{"id":5282,"date":"2003-12-13T00:00:00","date_gmt":"2003-12-12T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2003\/12\/13\/litkey-farkas\/"},"modified":"2017-08-02T00:18:54","modified_gmt":"2017-08-01T22:18:54","slug":"litkey-farkas","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2003\/12\/13\/litkey-farkas\/","title":{"rendered":"Litkey Farkas"},"content":{"rendered":"

\n Id\u00e9n be\u00e1ll\u00edtotta N\u00e9meth Istv\u00e1n rekordj\u00e1t a harmadik K\u00e9kszalag gy\u0151zelm\u00e9vel. R\u00e1ad\u00e1sul az eddigi leggyorsabb k\u00f6rrel. Sud\u00e1r Regatt\u00e1ban \u00e9s Yardstick 2-ben is bajnoki c\u00edmet szerzett.\n<\/p>\n

\n
\n sz\u00fcl. d\u00e1tum:
\n <\/em>
\n 1966 m\u00e1rcius 5
\n
\n
\n magass\u00e1g:
\n <\/em>
\n 188 cm
\n
\n
\n s\u00faly:
\n <\/em>
\n 105 kg
\n
\n
\n egyes\u00fclet:
\n <\/em>
\n Kenese-Marina Port
\n
\n
\n haj\u00f3oszt\u00e1ly:
\n <\/em>
\n Libera
\n
\n
\n nevel\u00f4edz\u00f5:
\n <\/em>
\n St\u00e9ger J\u00f3zsef\n<\/p>\n

\n
\n edz\u00f5:
\n <\/em>
\n Heged\u00fbs Tibor, Horlay B\u00e9la,\u00a0 Sipos P\u00e9ter, Erd\u00e9lyi Istv\u00e1n, Lovas Andr\u00e1s\n<\/p>\n

\n
\n szponzor:
\n <\/em>
\n Sagem, Hansgrohe
\n
\n
\n eredm\u00e9nyek:
\n
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Finn:
\n
\n Kieli h\u00e9t 5. hely 1996
\n
\n Olimpia 26. hely 1996
\n
\n Eur\u00f3pa-bajnoks\u00e1g 18. hely 1989 (Helsinki) \u00e9s 1995 (Balatonf\u00fcred).
\n
\n Hyeres 15. hely 1988.
\n
\n Cannes 3. hely 1988.
\n
\n Cannes s\u00ed vitorl\u00e1s \u00f6sszetett els\u0151 1986
\n
\n Malcesine els\u0151 hely 1986
\n
\n Tavaszi Garda m\u00e1sodik hely 1988
\n
\n Ny\u00e1ri Garda (Intervela) m\u00e1sodik hely 1994
\n
\n Tavaszi Garda \u00f6t\u00f6dik hely 1996
\n \n<\/p>\n

\n Libera:
\n
\n Classe-libera Euro challenge 2. 2001
\n
\n Centomiglia 3. 2001
\n
\n Rund um 3. 2002
\n \n<\/p>\n

\n K\u00e9kszalag els\u0151 2001, 2002, 2003
\n
\n
\n hobbi:
\n <\/em>
\n – s\u00edel\u00e9s\n<\/p>\n

\n
\n
\n Mikor ismerkedt\u00e9l a vitorl\u00e1z\u00e1s alapjaival?
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n Tal\u00e1n 1970-ben \u00fcltem el\u0151sz\u00f6r optimistben. 1975-ben igazoltam Ag\u00e1rdra. Optimisteztem, de az els\u0151 \u00e9rmemet cadetban Haranghy Csaba manschaftjak\u00e9nt nyertem. Akkoriban divat volt, hogy az op\u00e9sek cadettoztak is. Indultak az ifi bajnoks\u00e1gon, meg \u0151sszel is, hogy v\u00e1ltozatosabb legyen az \u00e9vad. Egy ilyen \u0151szi versenyen lett\u00fcnk harmadikok.\n<\/p>\n

\n
\n Milyen haj\u00f3oszt\u00e1lyokban, kik ellen versenyezt\u00e9l?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Optimistben eleinte mindenki ellenf\u00e9l volt. 1977-ben a nagyok k\u00f6z\u00f6tt lettem bajnok. Tizenegy \u00e9ves voltam. A t\u00f6bbieket tizenn\u00e9gy. Akkor Horv\u00e1th Zsolt alias Paradicsom volt az ellenf\u00e9l.\u00a0\u00d5 a M\u00e9ly\u00e9p\u00edt\u0151k szt\u00e1rjak\u00e9nt bajnok volt 76′-ban. 77′-ben k\u00e9tfordul\u00f3s volt a bajnoks\u00e1g, h\u00e9t futam F\u00f6ldv\u00e1ron \u00e9s h\u00e9t Ag\u00e1rdon. Az els\u0151 fordul\u00f3t is a Paradicsom nyerte a m\u00e1sodikat \u00e9s az \u00f6sszetettet \u00e9n. Szilva negyedik lett.\n<\/p>\n

