{"id":5620,"date":"2002-11-23T00:00:00","date_gmt":"2002-11-22T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/23\/route-du-roum\/"},"modified":"2017-08-01T23:38:58","modified_gmt":"2017-08-01T21:38:58","slug":"route-du-roum","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/23\/route-du-roum\/","title":{"rendered":"Route du Roum"},"content":{"rendered":"

\n Ellen MacArthur nyert a Route du Rhum 2002 \u00e9vi verseny\u00e9nek 60 l\u00e1bas egytest\u0171 oszt\u00e1ly\u00e1ban. November 23-\u00e1n szombaton GMT szerint 02:16-kor keresztezte a c\u00e9lvonalat Guadeloupe-on.\n<\/p>\n

\n A Route du Rhum (A Rum \u00datja) az els\u0151 francia transzatlanti verseny. 1978-\u00f3ta rendezik egytest\u0171 \u00e9s t\u00f6bbtest\u0171 haj\u00f3knak. A verseny egyszem\u00e9lyes . Rajt Saint-Malo-b\u00f3l, a c\u00e9l pedig a karib-tengeri Pointe-\u00e1 Pitre, Guadeloupe sziget\u00e9n. A versenyz\u0151knek k\u00e9t id\u0151j\u00e1r\u00e1si rendszeren kellett \u00e1thaladniuk. El\u00f6sz\u00f6r az \u00e9szaki f\u00e9lteke alacsony nyom\u00e1s\u00fa frontjai k\u00f6z\u00f6tt kellett a Passz\u00e1t sz\u00e9l \u00f6vezet\u00e9ig eljutniuk, ahhoz, hogy el\u00e9rjenek a Karib-szigetvil\u00e1gon tal\u00e1lhat\u00f3 c\u00e9lig. Az egytest\u0171 haj\u00f3k november 9-\u00e9n, m\u00edg a t\u00f6bbtest\u0171ek november 10-\u00e9n rajtoltak.\n<\/p>\n

\n Az els\u0151 versenyen az els\u0151 \u00e9s a m\u00e1sodik k\u00f6z\u00f6tt a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g mind\u00f6ssze 98 m\u00e1sodperc volt. A gy\u0151ztes Marc Birch lett.\n<\/p>\n

\n 1982 a katamar\u00e1nok \u00e9ve volt, az els\u0151 h\u00e1rom helyen \u0151k v\u00e9geztek a gy\u0151ztes Marc Pajot volt.\n<\/p>\n

\n 1986-ban Philippe Poupon a Fleury Michon nev\u0171 trimar\u00e1nj\u00e1val k\u00e9t nap el\u0151ny birtok\u00e1ban gy\u0151z\u00f6tt.\n<\/p>\n

\n 1990-ben n\u0151i gy\u0151ztest \u00fcnnepeltek a francia Florence Arthaud szem\u00e9ly\u00e9ben.\n<\/p>\n

\n 1994-ben a sv\u00e1jci Laurent Bourgnon a Primagaz nev\u0171 trimar\u00e1nnal nyert.\n<\/p>\n

\n 2000-ben ezt megism\u00e9telte.\n<\/p>\n

\n Ellen MacArhur \u00faj egytest\u0171 rekordot \u00e1ll\u00edtott fel. 13 nap 13 \u00f3ra 31 perc \u00e9s 47 m\u00e1sodperccel. Az el\u0151z\u0151 rekordot 15 nap 19 \u00f3ra 23 perccel 1994 \u00f3ta, Yves Parlier tartotta.\n<\/p>\n

\n Ez Ellen r\u00e9sz\u00e9r\u0151l 12,19 csom\u00f3s \u00e1tlagsebess\u00e9get jelent.\n<\/p>\n

\n Ellent olyan nevek el\u0151zt\u00e9k meg a gy\u0151ztesek list\u00e1j\u00e1n, mint az el\u0151bb eml\u00edtett Yves Parlier, Thomas Coville, Titouan Lamazou, Pierre Lenormand \u00e9s Michel Malinovsky, aki k\u00e9tszer is gy\u0151z\u00f6tt.\n<\/p>\n

\n 17 indul\u00f3ja volt az oszt\u00e1lynak, k\u00f6z\u00f6tt\u00fck a kanadai Marc Birch, aki az els\u0151 verseny megnyer\u00e9se \u00f3ta mindegyiken elindult.\n<\/p>\n

