{"id":5552,"date":"2003-02-11T00:00:00","date_gmt":"2003-02-10T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2003\/02\/11\/litkey-arpad\/"},"modified":"2017-08-02T00:19:00","modified_gmt":"2017-08-01T22:19:00","slug":"litkey-arpad","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2003\/02\/11\/litkey-arpad\/","title":{"rendered":"Litkey \u00c1rp\u00e1d"},"content":{"rendered":"

\n \u00c1rpi az az ember, akire a legt\u00f6bben voltak k\u00edv\u00e1ncsiak, \u00e9s ezt bizony e-mailek sokas\u00e1ga is jelezte. M\u00e1sf\u00e9l \u00e9ve, 29 \u00e9vesen kezdett Tornadozni, \u00e9s ma \u00f6ccs\u00e9vel Litkey Csab\u00e1val g\u0151zer\u0151vel k\u00e9sz\u00fclnek az ath\u00e9ni olimpi\u00e1ra!\n<\/p>\n

\n
\n Adatt\u00e1bla:
\n <\/strong><\/p>\n

sz\u00fcl. d\u00e1tum:1972 m\u00e1jus 17<\/p>\n

magass\u00e1g:183<\/p>\n

s\u00faly:88<\/p>\n

egyes\u00fclet: Kenese Marina Port<\/p>\n

haj\u00f3oszt\u00e1ly: Torn\u00e1d\u00f3<\/p>\n

nevel\u0151edz\u0151: Hant\u00f3 Istv\u00e1n<\/p>\n

edz\u0151: Hagemann Laszl\u00f3<\/p>\n

szponzor: Kenese Marina Port<\/p>\n

eredm\u00e9nyek:\u00a08 Magyar bajnoki c\u00edm, 9 m\u00e1sodik, 5 harmadik.\u00a0 Cadett vil\u00e1gbajnoks\u00e1g\u00a0 15.\n<\/p>\n

\n hobbi: vitorl\u00e1z\u00e1s \u00e9s a csal\u00e1dom<\/p>\n


\n K\u00e9rd\u00e9sek:
\n <\/strong><\/p>\n

\n
\n – Hogy kezd\u0151d\u00f6tt?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n A b\u00e1ty\u00e1m(Litkey Zsolt) nem volt megel\u00e9gedve a leg\u00e9nys\u00e9geivel, ez\u00e9rt amikor hat \u00e9ves lettem megk\u00e9rt, hogy menjek el vele egy versenyre, hogy ki tudja pr\u00f3b\u00e1lni \u00e9n milyen vagyok. Ekkor kezdtem el versenyszer\u0171en vitorl\u00e1zni. Leigazolni csak 1980-ban tudtam, addig mindig m\u00e1s nev\u00e9n, versenyeztem.\n<\/p>\n

\n
\n
\n – Sportolt\u00e1l m\u00e1st a vitorl\u00e1z\u00e1s el\u0151tt?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Hat \u00e9ves koromban kezdtem versenyezni, \u00edgy el\u0151tte nem volt r\u00e1 lehet\u0151s\u00e9gem. De alatta s\u00edztem 8 \u00e9vet versenyszer\u0171en (2 magyar bajnoki c\u00edm)<\/p>\n


\n – Milyen haj\u00f3oszt\u00e1lyokban, kivel, kikkel versenyezt\u00e9l?
\n
\n
\n <\/strong>
\n H\u00e1rom \u00e9vig voltam cadett leg\u00e9nys\u00e9g, k\u00e9t \u00e9vig Zsolt, \u00e9s egy \u00e9vig Vida Korn\u00e9l volt a korm\u00e1nyosom. Ezut\u00e1n h\u00e1rom \u00e9vig OP-ztam. Csabival 85-ben \u00fcltem \u00f6ssze cadettba. Bartos Zoli volt 420-ban k\u00e9t \u00e9vig a leg\u00e9nys\u00e9gem. Egy \u00e9v FD Kel\u00f3val es Kardossal. K\u00e9t \u00e9v s-jolle. 470 Csabival 94-95. 96 Solingot korm\u00e1nyoztam Csabival \u00e9s Kelecs\u00e9nyi G\u00e1borral. Ezut\u00e1n Farkinak leg\u00e9nykedt\u00fcnk Pet\u0151 Endr\u00e9vel, solingba k\u00e9t \u00e9vig. Ja \u00e9s egy bajnoks\u00e1gra be\u00fcltem starozni Szalontai \u00c1bellel. Nagyhaj\u00f3val mentem: Orfeus, 25-\u00f6s yolle, 15-\u00f6s yolle, Scholtz-22, 33, Nautik 311, libera C-A. Ezekben az oszt\u00e1lyokban ha lehet nem soroln\u00e1m fel azokat, akikkel versenyeztem mert teljes biztons\u00e1ggal ezt nem tudn\u00e1m megtenni \u00e9s nem szeretn\u00e9m\u00a0ha kimaradna valaki.\n<\/p>\n