\n
\n Hetvenkilencben kezdtem molyozni. M\u00e9g kicsi voltam, de ut\u00e1ltam op\u00e9zni a cadetban pedig zavart a manschaft. Gyenge sz\u00e9lben j\u00f3 voltam, de er\u0151sben megvertek. Harmadik lettem a bajnoks\u00e1gon.\u00a0 Szilva nyert, Sin J\u00e1nos a BKV-b\u00f3l lett a m\u00e1sodik, \u00e9n a harmadik. A k\u00f6vetkez\u0151 \u00e9vben 1980-ban j\u00f6ttek az OK joll\u00e9k. Tavasszal azonban m\u00e9g nem voltak meg. Akkor 420-assal mentem\u00a0 Szentk\u00fathy \u00c1kossal. Az nagyon j\u00f3 volt. J\u00f3l is ment\u00fcnk \u00e9s a haj\u00f3 is nagyon tetszett. Sajnos azonban\u00a0 edz\u0151nk, Heged\u0171s Tibi nem engedte, hogy h\u00faszasozzak. \u00c9rdekes, hogy az OK-ban azonnal j\u00f3 voltam er\u0151s sz\u00e9lben is. Val\u00f3sz\u00edn\u0171leg akkor n\u0151hettem meg. Szilva azonban okosabb volt. Mindig megvert.\u00a0\u00d5 lett a bajnok \u00e9n a m\u00e1sodik. Egy \u00e9v m\u00falva ugyan\u00edgy. M\u00e9g 1983-ban is OK-val versenyeztem akkor\u00a0 Berecz Botond vert meg. \u00cdgy nem lettem OK bajnok.\n<\/p>\n

\n
\n P\u00e1lyafut\u00e1sod leghosszabb id\u0151szak\u00e1ban Finnezt\u00e9l….
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n
\n Az ag\u00e1rdi rend szerint m\u00e1r 1981-ben be\u00fcltettek finnbe a feln\u0151tt bajnoks\u00e1gra. Tal\u00e1n t\u00edz haj\u00f3t \u00fct\u00f6ttem. 1984 volt az els\u0151 \u00e9v amit v\u00e9gig finneztem. K\u00e9t haj\u00f3val. Volt egy lengyel, mert az ifibe csak lengyel haj\u00f3val lehetett versenyezni \u00e9s a Taylor, amit\u00a0 Ruji (Ruj\u00e1k Istv\u00e1n)\u00a0V\u00e9gelgyeng\u00fcl\u00e9snek nevezett. N\u00e9h\u00e1ny \u00e9ves – tal\u00e1n \u00f6t – sz\u00f6vets\u00e9gi haj\u00f3 volt, de senki nem akart vele menni. Nekem azonban tetszett mert sz\u00e9p haj\u00f3 volt, duplafenek\u0171, m\u0171anyag. Csak h\u00e1t lass\u00fa volt szeg\u00e9ny. K\u00fcl\u00f6n\u00f6sen gyenge sz\u00e9lben. Az ifi bajnoks\u00e1got megnyertem a junioron negyedik lettem.\n<\/p>\n

\n
\n 1985-ben ker\u00fcltem a Medoszba, ahol akkor Horlay B\u00e9la volt az edz\u0151. Neki \u00e9s Demeter Mikl\u00f3snak nagyon sokat k\u00f6sz\u00f6nhetek. Vettek nekem egy Vanguardot, ami nagyon nagy dolog volt akkoriban. N\u00e9gy volt addig az orsz\u00e1gban. H\u00e1rom a BKV-ban, egy pedig a Mahartban.\u00a0 Ruji \u00e9s\u00a0 Tony\u00f3 (Sz\u00e9kely Antal) voltak akkor a legjobbak, de a k\u00e9t Vadnai ( P\u00e9ter \u00e9s Tam\u00e1s ),\u00a0 Pata \u00e9s\u00a0 Szilva is komoly ellenf\u00e9l volt. A junior bajnoks\u00e1got \u00e9n nyertem Szilva (Szilv\u00e1ssy Attila)\u00a0el\u0151tt. A feln\u0151tt\u00f6n meg harmadik lettem. Kor\u00e1bban ez csak Heged\u00e1nak siker\u00fclt. Ruji lett akkor a bajnok egy F\u00fcke haj\u00f3val.\n<\/p>\n

\n
\n 1986-ban a Balatonon volt a junior Eb. Ebben az \u00e9vben m\u00e1r sokat utaztam. Cannesban nyertem egy futamot \u00e9s \u00f6sszetettben kilencedik lettem. Ez arra volt j\u00f3, hogy szeg\u00e9ny Tony\u00f3 kimaradt az EB csapatb\u00f3l. Hyeresben volt az EB a hyeresi h\u00e9t ut\u00e1n. Az \u00e9v elej\u00e9n nem \u00e1llt \u00f6ssze a c\u00e1jg rendesen. A balatoni junior EB-n csak kilencedik lettem. Igaz akkor 42 indul\u00f3 volt. 1985-ben a junior \u00e9s ifi bajnoks\u00e1gon 40 haj\u00f3 indult. 25 junior \u00e9s 15 ifi. Az eb ut\u00e1n j\u00f6ttek csak meg a Carlson vitorl\u00e1k. Kipr\u00f3b\u00e1ltam\u00a0 klubt\u00e1rsam Radics J\u00e1nos \u00e1rboc\u00e1n \u00e9s akkor nagyon elindult a haj\u00f3.
\n \n<\/p>\n

\n A bajnoks\u00e1gon h\u00e1rom futam ut\u00e1n\u00a0 Tony\u00f3 annyira vezetett, hogy csak akkor verhettem meg, ha minden futamot megnyerek. Valahogy ez re\u00e1lisnak t\u0171nt. Nyertem egyet. A k\u00f6vetkez\u0151n er\u0151s sz\u00e9l volt. Eml\u00e9kszem, hogy gyorsabb voltam n\u00e1la az els\u00f4 kreuzban. Ment\u00fcnk egy\u00fctt \u00e9s \u00e1t tudtam t\u00f6rni f\u00f6l\u00f6tte. Akkor d\u0151lt el az a bajnoks\u00e1g. \u00c9n voltam az els\u0151 aki junior\u00a0 \u00e9s feln\u0151tt bajnok is tudott lenni egy \u00e9ven bel\u00fcl.\n<\/p>\n

