{"id":4704,"date":"2005-02-22T00:00:00","date_gmt":"2005-02-21T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2005\/02\/22\/nyerogep-4-resz\/"},"modified":"2017-08-02T00:07:55","modified_gmt":"2017-08-01T22:07:55","slug":"nyerogep-4-resz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2005\/02\/22\/nyerogep-4-resz\/","title":{"rendered":"Nyer\u0151g\u00e9p – 4. r\u00e9sz"},"content":{"rendered":"

\n Enn\u00e9l a pontn\u00e1l Jean le Cam zseb\u00e9ben volt a gy\u0151zelem, hacsak nem v\u00e1laszt t\u00fal keleti utat az Atlanti-\u00f3ce\u00e1n d\u00e9li r\u00e9sz\u00e9n, a Falkland szigeteket jobbr\u00f3l ker\u00fclve; ez a megtett l\u00e9p\u00e9s \u00fagy t\u0171nt, hogy visszaveti \u0151t eg\u00e9szen a harmadik helyre, miut\u00e1n csak gyeng\u00e9bb sz\u00e9lben tudott vitorl\u00e1zni Goldinghoz \u00e9s Riouhoz k\u00e9pest.\n<\/p>\n

\n
\n A PRB eredm\u00e9nye
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n 32 \u00e9ves Vincent Riou (33 lett Janu\u00e1r 9-\u00e9n) a Vendee Globe-on egy remek rekorddal ind\u00edtott, t\u00f6bb tanulm\u00e1ny\u00faton van t\u00fal, bele\u00e9rtve egy negyedik helyet a 2002-es Solitaire du Figaron. De az \u00f6n\u00e9letrajza elhav\u00e1nyul, ha \u00f6sszehasonl\u00edtjuk az \u0151stalentum Jean le Cam h\u00e1rom Figaro gy\u0151zelem\u00e9vel \u00e9s 20 \u00e9ves p\u00e1lyafut\u00e1s\u00e1nak els\u0151 helyez\u00e9seivel vagy a Transat gy\u0151zelemmel plusz a Mike Golding \u00e1ltal Open 60-assal lefektetett hatalmas m\u00e9rf\u00f6ldk\u00f6vekkel.\n<\/p>\n

\n Riou t\u00e1rsul\u00e1sa az Open 60-assal tov\u00e1bb tartott egy \u00e9vtizedn\u00e9l is, az els\u0151 megm\u00e9rettet\u00e9se a Route de Caf\u00e9 (most Transat Jacques Vabre) volt 1993-ban. Riou bizony\u00edtott az 1996-ban Figaro oszt\u00e1lyban \u00e9s ezen id\u0151 alatt tal\u00e1lkozott Michel Desjoyeaux-vel, akivel nemcsak hasonl\u00f3an l\u00e1gy modor\u00fa a temperamentumuk (\u0151 val\u00f3j\u00e1ban kiss\u00e9 szer\u00e9nyebb \u00e9s kev\u00e9sb\u00e9 sz\u00f3kimond\u00f3, mint Desjoyeaux) de m\u00e9lyebbre hatolva egyet\u00e9rtenek a haj\u00f3 apr\u00f3l\u00e9kos technikai vonatkoz\u00e1s\u00e1ban is.\n<\/p>\n

\n Riou is ott volt a \u201efed\u00e9lzeten\u201d, hogy Desjoyeaux 2000-es Vendee gy\u0151zelm\u00e9nek technikai r\u00e9sz\u00e9t lebonyol\u00edtsa \u00e9s jelen volt a kezdetekt\u0151l napjainkig a program minden szempontj\u00e1ra kiterjed\u0151 d\u00f6nt\u00e9shozatalban a konstrukt\u0151r\u00f6kkel \u00e9s \u00e9p\u00edt\u0151kkel t\u00f6rt\u00e9n\u0151 egy\u00fcttm\u0171k\u00f6d\u00e9st\u0151l kezdve eg\u00e9szen a haj\u00f3 felszerel\u00e9s\u00e9nek pontos meghat\u00e1roz\u00e1s\u00e1ig.\n<\/p>\n

