{"id":5283,"date":"2003-12-15T00:00:00","date_gmt":"2003-12-14T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2003\/12\/15\/csucsdonto-ujonc\/"},"modified":"2017-08-02T00:12:08","modified_gmt":"2017-08-01T22:12:08","slug":"csucsdonto-ujonc","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2003\/12\/15\/csucsdonto-ujonc\/","title":{"rendered":"Cs\u00facsd\u00f6nt\u0151 \u00fajonc"},"content":{"rendered":"

\n Alex Thomson aki jelenleg a Defi Atlantique \u00e9llovasa megd\u00f6nt\u00f6tte a 24 \u00f3r\u00e1s egykezes egytest\u0171 rekordot.\n<\/p>\n

\n
\n Alex Thomson p\u00e9ntek reggel k\u00e9t legyet \u00fct\u00f6tt egy csap\u00e1sra: a hajnal 5 \u00f3rai helyzetjelent\u00e9s szerint nemcsak hogy \u0151 vezeti \u00fajra a
\n
\n D\u00e9fi Atlantique
\n <\/a>
\n mez\u0151ny\u00e9t 2 m\u00e9rf\u00f6lddel Vincent Riou \u00e9s a PRB el\u0151tt, de a rekordok k\u00f6nyv\u00e9be is behaj\u00f3zott.\n<\/p>\n

\n A Gyorsas\u00e1gi Rekord Vitorl\u00e1s Vil\u00e1gtan\u00e1cs (WSSRC) szerint Thomson cs\u00fct\u00f6rt\u00f6k greenwich-i id\u0151 szerint 4.40-t\u0151l (\u00e9szaki sz\u00e9less\u00e9g 29\u00b058\u201920\u201d, nyugati hossz\u00fas\u00e1g 31\u00b01\u201932\u201d) p\u00e9ntek 4.42-ig (\u00e9.sz. 35\u00b05\u201932\u201d, ny.h. 24\u00b00\u201996\u201d) 466 tengeri m\u00e9rf\u00f6ldet tett meg.\n<\/p>\n

\n A WSSRC hivatalos rekordj\u00e1t a legut\u00f3bbi Vend\u00e9e Globe sor\u00e1n Dominique Wavre \u00e1ll\u00edtotta fel az Union Banque Priv\u00e9 fed\u00e9lzet\u00e9n 430,7 tengeri m\u00e9rf\u00f6lddel, b\u00e1r Roland Jourdain \u00e1ll\u00edt\u00f3lag 434 m\u00e9rf\u00f6ldet tett meg a Sill-lel (ez ugyanaz a haj\u00f3, amivel most Thomson versenyez) az utols\u00f3 napon.\n<\/p>\n

\n \u00d6sszehasonl\u00edt\u00e1sk\u00e9ppen Illbruck teljes leg\u00e9nys\u00e9ggel 484 m\u00e9rf\u00f6ldet vitorl\u00e1zott a Volvo Ocean Race-en egy nap alatt. Ez az egytest\u0171, teljes leg\u00e9nys\u00e9ges cs\u00facs megd\u0151lt okt\u00f3berben, amikor a Mari Cha IV 525,7 m\u00e9rf\u00f6lddel \u00faj rekordot \u00e1ll\u00edtott fel. A jelenleg \u00e9rv\u00e9nyes egykezes, t\u00f6bbtest\u0171 cs\u00facsot Laurent Bourgnon tartja, aki 1994-ben az Atlanti-\u00f3ce\u00e1non \u00e1thaj\u00f3zva 540 m\u00e9rf\u00f6ldet haj\u00f3zott.\n<\/p>\n

\n
\n Az elm\u00falt 24 \u00f3r\u00e1ban a sz\u00e9l \u00e1lland\u00f3 35 csom\u00f3val f\u00fajt, n\u00e9ha 40-es p\u00f6ff\u00f6kkel. Mivel a sz\u00e9l 140-160 fokr\u00f3l f\u00fajt, a hull\u00e1mok is j\u00f3 ir\u00e1nyb\u00f3l j\u00f6ttek. Ez id\u0151 alatt hatszor v\u00e1ltott ir\u00e1nyt, az id\u0151 nagy r\u00e9sze alatt egy reffel vitorl\u00e1zott, de amikor a sz\u00e9l 40 m\u00e9rf\u00f6ldn\u00e9l er\u0151sebben f\u00fajt, k\u00e9t reffre v\u00e1ltott.\n<\/p>\n