\n
\n \u00d5sszel Malcesin\u00e9ben nagyon gyors voltam. Tal\u00e1n nyertem k\u00e9t futamot amikor az egyikb\u0151l\u00a0 Spitzauer ki akart \u00f3vni. Ruji j\u00f6tt tolm\u00e1csolni. J\u00f3 kis t\u00e1rgyal\u00e1s volt. A b\u00edr\u00f3k csak olaszul besz\u00e9ltek egy ember ezt leford\u00edtotta angolra, majd\u00a0 Ruji nekem. Az olasz tan\u00fa hosszan besz\u00e9lt, kicsit r\u00f6videbben leford\u00edtott\u00e1k\u00a0 Rujinak,\u00a0\u0151 meg mondta, hogy ez nem l\u00e1tott semmit. K\u00e9rdezt\u00e9k, hogy elmondta-e?\u00a0 Mondta, hogy igen. Szerintem azt gondolt\u00e1k a magyarn\u00e1l nincs egyszer\u0171bb nyelv a vil\u00e1gon. A v\u00e9ge az lett, hogy elutas\u00edtott\u00e1k az \u00f3v\u00e1st. Mi elj\u00f6tt\u00fcnk, Spici nagyon ideges volt \u00fcv\u00f6lt\u00f6z\u00f6tt az olaszokkal. Gondolom j\u00f3 sok\u00e1ig mert reggel l\u00e1ttuk, hogy \u0151t kiz\u00e1rt\u00e1k. A versenyt \u00e9n nyertem.\n<\/p>\n

\n
\n Szilva \u00e9s Te viszonyod milyen volt?
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n Nem szerett\u00fck egym\u00e1st.\u00a0\u00d5 olyan kis \u00fcgyetlen de prec\u00edz volt a parton. \u00c9n meg tal\u00e1n laz\u00e1bb, de kem\u00e9nyebb. Nem ijedtem meg ha mondjuk meg\u00e1llt a Barkas az aut\u00f3p\u00e1ly\u00e1n hanem igyekeztem megjav\u00edtani. Ez \u00e1ltal\u00e1ban siker\u00fclt is. A v\u00edzen nagyon pontos volt. Okosan, j\u00f3l vitorl\u00e1zott, de nem t\u00f6lt\u00f6tte f\u00f6l mindig a s\u00falymell\u00e9ny\u00e9t, mert vigy\u00e1zott a derek\u00e1ra. Nagy sz\u00e9lben mindig jobb voltam n\u00e1la. Gyenge \u00e9s k\u00f6z\u00e9psz\u00e9lben azonban nagyon kellett k\u00fczdeni \u00e9s rendszerint k\u00e9tes\u00e9lyes volt a dolog. Sokat edzett\u00fcnk egy\u00fctt, ami nagyon j\u00f3t tett. Korrekt edz\u0151partner volt soha nem titkolt semmit. A mai eszemmel is kiv\u00e1l\u00f3 finnesnek tartom \u0151t. Mint ahogyan a m\u00e1sik nagy ellenfelemet\u00a0 Sz\u00e9kely Tony\u00f3t is. Mind ketten nagyon nagy vitorl\u00e1z\u00f3k, akik ellen \u00e9lm\u00e9ny volt versenyezni.\n<\/p>\n

\n
\n Az Atlantai olimpi\u00e1ra kijut\u00e1sod hogy t\u00f6rt\u00e9nt?
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n Atlanta egy kicsit k\u00e9s\u0151n j\u00f6tt. Igaz\u00e1b\u00f3l 1988-ban voltam a legjobb akkor kellett volna utaznom az olimpi\u00e1ra. Akkor\u00a0 Tony\u00f3 mehetett, ami \u00edgy ut\u00f3lag nagyon j\u00f3, mert j\u00f3l szerepelt \u00e9s t\u00f6bb es\u00e9lyt\u00a0\u0151 m\u00e1r nem kapott. \u00c9n 1990-ben ki\u00fcltem a finnb\u0151l. Nagyon er\u0151s v\u00e1gyam volt a sikl\u00f3 haj\u00f3 ut\u00e1n. Ezt annak idej\u00e9n a 420-asban kellett volna ki\u00e9lni. Erre r\u00e1ment a Barcelonai olimpia. 1992-ben \u00fcltem vissza, de akkor m\u00e1r csak munka mellett k\u00e9sz\u00fclhettem. J\u00f3 \u00e9vek voltak, de t\u00f6bb id\u0151re lett volna sz\u00fcks\u00e9g ahhoz, hogy a h\u00faszba ker\u00fcljek az olimpi\u00e1n. A felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9s nagyon j\u00f3 eml\u00e9k. Majth\u00e9nyi Zsombival sokat vitorl\u00e1ztunk. A legt\u00f6bbet a Gard\u00e1n janu\u00e1rban \u00e9s febru\u00e1rban. Hideg volt \u00e9s f\u00fajt a sz\u00e9l. Erd\u00e9lyi Pist\u00e1nak \u00e9s a Haj\u00f3 Magazinnak sokat\u00a0 k\u00f6sz\u00f6nhetek \u0151k t\u00e1mogattak akkoriban.\n<\/p>\n

