{"id":5631,"date":"2002-11-17T00:00:00","date_gmt":"2002-11-16T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/17\/uhl-raul\/"},"modified":"2017-08-02T00:19:04","modified_gmt":"2017-08-01T22:19:04","slug":"uhl-raul","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/17\/uhl-raul\/","title":{"rendered":"Uhl Raul"},"content":{"rendered":"

\n 96 \u00e9ves kor\u00e1ban 2002 j\u00fanius 22-\u00e9n szombaton elhunyt a magyar vitorl\u00e1z\u00e1s \u00e9s egyben a magyar sport legid\u00f5sebb f\u00e9rfi olimpikonja.
\n
\n T\u00f6bbsz\u00f6r\u00f6s bajnok, hazai \u00e9s nemzetk\u00f6zi versenyek sikeres szerepl\u00f5je azzal \u00edrta be nev\u00e9t a magyar sportt\u00f6rt\u00e9netbe, hogy 1928-ban az amszterdami olimpia vitorl\u00e1sversenyeinek r\u00e9sztvev\u00f5je volt.<\/p>\n

\n Az Uhl csal\u00e1d igazi vitorl\u00e1z\u00f3dinasztia. A h\u00e1rom gyermek legid\u00f5sebbike, Gyula f\u00f5k\u00e9nt t\u00farajoll\u00e9ban \u00e9rt el sikereket, 1936-ban a BSE sz\u00edneiben a Novar\u00e1val magyar bajnoks\u00e1got is nyert. A k\u00f6z\u00e9ps\u00f5 le\u00e1ny, Ir\u00e9n is versenyzett, \u00f5 a h\u00faszas-harmincas \u00e9vekben jeleskedett. F\u00e9rje, Kov\u00e1ch Andor a BSE vitorl\u00e1z\u00f3-szakoszt\u00e1ly\u00e1nak kapit\u00e1nya, s a BYC lapj\u00e1t, a Magyar Yachtot szerkesztette. Anyai \u00e1gi unokatestv\u00e9r\u00fck volt a t\u00f6bbsz\u00f6r\u00f6s orsz\u00e1gos bajnok Dul\u00e1cska Gy\u00f6rgy, akit akkoriban t\u00f6bbnyire Dul\u00f3k\u00e9nt ismertek versenyz\u00f5t\u00e1rsai. A harmadik Uhl testv\u00e9r, Raoul 1907-ben sz\u00fcletett\u2026 A j\u00f6v\u00f5 tudom\u00e1nya bizony\u00e1ra eld\u00f6nti majd, hogy a Balaton, a v\u00edz \u00e9s a vitorl\u00e1z\u00e1s szeretete vajon csak szerzett tulajdons\u00e1g-e, vagy van valami genetikus, \u00f6r\u00f6kletes h\u00e1ttere is.\n<\/p>\n

\n Az Uhl csal\u00e1d 1916-t\u00f3l rendszerint a Balaton mellett, Alm\u00e1diban t\u00f6lt\u00f6tte a nyarait. A Balatoni Yacht Club (BYC) Alm\u00e1di Oszt\u00e1lya \u00e9ppen ez id\u00f5ben alakult meg, de a h\u00e1bor\u00fas \u00e9vekben szervezett vitorl\u00e1s\u00e9let nem volt.\n<\/p>\n