\n
\n -Ki, kik voltak p\u00e1lyafut\u00e1sod edz\u0151i?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Hant\u00f3 Istv\u00e1n, Hagemann L\u00e1szl\u00f3. De vitorl\u00e1zni ap\u00e1m Litkey Bal\u00e1zs tan\u00edtott meg.<\/p>\n


\n – Melyik volt a kedvenc haj\u00f3t\u00edpusod?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n \u00c9n ink\u00e1bb jelen id\u0151be tenn\u00e9m ezt a k\u00e9rd\u00e9st, mert ha most \u00edrom le, akkor most is az. A Torn\u00e1d\u00f3.<\/p>\n


\n – A civil \u00e9letben mivel foglalkozol?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Eddzem, \u00e9s azon f\u00e1radozom, hogy megteremtsem a versenyeken val\u00f3 r\u00e9szv\u00e9teleink felt\u00e9teleit.\n<\/p>\n

\n
\n
\n – Mik a terveid a j\u00f6v\u0151ben a vitorl\u00e1z\u00e1s ter\u00e9n?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Most egyel\u0151re min\u00e9l jobban szeretn\u00e9k menni torn\u00e1d\u00f3ban. Azut\u00e1n majd megl\u00e1tjuk.\n<\/p>\n

\n
\n – Mi volt a legnagyobb pofon eddigi p\u00e1lyafut\u00e1sod sor\u00e1n?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Amikor elvett\u00e9k t\u0151l\u00fcnk a haj\u00f3nkat (470), azzal a magyar\u00e1zattal, hogy a fiataloknak kell lehet\u0151s\u00e9get adni (1995-ben!).<\/p>\n