\n \u201eF\u0151 c\u00e9lom a vezet\u0151 hely visszaszerz\u00e9se volt, \u00edgy nagyon igyekeztem, \u00e9s az utols\u00f3 4 napban az Azori-szigetekt\u0151l d\u00e9lre kiv\u00e9teles felt\u00e9telekkel vitorl\u00e1zhattam\u201d \u2013 nyilatkozta Thomson. \u201eTudtam tegnap d\u00e9lut\u00e1n, hogy versenyben vagyok a rekord\u00e9rt, biztos voltam benne, hogy j\u00f3l elkaptam ezt az er\u0151s szelet. Remek, hogy ma reggel az \u00e9lre ker\u00fcltem a legjobb Open 60-as kapit\u00e1nyok k\u00f6z\u00f6tt, \u00e9s hogy megd\u00f6nt\u00f6ttem a 24 \u00f3r\u00e1s egyszem\u00e9lyes rekordot, hab a tort\u00e1n. Most m\u00e1r csak egy szponzorra van sz\u00fcks\u00e9gem! Ha valaki kor\u00e1bban azt mondta volna, hogy siker\u00fcl tartanom egy 19 csom\u00f3s \u00e1tlagsebess\u00e9get ilyen sok\u00e1ig, azt mondtam volna, hogy hazudik, de most m\u00e1r tudom, t\u00f6bbet is kihozhatok a haj\u00f3b\u00f3l!\u201d\n<\/p>\n

\n \u201eTeljesen kimer\u00fcltem! \u00c1ramlott bennem az adrenalin, az id\u0151 70%-\u00e1t a fed\u00e9lzeten t\u00f6lt\u00f6ttem, tonhalat \u00e9s Hellmann\u2019s majon\u00e9zt ettem, Lucozade Sportot ittam. Ez az eredm\u00e9ny nem vonja el a figyelmemet a verseny c\u00e9lj\u00e1t\u00f3l_ hogy befejezzem \u00e9s kvalifik\u00e1ljam magam a Vend\u00e9e Globe-ra, de \u00e9lvezem a plusz dolgokat \u00fatk\u00f6zben!\u201d\n<\/p>\n

\n Ez id\u0151 alatt Thomson nem aludt \u00e9s tonhalon, majon\u00e9zes szendvicsen \u00e9s csokol\u00e1d\u00e9n \u00e9lt, de tal\u00e1lt id\u0151t arra, hogy egy egyszer\u0171 \u00e9telt elk\u00e9sz\u00edtsen mag\u00e1nak: csirk\u00e9t \u00e9s t\u00f6rt krumplit.\n<\/p>\n

\n A cockpit \u00e1ltal\u00e1ban tele volt v\u00edzzel, de Thomson azt mondta, ez tulajdonk\u00e9ppen el\u0151ny, mivel \u00edgy k\u00f6nnyebb a haj\u00f3 orr\u00e1t kint tartani a v\u00edzb\u0151l. A legrosszabb az volt, hogy a k\u00f6t\u00e9lv\u00e9gek lel\u00f3gtak a fed\u00e9lzetr\u0151l, vagy bele a cockpit v\u00edzelvezet\u0151j\u00e9be.\n<\/p>\n

\n Ez alatt a\u00a0 24 \u00f3ra alatt 4 ellen\u0151rz\u0151 pontja alapj\u00e1n Thomson \u00e1tlagosan kicsit t\u00f6bb, mint 19,5 csom\u00f3s sebess\u00e9ggel halad.\n<\/p>\n

\n B\u00e1r \u0151 most alszik, lehets\u00e9ges, hogy a jelenlegi 24 \u00f3r\u00e1s rekord (mely hiteles\u00edt\u00e9sre v\u00e1r) megd\u0151l, mivel a k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek nem rosszabbodtak. Thomson m\u00e9g jobban el szeretne h\u00fazni Riou-t\u00f3l, mivel m\u00e1r most is 3 csom\u00f3val gyorsabban vitorl\u00e1zik, mint a francia. A vitorl\u00e1k miatt is agg\u00f3dik \u2013 a f\u0151vitorla n\u00e9gy transzatlanti versenyen van t\u00fal.\n<\/p>\n