\n
\n Szerinted melyik kvalifik\u00e1ci\u00f3s rendszer jobb, amiben te ment\u00e9l, vagy ami most van?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Ez neh\u00e9z k\u00e9rd\u00e9s. Az akkorinak el\u0151nye, hogy jobban hasonl\u00edtott az olimpi\u00e1ra hiszen egy versenyen d\u0151lt el minden. A mai tal\u00e1n m\u00e9gis jobb mert nem egy versenyen d\u0151l el az orsz\u00e1g tov\u00e1bbjut\u00e1s\u00e1nak a sorsa. A nagy nemzeteknek \u00edgy van idej\u00fck bonyolult szofisztik\u00e1lt v\u00e1logat\u00e1si rendszereket kital\u00e1lni. Nek\u00fcnk kis nemzeteknek is j\u00f3 mert kor\u00e1bban elkezdhet\u00fcnk p\u00e9nzt gy\u0171jteni \u00e9s k\u00e9sz\u00fclni.\n<\/p>\n

\n
\n
\n Mi\u00e9rt hagytad abba a finnez\u00e9st?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Eleget csin\u00e1ltam. Kiv\u00e1ncsi term\u00e9szet vagyok. Ha tov\u00e1bb finnezek akkor \u00fagy \u00e9reztem volna, hogy nem halad az \u00e9letem el\u0151re hanem k\u00f6rne j\u00e1r. Ugyan azok az ellenfelek, ugyan azok a versenyek, ugyan azok a probl\u00e9m\u00e1k. \u00c1rboc, vitorla t\u00f6bb v\u00edzen t\u00f6lt\u00f6tt \u00f3ra. El\u00e9g volt. Most is \u00fagy \u00e9rzem, hogy el\u00e9g volt. Nem r\u00e9g elgondolkodtam a finnez\u00e9sen, de m\u00e9g mindig nem v\u00e1gyom r\u00e1 igaz\u00e1n. Tal\u00e1n j\u00f6v\u0151re.\n<\/p>\n

\n
\n Kivel Solingozt\u00e1l?
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n
\n Az olimpia ut\u00e1n egy \u00e9vet csak nagyhaj\u00f3ztam. Akkor h\u00edvtam el Litkey \u00c1rpit \u00e9s Pet\u0151 Endr\u00e9t a Scholtz 22-es bajnoks\u00e1gra, amit akkor BX-nek h\u00edvtak. J\u00f3 volt egy\u00fctt \u00e9s kital\u00e1ltuk, hogy 1998-t\u00f3l solingozunk. K\u00e9t \u00e9vet csin\u00e1ltuk. Nyert\u00fcnk egy bronz \u00e9s egy ez\u00fcst \u00e9rmet. Az id\u00e9n a vil\u00e1gbajnoks\u00e1gra be\u00fclt\u00fcnk B\u00e1nk\u00faty Ny\u00fallal meg a Stefivel. J\u00f3 kis csapat voltunk. \u00c9lvezt\u00fck ezt a versenyt. A kilencedik helyet nem kell sz\u00e9gyelln\u00fcnk.\n<\/p>\n<\/p>\n

\n
\n Match Race?
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n 1998-ban rendezt\u00e9k az els\u0151 Match Racet. J\u00f3 kis verseny volt, f\u0151leg az\u00e9rt mert nyert\u00fcnk. Tetszett az a fesz\u00fclts\u00e9g, ami ott van. M\u00e1s versenyeken nincs ilyen. K\u00e1r, hogy nincsenek match race versenyek itthon.\n<\/p>\n

\n
\n Szerinted a Match Race m\u00e9rt nem honosodott meg Magyarorsz\u00e1gon?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Mert senkinek nincs p\u00e9nze megfinansz\u00edrozni hat-nyolc azonos min\u0151s\u00e9g\u0171 haj\u00f3t.\n<\/p>\n

\n
\n Mikor ker\u00fclt\u00e9l a Haj\u00f3 Magazinhoz?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n 1997 \u0151sz\u00e9n. Leho-val akartunk vitorlavarr\u00f3 m\u0171helyt csin\u00e1lni, de\u00a0 Szekeres Laci r\u00e1dum\u00e1lt minket, hogy ink\u00e1bb Haj\u00f3 Magazint csin\u00e1ljunk. Nem b\u00e1ntam meg.\n<\/p>\n

\n
\n Szereted a vitorl\u00e1s teszteket csin\u00e1lni?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n N\u00e9ha igen n\u00e9ha nem. T\u00f6bb id\u0151 k\u00e9ne hozz\u00e1, de nincs. Van, hogy nem f\u00faj a sz\u00e9l akkor el\u00e9g rossz a dolog. A motoros tesztek egyszer\u0171bbek.\n<\/p>\n

\n
\n A Match Race nyerem\u00e9nyb\u0151l vett\u00e9tek a Szfinxet. Bev\u00e1lt nektek?
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n Bev\u00e1lt. Nagyon j\u00f3kat vitorl\u00e1ztunk vele fill\u00e9rek\u00e9rt. Most Bazsa megvette \u00e9s megint menni fog. Sajn\u00e1lom, hogy nem tudtunk egy Szalagot sem v\u00e9gig vitorl\u00e1zni. 1998-ban t\u00f6rt el az \u00e1rboc 2000-ben meg m\u00e1r meg volt a Pleasure. Bizonyos szelekben fantasztikusan gyors kishaj\u00f3. Nagyon \u00e9rz\u00e9keny sokat kell \u00e1ll\u00edtani \u00e9s el\u00e9g neh\u00e9z vele vitorl\u00e1zni, mert kev\u00e9s a k\u00e9z \u00e9s nagyok a vitorl\u00e1k. Ugyanakkor j\u00f3 stabil j\u00f3sz\u00e1g ami miatt gyenge sz\u00e9lben lass\u00fa.\n<\/p>\n

