h\u00e1ts\u00f3 \u00e9leinek benyom\u00f3d\u00e1sa a fen\u00e9klemezbe) nem mutatott ki. A hav\u00e1ria, melynek pontos poz\u00edci\u00f3ja ismert, 60-70 m-es v\u00edzm\u00e9lys\u00e9g\u0171 helyen t\u00f6rt\u00e9nt, a k\u00f6rny\u00e9ken nem voltak z\u00e1tonyok. A baleset el\u0151tti vagy alatti megfenekl\u00e9s vagy \u00fctk\u00f6z\u00e9s ellentmond tov\u00e1bb\u00e1 a t\u00fal\u00e9l\u0151 haj\u00f3szem\u00e9lyzet besz\u00e1mol\u00f3inak is.\n<\/p>\n

\n Tal\u00e1ny sz\u00e1munkra, hogy a haj\u00f3gy\u00e1r legfrissebb sajt\u00f3k\u00f6zlem\u00e9nye hogyan hozhatja \u00f6sszef\u00fcgg\u00e9sbe a flotta egyes m\u00e1s jachtjai t\u0151kes\u00faly\u00e1nak als\u00f3 r\u00e9sz\u00e9n l\u00e1that\u00f3 soft-antifouling led\u00f6rzs\u00f6l\u0151d\u00e9s\u00e9t a balesetet szenvedett haj\u00f3 t\u0151kes\u00faly-veszt\u00e9s\u00e9vel. A 20 haj\u00f3b\u00f3l \u00e1ll\u00f3 flott\u00e1b\u00f3l 8, azaz nyolc jacht eset\u00e9ben ugyanis a laz\u00e1n a haj\u00f3testre felhordott \u00fan. antifouling-r\u00e9teg ebben a szekci\u00f3ban kisebb s\u00farl\u00f3d\u00e1sok ok\u00e1n val\u00f3ban lehorzsol\u00f3dott.\n<\/p>\n

\n A t\u0151kes\u00faly\u00e1t vesztett haj\u00f3 haj\u00f3csavarj\u00e1n feltekert zsin\u00f3rt tal\u00e1ltunk, amely viszont a csavar nyit\u00f3d\u00e1s\u00e1t nem akad\u00e1lyozta, a motor haszn\u00e1latot nem korl\u00e1tozta. A haj\u00f3 motor-\u00fczem\u00e9nek teljes id\u0151diagramja rendelkez\u00e9s\u00fcnkre \u00e1ll. Emiatt\u00a0 a t\u0151kes\u00faly egy\u00e9bk\u00e9nt sem szakadhatna le.\n<\/p>\n

\n Az eddigi vizsg\u00e1latok \u00e9s eredm\u00e9nyek alapj\u00e1n nyilv\u00e1nval\u00f3, hogy a balesetet szenvedett jacht fen\u00e9klemeze a t\u0151kes\u00faly csatlakoz\u00e1si r\u00e9sz\u00e9n aluldimenzion\u00e1lt volt, s a konstrukci\u00f3 t\u00f6bb ponton elhib\u00e1zott. A t\u0151kes\u00faly csavarok al\u00e1t\u00e9t lemezeinek el\u00e9gtelens\u00e9ge, illetve hi\u00e1nya is t\u00e9ny.\n<\/p>\n

\n \u00dcdv\u00f6zlettel,\n<\/p>\n

\n G\u00e1l J\u00f3zsef
\n
\n Adriatic Challenge
\n
\n \u00dcgyvezet\u0151 ig.
\n <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Az Adri\u00e1n t\u00f6rt\u00e9nt, Bavaria 42 Match t\u00edpus\u00fa vitorl\u00e1s hal\u00e1los kimenetel\u0171 baleset\u00e9r\u0151l, melyet a t\u0151kes\u00faly leszakad\u00e1sa okozott. Official statement of the Adriatic Challenge Co. about the capsized Bavaria 42 Match (25th, April, 2005). ENGLISH VERSION IS AVAILABLE – see attached link, down below Tisztelt H\u00f6lgyeim \u00e9s Uraim! Egy h\u00f3nap telt el a baleset \u00f3ta. A m\u0171szaki […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"www.sailing.hu","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4547"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4547"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4547\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4547"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4547"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4547"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}