\n Ahogy Desjoyeaux, \u0151 is nagyon tal\u00e1l\u00e9kony. A 2000-es Vendee Globe alatt Riou Franciaorsz\u00e1gban tart\u00f3zkodott, val\u00f3j\u00e1ban mintha Desjoyeaux-vel egy\u00fctt vitorl\u00e1zta volna k\u00f6rbe a f\u00f6ldet. Amikor Desjoyeaux k\u00e9ptelen volt elind\u00edtani a gener\u00e1tort mik\u00f6zben a Horn Fokhoz k\u00f6zeledett, Riou volt, aki el\u0151\u00e1llt kir\u00edv\u00f3 gondolkod\u00e1s\u00e1val, de egyben a hat\u00e9kony megold\u00e1ssal, hogy a bumm erej\u00e9nek kihaszn\u00e1l\u00e1s\u00e1val ford\u00edtsa el a motort.\n<\/p>\n

\n Ironikus, hogy Riou a 2001-es szezont a Bonduelle leg\u00e9nys\u00e9gek\u00e9nt t\u00f6lt\u00f6tte el, Jean le Cam trimar\u00e1nj\u00e1n,\u00a0akit v\u00e9g\u00fcl is elvert a Vendee Globe-on. Mivelhogy a Michel Desjoyeaux f\u00e9le Geant trimar\u00e1n csapat tagja, m\u00e9g felel\u0151s volt Desjoyeaux \u00fatj\u00e1\u00e9rt is, amely v\u00e9g\u00fcl az \u0151 gy\u0151zelm\u00e9vel \u00e9rt v\u00e9get a 2002-es Route du Rhumon.\n<\/p>\n

\n 2002 December\u00e9ben a PRB -a Les Sables d’Olonne sz\u00e9khely\u0171 c\u00e9g, amely k\u0151 burkolatokat gy\u00e1rt h\u00e1zakhoz- \u00fagy d\u00f6nt\u00f6tt hogy m\u00e9g egyszer nevezni akar egy \u00e1ltala t\u00e1mogatott haj\u00f3t a Vendee Globe-ra, Jean-Yves Hasselin 1992-es, Isabelle Autissier 1996-os \u00e9s a 2000-es gy\u0151ztes Michel Desjoyeaux szerepl\u00e9se ut\u00e1n. M\u00edg Desjoyeaux elk\u00f6telezte mag\u00e1t a trimar\u00e1n projekthez, addig Riou lett az \u00f6r\u00f6k\u00f6s.\n<\/p>\n

\n A rig m\u00f3dos\u00edt\u00e1s\u00e1val 2002-2003 tel\u00e9re v\u00e9geztek \u00e9s Riou meg is nyerte els\u0151 nagy tengeri verseny\u00e9t \u00f6reg parip\u00e1ja h\u00e1t\u00e1n \u2013 a 2003-as Calais Round Britain Race-en. Ezt k\u00f6vet\u0151en negyedik lett a Transat Jacques Vabre-en, egy \u00e9vre r\u00e1 pedig, 2004-ben a PRB \u00e1rboc\u00e1t vesztette ugyanezen a versenyen, egy h\u00e9ttel a rajt ut\u00e1n.\n<\/p>\n

\n A Vendee Globe startj\u00e1n\u00e1l Riou-t \u00e9s a PRB-t az els\u0151 \u00f6tbe v\u00e1rta az \u0151t t\u00e1mogat\u00f3 csapat, de nehezen elk\u00e9zlehet\u0151nek tartott\u00e1k azt, hogy meg tudja el\u0151zni a Golding, le Cam vagy Roland Jourdain korm\u00e1nyozta haj\u00f3kat, akiknek sokkal nagyobb a tapasztalatuk \u00e9s \u00faj haj\u00f3kkal vitorl\u00e1znak.\n<\/p>\n