\n
\n
\n Mi\u00e9rt pont a Pleasuret vett\u00e9tek meg 2000-ben?
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n 1999-ben kint voltunk a Centomigli\u00e1n egy Fly 26-ossal. Akkor annyira v\u00e1gytam egy libera ut\u00e1n, hogy nem mentem oda megn\u00e9zni \u0151ket, mert nem tudtam elviselni azt, hogy nekem nincs. A La Vell\u00e9ben lehetett hallani, hogy elad\u00f3 a Pleasure 70 ezer m\u00e1rk\u00e1\u00e9rt. Ez egy re\u00e1lis \u00f6sszegnek t\u0171nt. Nem igaz, hogy ennyi p\u00e9nzt nem tudunk \u00f6sszeszedni! Gondoltam akkor.V\u00e9g\u00fcl tavaszra lett meg r\u00e1 a p\u00e9nz amelynek nagy r\u00e9sz\u00e9t Vas Gyuri \u00e9s Gyulai Guszt\u00e1v adta \u00f6ssze. Persze \u00e9n voltam, aki levez\u00e9nyelte a dolgokat. V\u00e9g\u00fcl is az \u00e9v v\u00e9g\u00e9re nem tartoztunk senkinek.\n<\/p>\n

\n
\n A Viharos Feh\u00e9rszalagr\u00f3l mes\u00e9ln\u00e9l kicsit?
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n Sok szenved\u00e9ssel j\u00e1rt a Pleasure birtokl\u00e1sa az els\u0151 \u00e9vben. A Feh\u00e9rszalag m\u00e1ig k\u00eds\u00e9rt. Tanultuk a haj\u00f3t \u00e9s k\u00f6zben rendre elvert benn\u00fcnket az \u00c1bel az Azzardissim\u00f3val. Tal\u00e1n a szalag el\u0151tti utols\u00f3 k\u00e9t versenyt siker\u00fclt csak megnyern\u00fcnk. Volt egy verseny tal\u00e1n a Horv\u00e1th Boldizs\u00e1r amikor elszakadt a gr\u00f3szunk a rajt el\u0151tt \u00e9s csak a harmadik sorra lereffelve tudtunk elindulni. F\u00fajt egy j\u00f3 hatos sz\u00e9l, de nagyon kev\u00e9s volt a vitorla. M\u00e9g az ass\u00f3k is megvertek. Ez az \u00e9lm\u00e9ny benn\u00fcnk maradt. A Feh\u00e9rszalagon n\u00e9gyen voltunk a haj\u00f3n akik r\u00e9szt vettek a d\u00f6nt\u00e9sekben. \u00c1rpi, F\u00fcli \u00e9s Goszleth Marcell. Sz\u00e9p verseny volt. Eleinte az Azzardissimoval, \u00c1bel\u00e9kkel k\u00fczd\u00f6tt\u00fcnk, k\u00e9s\u0151bb\u00a0 Detr\u00e9\u00e9k ker\u00fcltek k\u00f6zel a katamar\u00e1nnal. \u00c9lesebbek voltunk n\u00e1luk. J\u00f3 verseny volt. Azt\u00e1n amikor este lett,\u00a0 Schirmer odaj\u00f6tt \u00e9s szolt, hogy nyolcas sz\u00e9l f\u00faj Keszthelyen. A katamar\u00e1n l\u00e1t\u00f3t\u00e1vols\u00e1gba volt. Addig cirk\u00e1ltunk keleti sz\u00e9lben topg\u00e9nu\u00e1val. Mind a ketten az \u00e9szaki part fel\u00e9 ment\u00fcnk mert a jobbcsap\u00e1s volt a pozit\u00edv. Amikor j\u00f6tt\u00a0 Schirmer m\u00e1r megfordultunk bal csap\u00e1sra.\n<\/p>\n