\n – Mes\u00e9lj nekem a Liber\u00e1z\u00e1sr\u00f3l a Szfinxt\u0151l a Gardazzur\u00e1ig….
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n 1998-ban megnyert\u00fck az els\u0151 magyar match-race-t (Litkey Farkas, Pet\u0151 Endre) ezt a p\u00e9nzt kieg\u00e9sz\u00edtve ford\u00edtottuk arra, hogy megvegy\u00fck a Szfinxet. Ez egy libera-C oszt\u00e1ly\u00fa haj\u00f3. (Jelenleg egy kertben korhad). Az els\u0151 \u00e9vben el\u00e9g sok id\u0151t t\u00f6lt\u00f6tt\u00fcnk a haj\u00f3 szerel\u00e9s\u00e9vel, mert a feh\u00e9r szalagon -az els\u0151 versenye a haj\u00f3nak- elt\u00f6rt\u00fck az \u00e1rbocot. Az \u00e9v v\u00e9g\u00e9re \u00f6ssze\u00e1llt, \u00e9s a Tihany ker\u00fcl\u0151t megnyert\u00fck vele. A haj\u00f3z\u00e1s vele olyan \u00e9lm\u00e9nyt ny\u00fajtott, amit addig nem \u00e9rezt\u00fcnk. Ezt a v\u00edz k\u00f6zels\u00e9ge \u00e9s a sebess\u00e9g, mint a kis haj\u00f3kon, \u00e9s a leg\u00e9nys\u00e9g sz\u00e1ma, mint a nagy haj\u00f3kon tette hihetetlen\u00fcl nagy \u00e9lm\u00e9nny\u00e9. A k\u00f6vetkez\u0151 \u00e9vben harmadik-negyedik helyen, vitorl\u00e1ztunk. A csapat eg\u00e9sz \u00e1lland\u00f3 volt lehet, hogy ez csak \u00edgy visszatekintve igaz, a Pleasure-t vagy a Gardazzurra-t n\u00e9zve. A Pleasure-t sz\u00e9tszedve kaptuk meg \u00fagy, hogy nem l\u00e1ttuk azel\u0151tt k\u00f6zelr\u0151l. El\u00e9g j\u00f3 j\u00e1t\u00e9k volt \u00f6sszeszerelni. Tavasszal borultuk az els\u0151t Csopakon \u00e9s csak az\u00e9rt nem tudtuk vissza\u00e1ll\u00edtani, mert recsegett a t\u0151kes\u00faly \u00e9s f\u00e9lt\u00fcnk hogy let\u00f6rik. Edz\u00e9snek nagyon j\u00f3 volt, mert l\u00e1ttuk, hogyan viselkedik felborulva a haj\u00f3. A m\u00e1sodik a szalagon volt, ez el\u00e9g eml\u00e9kezetes, mert m\u00e1sf\u00e9l \u00f3r\u00e1t t\u00f6lt\u00f6tt\u00fcnk s\u00f6t\u00e9tben a s\u00fcllyed\u0151 haj\u00f3n, mire a Nemere II kimentett minket. Ezt a borul\u00e1s
\n
\n t neh\u00e9z lett volna kiv\u00e9deni, mert azt az inform\u00e1ci\u00f3t kaptuk, hogy 7-8-as sz\u00e9l j\u00f6n. Ennek megfelel\u0151en cs\u00f6kkentett\u00fck a vitorlafel\u00fcletet de nem b\u00edrta a korm\u00e1ny a hirtelen p\u00f6ff\u00f6ket \u00e9s elt\u00f6rt. M\u00e1snap ment\u00fcnk vissza a haj\u00f3\u00e9rt, amit kb. 6 \u00f3ra alatt siker\u00fclt kib\u00e1ny\u00e1szni az iszapb\u00f3l, de k\u00e9t h\u00e9t alatt siker\u00fclt helyrepofozni. \u00c9s \u00edgy legal\u00e1bb a bajnoks\u00e1got meg tudtuk nyerni. 2001 tavasz\u00e1n elkezdt\u00fck \u00e1tszerelni genakkeress\u00e9 a haj\u00f3t. Ez el\u00e9g sokat gyors\u00edtott rajta, a k\u00e9kszalagot megnyert\u00fck a Centomiglia-n harmadikak lett\u00fcnk az el\u0151z\u0151 \u00e9vi hetedik hely ut\u00e1n. A Gardazzurra eggyel jobb sebess\u00e9g\u0171 haj\u00f3 de ezzel sem lehet nyerni, a liber\u00e1z\u00e1sban minden haj\u00f3nak megvan a sebess\u00e9ge, ez\u00e1ltal a helyez\u00e9se is, ha nagyon j\u00f3l csin\u00e1lod, eggyel jobb, ha nem figyelsz eggyel rosszabb, ami sz\u00e1momra nem jelent t\u00fal nagy kih\u00edv\u00e1st, ez\u00e9rt is kezdtem el torn\u00e1d\u00f3zni. De vitorl\u00e1z\u00e1s-\u00e9lm\u00e9nyben az egyik legjobb oszt\u00e1ly, mert kettest\u0151l hetes sz\u00e9lig hat\u00e1ron lehet vele vitorl\u00e1zni.\n<\/p>\n

\n
\n – A Torn\u00e1d\u00f3z\u00e1s \u00f6tlete honnan j\u00f6tt?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n 2001 tavasz\u00e1n a chiemsee-i libera verseny egyik d\u00e9lut\u00e1nj\u00e1n Gl\u00f3di Bal\u00e1zs bar\u00e1tommal, kipr\u00f3b\u00e1ltunk egy hobbi 16-ost. Ez ind\u00edtotta el az eg\u00e9szet.\n<\/p>\n