\n Riou technikai tud\u00e1sa \u00e9s a h\u00e1tt\u00e9rben ir\u00e1ny\u00edt\u00f3 Desjoyeaux f\u00e9le sz\u00e1razf\u00f6ldi csapat munk\u00e1ja sz\u00e9pen fizetett, b\u00e1r kiss\u00e9 tartott az \u00fat sor\u00e1n kialakulhat\u00f3 k\u00e1rok\u00e9rt. Amikor be\u00e9rt Les Sables d’Olonne-ba \u00e9s belet\u00f6rte a pezsg\u0151s\u00fcvegbe annak dug\u00f3j\u00e1t, felbuzd\u00edtott egy szellemes \u00fajs\u00e1g\u00edr\u00f3t, aki meg is k\u00e9rdezte t\u0151le, hogy vajon ez volt az els\u0151 hiba, amit elk\u00f6vetett.\n<\/p>\n

\n Val\u00f3j\u00e1ban nem err\u0151l sz\u00f3lt Riou magyar\u00e1zata: \u201eK\u00e9t ter\u00fcleten is szenvedt\u00fcnk s\u00e9r\u00fcl\u00e9st: az Indiai-\u00f3ce\u00e1nra t\u00f6rt\u00e9n\u0151 bel\u00e9p\u00e9s sor\u00e1n probl\u00e9m\u00e1t v\u00e9ltem felfedezni a kieln\u00e9l, k\u00fcl\u00f6n\u00f6sk\u00e9ppen a hidraulik\u00e1n\u00e1l, amely megg\u00e1tolt a kiel d\u00f6nt\u00e9s\u00e9ben. \u00c9s probl\u00e9m\u00e1m volt az egyik ballaszt tart\u00e1llyal is.\u00a0 A v\u00edz be tudott j\u00f6nni \u00e9s a leveg\u0151 ki tudott \u00e1ramolni, \u00edgy a tart\u00e1ly teljesen nyom\u00e1s al\u00e1 ker\u00fclt \u00e9s a v\u00e9g\u00e9n felrobbant. Amikor bal csap\u00e1son mentem 1,5 tonna v\u00edz hi\u00e1nyzott. Szerencs\u00e9re a legt\u00f6bb hegym\u00e1sz\u00e1st az Atlanti-\u00f3ce\u00e1non jobbcsap\u00e1son kellett megtenni.\n<\/p>\n

Tal\u00e1n szint\u00e9n jelent\u00e9keny volt, hogy m\u00edg Golding \u00e9s le Cam a verseny nagy r\u00e9sz\u00e9t a Fleet 77-es m\u0171holdas kommunik\u00e1ci\u00f3ja n\u00e9lk\u00fcl t\u00f6lt\u00f6tte, addig a PRB folyamatosan m\u0171k\u00f6d\u00e9sben volt. \u00cdgy Riou k\u00e9pes volt t\u00f6bb id\u0151j\u00e1r\u00e1si adat let\u00f6lt\u00e9s\u00e9re \u00e9s j\u00f3val kevesebb id\u0151t kellett az id\u0151j\u00e1r\u00e1sra sz\u00e1nnia (nem is eml\u00edtve a p\u00e9nzt). Riou \u00fagy v\u00e9li, hogy ha le Cam m\u0171k\u00f6dtette volna az \u0151 Fleet 77-es\u00e9t amikor megker\u00fclte a Horn Fokot, akkor tal\u00e1n nem aludt volna ki a t\u0171z bel\u0151le, mikor olyan dr\u00e1mai k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6z\u00f6tt Riou \u00e9s Golding utol\u00e9rte.\n<\/p>\n