\n Gyeng\u00fclt a sz\u00e9l. Nem kellett trap\u00e9zolni a topg\u00e9nu\u00e1t sem. Nagyon neh\u00e9z d\u00f6nt\u00e9s volt, hogy leh\u00fazzuk a vitorl\u00e1kat. M\u00e1r egy \u00f3r\u00e1ja vill\u00e1mlott a Bakony felett, de nem j\u00f6tt k\u00f6zelebb a vihar. Z\u00e1nk\u00e1n\u00e1l j\u00e1rtunk ekkor. Ok, nem kock\u00e1ztatunk. Levett\u00fck a ricsert \u00e9s fockot h\u00faztunk. \u00c9s lereffelt\u00fcnk egy sort, azt\u00e1n m\u00e9g egyet. Sz\u00e9l semmi. \u00c1lltunk \u00e9s azt gondoltuk most kurva \u00f3vatosak vagyunk. \u00c9s akkor megindult a katamar\u00e1n mint az \u00e1llat. Nem tudtuk azonban, hogy ez mit jelent. Tal\u00e1n lett volna m\u00e9g id\u00f4 leh\u00fazni a gr\u00f3szt ha valami m\u00e1sik haj\u00f3 van ott, aminek \u00e9rtj\u00fck a sebess\u00e9g\u00e9t. Tal\u00e1n egy perc m\u00falva megkaptuk a szelet mi is. Beleejtettem \u00e9s a sima v\u00edzen nagyon stabilan elkezdt\u00fcnk rohanni. Az volt a fura, hogy a haj\u00f3 nagyon ment a rudazaton \u00e9s a k\u00f6t\u00e9lzeten azt \u00e9reztem, hogy m\u00e9gis t\u00fal van terhelve. Nem tudtunk olyan gyorsan menni, mint ahogyan a sz\u00e9l f\u00faj. Megpr\u00f3b\u00e1ltuk leh\u00fazni a gr\u00f3szt, de az rem\u00e9nytelen volt. A Fock lej\u00f6tt. Ett\u0151l nyilv\u00e1n
\n
\n l\u00favgirigebb lett a haj\u00f3. \u00c1llva k\u00e9t k\u00e9zzel korm\u00e1nyoztam \u00e9s egyszer\u0171en let\u00f6rtem a karbon korm\u00e1nyt. A lap el\u00faszott. Lassan fell\u00favoltunk \u00e9s felborultunk. Szar \u00e9rz\u00e9s volt. A versenyt sajn\u00e1ltam. Le kellett volna h\u00fazni a gr\u00f3szt \u00e9s a ricsert fenntartani. Az majdnem akkora fel\u00fclet, de le lehet h\u00fazni. Ha lett volna s\u00edn \u00e9s kocsi a nagyvitorl\u00e1n akkor is meg\u00fasztuk volna. Nem volt. Szerintem a Pleasure k\u00e9pes lett volna ki\u00e1llni azt a vihart. A Nemere II. h\u00fazott ki minket. Cibak nagyon profin csin\u00e1lta. Alulr\u00f3l j\u00f6tt nagy lend\u00fclettel \u00e9s a haj\u00f3 orra el\u00f4tt h\u00fazta f\u00f6l sz\u00e9lbe. Ahogy elmentek mellett\u00fcnk k\u00e9t k\u00f6telet dobtak. Mind a kett\u0151t el tudtuk kapni. Az egyikre heten a m\u00e1sikra nyolcan kapaszkodtunk. \u00c9n utolj\u00e1ra. El\u0151tte megsz\u00e1moltam az embereimet. Nagy megk\u00f6nnyebb\u00fcl\u00e9s volt.\n<\/p>\n

\n
\n \u00c9s a K\u00e9kszalag gy\u00f5zelem?
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n A k\u00e9vetkez\u0151 \u00e9vben Dubi Zoli besz\u00e1llt a csapatba. Jobb k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek lettek. Megsz\u0171nt az \u00e1lland\u00f3 p\u00e9nztelens\u00e9g. Az alaptev\u00e9kenys\u00e9gre lett\u00a0 p\u00e9nz. Akkor ker\u00fclt\u00fcnk \u00e1t Kenes\u00e9re ahol otthon \u00e9rezhett\u00fck magunkat. Sokat utaztunk ebben az \u00e9vben. A Chiemseen kezdt\u00fck az \u00e9vet. Ott harmadikok lett\u00fcnk, \u00fagy, hogy a Raffica elt\u00f6rte az \u00e1rboc\u00e1t. A K\u00e9kszalag vit\u00e1t mindenki ismeri nem akarom elism\u00e9telni.\n<\/p>\n

\n
\n
\n Cento harmadik hely…
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n A Cent\u00f3ra nagyon \u00f6ssze\u00e1llt a csapat \u00e9s v\u00e9gre \u00fajra \u00e9szaknak indult a verseny. Nagyon b\u00edztunk magunkba. J\u00f3k voltunk. Sok\u00e1ig vezett\u00fcnk. F\u00e9l k\u00f6rn\u00e9l egy percre voltunk az els\u0151t\u0151l. V\u00e9g\u00fcl \u00edgy lett\u00fcnk harmadikok, hogy h\u00fasz percet kaptunk a Pincipess\u00e1t\u00f3l \u00e9s \u00f6tvenet vert\u00fcnk a Raffic\u00e1ra. Nagy tapsot kaptunk. Pasotti meg lapolgatta a h\u00e1tamat. J\u00f3 volt.\n<\/p>\n

\n
\n Mi\u00e9rt pont Gardazzura j\u00f6tt a Pleasure ut\u00e1n?
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n Re\u00e1lis \u00e1ron ez a haj\u00f3 volt elad\u00f3. Szeretj\u00fck, de nem l\u00e9pt\u00fcnk vele el\u0151re. Ma is a negyedik haj\u00f3 a mi\u00e9nk, ugyan\u00fagy minta amikor a Pleasure-t megvett\u00fck.\n<\/p>\n

\n
\n Sz\u00f3 volt r\u00f3la, hogy esetleg Starozni fogsz \u00c1rpival. Mi\u00e9rt esett k\u00fatba?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Soha nem mer\u00fclt fel komolyan. Mindig csak besz\u00e9lget\u00e9s szintj\u00e9n. \u00cdgy k\u00fatba sem eshetett. Ha igaz\u00e1n vonzana m\u00e1r r\u00e9g szt\u00e1rozn\u00e9k. A soling sokkal jobban \u00e9rdekel, de ott sajnos m\u00e1r nincs semmi.\n<\/p>\n

