{"id":5642,"date":"2002-11-16T00:00:00","date_gmt":"2002-11-15T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/a-1951-evi-kekszalag-verseny-tortenete\/"},"modified":"2017-08-02T00:19:10","modified_gmt":"2017-08-01T22:19:10","slug":"a-1951-evi-kekszalag-verseny-tortenete","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/a-1951-evi-kekszalag-verseny-tortenete\/","title":{"rendered":"A 1951. \u00e9vi K\u00e9kszalag verseny t\u00f6rt\u00e9nete"},"content":{"rendered":"

\n A Nemere II ekkor indult el\u00f5sz\u00f6r K\u00e9kszalag versenyen, \u00e9s kiv\u00e1l\u00f3an v\u00e9gzett. A N\u00e9psport 1951. j\u00falius 23-i sz\u00e1m\u00e1ban a k\u00f6vetkez\u00f5 olvashat\u00f3: 1951. \u00e9vi K\u00e9kszalag gy\u00f5ztese N\u00e9meth Istv\u00e1n (Balatonf\u00fcredi Vasas), indul\u00f3k sz\u00e1ma: 52 haj\u00f3, befutott 25. M\u00e1sodik volt Dr. Horv\u00e1th Boldizs\u00e1r Bf. Vasas az Addio III 40-es cirk\u00e1l\u00f3j\u00e1val, harmadik Dul\u00e1cska Gy\u00f6rgy a Rabonb\u00e1n 30-as cirk\u00e1l\u00f3val.<\/p>\n

\n A Nemere II ekkor indult el\u00f5sz\u00f6r K\u00e9kszalag versenyen, \u00e9s kiv\u00e1l\u00f3an v\u00e9gzett. A N\u00e9psport 1951. j\u00falius 23-i sz\u00e1m\u00e1ban a k\u00f6vetkez\u00f5 olvashat\u00f3: 1951. \u00e9vi K\u00e9kszalag gy\u00f5ztese N\u00e9meth Istv\u00e1n (Balatonf\u00fcredi Vasas), indul\u00f3k sz\u00e1ma: 52 haj\u00f3, befutott 25. M\u00e1sodik volt Dr. Horv\u00e1th Boldizs\u00e1r Bf. Vasas az Addio III 40-es cirk\u00e1l\u00f3j\u00e1val, harmadik Dul\u00e1cska Gy\u00f6rgy a Rabonb\u00e1n 30-as cirk\u00e1l\u00f3val.\n<\/p>\n

\n A Gy\u00f5ztes haj\u00f3t N\u00e9meth Istv\u00e1n vezette. Leg\u00e9nys\u00e9g: N\u00e9meth Gyula, Berta Lajos, Horv\u00e1th Istv\u00e1n, dr. Kenyeres Imre, Schlosser Imre \u00e9s Morvay Istv\u00e1n.\n<\/p>\n

\n Berta Lajos bar\u00e1tom v\u00e1llalkozott arra, hogy mes\u00e9ljen err\u00f5l az eml\u00e9kezetes versenyr\u00f5l. Akkoriban \u00f5 \u00e9s Horv\u00e1th Istv\u00e1n (Br\u00e1cs\u00e1s) Kal\u00f3z oszt\u00e1lyban versenyzett \u00e9s Pista b\u00e1csi k\u00e9rte fel, hogy sz\u00e1lljon be leg\u00e9nys\u00e9gnek a Nemer\u00e9re. J\u00f3 nagydarab fick\u00f3 volt. Egy\u00e9bk\u00e9nt 1960-t\u00f3l 86-ig a Rabonb\u00e1n 30-as cirk\u00e1l\u00f3val versenyzett, mint korm\u00e1nyos, \u00e9s 1969-ben \u00f5 nyerte a K\u00e9kszalagot.\n<\/p>\n