\n A t\u00edz\u00e9ves Raoul Perczel Mikl\u00f3s haj\u00f3j\u00e1n kezdte a vitorl\u00e1z\u00e1st. Ekkor szerette meg a Balatont, a vizet, a szelet. A BYC 1920-as \u00fajraindul\u00e1s\u00e1val a tehets\u00e9ges ifj\u00fat Grofcsik J\u00e1nos, a klub kapit\u00e1nya vette p\u00e1rtfog\u00e1s\u00e1ba. Az Uhl csal\u00e1d r\u00f6videsen saj\u00e1t vitorl\u00e1ssal is rendelkezett, egy 14 n\u00e9gyzetm\u00e9teres joll\u00e9val, a Lucky Strike-kal. Kezdetben a h\u00e1rom testv\u00e9r egy\u00fctt indult a versenyeken. A bejelentett korm\u00e1nyos a legid\u00f5sebb, Gyula volt, a leg\u00e9nys\u00e9g pedig Ir\u00e9n \u00e9s Raoul. A korabeli sajt\u00f3 (V\u00edzi Sport, Magyar Yacht) \u00e9s a BYC els\u00f5 25 \u00e9v\u00e9t ismertet\u00f5 jubileumi k\u00f6nyv tan\u00fas\u00e1ga szerint a h\u00faszas \u00e9vekben a Lucky Strike versenyeket nyert, nem is keveset. Az \u00e9vtized m\u00e1sodik fel\u00e9ben Raoul m\u00e1r mint korm\u00e1nyos gy\u00f5z\u00f6tt t\u00f6bbsz\u00f6r klub- \u00e9s orsz\u00e1gos versenyeken.\n<\/p>\n

\n 1928-ban Amszterdamban rendezt\u00e9k az olimpiai j\u00e1t\u00e9kokat. Haz\u00e1nk a 6R \u00e9s a 12 l\u00e1bas dingi oszt\u00e1lyban vett r\u00e9szt, ut\u00f3bbiban Uhl Raoul h\u00fasz nemzet k\u00f6z\u00f6tt az el\u00f5kel\u00f5 13. helyet \u00e9rte el (l\u00e1sd Magyar vitorl\u00e1z\u00f3k az olimpi\u00e1kon 1., 1928 \u00e9s 1938 c\u00edm\u00fb \u00edr\u00e1st a Haj\u00f3 Magazin 2000. febru\u00e1ri sz\u00e1m\u00e1ban).\n<\/p>\n

\n A Budapesti Sport Egyes\u00fclet (BSE) vitorl\u00e1z\u00f3-szakoszt\u00e1lya 1932-ben alakult. Uhl Raoul, aki ekkor jogi v\u00e9gzetts\u00e9g\u00e9vel a V\u00e1rosh\u00e1z\u00e1n dolgozott, alm\u00e1di \u00e9s aliga-vil\u00e1gosi vitorl\u00e1z\u00f3bar\u00e1taival, munkahelyi koll\u00e9g\u00e1ival (G\u00f6llner \u00e9s Jord\u00e1n csal\u00e1dok, ifj. Lieber Endre, dr. Halmay Zolt\u00e1n, dr. Marg\u00f3 Gy\u00f6rgy, M\u00e1rkus Antal) kezdem\u00e9nyez\u00f5je \u00e9s kivitelez\u00f5je volt a szakoszt\u00e1ly megteremt\u00e9s\u00e9nek. A f\u00f5v\u00e1ros kenesei \u00fcd\u00fcl\u00f5j\u00e9nek ter\u00fclet\u00e9n sz\u00e9p klubh\u00e1zat kaptak, helyet haj\u00f3ik t\u00e9li t\u00e1rol\u00e1s\u00e1ra, a sz\u00e9lv\u00e9dett kik\u00f6t\u00f5 pedig tavaszt\u00f3l k\u00e9s\u00f5 \u00f5szig kiv\u00e1l\u00f3an alkalmas volt uszonyos haj\u00f3k sz\u00e1m\u00e1ra. A mag\u00e1nhaj\u00f3k mellett az egyes\u00fclet r\u00e9sz\u00e9re \u00e9vr\u00f5l \u00e9vre v\u00e1s\u00e1roltak vitorl\u00e1s haj\u00f3kat, balatoni dingiket, a Novara, a Virradat \u00e9s a K\u00f5r\u00f6smez\u00f5 25-\u00f6s t\u00farajoll\u00e9kat, a Szell\u00f5, a Polg\u00e1rmester, a Kisangyalom I. \u00e9s a Sziv\u00e1rv\u00e1ny 22-es versenyjoll\u00e9kat, majd olimpia joll\u00e9kat. A szakoszt\u00e1ly els\u00f5 kapit\u00e1nya Jord\u00e1n Rich\u00e1rd lett, akit k\u00e9s\u00f5bb Kov\u00e1ch Andor, Uhl Raoul s\u00f3gora v\u00e1ltott fel. Megkapt\u00e1k a Hable\u00e1ny motorost is, amely 1896-ban, a Millennium idej\u00e9n a V\u00e1rosligeti-tavon szolg\u00e1lta a cs\u00f3nak\u00e1z\u00f3 k\u00f6z\u00f6ns\u00e9get.\n<\/p>\n

