{"id":469,"date":"2015-03-31T19:49:00","date_gmt":"2015-03-31T17:49:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2015\/03\/31\/harcra-keszen\/"},"modified":"2017-08-02T00:11:22","modified_gmt":"2017-08-01T22:11:22","slug":"harcra-keszen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2015\/03\/31\/harcra-keszen\/","title":{"rendered":"Harcra k\u00e9szen"},"content":{"rendered":"

\n Haj\u00f3napl\u00f3, 90. nap!
\n
\n Conrad Colman napl\u00f3ja, 2015. m\u00e1rcius 31.
\n \n<\/p>\n

\n Poz\u00edci\u00f3: d\u00e9li sz\u00e9less\u00e9g 7 fok 4 perc, nyugati hossz\u00fas\u00e1g 29 fok 46 perc\n<\/p>\n

\n A Doldrums n\u00e9pszer\u0171tlen a vitorl\u00e1z\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt, f\u0151leg ha valaki annyira siet, mint mi. Ez a szakasz h\u00edres a perzsel\u0151 napr\u00f3l, a minim\u00e1lis sz\u00e9lr\u0151l, az aszott idegekr\u0151l \u00e9s a pletyk\u00e1kr\u00f3l (scuttlebuttsr\u00f3l*). Sajnos az id\u0151j\u00e1r\u00e1ssal kapcsolatos balszerencs\u00e9nk tartja mag\u00e1t, ami azt jelenti, hogy felsorakoztunk a sz\u00e9lcsendes s\u00e1vhoz, ami az Egyenl\u00edt\u0151t\u0151l \u00f6t fokkal d\u00e9lre \u00e9s egy fokkal \u00e9szakra k\u00f6z\u00f6tt h\u00faz\u00f3d\u00f3 s\u00e1vban v\u00e1r. Klasszikus esetben aki gyors, itt m\u00e9g gyorsabb\u00e1 v\u00e1lik, vagy legal\u00e1bb el\u0151bb haza\u00e9r, az \u00e9len \u00e1ll\u00f3k m\u00e1r hetekkel ezel\u0151tt letudt\u00e1k ezt a r\u00e9szt, akkor m\u00e9g jobban f\u00fajt errefel\u00e9.\n<\/p>\n

\n A Doldrums f\u0151 motorjai az Atlanti-\u00f3ce\u00e1n nagy nyom\u00e1s\u00fa ter\u00fcletei, az Azori-szigetekn\u00e9l \u00e9s a Szt. Ilon\u00e1n\u00e1l. Az \u00f3ra j\u00e1r\u00e1s\u00e1val megegyez\u0151en forog az \u00e9szaki f\u00e9ltek\u00e9n, \u00e9s ford\u00edtva a d\u00e9lin, ezek a kerekek tov\u00e1bb\u00edtj\u00e1k stabilan a passz\u00e1tszeleket, \u00e9s nyomj\u00e1k el\u00e9g megb\u00edzhat\u00f3an az egyenl\u00edt\u0151re, \u00e9szakkeletit az Azori fel\u0151l, d\u00e9lkeletit pedig Szent Ilona szigete fel\u0151l. Ennek a k\u00e9t sz\u00e9lnek az \u00fctk\u00f6z\u00e9se, \u00e9s a f\u00fcgg\u0151legesen t\u0171z\u0151 napsug\u00e1rz\u00e1s melege k\u00e9pzi azt a h\u00edresen heves id\u0151j\u00e1r\u00e1st, de a dolgok t\u00f6bbnyire sim\u00e1bbak, ha nyugat fel\u00e9 ker\u00fclsz.\n<\/p>\n

\n Sajnos ez most nem j\u00f6tt be, a nagynyom\u00e1s\u00fa kerekek elromlottak. D\u00e9len egy szokatlanul magas hidegfront Ri\u00f3n\u00e1l, \u00e9szakon pedig egy alacsony nyom\u00e1s\u00fa okoz Guinea partjain\u00e1l puszt\u00edt\u00e1st. Ahelyett, hogy a k\u00e9t fogasker\u00e9k egym\u00e1sba kapcsol\u00f3dna, olyan, mint amikor k\u00e9t slagot egym\u00e1snak ford\u00edtunk. Az \u00e9szaki \u00e9s a d\u00e9li \u00e1raml\u00e1s pont szembeker\u00fcl egym\u00e1ssal, \u00e9s az egyik Afrika, a m\u00e1sik Braz\u00edlia fel\u00e9 l\u00f6velli ki energi\u00e1j\u00e1t. K\u00f6z\u00e9pen pedig semmi sz\u00e9l nem marad. Az a c\u00e9lunk, hogy a sz\u00e9lcsend nyugati hat\u00e1r\u00e1n maradjuk, el\u00e9gg\u00e9 nyugatra ahhoz, hogy valami sz\u00e9l-szer\u0171re lelj\u00fcnk, de el\u00e9gg\u00e9 keletre, hogy \u00e9szaknak tartsunk, miut\u00e1n kikeveredt\u00fcnk ebb\u0151l.\n<\/p>\n

