{"id":4635,"date":"2005-04-07T00:00:00","date_gmt":"2005-04-06T22:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2005\/04\/07\/vitorlaallitas-a-nagyrabecsult-alba\/"},"modified":"2017-08-01T23:41:34","modified_gmt":"2017-08-01T21:41:34","slug":"vitorlaallitas-a-nagyrabecsult-alba","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2005\/04\/07\/vitorlaallitas-a-nagyrabecsult-alba\/","title":{"rendered":"Vitorla\u00e1ll\u00edt\u00e1s – A nagyrabecs\u00fclt alba"},"content":{"rendered":"

\n Gondolom sokakat \u00e9rdekel a vitorla\u00e1ll\u00edt\u00e1s t\u00e9mak\u00f6re. A nagyvitorla be\u00e1ll\u00edt\u00e1s\u00e1nak legfontosabb mozzanata az, hogyan is \u00e1ll\u00edtjuk be annak sz\u00f6g\u00e9t a sz\u00e9lhez k\u00e9pest. Utaltunk m\u00e1r r\u00e1, hogy cirk\u00e1l\u00f3 szakaszban a sz\u00e9ljelz\u0151 sz\u00e1lak seg\u00edtenek a vitorl\u00e1k optim\u00e1lis beh\u00faz\u00e1s\u00e1ban, amelyet az \u00fagynevezett nagyvitorla beh\u00faz\u00f3 k\u00f6t\u00e9llel (ezent\u00fal: shott) \u00e1ll\u00edtunk.\n<\/p>\n

\n \"\u00edgy
\n
\n Amennyiben k\u00e9t vitorl\u00e1val van felszerelve haj\u00f3nk – egy nagyvitorla \u00e9s egy orrvitorla – akkor a man\u0151verekhez (fordul\u00f3, halzol\u00e1s, \u00e9lesed\u00e9s sz\u00e9l fel\u00e9, leejt\u00e9s sz\u00e9lt\u0151l el – lees\u00e9s) \u00e9s a haj\u00f3vezet\u00e9shez is c\u00e9lszer\u0171 ezeket egy\u00fcttesen \u00e1ll\u00edtani. Ez\u00e1ltal sokkal k\u00f6nnyedebb\u00e9 v\u00e1lik a korm\u00e1nyz\u00e1s, a haj\u00f3 vezet\u00e9se is.
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n

\n
\n Tal\u00e1n m\u00e1r eml\u00edtett\u00fck, hogy ez a t\u00e9mak\u00f6r igen nagy, \u00edgy azokra az \u00e1ll\u00edt\u00e1si lehet\u0151s\u00e9gekre t\u00e9rn\u00e9nk ki a tov\u00e1bbiakban, amelyekkel a legnagyobb eredm\u00e9nyt \u00e9rhetj\u00fck el. Felt\u00e9telezz\u00fck, hogy olvas\u00f3ink t\u00fal vannak el\u0151z\u0151 cikkeinken \u00e9s k\u00e9pzeletben m\u00e1r be is h\u00fazt\u00e1k a vitorl\u00e1kat. Haladjunk el\u0151sz\u00f6r negyedsz\u00e9lben a k\u00f6nnyebbs\u00e9g kedv\u00e9\u00e9rt. A bumm, vagyis a nagyvitorlar\u00fad megk\u00f6zel\u00edt\u0151leg k\u00f6z\u00e9pen van – ez f\u00fcgg adott haj\u00f3t\u00f3l, sz\u00e9ler\u0151t\u0151l. A bummon el\u00f6l tal\u00e1lhat\u00f3 egy lefesz\u00edt\u0151 k\u00f6t\u00e9l, az \u00fagynevezett alba. Tulajdonk\u00e9ppen ez tartja meg a vitorla form\u00e1j\u00e1t – amelyben a shott seg\u00edts\u00e9g\u00e9re siethet.
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n