\n 1934-ben a vitorl\u00e1ssz\u00f6vets\u00e9g Balatonf\u00fcreden rendezte az els\u00f5 balatoni dingibajnoks\u00e1got. Raoul lett a bajnok Akarattya nev\u00fb dingij\u00e9vel, s ebben a haj\u00f3oszt\u00e1lyban az elk\u00f6vetkezend\u00f5 \u00e9vekben t\u00f6bb versenyen is gy\u00f5zedelmeskedett. 1936-ban a bajnoks\u00e1gon Heinrich Tibor \u00e9s Kov\u00e1ts B\u00e9la m\u00f6g\u00f6tt harmadik lett. Ezen j\u00f3magam is r\u00e9szt vettem, s versenynapl\u00f3m le\u00edr\u00e1sa szerint a k\u00e9t utols\u00f3 futamot viharos \u00e9szaknyugati sz\u00e9lben vitorl\u00e1zt\u00e1k a dingik, s ott Raoul a m\u00e1sodik, illetve a harmadik helyen v\u00e9gzett. Sz\u00e1momra – kezd\u00f5 versenyz\u00f5k\u00e9nt – a talpon marad\u00e1s is eredm\u00e9ny volt.\n<\/p>\n

\n Az 1936. \u00e9vi berlini olimpiai j\u00e1t\u00e9kokra – a vitorl\u00e1ssz\u00e1mokat Kielben rendezt\u00e9k – az Olimpia jolle kateg\u00f3ri\u00e1ban c\u00e9lozt\u00e1k meg legjobb hazai vitorl\u00e1z\u00f3ink a r\u00e9szv\u00e9telt. A v\u00e1logat\u00f3versenyek sor\u00e1n Uhl Raoul szoros k\u00fczdelemben maradt alul Heinrich Tiborral \u00e9s Izs\u00e1k Oliv\u00e9rrel szemben.\n<\/p>\n

\n Idehaza ezut\u00e1n m\u00e1r t\u00f6bbnyire 22-es versenyjoll\u00e9ban sz\u00e1llt v\u00edzre, hiszen, mint eml\u00edtette, alkata kev\u00e9sb\u00e9 volt alkalmas versenyz\u00e9sre egyszem\u00e9lyes haj\u00f3ban. \u00c1m \u00f5 mindig szeretett egyed\u00fcl vitorl\u00e1zni. Ezekben az id\u00f5kben a Balatonon \u00e9s a nemzetk\u00f6zi sz\u00edntereken is a 22-es jolle volt a f\u00f5 versenyoszt\u00e1ly, Raoul is sokszor elindult, de Heinrich Tibor, Kov\u00e1ts B\u00e9la, a Schimmert testv\u00e9rek, ut\u00f3bb pedig Jankovich Istv\u00e1n \u00e9s Pong\u00f3 Kiss Csaba mellett gy\u00f5zni csak elv\u00e9tve tudott, t\u00f6bbnyire \u00e9rt\u00e9kes helyez\u00e9seket \u00e9rt el.\n<\/p>\n

