{"id":480,"date":"2015-03-16T07:00:00","date_gmt":"2015-03-16T06:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2015\/03\/16\/boglaron-tudjak\/"},"modified":"2017-08-02T00:01:28","modified_gmt":"2017-08-01T22:01:28","slug":"boglaron-tudjak","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2015\/03\/16\/boglaron-tudjak\/","title":{"rendered":"Bogl\u00e1ron tudj\u00e1k"},"content":{"rendered":"

\n Ami\u00f3ta a kik\u00f6t\u0151k egy r\u00e9sz\u00e9ben a behaj\u00f3z\u00e1s m\u00e1r csak motorral megengedett a vitorl\u00e1z\u00e1stud\u00e1s jelent\u0151s\u00e9ge cs\u00f6kkenni l\u00e1tszik. Pedig ez vesz\u00e9lyes ir\u00e1ny, mert a vitorl\u00e1s haj\u00f3 \u00e1ltal r\u00e1nk ruh\u00e1zott feladatokat akkor is meg kell tudnunk oldani, ha \u00e9ppen a motor nem m\u0171k\u00f6dik, vagy b\u00e1rmi m\u00e1s nehez\u00edti a dolgainkat. Erre k\u00edn\u00e1l a BB Charter egy \u00fajszer\u0171 k\u00e9pz\u00e9st.\n<\/p>\n

\n
\n Beliczay P\u00e9ter:
\n <\/strong>
\n Azt tudom, hogy a BBChartert\u0151l Balatonbogl\u00e1ron lehet 26 \u00e9s 28 l\u00e1bas Dolfin t\u00edpus\u00fa vitorl\u00e1sokat b\u00e9relni, de amir\u0151l nekem a minap mes\u00e9lt\u00e9l az \u00fajdons\u00e1g, miszerint nem csak haj\u00f3 b\u00e9rbead\u00e1ssal foglalkoztok, hanem haj\u00f3vezet\u0151i enged\u00e9llyel rendelkez\u0151 vitorl\u00e1z\u00f3knak is szerveztek k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 gyakorlati tanfolyamokat. Honnan j\u00f6tt az \u00f6tlet?\n<\/p>\n

\n
\n Nagykov\u00e1csi Tibor
\n <\/strong>
\n : K\u00e9t k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 ind\u00edttat\u00e1s k\u00e9sztetett arra, hogy elind\u00edtsuk gyakorlati haj\u00f3vezet\u0151i programunkat. Egyr\u00e9szt a sikeresen m\u0171k\u00f6d\u0151 klubrendszer, amelynek keret\u00e9ben b\u00e9rl\u0151inknek tavasszal \u00e9s \u0151sszel gyakorlati tanfolyamokat hirdet\u00fcnk meg, ahonnan pozit\u00edv visszajelz\u00e9seket kapunk. M\u00e1sr\u00e9szt saj\u00e1t tapasztalatunk, amit abb\u00f3l a mint\u00e1b\u00f3l mer\u00edt\u00fcnk, akik t\u0151l\u00fcnk b\u00e9relnek haj\u00f3t, illetve amit a v\u00edzen l\u00e1tunk. Meg\u00edt\u00e9l\u00e9sem szerint sokan felk\u00e9sz\u00fcletlen\u00fcl, friss haj\u00f3vezet\u0151i enged\u00e9llyel, hozz\u00e1\u00e9rt\u0151 seg\u00edts\u00e9g n\u00e9lk\u00fcl gyakorlatlanul \u00fclnek haj\u00f3ba, amib\u0151l k\u00f6vetkezik, hogy az els\u0151 er\u0151sebb bef\u00faj\u00e1sn\u00e1l m\u00e1r az elindul\u00e1s is gondot okozhat, a kik\u00f6t\u00e9sr\u0151l nem is besz\u00e9lve. De a ny\u00edlt v\u00edzen sz\u00e9ls\u0151s\u00e9ges helyzetekben a rutin hi\u00e1nya ugyancsak lehet a rossz d\u00f6nt\u00e9sek okoz\u00f3ja.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n Sokat vagy te is v\u00edzen, rendszeresen megfordulsz k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 kik\u00f6t\u0151kben, biztos szemtan\u00faja volt\u00e1l m\u00e1r olyan eseteknek, amikor a \u201ekapit\u00e1nynak\u201d elkelne n\u00e9mi seg\u00edts\u00e9g.\n<\/p>\n