\n
\n – Kivel kezdted?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Dobszai Zoli bar\u00e1tommal kezdt\u00fcnk el tavalyel\u0151tt \u0151sszel.\n<\/p>\n

\n
\n – Kivel m\u00e9sz most?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n \u00d6cs\u00e9mmel, Csabival.<\/p>\n


\n Mi\u00e9rt v\u00e1ltottatok?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n \n<\/p>\n

\n A torn\u00e1d\u00f3hoz az ide\u00e1lis s\u00faly 145-155 k\u00f6z\u00f6tt van max. 160. Mindketten kilencven f\u00f6l\u00f6tt voltunk. \u00dagy \u00e9rezt\u00fck ennyit nem, tudunk lefogyni ilyen gyorsan.\n<\/p>\n

\n
\n – Hogy fekszik nektek a Torn\u00e1d\u00f3?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n \u00dagy \u00e9rzem ez az oszt\u00e1ly nagyon j\u00f3 nek\u00fcnk. Cirk\u00e1l\u00f3 szakaszban Csabi kezeli a nagyvitorl\u00e1t, h\u00e1tsz\u00e9lben pedig a haj\u00f3vezet\u00e9sben kell seg\u00edtenie a spinnakerrel, arra nincs id\u0151, hogy ezeket a mozdulatokat megbesz\u00e9lj\u00fck, \u00edgy egym\u00e1s gondolat\u00e1t is ismern\u00fcnk kell. Ha nem vagyunk \u00f6sszhangban sokkal lassabb a haj\u00f3. A\u00a0sebess\u00e9g\u00fcnkkel nincs baj, a taktik\u00e1hoz kell m\u00e9g sokat nyugodnom. Ha ez siker\u00fcl, akkor sokat tudunk m\u00e9g fejl\u0151dni.\n<\/p>\n

\n
\n – Milyen eredm\u00e9nyeket \u00e9rtetek el 2002-ben?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n SPA, Kiel: 28. Travem\u00fcnde: 7. El\u0151olimpia: 27. Fert\u0151-t\u00f3 m\u00e1sodik, Torbole trophy harmadik, Berlin bajnoks\u00e1g els\u0151. Palamos \u00f6t\u00f6dik. Jelenleg\u00a044. helyen \u00e1llunk a vil\u00e1granglist\u00e1n.\n<\/p>\n

\n
\n – Milyen haj\u00f3val mentek?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Mindenki Marstr\u00f6m haj\u00f3t haszn\u00e1l, mi is. Sajat hajonk nincsen, amivel versenyzunk az Dobszai Zoli tulajdona, igy neki koszonhetjuk, hogy egyaltalan versenyezni tudunk!\n<\/p>\n

\n
\n Ez milyen a mez\u0151nyben?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n A haj\u00f3 lassan hat \u00e9ves lesz. Gyenge \u00e9s k\u00f6z\u00e9p sz\u00e9lben el\u00e9g j\u00f3 sebess\u00e9get lehet kihozni bel\u0151le az er\u0151s, 20\u00a0 csom\u00f3 felettiben gyorsabb a mez\u0151ny eleje. Ezt egy\u00e1ltal\u00e1n nem biztos, hogy csak a haj\u00f3 hib\u00e1ja, de aki tavaly a mez\u0151ny k\u00f6zep\u00e9be \u00fajat vett kb. t\u00edz hellyel el\u0151rr\u00e9bb ker\u00fclt. M\u00e9g nem pr\u00f3b\u00e1ltunk m\u00e1sikat, de rem\u00e9lem gyorsabb lesz az \u00faj.\n<\/p>\n

\n
\n – Mi a c\u00e9lotok 2003-ban?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Meg szeretn\u00e9nk futni a szintet Cadizban. Ehhez az idei vb-n a 17. hely lett volna el\u00e9g.\n<\/p>\n

\n
\n – Ki a szponzorotok?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Kenese Marina Port, \u00e9s bar\u00e1taink is seg\u00edtenek.\n<\/p>\n

