{"id":492,"date":"2015-03-02T17:32:00","date_gmt":"2015-03-02T16:32:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2015\/03\/02\/telthaz-a-tengeren\/"},"modified":"2017-08-02T00:01:25","modified_gmt":"2017-08-01T22:01:25","slug":"telthaz-a-tengeren","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2015\/03\/02\/telthaz-a-tengeren\/","title":{"rendered":"Telth\u00e1z a tengeren!"},"content":{"rendered":"
\n Conrad Colman haj\u00f3napl\u00f3ja, 2015. m\u00e1rcius 2.\n<\/p>\n
\n Sosem t\u00e9rhett\u00fcnk volna jobbkor vissza a tengerre. Bluff elhagy\u00e1sa ut\u00e1n az els\u0151 \u00e9jszaka nyugodt volt, olyan ideges\u00edt\u0151en nyugodt, ami a spanyol rajt ut\u00e1ni r\u00e9m\u00e1lomra eml\u00e9keztetett benn\u00fcnket, azt\u00e1n kelet fel\u00e9 pr\u00e9selt\u00fcnk 30 csom\u00f3ban. Az \u00e1tlagsebess\u00e9g\u00fcnk az elm\u00falt 10 \u00f3r\u00e1ban 18,4 csom\u00f3 volt, \u00e9s amint ki\u00e9r\u00fcnk ebb\u0151l a frontb\u00f3l, m\u00e1r le is tudtuk a Csendes-\u00f3ce\u00e1n negyed\u00e9t egyetlen hossz\u00fa h\u00e9tv\u00e9ge alatt. J\u00f3 lenne, ha lenne a k\u00f6zelben haj\u00f3, hogy \u00f6sszem\u00e9rhess\u00fck ezt a remek eredm\u00e9nyt, mert jellemz\u0151en csak az \u00e9len \u00e1ll\u00f3knak vannak 18 csom\u00f3s \u00e1tlagaik.\n<\/p>\n
\n A kereskedelmi kik\u00f6t\u0151 sz\u00ednei \u00e9s hangjai ut\u00e1n arra sz\u00e1m\u00edtottam, hogy a d\u00e9li \u00f3ce\u00e1nok sz\u00fcrkes\u00e9g\u00e9nek \u00f6tven \u00e1rnyalat\u00e1ba t\u00e9r\u00fcnk vissza, de er\u0151s naps\u00fct\u00e9ssel, k\u00e9k \u00e9ggel \u00e9s a fed\u00e9lzet felett feh\u00e9ren szikr\u00e1z\u00f3 v\u00edzes\u00e9ssel \u00e1ldott meg minket az id\u0151j\u00e1r\u00e1s. Mivel a fr\u00f6csk\u00f6l\u00e9s intenz\u00edv, a sz\u00e9l er\u0151s \u00e9s kif\u00fajt, a vitorlaterv\u00fcnk nem v\u00e1ltozott az elm\u00falt 24 \u00f3r\u00e1ban, \u00edgy j\u00f3l aludtunk a megszokott n\u00e9gy \u00f3r\u00e1k alatt, \u00e9n pedig a francia tud\u00e1somat csiszolgatom.\n<\/p>\n
\n Eml\u00e9kszem egy k\u00f6z\u00e9piskolai bar\u00e1tom k\u00e9ts\u00e9gbees\u00e9s\u00e9re, miut\u00e1n megkapta az \u00fajabb h\u00e1zi feladatot, amint a k\u00f6ny\u00f6rtelen Monsieur Deutreu jav\u00edtott tele a piros tint\u00e1j\u00e1val. Olyan komolys\u00e1ggal v\u00e9gezte a munk\u00e1j\u00e1t, mint akit a Francia Speci\u00e1lis Hader\u0151 nyelv\u00e9szeti sz\u00e1zada b\u00edzott meg, hogy megr\u00edkatottt k\u00f6z\u00e9piskol\u00e1sokkal v\u00e9dje a francia nyelv szents\u00e9g\u00e9t. Most a digit\u00e1lis Deutreau dirig\u00e1l, mert egy olyan iPad alkalmaz\u00e1st haszn\u00e1lok, ami seg\u00edt csiszolni a franci\u00e1mon, am\u00edg vitorl\u00e1zom. 2008 v\u00e9g\u00e9n \u00e9rkeztem Franciaorsz\u00e1gba, \u00e9s g\u0151z\u00f6m sem volt, hogy fejezzem ki magam. Azt\u00e1n egy Mini 6,50-ben k\u00f6t\u00f6ttem ki, ahol megtanultam a vitorl\u00e1z\u00e1s alapszavait, a sz\u00e1mokat, a sz\u00e9lir\u00e1nyokat \u00e9s a k\u00e1romkod\u00e1sokat. 2009 v\u00e9g\u00e9re befejeztem az els\u0151 sz\u00f3l\u00f3 transzatlanti versenyemet, \u00e9s teljesen j\u00e1rtas voltam a francia nyelvben, de csak az eml\u00edtett t\u00e9mak\u00f6r\u00f6kben. Apr\u00e1nk\u00e9nt majdnem foly\u00e9konyan besz\u00e9ltem, de az \u00edr\u00e1sbeli tud\u00e1ssal m\u00e9g voltak gondok. Szembes\u00fcltem a val\u00f3s\u00e1ggal, amikor az \u00faj ragoz\u00e1si alkalmaz\u00e1s t\u00edz k\u00e9rd\u00e9s ut\u00e1n azt mondta, hogy kezd\u0151 vagyok, \u00e9s az alapvet\u0151 igeid\u0151kkel kellett kezdenem. Sajnos meg is v\u00e1ltoztattam a be\u00e1ll\u00edt\u00e1sokat, hogy a lehet\u0151 legegyszer\u0171bb legyen. Deutreau visszav\u00e1g!\n<\/p>\n