\n N\u00e9zz\u00fck a 13 nap t\u00f6rt\u00e9net\u00e9t:\n<\/p>\n

\n November 9 szombat.:\n<\/p>\n

\n 12:45-kor rajtol az egytest\u0171 mez\u0151ny 18-20 csom\u00f3s nyugati sz\u00e9lben. Ellen MacArthur \u00e9s Rolan Jourdain kapja el a rajtot legjobban. A Fr\u00e9hel fokn\u00e1l Ellen a harmadik, Jourdain \u00e9s Mike Golding m\u00f6g\u00f6tt. Ezt a poz\u00edci\u00f3j\u00e1t tartja 24 \u00f3r\u00e1n kereszt\u00fcl. A c\u00e9l kijutni a Csatorn\u00e1b\u00f3l.\n<\/p>\n

\n November 10. vas\u00e1rnap\n<\/p>\n

\n A sz\u00e9l 25-30 csom\u00f3s. Az els\u0151 haj\u00f3 elhagyja a Brittany pontot kora reggel. Ellen az \u00f6t\u00f6dik helyen, 8 m\u00e9rf\u00f6lddel a vezet\u0151 Jourdain m\u00f6g\u00f6tt.\n<\/p>\n

\n November 11. H\u00e9tf\u0151\n<\/p>\n

\n A tenger viharos, Jourdain tartja a vezet\u0151 hely\u00e9t, Ellen felj\u00f6n negyediknek. K\u00e9t opci\u00f3 \u00e1ll a versenyz\u0151k el\u0151tt. Ellen elh\u00faz\u00f3dik nyugatnak, m\u00edg az el\u0151tte halad\u00f3 h\u00e1rom haj\u00f3 egyenesen d\u00e9lnek tart.\n<\/p>\n

\n November 12. Kedd\n<\/p>\n

\n A Biscaya \u00f6b\u00f6l kitesz mag\u00e1\u00e9rt. A sz\u00e9l 25-35 csom\u00f3s, n\u00e9ha 45 csom\u00f3s nyom\u00e1sokkal tark\u00edtva. Mike Golding \u00e1tveszi a vezet\u00e9st.\n<\/p>\n

\n November 13. Szerda\n<\/p>\n

\n A viharos id\u0151 folytat\u00f3dik (40 csom\u00f3s alapsz\u00e9l, 70 csom\u00f3s r\u00e1f\u00faj\u00e1sokkal) Ellen poz\u00edci\u00f3ja jobb, nyugodtabb tengeren \u00e9s sz\u00e9lben tud haladni. Dominique Wavre ki\u00e1ll, Jean Pierre Dick \u00e1rboct\u00f6r\u00e9st szenved 120 m\u00e9rf\u00f6ldre La Corun\u00e1-t\u00f3l. \u00c9s elkezd\u0151dik a p\u00e1rosverseny Mike Golding \u00e9s Ellen MacArthur k\u00f6z\u00f6tt, ami a c\u00e9lig tart.\n<\/p>\n

\n November 14. Cs\u00fct\u00f6rt\u00f6k\n<\/p>\n

\n A vezet\u0151 egytest\u0171ek 300 m\u00e9rf\u00f6ldn\u00e9l k\u00f6zelebb vannak az Azori-szigetekhez. Ellen a leggyorsabb (271,2 m\u00e9rf\u00f6ld 24 \u00f3ra alatt, 11 csom\u00f3s \u00e1tlaggal). Jourdain technikai meg\u00e1ll\u00e1sra k\u00e9sz\u00fcl Madeir\u00e1n, m\u00edg Joe Seeten felj\u00f6n a harmadik helyre.\n<\/p>\n

\n November 15. P\u00e9ntek\n<\/p>\n

\n A sz\u00e9l nem akar al\u00e1bbhagyni. A vezet\u0151 k\u00e9t haj\u00f3 folytatja csat\u00e1j\u00e1t, m\u00edg a harmadik helyen \u00e1ll\u00f3 Seeten 208 m\u00e9rf\u00f6ld h\u00e1tr\u00e1nyban van.\n<\/p>\n

\n November 16. Szombat\n<\/p>\n

\n Az els\u0151 haj\u00f3k elhagyj\u00e1k az Azori szigeteket. A k\u00e9t brit k\u00f6z\u00fcl most \u00e9ppen Mike Golding szerez 8 m\u00e9rf\u00f6ld el\u0151nyt.\n<\/p>\n