\n Pista b\u00e1csi beoszt\u00e1sa szerint N\u00e9meth Gyuszival a korm\u00e1ny m\u00f6g\u00f6tti fed\u00e9lzeti ny\u00edl\u00e1sb\u00f3l kezelt\u00fck a nagyvitorla shottj\u00e1t. Reggel gyenge sz\u00e9lben rajtoltunk. N\u00e9ha az is el\u00e1llt, \u00e9s 11 \u00f3ra t\u00e1jban m\u00e9g csak Als\u00f3\u00f6rs magass\u00e1g\u00e1ban voltunk. Pista b\u00e1csi ki\u00fcltette Schlossert a bum v\u00e9g\u00e9re, hogy m\u00e9gis valahogyan ki\u00e1lljon a v\u00e1szon, mi pedig a kabinban k\u00f6rbe\u00fclt\u00fck az asztalt, rajta a f\u00fcredi Vasast\u00f3l kapott \u00fatraval\u00f3: szalonna \u00e9s t\u00e9liszal\u00e1mi, a l\u00e1bn\u00e1l Kenyeres Imre kiv\u00e1l\u00f3 rizlinggel teli demizsonja. Sajnos – vagy szerencs\u00e9nkre(?) -, nem tudtunk sok\u00e1ig falatozni, mert Lovas felett egy s\u00f6t\u00e9tsz\u00fcrke felh\u00f5pamacs jelent meg, \u00e9s gyorsvonati sebess\u00e9ggel sz\u00e1guldott a Balaton fel\u00e9. Mikor f\u00f6l\u00e9nk \u00e9rt egyb\u00f5l lefek\u00fcdt a haj\u00f3. Schlosser \u00e9pp, hogy meg\u00faszta a f\u00fcrd\u00e9st. Szalonna, t\u00e9liszal\u00e1mi, paprika \u00e9s keny\u00e9r a pamlagon, a h\u00e1rom demizsonb\u00f3l egy \u00fcresen gurig\u00e1lt a fen\u00e9kdeszk\u00e1n, a leveg\u00f5ben a hossz\u00fal\u00e9p\u00e9s illata.\n<\/p>\n

\n Mindenki a fed\u00e9lzetre! – hangzott el az utas\u00edt\u00e1s. G\u00e9nua le, orrvitorla I. fel, \u00e9s a Nemere \u00fagy megl\u00f3dult, mintha motorcs\u00f3nak lett volna. A kabin ablakai mellett harsogott a v\u00edz, rep\u00fclt\u00fcnk. A meglepet\u00e9s ut\u00e1n \u00e9lvezt\u00fck a rohan\u00e1st, elkezd\u00f5d\u00f6tt a h\u00fazd-meg-ereszd-meg. Reffel\u00e9sr\u00f5l sz\u00f3 sem lehetett, mert Pista b\u00e1csi kem\u00e9ny korm\u00e1nyos volt!\n<\/p>\n

\n A kenesei b\u00f3ja ut\u00e1n m\u00e9g spinnakert is h\u00faztunk, m\u00e9g ma is csod\u00e1lom, hogy nem szakadt rapity\u00e1ra. \u00c9les hangon zen\u00e9ltek a vantnik, az \u00e1rboc magass\u00e1g\u00e1ban, a haj\u00f3 k\u00e9t oldal\u00e1n megjelent a bajusz a sebess\u00e9gt\u00f5l. Egysz\u00f3val \u00e9lm\u00e9ny volt, k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen egy kal\u00f3zos sz\u00e1m\u00e1ra. Si\u00f3fok ut\u00e1n leszedt\u00fck az orrvitorla I-t, mert m\u00e1r a haj\u00f3 nem b\u00edrta, helyette felh\u00faztuk a kisebbet, \u00e9s j\u00f6tt az utas\u00edt\u00e1s is: reffel\u00fcnk!. Fek\u00fcdt a haj\u00f3, az oldalr\u00f3l j\u00f6v\u00f5 hull\u00e1mok \u00e1tcsaptak rajtunk. A cserk\u00e9sz viharkab\u00e1t – mert akkor ez volt a Helly Hansen v\u00edzhatlan – nyak\u00e1n folyt be a v\u00edz a meleg\u00edt\u00f5nkre.\n<\/p>\n

\n Hirtelen egy roppan\u00e1st hallottunk \u00e9s feln\u00e9zve l\u00e1ttuk, hogy leszakadt a nagyvitorla. Megh\u00fblt benn\u00fcnk a v\u00e9r, mi lesz most, k\u00f6zel a mar\u00e1s! Pista b\u00e1csi d\u00f6nt\u00f6tt, hirtelen sz\u00e9lbe dobta a haj\u00f3t, \u00e9s m\u00e1r hangzott is az utas\u00edt\u00e1s: Berta el\u00f5re, le a horgonyt! A r\u00f6gz\u00edt\u00f5 madzadjait kioldottam, \u00e9s amikor meg\u00e1llt a haj\u00f3, a m\u00e1r nyitott 75 kil\u00f3s n\u00e9gykap\u00e1s horgonyt beeresztettem a v\u00edzbe.\n<\/p>\n