\n
\n BP:
\n <\/strong>
\n Mindenk\u00e9ppen igaz, hogy a \u201etudok vitorl\u00e1zni\u201d kijelent\u00e9s nem felt\u00e9tlen\u00fcl igaz azok sz\u00e1j\u00e1b\u00f3l, akik nem keveredtek m\u00e9g k\u00fcl\u00f6n\u00f6sebb v\u00e9szhelyzetbe vagy nincsenek teljesen tiszt\u00e1ban egy vitorl\u00e1s haj\u00f3 reag\u00e1l\u00e1s\u00e1val k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 helyzetekben. \u00c9s ezt tapasztalatom szerint nem v\u00edz f\u00fcgg\u0151. Ak\u00e1r h\u00e9t tenger haj\u00f3sa is lehet alulk\u00e9pzett ilyen dolgokban.\n<\/p>\n

\n
\n NT:
\n <\/strong>
\n Eml\u00e9kszem, annak idej\u00e9n, amikor el\u0151sz\u00f6r var\u00e1zsolt el a kik\u00f6t\u0151k hangulata, kerestem a lehet\u0151s\u00e9get, hogy m\u00e1sokt\u00f3l tanuljak. Ez\u00e9rt is kezdtem el versenyezni, mert \u00edgy olyan nagy m\u00falt\u00fa vitorl\u00e1z\u00f3kt\u00f3l tanulhattam, akik gyerekkoruk \u00f3ta haj\u00f3ban \u00fclnek.\n<\/p>\n

\n
\n BP:
\n <\/strong>
\n Mit t\u0171ztetek ki c\u00e9lul, hova szeretn\u00e9tek eljutni a r\u00e9sztvev\u0151kkel egy ilyen k\u00e9t-h\u00e1rom napos tr\u00e9ning sor\u00e1n?\n<\/p>\n

\n
\n NT:
\n <\/strong>
\n C\u00e9lunk, hogy min\u00e9l t\u00f6bb olyan szitu\u00e1ci\u00f3t id\u00e9zz\u00fcnk el\u0151, amelyek ak\u00e1r gyors d\u00f6nt\u00e9sre k\u00e9sztetik a haj\u00f3 vezet\u0151j\u00e9t, megpr\u00f3b\u00e1lunk \u00fagynevezett klis\u00e9ket adni a tr\u00e9ning sor\u00e1n, amelyeket a k\u00e9s\u0151bbiekben b\u00e1rmikor el\u0151 lehet majd h\u00fazni, nagyobb magabiztoss\u00e1got k\u00f6lcs\u00f6n\u00f6zve ezzel a felel\u0151s szem\u00e9lynek, mert ne felejts\u00fck el nem csak a haj\u00f3\u00e9rt, de az utasok\u00e9rt is egy szem\u00e9lyben felel\u00fcnk, ha korm\u00e1ny van a kez\u00fcnkben.\n<\/p>\n

\n
\n BP:
\n <\/strong>
\n Igen sajnos ennek sokan nem \u00e9rzik a s\u00faly\u00e1t. Hogy n\u00e9z ki egy ilyen tr\u00e9ning n\u00e1latok, mir\u0151l sz\u00f3l a tematika?\n<\/p>\n

