{"id":536,"date":"2015-01-05T20:55:00","date_gmt":"2015-01-05T19:55:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2015\/01\/05\/baleset-orvenyesnel\/"},"modified":"2017-08-02T00:01:13","modified_gmt":"2017-08-01T22:01:13","slug":"baleset-orvenyesnel","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2015\/01\/05\/baleset-orvenyesnel\/","title":{"rendered":"Baleset \u00d6rv\u00e9nyesn\u00e9l"},"content":{"rendered":"

\n Sajt\u00f3nyilatkozat az ut\u00f3bbi \u00e9vek els\u0151 hal\u00e1los j\u00e9gbaleset\u00e9r\u0151l, ami a Balatonn\u00e1l t\u00f6rt\u00e9nt vas\u00e1rnap\n<\/p>\n

\n Sajnos megt\u00f6rt\u00e9nt, amire nem volt p\u00e9lda az ut\u00f3bbi \u00e9vekben itt a Balatonn\u00e1l: \u00d6rv\u00e9nyesn\u00e9l meghalt egy 62 \u00e9ves nyugd\u00edjas, aki felt\u00e9telezhet\u0151en j\u00e9gsz\u00f6rf\u00f6z\u00f6tt \u00e9s egy\u00e9bk\u00e9nt a strandon k\u00f6lcs\u00f6nz\u00e9ssel, illetve sz\u00f6rfoktat\u00e1ssal is foglalkozott. Ehhez k\u00e9pest k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen meglep\u0151, milyen felel\u0151tlens\u00e9gre utalnak a rendelkez\u00e9sre \u00e1ll\u00f3 inform\u00e1ci\u00f3k: egyr\u00e9szt minden ebben illet\u00e9kes f\u00f3rum felh\u00edvta a figyelmet, hogy a balatoni j\u00e9g nem v\u00e1lt alkalmass\u00e1 a sportol\u00e1sra, r\u00e1ad\u00e1sul vas\u00e1rnap m\u00e1r er\u0151s olvad\u00e1sban volt, amikor k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen vesz\u00e9lyes j\u00e9gre menni, amit ilyenkor jogszab\u00e1ly is tilt, mert olvad\u00e1sban, \u00e9jszaka, j\u00e1rm\u0171vel mindig tilos.\n<\/p>\n

\n Egy\u00e9bk\u00e9nt a sajt\u00f3ban megjelen\u0151 adat, miszerint a t\u00edz centi vastag j\u00e9g lenne biztons\u00e1gos leegyszer\u0171s\u00edt\u00e9se a val\u00f3s helyzetnek, mert szivacsos szerkezet\u0171, olvad\u00f3, illetve \u201egyerty\u00e1s\u201d j\u00e9g eset\u00e9ben az is vesz\u00e9lyes lehet, m\u00edg pl. 5-6 centim\u00e9tert\u0151l is lehet biztons\u00e1gos a j\u00e9g, ha homog\u00e9n szerkezet\u0171, t\u00f6m\u00f6r, \u00fcvegszer\u0171 j\u00e9gp\u00e1nc\u00e9lt alkot. B\u00e1rmilyen j\u00e9gen, a 30 centi vastagon is szinte b\u00e1rhol lehet, illetve l\u00e9trej\u00f6het rian\u00e1s, a Balatonon t\u00f6bb helyen vannak v\u00edz alatti forr\u00e1sok, melyek felett j\u00f3val v\u00e9konyabb lehet a j\u00e9g, illetve a madarak is \u201ekif\u00fcr\u00f6dhetik\u201d itt-ott a jeges vizet. Emiatt a j\u00e9gen sportol\u00e1st mindig extr\u00e9m sportk\u00e9nt kell kezeln\u00fcnk, s\u0151t: a mostani vesz\u00e9lyes j\u00e9g eset\u00e9ben val\u00f3s\u00e1gos exped\u00edci\u00f3k\u00e9nt lehetett volna csak a j\u00e9gre mer\u00e9szkedni.\n<\/p>\n