\n A regatta sor\u00e1n Riou t\u00f6bbnyire nem harcolt a t\u00f6bbiekkel. A PRB a verseny korai szakasz\u00e1ban vezetett a Verdes Fokig, amikor a Bonduelle el\u00e9je ker\u00fclt, aki sikerre vitte a legkock\u00e1zatosabb h\u00faz\u00e1st a kelet fel\u00e9 tart\u00f3 szakaszon, k\u00f6zel Afrika partjaihoz. A D\u00e9li Tengerekhez k\u00f6zeledve a PRB m\u00e9g egyszer \u00e1tvette a vezet\u00e9st \u00e9s Riou, le Cammal virtu\u00e1lis p\u00e1rosversenybe kezdett az Indiai-\u00f3ce\u00e1non kereszt\u00fcl. Le Cam m\u00e9gegyszer \u00e1tvette a vezet\u00e9st, amikor a 2 haj\u00f3 \u00daj-Z\u00e9land d\u00e9li partvid\u00e9k\u00e9t elhagyta; a k\u00e9t korm\u00e1nyos nagyon m\u00e1s strat\u00e9gi\u00e1t alkalmazott \u2013 le Cam d\u00e9len maradt rizik\u00f3zva a j\u00e9ghegyekkel, de r\u00f6videbb \u00faton haladva, m\u00edg Riou sokkal b\u00f6lcsebb megold\u00e1st v\u00e1lasztott \u00e9s \u00e9szaknak tartott. N\u00e9gy nappal a Horn Fok ut\u00e1n a Bonduelle-nek 200 m\u00e9rf\u00f6ld el\u0151nye volt a PRB-vel szemben.\n<\/p>\n

\n Enn\u00e9l a pontn\u00e1l Jean le Cam zseb\u00e9ben volt a gy\u0151zelem, hacsak nem v\u00e1laszt t\u00fal keleti utat az Atlanti-\u00f3ce\u00e1n d\u00e9li r\u00e9sz\u00e9n, a Falkland szigeteket jobbr\u00f3l ker\u00fclve; ez a megtett l\u00e9p\u00e9s \u00fagy t\u0171nt, hogy visszaveti \u0151t eg\u00e9szen a harmadik helyre, miut\u00e1n csak gyeng\u00e9bb sz\u00e9lben tudott vitorl\u00e1zni Goldinghoz \u00e9s Riouhoz k\u00e9pest.\n<\/p>\n

\n K\u00e9tszer Riou vezet\u00e9s\u00e9t, az Atlanti-\u00f3ce\u00e1n d\u00e9li r\u00e9sz\u00e9n v\u00edvta ki \u00e9s a brit korm\u00e1nyosnak sem volt lehet\u0151s\u00e9ge meger\u0151s\u00edteni a vezet\u00e9st, sem az id\u0151j\u00e1r\u00e1s miatt, sem a nagyvitorla halfej\u00e9nek hav\u00e1ri\u00e1ja miatt. M\u00edg volt n\u00e9h\u00e1ny kisebb fesz\u00fcl\u00e9s a c\u00e9l fel\u00e9 k\u00f6zeledve, Riou t\u00fal k\u00f6zel vitorl\u00e1zott a magas nyom\u00e1s\u00fa rendszerhez \u00cdrorsz\u00e1g nyugati partjain\u00e1l; val\u00f3j\u00e1ban ez m\u00e9g engedte Goldingnak \u00e9s le Camnak, hogy r\u00e1vitorl\u00e1zzanak, de az el\u0151nye vitathatatlan volt Recife-t\u0151l.\n<\/p>\n

\n A Vendee Globe ut\u00e1n Riou szeretn\u00e9 folytatni a versenyz\u00e9st az Open 60-assal, de m\u00e1s Figaro projektek is \u00e9rdeklik m\u00e9g.
\n <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Enn\u00e9l a pontn\u00e1l Jean le Cam zseb\u00e9ben volt a gy\u0151zelem, hacsak nem v\u00e1laszt t\u00fal keleti utat az Atlanti-\u00f3ce\u00e1n d\u00e9li r\u00e9sz\u00e9n, a Falkland szigeteket jobbr\u00f3l ker\u00fclve; ez a megtett l\u00e9p\u00e9s \u00fagy t\u0171nt, hogy visszaveti \u0151t eg\u00e9szen a harmadik helyre, miut\u00e1n csak gyeng\u00e9bb sz\u00e9lben tudott vitorl\u00e1zni Goldinghoz \u00e9s Riouhoz k\u00e9pest. A PRB eredm\u00e9nye 32 \u00e9ves Vincent Riou […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[8,6],"tags":[],"sailing_author":"SG","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4704"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4704"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4704\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4704"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4704"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4704"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}