{"id":5102,"date":"2004-06-28T00:00:00","date_gmt":"2004-06-27T22:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2004\/06\/28\/az-aranyhajo\/"},"modified":"2017-08-01T23:40:17","modified_gmt":"2017-08-01T21:40:17","slug":"az-aranyhajo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2004\/06\/28\/az-aranyhajo\/","title":{"rendered":"Az Aranyhaj\u00f3"},"content":{"rendered":"

\n 1944-ben a Balatonf\u00fcredi Haj\u00f3gy\u00e1rban 75-\u00f6s Scharenkreutzer sorozat \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9be kezdtek. Els\u0151k\u00e9nt a Nemere II \u2013 a \u201eZ\u00e1szl\u00f3shaj\u00f3\u201d- majd a Sirocco, akkor m\u00e9g Big Boy n\u00e9ven, v\u00e9g\u00fcl a Lillaf\u00fcred k\u00e9sz\u00fclt el. Egy negyedik haj\u00f3 \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9be is belekezdetek, de ez m\u00e1r soha nem k\u00e9sz\u00fclt el. Az 1947-ben v\u00edzre ker\u00fclt Sirocco-t nemr\u00e9g a veszp\u00e9rmi Navalia Kft-n\u00e9l \u00faj\u00edtott\u00e1k fel.
\n \n<\/p>\n

\n
\n 1944-ben a Balatonf\u00fcredi Haj\u00f3gy\u00e1rban 75-\u00f6s Scharenkreutzer sorozat \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9be kezdtek. Els\u0151k\u00e9nt a Nemere II \u2013 a \u201eZ\u00e1szl\u00f3shaj\u00f3\u201d- majd a Sirocco, akkor m\u00e9g Big Boy n\u00e9ven, v\u00e9g\u00fcl a Lillaf\u00fcred k\u00e9sz\u00fclt el. Egy negyedik haj\u00f3 \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9be is belekezdetek, de ez m\u00e1r soha nem k\u00e9sz\u00fclt el. Az 1947-ben v\u00edzre ker\u00fclt Sirocco-t\u00a0\u00a0nemr\u00e9g a veszp\u00e9rmi Navalia Kft-n\u00e9l \u00faj\u00edtott\u00e1k fel.
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n
\n A cirk\u00e1l\u00f3t a Gyenese csal\u00e1d v\u00e1s\u00e1rolta meg, \u00e9s egyiptomi megrendel\u00e9sre 1948-ban a Si\u00f3-csatorn\u00e1n kereszt\u00fcl a Dun\u00e1n pr\u00f3b\u00e1lt\u00e1k lehaj\u00f3zni vele, de Szeksz\u00e1rdon a gazdas\u00e1gi rend\u0151rs\u00e9g \u00e9ber \u0151rei feltart\u00f3ztatt\u00e1k arra hivatkozva, hogy a haj\u00f3 bronz alkatr\u00e9szeiben \u00e9s a t\u0151kes\u00falyban aranyat akartak az orsz\u00e1gb\u00f3l kicsemp\u00e9szni. Term\u00e9szetesen a koholt v\u00e1d csak \u00fcr\u00fcgy volt arra, hogy \u00e1llami k\u00e9zbe ker\u00fclj\u00f6n. Ezut\u00e1n a cirk\u00e1l\u00f3\u00a0 a balatonf\u00f6ldv\u00e1ri p\u00e1rt\u00fcd\u00fcl\u0151 vend\u00e9geit sz\u00e1ll\u00edtotta. Mik\u00f6zben az els\u0151k\u00e9nt \u00e9p\u00fclt Nemere II sorra nyerte a versenyeket, k\u00f6zt\u00fck az 1955-\u00f6s K\u00e9k Szalagot is az az\u00f3ta\u00a0 fenn\u00e1ll\u00f3 10 \u00f3ra 55 perces rekord id\u0151vel,\u00a0 Big Boy – imm\u00e1ron \u201eGy\u0151zelem\u201d n\u00e9vvel- egyetlen egyen\u00a0 sem indult. Harminc \u00e9vig volt az MSZMP szolg\u00e1lat\u00e1ban, 1980-ban a Magyar Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g birtok\u00e1ba ker\u00fclt, \u00e9s Boros B\u00e9la kapit\u00e1nys\u00e1ga alatt haj\u00f3zott \u00faj nev\u00e9vel: Sirocco.\n<\/p>\n