\n \u00c1m egyszer – egy kenesei viharversenyen – m\u00e9gis legy\u00f5zte Heinrich Tibort \u00e9s Kov\u00e1ts B\u00e9l\u00e1t. Err\u00f5l m\u00e9g mai is \u00f6r\u00f6mmel mes\u00e9li a r\u00e9szleteket.\n<\/p>\n

\n „Az els\u00f5 k\u00f6r v\u00e9g\u00e9n, a viharos sz\u00e9lben Kov\u00e1ts B\u00e9la vezetett Kincsem haj\u00f3j\u00e1val. A p\u00e1lyajeln\u00e9l haulzolt, \u00e9s felfordult. \u00c9n vitorl\u00e1ztam a m\u00e1sodik helyen, s okulva a l\u00e1tottakb\u00f3l, nem mertem megcsin\u00e1lni a haulzol\u00e1st. Heinrich Tibor j\u00f6tt m\u00f6g\u00f6ttem, mindenk\u00e9pp utol akart \u00e9rni. A h\u00e1tszeles szakaszon spinnakert h\u00fazott, \u00e9s r\u00f6videsen \u00f5 is felborult. \u00cdgy most m\u00e1r csak arra kellett vigy\u00e1znom, hogy a harmadik k\u00f6rt a c\u00e9lig valahogy v\u00e9gigvitorl\u00e1zzam. Siker\u00fclt! \u00cdgy gy\u00f5ztem le a k\u00e9t nagy riv\u00e1list, hatvan \u00e9v t\u00e1vlat\u00e1ban m\u00e9g ma is \u00f6r\u00fcl\u00f6k ennek a sikernek. \u00c9n verseny k\u00f6zben is els\u00f5sorban a vitorl\u00e1z\u00e1st \u00e9lveztem. Voltak helyzetek, amikor a talpon marad\u00e1s is nagy sz\u00f3 volt. Ez a verseny is ilyen volt.”\n<\/p>\n

\n 25-\u00f6s t\u00farajoll\u00e9val 1936 j\u00falius\u00e1ban elindult a K\u00e9kszalag versenyen, a BSE Virradat nev\u00fb haj\u00f3j\u00e1t korm\u00e1nyozta. Abszol\u00fatban az el\u00f5kel\u00f5 nyolcadik helyet \u00e9rte el, m\u00edg a t\u00farajoll\u00e9k csoportj\u00e1ban els\u00f5 lett. A verseny befut\u00f3ja a tihanyi kik\u00f6t\u00f5n\u00e9l volt. A Magyar Yacht 1936. j\u00falius-augusztusi sz\u00e1ma \u00edgy \u00edr err\u00f5l: „Dr. Uhl Raoul rem\u00e9nytelen helyzet\u00e9b\u00f5l fokozatosan t\u00f6r el\u00f5re, \u00e9s utols\u00f3 pillanatban el\u00f5zi meg kateg\u00f3ri\u00e1j\u00e1nak t\u00f6bbi haj\u00f3it, \u00e9s megszerzi a 25-\u00f6s t\u00farajoll\u00e9k b\u00fcszke csoportgy\u00f5ztesi c\u00edm\u00e9t.”\n<\/p>\n

\n A m\u00e1sodik vil\u00e1gh\u00e1bor\u00fa \u00e9s az azt k\u00f6vet\u00f5 \u00e9vek neh\u00e9z sorsot jelentettek Raoul sz\u00e1m\u00e1ra. Majd h\u00e1rom \u00e9ven \u00e1t, 1947 j\u00falius\u00e1ig szovjet hadifogs\u00e1gban s\u00ednyl\u00f5d\u00f6tt. Hazat\u00e9rve testileg leromolva, rossz anyagi viszonyok k\u00f6z\u00f6tt \u00e9lt, \u00e1polta szeretett feles\u00e9g\u00e9t. A V\u00e1rosh\u00e1z\u00e1n kapacit\u00e1lt\u00e1k, l\u00e9pjen be a p\u00e1rtba, de \u00f5 erre nem volt hajland\u00f3. Vezet\u00f5 tisztvisel\u00f5i beoszt\u00e1sa helyett mint seg\u00e9dmunk\u00e1s dolgozott.\n<\/p>\n