\n
\n Els\u0151sorban nem az vezetett alkalmaz\u00e1sa bevezet\u00e9s\u00e9hez, hogy negyedsz\u00e9lben is alak\u00edthassuk nagyvitorl\u00e1nk form\u00e1j\u00e1t, nyitotts\u00e1g\u00e1t hanem az, hogy b\u0151sz\u00e9lben stabiliz\u00e1ljuk a haj\u00f3t – de err\u0151l k\u00e9s\u0151bb. Az alba \u00e1ll\u00edt\u00e1sa eredm\u00e9nyek\u00e9ppen szemmel l\u00e1that\u00f3 v\u00e1ltoz\u00e1s a vitorla h\u00e1ts\u00f3 \u00e9l\u00e9ben jelentkezik \u00e9s ott is a fels\u0151 szegmensben. Az alba \u00e1ll\u00edt\u00e1s\u00e1val z\u00e1rjuk vagy \u00e9ppen nyitjuk teh\u00e1t a vitorla h\u00e1ts\u00f3 \u00e9l\u00e9t, annak megfelel\u0151en, milyen is haj\u00f3nk menettulajdons\u00e1ga, sebess\u00e9ge – \u00e9less\u00e9ge. Ha k\u00f6zepes er\u0151ss\u00e9g\u0171 sz\u00e9lben vitorl\u00e1zunk (kb. 20-30 km\/h) akkor tal\u00e1n jobban megfigyelhetj\u00fck, megtapasztalhatjuk a v\u00e1ltoz\u00e1sokat. \u00c9rdemes egy teljesen laza alb\u00e1val elindulni \u00e9s egy nem teljesen bet\u00e9pett shottal. Felt\u00e9telezz\u00fck, hogy n\u00e9mi hull\u00e1mz\u00e1s is van. A rendszer labilit\u00e1s\u00e1t tal\u00e1n-tal\u00e1n m\u00e1r ezek k\u00f6z\u00f6tt a sz\u00e9lviszonyok k\u00f6z\u00f6tt is megtapasztalhatjuk – a bumm folyamatosan mozog.
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n

\n
\n Egy nagy haj\u00f3n a haj\u00f3vezet\u00e9sben nem \u00e9rz\u00fcnk t\u00fal nagy v\u00e1ltoz\u00e1st, de egy viszonylag k\u00f6nnyebb haj\u00f3val, esetleg egy dingivel m\u00e1ris k\u00e9zzel foghat\u00f3v\u00e1 v\u00e1lik mir\u0151l is besz\u00e9l\u00fcnk, mit is eredm\u00e9nyez ez az instabil helyzet. A haj\u00f3 mozg\u00e1sa sz\u00e9tesik \u00e9s att\u00f3l f\u00fcgg\u0151en, hogy a vitorla teteje mennyire fordul ki egy-egy hull\u00e1mban elakadva – a haj\u00f3 id\u0151nk\u00e9nt lelassul. Mint eml\u00edtettem, jelent\u0151s\u00e9ge cirk\u00e1l\u00f3 szakaszban is van, melynek szerep\u00e9t r\u00e9szben, de csak r\u00e9szben \u00e1tveszi a shott – ez ink\u00e1bb a gyenge sz\u00e9ltartom\u00e1nyokban fordulhat el\u0151.
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n

\n
\n Kijelenthetn\u00e9nk, hogy az alb\u00e1t a sz\u00e9l er\u0151s\u00f6d\u00e9s\u00e9vel folyamatosan meg kell h\u00fazni, feszesebben kell tartani, de ez az \u00e1ll\u00edt\u00e1s nem teljesen igaz, mivel egy er\u0151sebb sz\u00e9ltartom\u00e1nyban pont a t\u00falh\u00fazott alba jelenthet akad\u00e1lyt a haj\u00f3vezet\u00e9sben. Ilyenkor a fell\u00e9p\u0151 d\u00f6nt\u0151er\u0151t cs\u00f6kkenthetj\u00fck, ha egy kicsit r\u00e1enged\u00fcnk az alb\u00e1ra.
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n

\n
\n Ahogyan egyre tomp\u00e1bban vitorl\u00e1zunk (vagyis sz\u00e9lt\u0151l el tart a haj\u00f3 orra), n\u0151 az alba jelent\u0151s\u00e9ge is. Ism\u00e9t egy k\u00f6nnyebb test\u0171 haj\u00f3t hozn\u00e9k fel p\u00e9ld\u00e1nak, mivel itt a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9gek jobban \u00e9rz\u00e9kelhet\u0151ek – \u00e9rdemes kipr\u00f3b\u00e1lni, amennyiben lehet\u0151s\u00e9g\u00fck van r\u00e1. F\u00e9lsz\u00e9lben, vagyis amikor megk\u00f6zel\u00edt\u0151leg 90 fokot z\u00e1r be a haj\u00f3 halad\u00e1si ir\u00e1nya a sz\u00e9ltengellyel, egy nyitott vitorl\u00e1val azt tapasztalhatjuk, hogy lemaradunk a t\u00f6bbiekt\u0151l, mivel nincs el\u00e9g er\u0151 a vitorl\u00e1kban. K\u00f6z\u00e9p – er\u0151s sz\u00e9lben (is) fontos ezek pontos be\u00e1ll\u00edt\u00e1sa. De ne gondoljuk azt, hogy csak megh\u00fazzuk egy durva mozdulattal az alba k\u00f6tel\u00e9t \u00e9s minden megold\u00f3dik, lesz sebess\u00e9g\u00fcnk. Mivel a vitorla \u00e9s a haj\u00f3 egy el\u00e9g \u00f6sszetett rendszer, ez\u00e9rt szinte nincs semmilyen \u00e1ll\u00edt\u00e1si lehet\u0151s\u00e9g\u00fcnk, amelynek ne lenn\u00e9nek j\u00e1rul\u00e9kos hat\u00e1sai. Ez term\u00e9szetesen vonatkozik az alb\u00e1ra is. Megh\u00fazott alba eset\u00e9n – ilyen sz\u00e9lben – jobban oda kell majd figyelni a haj\u00f3vezet\u00e9sre, mivel amit eddig a vitorla nyitotts\u00e1ga „ledolgozott” a\u00a0hull\u00e1mok tetej\u00e9n \u00e9s a p\u00f6ff\u00f6kben, azt most majd nek\u00fcnk kell megtenn\u00fcnk a shott folyamatos \u00e1ll\u00edt\u00e1s\u00e1val; term\u00e9szetesen a t\u00falh\u00fazott \u00e1llapot itt sem kedvez\u0151. A laza alba ilyenkor nem m\u00e1s, mint alibi, amely felment benn\u00fcnket a shott kezel\u00e9se al\u00f3l.
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n