\n
\n A cirk\u00e1l\u00f3 \u00e1llapota a nyolcvanas \u00e9vek v\u00e9g\u00e9re er\u0151sen leromlott, v\u00e9g\u00fcl 1986-ban partra ker\u00fclt. A szomor\u00fa l\u00e1tv\u00e1nyt ny\u00fajt\u00f3 haj\u00f3t a teljes elkorhad\u00e1st\u00f3l Izs\u00e1k Szabolcs \u00e9s az \u00e1ltala l\u00e9trehozott Sirocco alap\u00edtv\u00e1ny mentette meg.1990-ben megkezd\u0151d\u00f6tt a haj\u00f3 restaur\u00e1l\u00e1sa. A munk\u00e1latok h\u00e1rom \u00e9vig zajlottak, minek eredm\u00e9nyek\u00e9nt ez a klasszikus Scharenkreutzer a Balaton egyik legjobban felszerelt versenyhaj\u00f3ja lett. Izs\u00e1k Szabolcs tragikus hal\u00e1la ut\u00e1n Cittel Lajost k\u00e9rt\u00e9k fel a cirk\u00e1l\u00f3 korm\u00e1nyz\u00e1s\u00e1ra. A haj\u00f3 nagyszer\u0171 eredm\u00e9nyeket \u00e9rt el a 90-es \u00e9vek versenyein. A leg\u00e9nys\u00e9g tagja k\u00f6z\u00e9 tartozott L\u00e1ng R\u00f3bert is, aki 1998-ban megv\u00e1s\u00e1rolta, \u00e9s fel\u00faj\u00edtatta a Navalian\u00e1l a Nemere II-\u0151t, ami a Balaton egyik legpomp\u00e1sabb haj\u00f3ja lett. 2003-ban a Sirocco \u00faj tulajdonosa, a Dimenzi\u00f3 Kft. is a haj\u00f3 teljes \u00fajj\u00e1\u00e9p\u00edt\u00e9s mellett d\u00f6nt\u00f6tt, szint\u00e9n Dob\u00f3 P\u00e1l \u00e9s Cittel Lajos csapat\u00e1t k\u00e9rve fel a munk\u00e1latokra.\n<\/p>\n

\n
\n A megrendel\u0151 elv\u00e1r\u00e1sa, hogy a Nemere II-nek m\u00e9lt\u00f3 ellenfele legyen, a versenyeken csak a leg\u00e9nys\u00e9g r\u00e1termetts\u00e9ge \u00e9s a korm\u00e1nyos tehets\u00e9ge d\u00f6nts\u00f6n.\n<\/p>\n

\n
\n
\n A cirk\u00e1l\u00f3nak csak a t\u0151kes\u00falya, aminek ugyan egy hib\u00e1s r\u00e9sz\u00e9t \u00fajra\u00f6nt\u00f6tt\u00e9k, illetve a bord\u00e1k maradtak meg Big Boyb\u00f3l. A Sirocco eredetileg t\u00f6lgyf\u00e1b\u00f3l \u00e9p\u00fclt, amit az \u00fajj\u00e1\u00e9p\u00edt\u00e9s sor\u00e1n mahag\u00f3nira cser\u00e9ltek,\u00a0 jelent\u0151s t\u00f6bblets\u00falyt\u00f3l mentes\u00edtve \u00edgy a haj\u00f3t. A munk\u00e1latok megkezd\u00e9sekor\u00a0 a\u00a0 haj\u00f3test m\u0171anyag bor\u00edt\u00e1s\u00e1t elt\u00e1vol\u00edtott\u00e1k, a fed\u00e9lzetet lebontott\u00e1k. Pal\u00e1nkoz\u00e1sn\u00e1l illetve a fabord\u00e1k kicser\u00e9l\u00e9s\u00e9n\u00e9l a lehet\u0151 legmodernebb ragaszt\u00e1sos technol\u00f3gi\u00e1t haszn\u00e1lt\u00e1k, amely pontosabb \u00e9s er\u0151sebb az eddigiekn\u00e9l, mely m\u00f3dszer j\u00f3l bev\u00e1lt a Nemer\u00e9n\u00e9l. A fabord\u00e1kat annak idej\u00e9n kif\u0151zt\u00e9k \u00e9s beletapost\u00e1k a haj\u00f3testbe, a technol\u00f3gia h\u00e1tr\u00e1nya, hogy neh\u00e9z a f\u0151z\u00e9s idej\u00e9t pontosan meghat\u00e1rozni, t\u00falf\u0151z\u00e9s eset\u00e9n az anyag ridegg\u00e9 v\u00e1lt, \u00e9s a terhel\u00e9si pontokn\u00e1l \u00edgy a v\u00edzvonaln\u00e1l \u00e9s a t\u0151kes\u00falyn\u00e1l megrepedt. A pal\u00e1nkok \u00e9s a fabord\u00e1k cser\u00e9je, valamint a vasbord\u00e1k kiszerel\u00e9se \u00e9s fel\u00faj\u00edt\u00e1sa egym\u00e1ssal p\u00e1rhuzamosan zajlottak n\u00e9gy h\u00f3napon kereszt\u00fcl.\n<\/p>\n