\n
\n – Hogy oldj\u00e1tok meg az utaz\u00e1sokat?
\n
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Jelenleg nincs aut\u00f3nk, \u00edgy minden verseny el\u0151tt, elkezd\u00fcnk aut\u00f3t keresni. Szerencs\u00e9re az utaz\u00e1sok anyagi h\u00e1tter\u00e9t az egyes\u00fclet\u00fcnk biztos\u00edtja, \u00edgy ezzel nem kell foglalkoznunk.\n<\/p>\n

\n
\n – Milyen versenyeken indultok id\u00e9n?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Athen, Garda, Hyeres, Medemblik, Cagliari Eb, Kiel, Warnem\u00fcnde, Travem\u00fcnde, Athen, Fert\u0151 t\u00f3, Cadiz vb. Az \u0151szt meg majd megl\u00e1tjuk.\n<\/p>\n

\n
\n – Hogy k\u00e9sz\u00fclt\u00f6k a tavaszra?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Edz\u00fcnk hetente hatszor. Nekem fogynom kell kb 6-7 kil\u00f3t, ezen dolgozom, Csabi pedig er\u0151s\u00edt, mik\u00f6zben a febru\u00e1r hetedikei diploma v\u00e9d\u00e9s\u00e9re k\u00e9sz\u00fcl ( azota sikerrel diplomazott, jeles eredmennyel! a szerk. ). Emiatt janu\u00e1rban nem vitorl\u00e1zunk, legk\u00f6zelebb febru\u00e1r k\u00f6zep\u00e9n megy\u00fcnk Ath\u00e9nba. \u00c9s az m\u00e1r tavasz.<\/p>\n


\n – Olimpia? Re\u00e1lis?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n \u00c9n \u00fagy \u00e9rzem az, de ehhez m\u00e9g sok mindennek \u00f6ssze kell \u00e1llnia. Ha f\u00e9l \u00e9v alatt el tudtunk jutni a vil\u00e1granglista 48. hely\u00e9ig, l\u00e9nyeg\u00e9ben a null\u00e1r\u00f3l, akkor szerintem a k\u00f6vetkez\u0151 egy \u00e9vben is van lehet\u0151s\u00e9g\u00fcnk fejl\u0151dni. Most valahol 25-30. hely k\u00f6r\u00fcl lehet\u00fcnk a mez\u0151nyben, nemzetek k\u00f6z\u00f6tt pedig 15-17. helyen \u00e1llunk -ezt az \u0151szi-t\u00e9li versenyek alapj\u00e1n mondom-, de tavasszal t\u00e9nylegesen ki fog der\u00fclni… Az els\u0151 kvalifik\u00e1ci\u00f3s vb-n 31.-nek m\u00e9g meg lett volna a szintje. N\u00e9gy nemzet hi\u00e1nyzott, \u00edgy a 25. hely k\u00f6r\u00fcl lesz a szint. Ha a fejl\u0151d\u00e9s\u00fcnk nem \u00e1ll meg, ezt most tavasszal, ny\u00e1r elej\u00e9n m\u00e1r tudnunk kell teljes\u00edteni.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u00c1rpi az az ember, akire a legt\u00f6bben voltak k\u00edv\u00e1ncsiak, \u00e9s ezt bizony e-mailek sokas\u00e1ga is jelezte. M\u00e1sf\u00e9l \u00e9ve, 29 \u00e9vesen kezdett Tornadozni, \u00e9s ma \u00f6ccs\u00e9vel Litkey Csab\u00e1val g\u0151zer\u0151vel k\u00e9sz\u00fclnek az ath\u00e9ni olimpi\u00e1ra! Adatt\u00e1bla: sz\u00fcl. d\u00e1tum:1972 m\u00e1jus 17 magass\u00e1g:183 s\u00faly:88 egyes\u00fclet: Kenese Marina Port haj\u00f3oszt\u00e1ly: Torn\u00e1d\u00f3 nevel\u0151edz\u0151: Hant\u00f3 Istv\u00e1n edz\u0151: Hagemann Laszl\u00f3 szponzor: Kenese Marina Port […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"Pallay Tibor","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5552"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5552"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5552\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5552"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5552"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5552"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}