\n A balatonkenesei \u00fcd\u00fcl\u00f5t a honv\u00e9ds\u00e9g vette birtok\u00e1ba. Hasonl\u00f3an a t\u00f6bbi t\u00e1rsadalmi sportegyes\u00fclethez, 1952-ben a BSE-t is megsz\u00fcntett\u00e9k. Uhl Raoult s\u00falyos csal\u00e1di gy\u00e1sz is \u00e9rte, feles\u00e9ge 1954-ben meghalt. „Ezekben az \u00e9vekben sem id\u00f5m, sem kedvem nem volt vitorl\u00e1zni” – eml\u00edtette szomor\u00faan.\n<\/p>\n

\n A BSE megmaradt vitorl\u00e1z\u00f3i \u00e9s haj\u00f3parkja \u00e1tmenetileg mint Pet\u00f5fi SE Als\u00f3\u00f6rsre ker\u00fclt, majd tov\u00e1bbmentek Balatonf\u00fcredre, ahol m\u00e1r mint V\u00f6r\u00f6s Meteor m\u00fbk\u00f6dtek. Raoul unoka\u00f6ccse, Dul\u00e1cska Gy\u00f6rgy biztat\u00e1s\u00e1ra ism\u00e9t bekapcsol\u00f3dott a vitorl\u00e1z\u00e1sba. Egy ideig a Kenese 50-es cirk\u00e1l\u00f3t korm\u00e1nyozta.\n<\/p>\n

\n 1956 nyar\u00e1n az alm\u00e1di \u00c9p\u00edt\u00f5k S\u00e1rk\u00e1ny nev\u00fb haj\u00f3j\u00e1val harmadik lett az orsz\u00e1gos bajnoks\u00e1gon (ez volt a dragon haj\u00f3oszt\u00e1ly els\u00f5 bajnoks\u00e1ga). N\u00e9h\u00e1ny \u00e9vvel k\u00e9s\u00f5bb az \u00c9p\u00edt\u00f5knek siker\u00fclt Hal\u00e1sz Ervint\u00f5l megv\u00e1s\u00e1rolnia a Mack\u00f3 II. nev\u00fb haj\u00f3t. Ezzel Raoul 1961-1964 k\u00f6z\u00f6tt egym\u00e1s ut\u00e1n n\u00e9gyszer nyert s\u00e1rk\u00e1nyhaj\u00f3- (dragon) bajnoks\u00e1got. Leg\u00e9nys\u00e9ge Pad\u00e1nyi Mih\u00e1ly \u00e9s Z\u00e1ch Gy\u00f6rgy volt. A dragonoz\u00e1s sikeres \u00e9vei ut\u00e1n egy \u00e9ven \u00e1t m\u00e9g edz\u00f5sk\u00f6d\u00f6tt az alm\u00e1di \u00c9p\u00edt\u00f5kn\u00e9l, majd versenyb\u00edr\u00f3k\u00e9nt tev\u00e9kenykedett a velencei-tavi versenyeken.\n<\/p>\n

\n Uhl Raoul p\u00e9ldamutat\u00f3, sportszer\u00fb versenyz\u00f5 volt. Versenyz\u00f5i hitvall\u00e1s\u00e1t \u00edgy fogalmazta meg: „Im\u00e1dtam vitorl\u00e1zni, s mintegy mell\u00e9kesen, sz\u00edvesen versenyeztem is. \u00c1m sohasem er\u00f5szakosan, az eredm\u00e9ny kev\u00e9sb\u00e9 \u00e9rdekelt. Ha egy-egy versenyem nem \u00fagy siker\u00fclt, mint ahogy szerettem volna, \u00f6nmagamban gyorsan napirendre t\u00e9rtem a gyeng\u00e9bb eredm\u00e9ny felett. Nyilv\u00e1n a m\u00e1sik \u00fcgyesebben, jobban vitorl\u00e1zott – gondoltam magamban.”\n<\/p>\n