\n H\u00e1tra van m\u00e9g a rekord WSSRC \u00e1ltal t\u00f6rt\u00e9n\u0151 hiteles\u00edt\u00e9se. A 24 \u00f3r\u00e1s cs\u00facs fel\u00e1ll\u00edt\u00e1s\u00e1ra szokatlan szab\u00e1lyok vonatkoznak. T\u00f6bbek k\u00f6z\u00f6tt hogy a k\u00e9t helymeghat\u00e1roz\u00e1s a fed\u00e9lzeti GPS-t\u0151l f\u00fcggetlen\u00fcl kell t\u00f6rt\u00e9njen (vagyis Alex nem r\u00f6gz\u00edtheti ezeket maga a fed\u00e9lzeten) \u00e9s 24 \u00f3ra kell elteljen a k\u00e9t helymeghat\u00e1roz\u00e1s k\u00f6z\u00f6tt, 1 perc pontoss\u00e1ggal. L\u00e1thatjuk, hogy Thomson cs\u00facsd\u00f6nt\u00e9s\u00e9n\u00e9l ez 2 perc elt\u00e9r\u00e9st jeleznek ezek az id\u0151k. A felel\u0151ss\u00e9g az\u00e9, aki bem\u00e9ri a haj\u00f3k helyzet\u00e9t ilyen pontoss\u00e1ggal \u2013 kellemetlen ezen a versenyen, mivel a szervez\u0151knek az eg\u00e9sz verseny alatt probl\u00e9m\u00e1juk volt a haj\u00f3k GPS-helymeghat\u00e1roz\u00e1s\u00e1val. Essen b\u00e1rmilyen t\u00e1vols\u00e1g erre az id\u0151intervallumra, ez lesz a cs\u00facs, mindegy, hogy 23 \u00f3ra 59 perc vagy 24 \u00f3ra 1 perc.\n<\/p>\n

\n
\n Furcsam\u00f3d nincs sz\u00e1m\u00edtott helymeghat\u00e1roz\u00e1s. \u00c9rthet\u0151, hogy kisebb id\u0151intervallumb\u00f3l nem lehet 24 \u00f3r\u00e1ra sz\u00e1molni, p\u00e9ld\u00e1ul ha a k\u00e9t poz\u00edci\u00f3t 23 \u00f3ra 30 perc k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9ggel hat\u00e1rozt\u00e1k meg, de k\u00fcl\u00f6n\u00f6s m\u00f3don a WSSRC nem fogadja el a visszafel\u00e9 sz\u00e1m\u00edt\u00e1st. \u00cdgy a 24 \u00f3ra 10 perc k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9ggel bem\u00e9rt helyzetek nem elfogadhat\u00f3ak sz\u00e1mukra.\n<\/p>\n

\n Az el\u0151rejelz\u00e9sre tekintve a sz\u00e9l feler\u0151s\u00f6dik az Azori-szigetek felett tal\u00e1lhat\u00f3 ciklon \u00e9s a Spanyolorsz\u00e1g felett elhelyezked\u0151 anticiklon hat\u00e1s\u00e1ra. A sz\u00e9l pont abba az \u00e9szaki ir\u00e1nyba f\u00faj, amerre az \u00e9llovasok tartanak. Az el\u0151rejelz\u00e9s szerint tov\u00e1bbra is kedvez\u0151ek a felt\u00e9telek a haj\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra, de ez a k\u00f6vetkez\u0151 48 \u00f3r\u00e1ban v\u00e1ltozni fog, mivel a spanyolorsz\u00e1gi anticiklon lesz a meghat\u00e1roz\u00f3 id\u0151j\u00e1r\u00e1si t\u00e9nyez\u0151.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Alex Thomson aki jelenleg a Defi Atlantique \u00e9llovasa megd\u00f6nt\u00f6tte a 24 \u00f3r\u00e1s egykezes egytest\u0171 rekordot. Alex Thomson p\u00e9ntek reggel k\u00e9t legyet \u00fct\u00f6tt egy csap\u00e1sra: a hajnal 5 \u00f3rai helyzetjelent\u00e9s szerint nemcsak hogy \u0151 vezeti \u00fajra a D\u00e9fi Atlantique mez\u0151ny\u00e9t 2 m\u00e9rf\u00f6lddel Vincent Riou \u00e9s a PRB el\u0151tt, de a rekordok k\u00f6nyv\u00e9be is behaj\u00f3zott. A Gyorsas\u00e1gi […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[6],"tags":[],"sailing_author":"www.sailing.hu","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5283"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5283"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5283\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5283"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5283"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5283"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}