\n
\n Val\u00f3j\u00e1ban az\u00e9rt kezdt\u00e9k el haszn\u00e1lni az alb\u00e1t, hogy h\u00e1tsz\u00e9lben, h\u00e1romnegyedsz\u00e9lben a bumm ne imbolyogjon – a vitorla ne nyitogasson le \u00e9s ezzel ne lehetetlen\u00edtse el a haj\u00f3 vezethet\u0151s\u00e9g\u00e9t er\u0151sebb sz\u00e9lviszonyok \u00e9s hull\u00e1mos k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6zepette.
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n

\n
\n Az alba helyes be\u00e1ll\u00edt\u00e1s\u00e1t el\u0151seg\u00edtik a vitorla h\u00e1ts\u00f3 \u00e9l\u00e9n is megtal\u00e1lhat\u00f3 sz\u00e9ljelz\u0151 sz\u00e1lak. Amennyiben t\u00f6bb is tal\u00e1lhat\u00f3 a vitorl\u00e1n, akkor optim\u00e1lis esetben ezek egy\u00fctt mozognak, de legal\u00e1bbis a fels\u0151\u00a0kett\u0151. Sz\u00e1munkra ir\u00e1nyad\u00f3 a legfels\u0151 sz\u00e1l lehet. Hasznoss\u00e1g\u00e1t els\u0151sorban \u00e9lesebb menetekben, \u00edgy a cirk\u00e1l\u00f3 szakaszban \u00e9lvezhetj\u00fck. J\u00f3l beh\u00fazott nagyvitorla, j\u00f3l be\u00e1ll\u00edtott alba eset\u00e9n ez a sz\u00e1l kilobog, illetve 50-30%-ban a vitorla al\u00e1 kap.
\n <\/span>\n<\/p>\n

\n

\n
\n Ut\u00f3sz\u00f3: Ha versenyen vagy \u00f6sszem\u00e9r\u00e9s sor\u00e1n lassabbak vagyunk ellenfeleinkn\u00e9l, akkor el\u0151sz\u00f6r egy pillanatra n\u00e9zz\u00fcnk magunkba. Ha \u00fagy \u00e9rezz\u00fck, hogy minden rendj\u00e9n van bel\u00fcl, akkor n\u00e9zz\u00fck meg az alb\u00e1t!
\n <\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Gondolom sokakat \u00e9rdekel a vitorla\u00e1ll\u00edt\u00e1s t\u00e9mak\u00f6re. A nagyvitorla be\u00e1ll\u00edt\u00e1s\u00e1nak legfontosabb mozzanata az, hogyan is \u00e1ll\u00edtjuk be annak sz\u00f6g\u00e9t a sz\u00e9lhez k\u00e9pest. Utaltunk m\u00e1r r\u00e1, hogy cirk\u00e1l\u00f3 szakaszban a sz\u00e9ljelz\u0151 sz\u00e1lak seg\u00edtenek a vitorl\u00e1k optim\u00e1lis beh\u00faz\u00e1s\u00e1ban, amelyet az \u00fagynevezett nagyvitorla beh\u00faz\u00f3 k\u00f6t\u00e9llel (ezent\u00fal: shott) \u00e1ll\u00edtunk. Amennyiben k\u00e9t vitorl\u00e1val van felszerelve haj\u00f3nk – egy nagyvitorla \u00e9s egy […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"SG","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4635"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4635"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4635\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4635"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4635"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4635"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}