\n Amikor m\u00e1sodik feles\u00e9g\u00e9t megismerte, k\u00f6rbevitorl\u00e1zt\u00e1k a Balatont. \u00dagy v\u00e9li, nincs szebb a t\u00far\u00e1z\u00e1sn\u00e1l, langyos id\u00f5ben az \u00e9jszakai vitorl\u00e1z\u00e1sn\u00e1l, amikor a parti sz\u00e9lben susog a n\u00e1d, siklik a haj\u00f3, \u00e9s a hold ez\u00fcst hidat sug\u00e1roz a Balatonra. Raoul mindig szeretett egyed\u00fcl is haj\u00f3zni. Valamikor egyszer Si\u00f3fokr\u00f3l kellett Alm\u00e1diba hazavitorl\u00e1znia. \u00d4szies, k\u00f6d\u00f6s id\u00f5 volt m\u00e1r. A t\u00falpartot nem lehetett l\u00e1tni, m\u00e9g a hegyek tetej\u00e9t sem. M\u00e9gis, ir\u00e1nyt\u00fb n\u00e9lk\u00fcl a s\u00fbr\u00fb k\u00f6dben alig p\u00e1r sz\u00e1z m\u00e9terre az alm\u00e1di kik\u00f6t\u00f5t\u00f5l \u00e9rt partot. Boldog volt, b\u00fcszke teljes\u00edtm\u00e9ny\u00e9re.\n<\/p>\n

\n M\u00faltba kalandoz\u00f3 besz\u00e9lget\u00e9s\u00fcnk v\u00e9g\u00e9n tisztelg\u00f5 elismer\u00e9ssel \u00f6sszegezhetj\u00fck benyom\u00e1sainkat. \u00cdgy kell \u00e1llni az \u00e9let megpr\u00f3b\u00e1ltat\u00e1sait, becs\u00fcletesen megfelelni a kornak, amelybe akaratunk n\u00e9lk\u00fcl sz\u00fclett\u00fcnk ugyan, de \u00e9let\u00fcnk menet\u00e9\u00e9rt azt\u00e1n m\u00e1r mi is felel\u00f5sek vagyunk. Az embert pr\u00f3b\u00e1l\u00f3, m\u00e9gis sz\u00e9p \u00e9letutat keretbe foglalta a vitorl\u00e1z\u00e1s szeretete, v\u00e9gigk\u00eds\u00e9rte a fair play szelleme.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

96 \u00e9ves kor\u00e1ban 2002 j\u00fanius 22-\u00e9n szombaton elhunyt a magyar vitorl\u00e1z\u00e1s \u00e9s egyben a magyar sport legid\u00f5sebb f\u00e9rfi olimpikonja. T\u00f6bbsz\u00f6r\u00f6s bajnok, hazai \u00e9s nemzetk\u00f6zi versenyek sikeres szerepl\u00f5je azzal \u00edrta be nev\u00e9t a magyar sportt\u00f6rt\u00e9netbe, hogy 1928-ban az amszterdami olimpia vitorl\u00e1sversenyeinek r\u00e9sztvev\u00f5je volt. Az Uhl csal\u00e1d igazi vitorl\u00e1z\u00f3dinasztia. A h\u00e1rom gyermek legid\u00f5sebbike, Gyula f\u00f5k\u00e9nt t\u00farajoll\u00e9ban \u00e9rt […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"Haj\u00f3 Magazin","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5631"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5631"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5631\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5631"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5631"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5631"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}