\n
\n NT:
\n <\/strong>
\n \u00c1ltal\u00e1ban h\u00e9tv\u00e9g\u00e9re szervezz\u00fck ezeket a t\u00far\u00e1kat, ami vagy p\u00e9ntek este egy \u00e9jszakai menettel kezd\u0151dik, vagy pedig szombat reggel elk\u00f6tj\u00fck a haj\u00f3t \u00e9s vas\u00e1rnap este \u00e9r\u00fcnk vissza. Minden esetben – id\u0151j\u00e1r\u00e1st\u00f3l f\u00fcggetlen\u00fcl \u2013 v\u00e9gigvessz\u00fck a legfontosabb man\u0151vereket, havaria szitu\u00e1ci\u00f3kat p\u00e9ld\u00e1ul oly m\u00f3don, hogy menet k\u00f6zben minden \u00fatba es\u0151 kik\u00f6t\u0151ben kik\u00f6t\u00fcnk ak\u00e1r motorral ak\u00e1r vitorl\u00e1val. Tudom mindenkinek egy biztos pont a motor \u00e9s ez\u00e9rt sokan egyed\u00fcli megold\u00e1sk\u00e9nt tekintenek r\u00e1, mi igyeksz\u00fcnk bebizony\u00edtani, hogy van m\u00e1s alternat\u00edva is, azaz van \u00e9let a motoron t\u00fal is. A k\u00e9rd\u00e9sedre v\u00e1laszolva a c\u00e9l, hogy semmilyen szitu\u00e1ci\u00f3ba ne ess\u00fcnk p\u00e1nikba, tudat\u00e1ban legy\u00fcnk a helyes d\u00f6nt\u00e9snek, \u00e9s nem utols\u00f3 sorban tudjuk azt alkalmazni ak\u00e1r egyed\u00fcl ak\u00e1r az utasok seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel.\n<\/p>\n

\n
\n BP:
\n <\/strong>
\n Na, ez nem k\u00f6nny\u0171 feladat egy ki\u00e9lezett helyzetben m\u00e9g m\u00e1sokat is ir\u00e1ny\u00edtani.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n NT:
\n <\/strong>
\n Ezt nagyon j\u00f3l l\u00e1tod, ez\u00e9rt a h\u00e9tv\u00e9g\u00e9n vet\u00e9sforg\u00f3ban v\u00e1ltj\u00e1k egym\u00e1st a r\u00e9sztvev\u0151k a korm\u00e1nyn\u00e1l \u00e9s a t\u00f6bbiek \u201emegj\u00e1tsz\u00e1k\u201d a tudatlant, felk\u00e9sz\u00edtve vagy ha szabad \u00edgy fogalmazni r\u00e1k\u00e9nyszer\u00edtve ezzel a korm\u00e1nyost a megfelel\u0151 kommunik\u00e1ci\u00f3ra, hiszen a haj\u00f3n l\u00e9v\u0151k helyes t\u00e1j\u00e9koztat\u00e1sa kulcsfontoss\u00e1g\u00fa lehet a probl\u00e9ma megold\u00e1sa tekintet\u00e9ben, arr\u00f3l nem is besz\u00e9lve, hogy az utasok is jobban \u00e9rzik magukat, ha tudj\u00e1k mi fog t\u00f6rt\u00e9nni vagy legal\u00e1bb azt, hogy mi a sz\u00e1nd\u00e9kunk. Mint tudjuk, ehhez sok minden kell, de tal\u00e1n a legfontosabb a kisz\u00e1m\u00edthat\u00f3s\u00e1g, ami v\u00e9lem\u00e9nyem szerint egy j\u00f3 vitorl\u00e1z\u00f3t az adott szitu\u00e1ci\u00f3ban el\u0151rel\u00e1t\u00e1sra \u00e9s felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9sre k\u00f6telez. Gondoljunk csak bele, ha el\u0151re \u00e1tgondoljuk, hogy mit fogunk csin\u00e1lni \u00e9s annak v\u00e1rhat\u00f3an mi lesz a k\u00f6vetkezm\u00e9nye, akkor gyorsan \u00farr\u00e1 tudunk lenni a p\u00e1nik helyzeten an\u00e9lk\u00fcl, hogy mi magunk p\u00e1nikba esn\u00e9nk, hiszen ezzel megalapozzuk a helyes d\u00f6nt\u00e9st \u00e9s kiz\u00e1rjuk a rosszakat. Ehhez pr\u00f3b\u00e1lunk mi egy ilyen tr\u00e9ning sor\u00e1n min\u00e9l t\u00f6bb seg\u00edts\u00e9get ny\u00fajtani.\n<\/p>\n

\n
\n BP:
\n <\/strong>
\n Azt mondtad \u201emi\u201d, mit jelent ez, hogy \u00e1ll \u00f6ssze a csapat, h\u00e1nyan vagytok egy haj\u00f3n?\n<\/p>\n