\n Az \u00e1ltalam szerzett h\u00e1tt\u00e9rinform\u00e1ci\u00f3k alapj\u00e1n ember\u00fcnk m\u00e9g neopr\u00e9nt se h\u00fazott fel (a sz\u00e1razruha sem mindig megold\u00e1s, mert a beszakad\u00e1sn\u00e1l a j\u00e9g kilukaszthatn\u00e1, akkor pedig semmit se \u00e9r!) nagyj\u00e1b\u00f3l \u0151szi vitorl\u00e1z\u00e1sra alkalmas ruh\u00e1zatban tal\u00e1lt\u00e1k meg, egyed\u00fcl a bakancs\u00e1n volt valamilyen sz\u00f6ges talp, mint speci\u00e1lis felszerel\u00e9s (m\u00e9g az sem biztos, hogy j\u00e9gsz\u00f6rf\u00f6z\u00f6tt, erre csak abb\u00f3l k\u00f6vetkeztettek, hogy nyitva tal\u00e1lt\u00e1k a k\u00f6lcs\u00f6nz\u0151t, ahol tarthatta). \u00d6nment\u00e9sre alkalmas j\u00e9gsz\u00f6g sem volt n\u00e1la, de ilyen rossz j\u00e9g eset\u00e9ben am\u00fagy is \u00f6ngyilkoss\u00e1g egyed\u00fcl nekiv\u00e1gni, pl\u00e1ne id\u0151s embernek, akinek a sz\u00edve le\u00e1llhatott ak\u00e1r m\u00e1r a beszakad\u00e1s pillanat\u00e1ban, a jeges v\u00edzbe zuhan\u00e1s \u00e1ltali sokkt\u00f3l is… f\u0151leg, mert nem volt rajta megfelel\u0151 ruh\u00e1zat, amiben b\u00e1rmi es\u00e9lye lett volna a t\u00fal\u00e9l\u00e9sre.
\n
\n Az eset \u00f6nmag\u00e1ban is szomor\u00fa \u00e9s tanuls\u00e1gos, de f\u00e9l\u0151, hogy az ilyenkor elszabadul\u00f3 m\u00e9diahiszt\u00e9ri\u00e1ban v\u00e9letlen\u00fcl sem a helyes vagy re\u00e1lis konzekvenci\u00e1kat fogj\u00e1k levonni bel\u0151le \u00e9s nem arra ker\u00fcl majd a hangs\u00faly, hogy mi lehetett a baleset val\u00f3s oka, illetve hogyan ker\u00fclhetj\u00fck el az ilyen baleseteket, hanem megint j\u00f6n majd az \u00f6njel\u00f6lt okoskod\u00e1s, hogy szigor\u00edtani kell \u00e9s egy\u00e9bk\u00e9nt teljesen betarthatatlan, ellen\u0151rizhetetlen \u00faj rendeleteket hozni, hogy \u00edgy tilos, meg \u00fagy tilos, amit pont azok fognak legkev\u00e9sb\u00e9 betartani, akik eddig se t\u00f6r\u0151dtek semmivel, az \u00e9let\u00fcket k\u00f6zvetlen\u00fcl fenyeget\u0151 vesz\u00e9lyekkel sem. \u0150ket mennyiben befoly\u00e1soln\u00e1 egy p\u00e1r ezer forintos b\u00edrs\u00e1g vesz\u00e9lye? Adott esetben r\u00e9szegen… Viszont azokat folyamatosan zaklatn\u00e1k egy szigor\u00fabb szab\u00e1lyoz\u00e1ssal, akik eddig is kell\u0151 \u00f3vatoss\u00e1ggal sportoltak a j\u00e9gen \u00e9s akiknek k\u00f6sz\u00f6nhet\u0151, hogy az ut\u00f3bbi \u00e9vekben, s\u0151t \u00e9vtizedekben egy ilyen fat\u00e1lis j\u00e9gbaleset sem t\u00f6rt\u00e9nt. T\u00f6bbek k\u00f6zt az\u00e9rt, mert egym\u00e1sra is tudtak vigy\u00e1zni a j\u00e9gsportol\u00f3k, egym\u00e1st is mentett\u00e9k, ha \u00e9pp sz\u00fcks\u00e9g volt r\u00e1. Egyed\u00fcl meg csak megfelel\u0151 min\u0151s\u00e9g\u0171 j\u00e9gen mentek ki \u00e9s akkor is csak kell\u0151 felszerel\u00e9ssel, \u00f6nment\u00e9sre alkalmas eszk\u00f6z\u00f6kkel \u00e9s ruh\u00e1zattal.\n<\/p>\n