\n Az ilyen meteorol\u00f3giai jelens\u00e9g ritka, \u00e9s val\u00f3sz\u00edn\u0171leg annak k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151, hogy a szezon v\u00e9g\u00e9n j\u00e1runk. A Vend\u00e9e Globe novemberben rajtol Franciaorsz\u00e1gb\u00f3l. A Volvo Ocean Race k\u00e9nytelen id\u0151t hagyni az extra futamokra \u00e9s a meg\u00e1ll\u00f3kra, \u00fagyhogy okt\u00f3berben indul, m\u00e9g akkor is, ha ezek a ny\u00e1r utols\u00f3 napjai. Ezzel szemben a Barcelona World Race december 31-\u00e9n hagyja el Eur\u00f3p\u00e1t, t\u00f6bb er\u0151teljes \u0151szi vihart engedve, hogy felbor\u00edtsa az er\u0151egyens\u00falyt a d\u00e9li Atlantin visszat\u00e9r\u00e9skor.\n<\/p>\n

\n A v\u00e1llam napr\u00f3l napra er\u0151s\u00f6dik, felk\u00e9sz\u00fclt\u00fcnk a hossz\u00fa csat\u00e1ra a porty\u00e1z\u00f3 sz\u00e9ll\u00f6k\u00e9sek, az ostob\u00e1n er\u0151s naps\u00fct\u00e9s \u00e9s a v\u00e9g n\u00e9lk\u00fcli vitorlacser\u00e9k ellen. A k\u00f6vetkez\u0151 napokra kulcsfontoss\u00e1g\u00fa a ment\u00e1lis felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9s, mert lehets\u00e9ges ak\u00e1r, hogy az ember feladja, vagy rekedtre \u00fcv\u00f6ltse mag\u00e1t a frusztr\u00e1ci\u00f3 miatt. A \u201elesz, ami lesz\u201d \u00e9s az \u201eamikor a pokolba rohansz, ne \u00e1llj meg\u201d (a kedvenc mond\u00e1som) gyeng\u00e9d kever\u00e9k\u00e9re van sz\u00fcks\u00e9g\u00fcnk.\n<\/p>\n

\n ——————-\n<\/p>\n

\n * A scuttlebutts volt az a hely, ahol az iv\u00f3vizes hord\u00f3k voltak a r\u00e9gi haj\u00f3kon, ahol a haj\u00f3sok \u00f6sszej\u00f6ttek inni vagy egy kis eszmecser\u00e9re.\u00a0 A modern irodai v\u00edzautomat\u00e1k f\u00e1b\u00f3l \u00e9s vasb\u00f3l k\u00e9sz\u00fclt v\u00e1ltozata a csevejek k\u00f6zpontjak\u00e9nt.\n<\/p>\n

\n
\n Fot\u00f3: Spirit of Hungary – Barcelona World Race
\n<\/span>
\n
\n
\n Forr\u00e1s: http:\/\/www.conradcolman.com\/2015\/03\/ships-log-march-31st-day-90\/
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Haj\u00f3napl\u00f3, 90. nap! Conrad Colman napl\u00f3ja, 2015. m\u00e1rcius 31. Poz\u00edci\u00f3: d\u00e9li sz\u00e9less\u00e9g 7 fok 4 perc, nyugati hossz\u00fas\u00e1g 29 fok 46 perc A Doldrums n\u00e9pszer\u0171tlen a vitorl\u00e1z\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt, f\u0151leg ha valaki annyira siet, mint mi. Ez a szakasz h\u00edres a perzsel\u0151 napr\u00f3l, a minim\u00e1lis sz\u00e9lr\u0151l, az aszott idegekr\u0151l \u00e9s a pletyk\u00e1kr\u00f3l (scuttlebuttsr\u00f3l*). Sajnos az id\u0151j\u00e1r\u00e1ssal […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[6],"tags":[617,859,407],"sailing_author":"Csepregi Panka","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/469"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=469"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/469\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=469"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=469"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=469"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}