\n A Nemere II \u00e9s a Sirocco is eredetileg farneh\u00e9z, amit \u00fagy kompenz\u00e1ltak, hogy a haj\u00f3 far\u00e1n k\u00f6nnyebb anyagokat alkalmaztak, \u00e9s egyebek a k\u00f6zt v\u00edztart\u00e1ly az \u00e1rboc el\u00e9 ker\u00fclt. Dob\u00f3 \u00far szerint, mindk\u00e9t haj\u00f3 annyira egyforma lett gy\u00e1rt\u00e1sukkor,\u00a0 hogy a haszn\u00e1lat sor\u00e1n l\u00e9trej\u00f6tt vetemed\u00e9si hib\u00e1k ugyanott jelentkeztek mindk\u00e9t haj\u00f3n. \u00d6tven \u00e9vnyi haszn\u00e1lat ut\u00e1n a vitorl\u00e1sjacht k\u00e9t v\u00e9ge megereszkedett, ez\u00e9rt fell\u00f3gatt\u00e1k, hogy s\u00faly\u00e1n\u00e1l fogva visszanyerje szab\u00e1lyszer\u0171 alakj\u00e1t. A Sirocco Pauger f\u00e9le karbon \u00e1rbocot, \u00e9s Raudaschl Doyle vitorl\u00e1kat kap. Az \u00faj kabinban a haj\u00f3 szellem\u00e9nek megfelel\u0151en a mahag\u00f3ni \u00e9s a b\u0151r domin\u00e1l, h\u00e9t szem\u00e9ly sz\u00e1m\u00e1ra alak\u00edtottak ki fekv\u0151helyet, egy kis konyha \u00e9s mosd\u00f3r\u00e9sz is helyet kapott.
\n
\n A haj\u00f3 telephelye a Balatonf\u00fcredi Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g kik\u00f6t\u0151je.\n<\/p>\n

\n
\n B\u00e1r a Sirocco t\u0151kes\u00falya ugyan aranyat nem tartalmaz, sz\u00e9ps\u00e9ge \u00e9s nemess\u00e9ge meg\u00e9rdemli az Aranyhaj\u00f3 nevet, \u00faj tulajdonosai joggal lehetnek b\u00fcszk\u00e9k erre a tradicion\u00e1lis scharenkreutzerre.\n<\/p>\n