\n November 17. Vas\u00e1rnap.\n<\/p>\n

\n Az \u00e9szakkeleti passz\u00e1tsz\u00e9l meg\u00e9rkezik a verseny fel\u00e9n\u00e9l. A haj\u00f3k teljes vitorl\u00e1zattal rohannak. 7 \u00f3ra \u00e9s Ellen visszaveszi a vezet\u00e9st .\n<\/p>\n

\n .\n<\/p>\n

\n November 18. H\u00e9tf\u0151\n<\/p>\n

\n Ellen MacArthur kem\u00e9nyen dolgozik, hogy tartsa el\u0151ny\u00e9t . A legutols\u00f3 24 \u00f3r\u00e1ban 229 m\u00e9rf\u00f6ldet tett meg. Az \u00e1rboc tetej\u00e9n meg kell jav\u00edtania a gennaker felh\u00faz\u00f3t.\n<\/p>\n

\n November 19. Kedd.\n<\/p>\n

\n Ellen elvesztett a technikai probl\u00e9m\u00e1k miatt n\u00e9h\u00e1ny m\u00e9rf\u00f6ldet. A nap v\u00e9g\u00e9n meghalzol, hogy elhagyja az anticiklon d\u00e9li cs\u00facs\u00e1t \u00e9s belemer\u00fclj\u00f6n a passz\u00e1tsz\u00e9lbe.\n<\/p>\n

\n November 20. Szerda\n<\/p>\n

\n 1000 m\u00e9rf\u00f6ldre a c\u00e9lt\u00f3l Ellen 44,5 m\u00e9rf\u00f6ld el\u0151nyt birtokol. Golding sem sz\u0171k\u00f6lk\u00f6dik a technokai probl\u00e9m\u00e1kban. Elt\u00e9p egy spinnakert. Ellen 330,7 m\u00e9rf\u00f6ldet tesz meg 24 \u00f3ra alatt. Ez 14 csom\u00f3s \u00e1tlagsebess\u00e9g.\n<\/p>\n

\n November 21. Cs\u00fct\u00f6rt\u00f6k\n<\/p>\n

\n Ellen el\u0151nye 76,3 m\u00e9rf\u00f6ldre n\u0151. Az elm\u00falt nap 15 csom\u00f3s rohan\u00e1sa ut\u00e1n tervet k\u00e9sz\u00edt a 82 m\u00e9rf\u00f6ldes part melletti halad\u00e1sra.\n<\/p>\n

\n November 22, P\u00e9ntek\n<\/p>\n

\n 11-kor Ellen 155 m\u00e9rf\u00f6ldre van a c\u00e9lt\u00f3l. D\u00e9sirade sziget\u00e9t bal oldalon hagyja el. Meg kell ker\u00fclnie a Basse Terre keleti oldal\u00e1n elhelyezett jelz\u0151t \u00e9s m\u00e9g van egy m\u00e1sik \u00fatvonalpont miel\u0151tt egyenesen a c\u00e9l fel\u00e9 venn\u00e9 az ir\u00e1nyt.\n<\/p>\n

\n November 23. Szombat\n<\/p>\n

\n A nyolc \u00e9ve fenn\u00e1ll\u00f3 Yves Parlier \u00e1ltal tartott rekordot megd\u00f6ntve Ellen MacArthur 7-8 csom\u00f3s sebess\u00e9ggel \u00e1thalad a c\u00e9lvonalon.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ellen MacArthur nyert a Route du Rhum 2002 \u00e9vi verseny\u00e9nek 60 l\u00e1bas egytest\u0171 oszt\u00e1ly\u00e1ban. November 23-\u00e1n szombaton GMT szerint 02:16-kor keresztezte a c\u00e9lvonalat Guadeloupe-on. A Route du Rhum (A Rum \u00datja) az els\u0151 francia transzatlanti verseny. 1978-\u00f3ta rendezik egytest\u0171 \u00e9s t\u00f6bbtest\u0171 haj\u00f3knak. A verseny egyszem\u00e9lyes . Rajt Saint-Malo-b\u00f3l, a c\u00e9l pedig a karib-tengeri Pointe-\u00e1 Pitre, […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"Beliczay P\u00e9ter","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5620"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5620"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5620\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5620"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5620"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5620"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}