\n
\n Vannak m\u00e9g olimpiai amb\u00edcioid?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n \u201eCsak\u201d kijutni az nem m\u00e1r nem motiv\u00e1l. \u00c9redm\u00e9nyt pedig csak nagy p\u00e9nzb\u0151l lehet csin\u00e1lni. Az \u00e9rdekelne, de nincs realit\u00e1sa.\n<\/p>\n

\n
\n
\n Lisa?
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n A Lisa egy kicsit f\u00e1jdalmas kiad\u00e1s, hiszen ha nem kellett volna megvenni, most a libera programban el\u0151r\u00e9bb tartan\u00e1nk. Meg\u00e9rtem, hogy itthon nagy a fesz\u00fclts\u00e9g b\u00e1r m\u00e9g 2001-ben is 70%-os volt a liber\u00e1k t\u00e1mogatotts\u00e1ga a K\u00e9kszalag el\u0151tt. Pedig akkor a d\u00f6nt\u00e9s ut\u00e1n k\u00e9rdezte meg\u00a0 Belo az olvas\u00f3kat. Mindegy. Nagyon j\u00f3 haj\u00f3 a Lisa. Ha egyszer egy olyan liber\u00e1m lehetne mint\u00a0\u0151, az lenne az igazi. Kem\u00e9ny terhelhet\u0151 \u00e9s pille k\u00f6nny\u0171. Szeretek vele vitorl\u00e1zni, de a libera az igazi.\n<\/p>\n

\n
\n Idei els\u0151 Bajnoks\u00e1godat Sud\u00e1rban nyerted. \u00c9lvezted?
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n \u00c9ppen a Lisa miatt az id\u00e9n kevesebbet vitorl\u00e1ztunk a liber\u00e1val. Az eg\u00e9sz \u00e9v megoszlott emiatt. A Lis\u00e1val k\u00f6zel sem kell annyit vitorl\u00e1zni, mint a liber\u00e1val. A fi\u00fak pillanatok alatt megtanult\u00e1k. Jutott id\u0151 m\u00e1sra is. Scholtz Imre k\u00e9rt meg, m\u00e9g tavasszal, hogy induljak a Scholtz 22-es bajnoks\u00e1gon. Mondtam, hogy ok. Azt\u00e1n valahogy Sud\u00e1r lett bel\u0151le. Egy kicsit b\u00e1ntam mert a 22-est sokkal jobban szeretem. Szerencs\u00e9nk volt mert er\u0151s sz\u00e9l f\u00fajt \u00e9s akkor sokkal egyszer\u0171bb minden.
\n
\n Nincsenek finom \u00e1ll\u00edt\u00e1sok, nem m\u00falik centiken semmi. Ha j\u00f3l vezeted a haj\u00f3dat akkor gyors vagy \u00e9s k\u00e9sz. A vitorl\u00e1kat pedig \u00fagy kell \u00e1ll\u00edtani, hogy ne d\u0151lj\u00f6n a g\u00e9p \u00e9s k\u00f6nny\u0171 legyen a korm\u00e1ny. Ha elrontod az \u00e1ll\u00edt\u00e1st azonnal \u00e9rzed mert mark\u00e1ns jelek j\u00f6nnek. D\u0151l a haj\u00f3 mint az \u00e1llat \u00e9s l\u00favgirig. A gyengesz\u00e9l sokkal nehezebb di\u00f3.\n<\/p>\n

\n A soling vil\u00e1gbajnoks\u00e1gon vitorl\u00e1ztunk egy\u00fctt Ny\u00fallal. \u00d5t h\u00edvtam el. A harmadik ember a haj\u00f3 tulajdonosa Popp P\u00e1l volt. J\u00f3 csapat voltunk. Mind a h\u00e1rman azt gondoltuk, hogy itt nek\u00fcnk kell nyerni. Tudtam, hogy a Pallay Tibor \u00e9s csapata lesz a legnagyobb ellenf\u00e9l, hiszen\u00a0\u0151 sokat vitorl\u00e1zik, de azt gondoltuk, hogy a soling vb tapasztalata a mi oldalunkra billenti a m\u00e9rleg nyelv\u00e9t. V\u00e9g\u00fcl nagy f\u00f6l\u00e9nnyel nyert\u00fcnk, de a hatodik futam el\u0151tt m\u00e9g csak egy pont volt az el\u0151ny\u00fcnk.\n<\/p>\n

\n
\n YS II. Bajnoks\u00e1g, hogyan j\u00f6tt, milyen volt a Liber\u00e1n\u00e1l \u00e9s a Lisa-n\u00e1l lassabb haj\u00f3kkal versenyezni?
\n <\/strong>\n<\/p>\n<\/p>\n