\n Gyerekkoromban mag\u00e1val ragadott Thor Herredahl Kon Tiki exped\u00edci\u00f3ja, mert im\u00e1dtam az akt\u00edv antropol\u00f3gia elm\u00e9let\u00e9t. R\u00f6viden elmagyar\u00e1zva: \u0151 azt gondolta, hogy a Polin\u00e9z szigetvil\u00e1got balsafa tutajokon \u00e9rkez\u0151 latin-amerikai emberek n\u00e9pes\u00edtett\u00e9k be. Emiatt azt\u00e1n \u00e9p\u00edtett egy tutajt Peruban, felrakta r\u00e1 n\u00e9h\u00e1ny norv\u00e9g \u00e9s sv\u00e9d haverj\u00e1t, \u00e9s sikeresen \u00e1tkelt a Csendes-\u00f3ce\u00e1non, persze k\u00f6zben a napt\u00f3l cs\u00fany\u00e1n le\u00e9gett, \u00e9s beteg lett a rep\u00fcl\u0151halakt\u00f3l. A DNS vizsg\u00e1latok \u00e9s a archeol\u00f3giai leletek megc\u00e1folt\u00e1k (fantasztikus \u00f6sszefoglal\u00f3 Yuval Noah Harari friss bestseller \u201eSapiens\u201d c\u00edm\u0171 k\u00f6nyv\u00e9ben), de akkor is \u00e9rt\u00e9keln\u00fcnk kell az elk\u00f6telez\u0151d\u00e9s\u00e9t az elm\u00e9lete ir\u00e1nt. Emiatt nevezem a mindenkori autopilotot Kon Tiki egyik leg\u00e9nys\u00e9ge ut\u00e1n Knut-nak, mert tetszik a k\u00e9rges szak\u00e1ll\u00fa sv\u00e9d tenger\u00e9sz gondolata, aki vigy\u00e1z a dolgokra, am\u00edg \u00e9n alszom.\n<\/p>\n
\n N\u00e1ndor viszont mindig Mr. Banes-nak h\u00edvja az autopilotot, egy sof\u0151r ut\u00e1n, akit valamilyen angol tv dr\u00e1m\u00e1ban l\u00e1tott 30 \u00e9vvel ezel\u0151tt. A j\u00f3indulat\u00fa barreur-be (korm\u00e1nyos franci\u00e1ul) vetett hit\u00fcnk t\u00f6rt\u00e9nelmi el\u0151zm\u00e9nyekkel rendelkezik. 1898-ban Jushua Slocum volt az els\u0151, aki egyed\u00fcl vitorl\u00e1zta k\u00f6rbe a F\u00f6ldet (3 \u00e9v alatt). A hihetetlen utaz\u00e1sa sor\u00e1n h\u00e1rom napos magas l\u00e1z \u00fct\u00f6tte le a l\u00e1b\u00e1r\u00f3l, majdnem meghalt, \u00e9s egy h\u0171s\u00e9ges korm\u00e1nyost hallucin\u00e1lt a haj\u00f3ra, aki \u00e1tvitorl\u00e1zott vele a viharon.\n<\/p>\n
\n Sz\u00f3val engedj\u00e9tek meg, hogy Conraddal, a franci\u00e1ul besz\u00e9l\u0151 kiwi-amerikaival, N\u00e1ndorral, a magyar haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u0151vel, Mr. Deutreau-val, Mr. Banes-szal \u00e9s a nap\u00e9gette Knut-tal a Spirit of Hungary fed\u00e9lzet\u00e9n egy\u00fctt kelj\u00fcnk \u00e1t a Csendes-\u00f3ce\u00e1non. Ennyi emberrel a fed\u00e9lzeten nem csoda, ha p\u00e1rolognak az \u00e9lelmiszer-k\u00e9szleteink.\n<\/p>\n
\n Conrad Colman haj\u00f3napl\u00f3ja, 2015. m\u00e1rcius 2. Sosem t\u00e9rhett\u00fcnk volna jobbkor vissza a tengerre. Bluff elhagy\u00e1sa ut\u00e1n az els\u0151 \u00e9jszaka nyugodt volt, olyan ideges\u00edt\u0151en nyugodt, ami a spanyol rajt ut\u00e1ni r\u00e9m\u00e1lomra eml\u00e9keztetett benn\u00fcnket, azt\u00e1n kelet fel\u00e9 pr\u00e9selt\u00fcnk 30 csom\u00f3ban. Az \u00e1tlagsebess\u00e9g\u00fcnk az elm\u00falt 10 \u00f3r\u00e1ban 18,4 csom\u00f3 volt, \u00e9s amint ki\u00e9r\u00fcnk ebb\u0151l a frontb\u00f3l, m\u00e1r le […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[617,859,407],"sailing_author":"Csepregi Panka","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/492"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=492"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/492\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=492"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=492"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=492"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\n Fot\u00f3: Spirit of Hungary – Barcelona World Race
\n<\/span>
\n
\n
\n Forr\u00e1s: http:\/\/www.conradcolman.com\/2015\/03\/crowded-house-at-sea\/
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"