\n
\n A Sch\u00e4renkreutzerek
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n A legszebb balatoni vitorl\u00e1s haj\u00f3t\u00edpusoknak tartott sch\u00e4renkreutzerek els\u0151 p\u00e9ld\u00e1nyait a XX. sz\u00e1zad elej\u00e9n tervezt\u00e9k. A skandin\u00e1v eredet\u0171 haj\u00f3k mindig is az eleganci\u00e1t \u00e9s a kecsess\u00e9get k\u00e9pviselt\u00e9k a vitorl\u00e1sok k\u00f6z\u00f6tt. Kilencf\u00e9le m\u00e9retben k\u00e9sz\u00fcltek, 15-\u00f6s, 22-es, 30-as, 40-es, 55-\u00f6s, 75-\u00f6s, 95-\u00f6s, 120-as, \u00e9s 150-es, de egys\u00e9ges oszt\u00e1lyel\u0151\u00edr\u00e1s alapj\u00e1n. Ezek a vitorlafel\u00fclet m\u00e9retek egy bizonyos k\u00e9plet alapj\u00e1n lettek kisz\u00e1m\u00edtva, nem val\u00f3s\u00e1g nagys\u00e1got jelentenek.
\n
\n A magyarorsz\u00e1gi sch\u00e4renkreutzerek terveit N\u00e9metorsz\u00e1gb\u00f3l import\u00e1lt\u00e1k, haza vizeken a h\u00faszas \u00e9vek v\u00e9g\u00e9n jelent meg az els\u0151 Benecsek Jeno2 elk\u00e9pzel\u00e9se alapj\u00e1n.\n<\/p>\n

\n
\n A Balatonon is hamar k\u00f6zkedveltek lettek a vitorl\u00e1z\u00f3k k\u00f6r\u00e9ben, n\u00e1lunk csak \u00f6t m\u00e9retben – a legkisebb, \u00e9s a h\u00e1rom nagy kiv\u00e9tel\u00e9vel \u2013 vannak jelen. Napjainkban a flotta t\u00f6bbs\u00e9g\u00e9t a 30-asok teszik ki, 55-\u00f6sb\u0151l csak egy darab 75-\u00f6sb\u0151l h\u00e1rom \u00faszik a Magyar Tengeren. A m\u00e1r \u00fajj\u00e1\u00e9p\u00edtett Nemere II, a meg\u00fajul\u00f3 Sirocco, \u00e9s a t\u00farahaj\u00f3k\u00e9nt \u00fczemel\u0151 Lillaf\u00fcred.\n<\/p>\n

\n A 75-\u00d6S CIRK\u00c1L\u00d3K TECHNIKAI ADATAI
\n
\n Haj\u00f3test hossza:\u00a018,55 m
\n
\n V\u00edzvonal hossza:\u00a012,00 m
\n
\n Haj\u00f3test sz\u00e9less\u00e9ge:\u00a02,65 m
\n
\n T\u00f6mege: \u00a0\u00a010 t
\n
\n T\u0151kes\u00faly t\u00f6mege:\u00a04,8 t
\n
\n Mer\u00fcl\u00e9s:\u00a0\u00a01,85 m
\n
\n \u00c1rboc hossza:\u00a0\u00a021,70 m
\n
\n Bum hossza:\u00a0\u00a06,20 m\n<\/p>\n

\n VITORL\u00c1K FEL\u00dcLETE
\n
\n Nagyvitorla:\u00a067 m2
\n
\n Orrvitorla:\u00a026 m2
\n
\n G\u00e9nua: \u00a051 m2
\n
\n Spinnaker:\u00a0280 m2
\n
\n Bliszter:\u00a0190 m2\n<\/p>\n

\n PROFITEROL
\n
\n Osv\u00e1th Istv\u00e1n
\n
\n Farkas L\u00e1szl\u00f3\n<\/p>\n

\n k\u00e9pek:
\n
\n www.sirocco.hu
\n <\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

1944-ben a Balatonf\u00fcredi Haj\u00f3gy\u00e1rban 75-\u00f6s Scharenkreutzer sorozat \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9be kezdtek. Els\u0151k\u00e9nt a Nemere II \u2013 a \u201eZ\u00e1szl\u00f3shaj\u00f3\u201d- majd a Sirocco, akkor m\u00e9g Big Boy n\u00e9ven, v\u00e9g\u00fcl a Lillaf\u00fcred k\u00e9sz\u00fclt el. Egy negyedik haj\u00f3 \u00e9p\u00edt\u00e9s\u00e9be is belekezdetek, de ez m\u00e1r soha nem k\u00e9sz\u00fclt el. Az 1947-ben v\u00edzre ker\u00fclt Sirocco-t nemr\u00e9g a veszp\u00e9rmi Navalia Kft-n\u00e9l \u00faj\u00edtott\u00e1k fel. 1944-ben […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"www.sailing.hu","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5102"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5102"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5102\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5102"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5102"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5102"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}