\n Miut\u00e1n a fed\u00e9lzeten \u00e9n voltam a legizmosabb \u00e9s a legh\u00f3rihorgasabb, mert Morvaynak csak hasizma volt, j\u00f6tt a m\u00e1sodik utas\u00edt\u00e1s: \u00e1rbocra fel! H\u00fazd le a fennt akadt felh\u00faz\u00f3k\u00f6t\u00e9l v\u00e9g\u00e9t. Megpr\u00f3b\u00e1ltam, de a nagy hull\u00e1mokban ide-oda hevesen ing\u00f3 haj\u00f3 \u00e1rboc\u00e1ra felm\u00e1szni k\u00e9ptelens\u00e9g volt. Ezt bel\u00e1tta a korm\u00e1nyos is, \u00e9s mint egy vill\u00e1mcsap\u00e1s esz\u00e9be jutott, hogy ott a bumlift (gyeng\u00e9bbek kedv\u00e9\u00e9rt: a dirk) k\u00f6tele. Lesekliztem a bum v\u00e9g\u00e9r\u00f5l, r\u00e1 a halfejre \u00e9s felh\u00faztuk a reffelt nagyvitorl\u00e1t. Mindenki megnyugodott.\n<\/p>\n

\n A sz\u00e9l \u00fcv\u00f6lt\u00e9s\u00e9ben azt hallottam: Berta horgonyt fel! Ledobni k\u00f6nny\u00fb volt, de a 8B er\u00f5ss\u00e9g\u00fb sz\u00e9lben, a m\u00e1sf\u00e9l m\u00e9teres hull\u00e1mokon t\u00e1ncol\u00f3 haj\u00f3 hegyes orr\u00e1n egy 75 kilogrammos, iszapba belemart horgonyt felh\u00fazni? H\u00e1t, az k\u00e9ptelens\u00e9g volt. Ezt bel\u00e1tta Pista b\u00e1csi is, \u00e9s az els\u00f5 pr\u00f3b\u00e1lkoz\u00e1s ut\u00e1n el\u00f5re k\u00fcld\u00f6tt m\u00e9g k\u00e9t seg\u00edts\u00e9get. Ketten h\u00faztuk, egy pedig fogta a nadr\u00e1gsz\u00edjunkat, hogy bele ne veszekedj\u00fcnk a v\u00edzbe. V\u00e9g\u00fclis siker\u00fclt.\n<\/p>\n

\n Nagyon j\u00f3l eltal\u00e1ltuk a reffel\u00e9st, mert siker\u00fclt magunkat f\u00e9lvizig feltorn\u00e1szni, ott a haj\u00f3 egy d\u00f5l\u00e9ssz\u00f6gre be\u00e1llt, \u00e9s r\u00e9szemre csod\u00e1latos \u00e9lm\u00e9nyt ny\u00fajt\u00f3 v\u00e1gtat\u00e1sba kezdett. Megjegyzem, ha nem gyenge sz\u00e9lben kezd\u00fcnk \u00e9s nincs a vitorla leszakad\u00e1s, akkor val\u00f3sz\u00edn\u00fb, hogy 1951-ben \u00e1ll\u00edtottuk volna fel a rekordid\u00f5t. \u00c9jjel egy \u00f3ra k\u00f6r\u00fcl futottunk be F\u00fcredre. V\u00e9gig nyugodtan tudtuk tartani az els\u00f5 hely\u00fcnket, a vihart szeret\u00f5 Addio III, Tabu \u00e9s Rabonb\u00e1n messze m\u00f6g\u00f6tt\u00fcnk j\u00f6ttek.\n<\/p>\n