\n
\n NT:
\n <\/strong>
\n Olyanokat v\u00e1lasztottam magam mell\u00e9, akikkel m\u00e1r hossz\u00fa \u00e9vek \u00f3ta egy\u00fctt versenyzem a Balatonon \u00e9s tudom kell\u0151 tapasztalatot gy\u0171jt\u00f6ttek az \u00e9vi 15-20 verseny sor\u00e1n, kialakult benn\u00fck a k\u00e9szs\u00e9g a gyors helyzetfelismer\u00e9sre, az esetleges probl\u00e9m\u00e1k helyes megold\u00e1s\u00e1ra. J\u00f3 \u00e9s eredm\u00e9nyes vitorl\u00e1z\u00f3k, nagy tapasztalattal rendelkeznek, ugyanakkor kell\u0151 al\u00e1zattal kezelik ezt. A k\u00e9rd\u00e9s m\u00e1sodik fel\u00e9re v\u00e1laszolva minden haj\u00f3n \u00fcl egy tapasztalt vitorl\u00e1z\u00f3, aki csak megfigyel\u0151k\u00e9nt \u00e9s oktat\u00f3k\u00e9nt van jelen. A r\u00e9sztvev\u0151k csin\u00e1lnak mindent, akik maximum n\u00e9gyen vannak egy haj\u00f3n, \u00edgy mindenkinek jut el\u00e9g ideje a gyakorl\u00e1sra. Egy ilyen alkalommal mindenki k\u00f6vetkezm\u00e9nyek n\u00e9lk\u00fcl tanulhat a saj\u00e1t vagy t\u00e1rsai hib\u00e1j\u00e1b\u00f3l, mi \u00fcgyel\u00fcnk a biztons\u00e1gra.\n<\/p>\n


\n
\n<\/a><\/p>\n

\n
\n BP:
\n <\/strong>
\n Kik jelentkezhetnek a BBCharter gyakorlati tr\u00e9ningre \u00e9s mennyibe ker\u00fcl ez a r\u00e9sztvev\u0151knek?\n<\/p>\n

\n B\u00e1rkinek a jelentkez\u00e9s\u00e9t \u00f6r\u00f6mmel vessz\u00fck, aki szeretne egy szinttel feljebb l\u00e9pni, nagyobb biztons\u00e1ggal, nagyobb sz\u00e9ltartom\u00e1nyban vitorl\u00e1zni. J\u00f3 lenne, ha min\u00e9l t\u00f6bb nagybet\u0171s vitorl\u00e1z\u00f3 lenne a Balatonon \u00e9s kevesebb haj\u00f3 maradna a kik\u00f6t\u0151ben egy-egy szeles napon.\n<\/p>\n

\n
\n A k\u00e9tnapos gyakorlati tr\u00e9ning d\u00edja:
\n <\/strong>
\n 37.000 Ft, amely mindent tartalmaz kiv\u00e9ve az \u00e9tkez\u00e9seket.\n<\/p>\n

\n
\n Tov\u00e1bbi inform\u00e1ci\u00f3:
\n <\/strong>
\n

\n www.bbcharter.hu
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n Telefon:
\n <\/strong>
\n 06-30-394-9546<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ami\u00f3ta a kik\u00f6t\u0151k egy r\u00e9sz\u00e9ben a behaj\u00f3z\u00e1s m\u00e1r csak motorral megengedett a vitorl\u00e1z\u00e1stud\u00e1s jelent\u0151s\u00e9ge cs\u00f6kkenni l\u00e1tszik. Pedig ez vesz\u00e9lyes ir\u00e1ny, mert a vitorl\u00e1s haj\u00f3 \u00e1ltal r\u00e1nk ruh\u00e1zott feladatokat akkor is meg kell tudnunk oldani, ha \u00e9ppen a motor nem m\u0171k\u00f6dik, vagy b\u00e1rmi m\u00e1s nehez\u00edti a dolgainkat. Erre k\u00edn\u00e1l a BB Charter egy \u00fajszer\u0171 k\u00e9pz\u00e9st. Beliczay […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":7267,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[891,87,86],"sailing_author":"(x)","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/480"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=480"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/480\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/7267"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=480"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=480"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=480"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}