\n
\n A K\u00e9kszalag ut\u00e1n nincs t\u00fara verseny. Sorra j\u00f6ttek a bajnoks\u00e1gok \u00e9s m\u00e1r nagyon hi\u00e1nyzott a vitorl\u00e1z\u00e1s. A Ruji mondta, hogy mi\u00e9rt nem indulok el a Dolfin 28-assal, mert az egy j\u00f3 haj\u00f3. \u00c9lvezni fogom. Alig j\u00f6tt\u00fcnk \u00f6ssze. \u00dagy t\u0171nt ketten indulunk Ronival. Azt\u00e1n az utols\u00f3 pillanatban besz\u00e1llt Szam\u00f3dy Zsolt, az utols\u00f3 napra pedig\u00a0 Marton Bazsa. J\u00f3 volt. F\u00fajt a sz\u00e9l.
\n
\n Mint mondtam az nekem k\u00f6nnyebb. Tal\u00e1n h\u00e1rom futamot is megnyert\u00fcnk abszol\u00fatban.
\n
\n P\u00e1ly\u00e1n majd nem mindegy hogy mivel versenyzel. A lassabb haj\u00f3knak kisebb a p\u00e1lya \u00e9s lass\u00faak az ellenfelek is. A t\u00fara az m\u00e1s. Ott igazi \u00e9lm\u00e9ny a libera. R\u00e9gen amikor finneztem azt irigyeltem a holladisokt\u00f3l, hogy azok sim\u00e1n \u00e1tmentek F\u00f6ldv\u00e1rra edzeni, mert az egy re\u00e1lis t\u00e1vols\u00e1g volt. Most a liber\u00e1ban ezt \u00e9lvezem nagyon. Egy egy tak a Gard\u00e1n M\u00e1lcesine el\u0151tt falt\u00f3l falig tart ha j\u00f3 \u00fctemben j\u00f3 helyen vagy. A Balatonon is m\u00e1sok a dimenzi\u00f3k.\n<\/p>\n

\n
\n T\u00f3ker\u00fcl\u00f5 egykezes… K\u00e9sz\u00fclsz e r\u00e1juk?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Szeretem nagyon ezt a versenyt. B\u00e1r jobb lenne ha t\u00f6bben lenn\u00e9k. Hi\u00e1nyzik nekem innen j\u00f3 n\u00e9h\u00e1ny ember. Azt sajn\u00e1lom a legjobban, hogy nem tudok felk\u00e9sz\u00fclni. Se haj\u00f3m, se id\u0151m nincs hozz\u00e1. K\u00e9tszer is a legnehezebb hetemre esett a verseny. Tavaly jobb volt mert akkor egy h\u00e9ttel el\u0151tte m\u00e1r nyomd\u00e1ba ment a magazin. A haj\u00f3kat k\u00f6lcs\u00f6n k\u00e9rem vagy b\u00e9rlem. Az id\u00e9n a verseny el\u0151tt n\u00e9gy nappal kaptam meg. Egy alkalommal sem vitorl\u00e1ztam el\u0151tte n\u00e9gy \u00f3r\u00e1n\u00e1l t\u00f6bbet. \u00cdgy neh\u00e9z, de j\u00f3. A gyenge sz\u00e9l k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen neh\u00e9z itt a Balatonon. N\u00e9ha nagyon ki van szolg\u00e1ltatva az ember.\n<\/p>\n

\n
\n Milyen fejleszt\u00e9seket v\u00e9gzel a haj\u00f3don?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Az els\u0151 \u00e9v ut\u00e1n csak annyit amennyit komoly \u00e1talak\u00edt\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl meg lehet tenni. Lyukat egyik nyolcm\u00e9teresre sem f\u00fartam Pedig k\u00e9ne, nem is egyet. K\u00e9ne m\u00e9g egy p\u00e1r cs\u00f6rl\u0151, egy nagyon komoly \u00e1ll\u00edthat\u00f3 topg\u00e9nua s\u00edn, egy er\u0151s megb\u00edzhat\u00f3 automata korm\u00e1ny. Az id\u00e9n szereltem orrsudarat, toppg\u00e9nu\u00e1t \u00e9s bliszter. Sokat k\u00fczd\u00f6ttem a rossz helyre szerelt cs\u00f6rl\u0151k miatt.\u00a0 Sokkal t\u00f6bbet kellene nyolcm\u00e9teresben vitorl\u00e1zni. T\u00f6bb ilyen verseny k\u00e9ne.\n<\/p>\n

\n
\n Nem gondolkozt\u00e1l az edz\u00f5i p\u00e1ly\u00e1n?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n \u00c9rdekes munka, de vitorl\u00e1zni jobb.\n<\/p>\n

\n
\n Az ARC nem \u00e9rdekelt sosem? T\u00e9ged nem kerestek meg az Extra Dry-r\u00f3l?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Azt hiszem csak a jelentkez\u0151k k\u00f6z\u00fcl v\u00e1logattak. Most nem tudok elmenni k\u00e9t h\u00e9tre egyhuzamban. Havonta egy hetet vitorl\u00e1zhatok ak\u00e1r minden h\u00f3napban is, de kett\u00f4t nem. A minitransat jobban \u00e9rdekel.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Id\u00e9n be\u00e1ll\u00edtotta N\u00e9meth Istv\u00e1n rekordj\u00e1t a harmadik K\u00e9kszalag gy\u0151zelm\u00e9vel. R\u00e1ad\u00e1sul az eddigi leggyorsabb k\u00f6rrel. Sud\u00e1r Regatt\u00e1ban \u00e9s Yardstick 2-ben is bajnoki c\u00edmet szerzett. sz\u00fcl. d\u00e1tum: 1966 m\u00e1rcius 5 magass\u00e1g: 188 cm s\u00faly: 105 kg egyes\u00fclet: Kenese-Marina Port haj\u00f3oszt\u00e1ly: Libera nevel\u00f4edz\u00f5: St\u00e9ger J\u00f3zsef edz\u00f5: Heged\u00fbs Tibor, Horlay B\u00e9la,\u00a0 Sipos P\u00e9ter, Erd\u00e9lyi Istv\u00e1n, Lovas Andr\u00e1s szponzor: Sagem, […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"Pallay Tibor","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5282"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5282"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5282\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5282"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5282"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5282"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}