\n Egy\u00e9bk\u00e9nt \u00e9rtelmesebben reag\u00e1ln\u00e1nk az esetre, ha v\u00e9gre valaki gy\u00e1rtana kezdene olyan eszk\u00f6zt (ak\u00e1r j\u00e9gvitorl\u00e1st, ak\u00e1r j\u00e9gsz\u00f6rf\u00f6t), mely beszakad\u00e1skor is fennmarad a v\u00edzen, mert azzal lehetne legbiztosabban elker\u00fclni az ilyen trag\u00e9di\u00e1kat. K\u00edv\u00e1ncsian v\u00e1rom, milyen val\u00f3s\u00e1gt\u00f3l elrugaszkodott v\u00e9lem\u00e9nyek fognak most megjelenni minden\u00fctt a sajt\u00f3ban… T\u00fal sok j\u00f3ra ezen a t\u00e9ren aligha sz\u00e1m\u00edthatunk, mert arra, hogy egy ilyen balesetb\u0151l a kell\u0151 konzekvenci\u00e1kat vonja le a m\u00e9dia \u00e9s a t\u00e1rsadalom ma tal\u00e1n m\u00e9g ann\u00e1l is kisebb az es\u00e9ly mint ennek a szeg\u00e9ny id\u0151s \u00f6rv\u00e9nyesi embernek lehetett az es\u00e9lye a t\u00fal\u00e9l\u00e9sre, annak alapj\u00e1n, ahogy nekiv\u00e1gott a j\u00e9gnek.\n<\/p>\n

\n A V\u00edziment\u0151k Magyarorsz\u00e1gi Szakszolg\u00e1lata a t\u0151l\u00fck megszokott gyorsas\u00e1ggal \u00e9s profizmussal \u00e9rkezett a helysz\u00ednre \u00e9s h\u00fasz percen bel\u00fcl megtal\u00e1lt\u00e1k, \u00edgy ha ez a j\u00f3ember b\u00e1rkinek sz\u00f3lt volna, hogy a j\u00e9gre megy (ami ilyenkor szint\u00e9n alap dolog!) \u00e9s a partr\u00f3l azonnal seg\u00edts\u00e9get k\u00e9rtek volna, tal\u00e1n m\u00e9g \u0151 is \u00e9lne… Ez sem tanuls\u00e1g n\u00e9lk\u00fcli k\u00f6r\u00fclm\u00e9ny.\n<\/p>\n

\n Az els\u0151 sajt\u00f3besz\u00e1mol\u00f3:\n<\/p>\n

\n
\n http:\/\/veol.hu\/hirek\/tapasztalt-oktato-volt-a-vasarnap-meghalt-jegszorfos-1670202
\n <\/a>\n<\/p>\n

\n
\n Fot\u00f3: greenfo.hu
\n<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sajt\u00f3nyilatkozat az ut\u00f3bbi \u00e9vek els\u0151 hal\u00e1los j\u00e9gbaleset\u00e9r\u0151l, ami a Balatonn\u00e1l t\u00f6rt\u00e9nt vas\u00e1rnap Sajnos megt\u00f6rt\u00e9nt, amire nem volt p\u00e9lda az ut\u00f3bbi \u00e9vekben itt a Balatonn\u00e1l: \u00d6rv\u00e9nyesn\u00e9l meghalt egy 62 \u00e9ves nyugd\u00edjas, aki felt\u00e9telezhet\u0151en j\u00e9gsz\u00f6rf\u00f6z\u00f6tt \u00e9s egy\u00e9bk\u00e9nt a strandon k\u00f6lcs\u00f6nz\u00e9ssel, illetve sz\u00f6rfoktat\u00e1ssal is foglalkozott. Ehhez k\u00e9pest k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen meglep\u0151, milyen felel\u0151tlens\u00e9gre utalnak a rendelkez\u00e9sre \u00e1ll\u00f3 inform\u00e1ci\u00f3k: egyr\u00e9szt minden […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[408,855,668,501],"sailing_author":"Kardos G\u00e1bor","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/536"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=536"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/536\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=536"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=536"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=536"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}