\n A verseny \u00e9s a viharos sz\u00e9l okozta izgalom elfelejtette vel\u00fcnk, hogy lent a kabinban v\u00e1rja a leg\u00e9nys\u00e9get a szalonna, a t\u00e9liszal\u00e1mi, a haj\u00f3fen\u00e9kben k\u00e9t demizson baricskai olaszrizling \u00e9s k\u00e9t \u00fcveg kis\u00fcsti. F\u00fcredre befutva b\u00f3j\u00e1ra \u00e1lltunk. A sz\u00e9l ereje sz\u00e9pen lecs\u00f6kkent, a sz\u00e9p holdvil\u00e1gos \u00e9jszak\u00e1ban megter\u00edtett\u00fcnk \u00e9s nekil\u00e1ttunk az esteb\u00e9dnek. F\u00e1radtak voltunk, fogyott a bor \u00e9s a p\u00e1linka kellemesen melengette gyomrunkat. K\u00f6zben befutott az Addio, a Tabu \u00e9s a K\u00e9kmad\u00e1s is, horgonyra \u00e9s b\u00f3j\u00e1ra \u00e1lltak. Elkezdt\u00e9k a legyeng\u00fclt, most m\u00e1r partisz\u00e9lben felh\u00fazva sz\u00e1r\u00edtani a vitorl\u00e1ikat.\n<\/p>\n

\n Kenyeres Imr\u00e9nek vizel\u00e9si ingere t\u00e1madt \u00e9s valahogyan siker\u00fclt a haj\u00f3 tatj\u00e1ra t\u00e1ntorognia. Mik\u00f6zben a dolg\u00e1t v\u00e9gezte k\u00f6rbepislogott, \u00e9s megl\u00e1tta a holdf\u00e9nyben a sz\u00e1rad\u00f3 feh\u00e9r vitorl\u00e1kat. Az elfogyasztott szesz hat\u00e1sa alatt az a k\u00e9pzete t\u00e1madt, hogy m\u00e9g mindig versenyben van a haj\u00f3. Nyitott sliccel h\u00fazott el\u00f5re \u00e9s kiab\u00e1lta: Pista, Pista! Mit csin\u00e1lt\u00e1l? Fel\u00fclt\u00fcnk, utol\u00e9rtek benn\u00fcnket! Oda az els\u00f5 hely\u00fcnk!\n<\/p>\n

\n A t\u00f6bbiek vett\u00e9k a lapot. N\u00e9meth Pista: De j\u00f3 hogy \u00e9szrevetted! Schlosser mi\u00e9rt nem sz\u00f3lt\u00e1l, hogy k\u00f6zel a part? Az any\u00e1tokat! Cip\u00f3! (ez volt Kenyeres beceneve) Vedd el\u00f5 a g\u00e9nu\u00e1t, cser\u00e9ld le a fockot! Mindenki a k\u00f6telekhez!\n<\/p>\n

\n \u00dagy csin\u00e1ltunk, mintha m\u00e9g versenyben lenn\u00e9nk. Cip\u00f3 leeresztette a sz\u00e1rad\u00e1sra felh\u00fazott fockot, k\u00f6zben a l\u00e1ba beakadt a shotba \u00e9s nagy igyekezet\u00e9ben fejjel beesett a v\u00edzbe. Egyb\u00f5l kij\u00f3zanodott \u00e9s ekkor d\u00f6bbent r\u00e1, hogy m\u00e1r r\u00e9gen v\u00e9ge a versenynek. De nem ez volt az els\u00f5 \u00e9s utols\u00f3 alkalom, hogy k\u00e9nyszerf\u00fcrd\u00f5t vett a Nemere fed\u00e9lzet\u00e9r\u00f5l. Az igazs\u00e1g az, hogy ilyen eseteken k\u00edv\u00fcl m\u00e9g soha nem l\u00e1ttam a Balatonban \u00faszni.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

A Nemere II ekkor indult el\u00f5sz\u00f6r K\u00e9kszalag versenyen, \u00e9s kiv\u00e1l\u00f3an v\u00e9gzett. A N\u00e9psport 1951. j\u00falius 23-i sz\u00e1m\u00e1ban a k\u00f6vetkez\u00f5 olvashat\u00f3: 1951. \u00e9vi K\u00e9kszalag gy\u00f5ztese N\u00e9meth Istv\u00e1n (Balatonf\u00fcredi Vasas), indul\u00f3k sz\u00e1ma: 52 haj\u00f3, befutott 25. M\u00e1sodik volt Dr. Horv\u00e1th Boldizs\u00e1r Bf. Vasas az Addio III 40-es cirk\u00e1l\u00f3j\u00e1val, harmadik Dul\u00e1cska Gy\u00f6rgy a Rabonb\u00e1n 30-as cirk\u00e1l\u00f3val. A Nemere […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[9],"tags":[],"sailing_author":"Simon K\u00e1roly","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5642"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5642"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5642\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5642"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5642"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5642"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}