{"id":5643,"date":"2002-11-16T00:00:00","date_gmt":"2002-11-15T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/a-1953-evi-kekszalag-verseny-tortenete\/"},"modified":"2017-08-02T00:19:10","modified_gmt":"2017-08-01T22:19:10","slug":"a-1953-evi-kekszalag-verseny-tortenete","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/a-1953-evi-kekszalag-verseny-tortenete\/","title":{"rendered":"A 1953. \u00e9vi K\u00e9kszalag verseny t\u00f6rt\u00e9nete"},"content":{"rendered":"

\n A N\u00e9psport 1953. j\u00falius 29.-i sz\u00e1m\u00e1ban a k\u00f6vetkez\u00f5 fejl\u00e9ccel sz\u00e1molt be a versenyr\u00f5l: 40 \u00f3r\u00e1ig tartott a K\u00e9kszalag vitorl\u00e1s verseny.\n<\/p>\n

\n Err\u00f5l a t\u00faraversenyr\u00f5l N\u00e9meth Gyula – akit magunk k\u00f6z\u00f6tt Gyuszi b\u00e1csinak nevezt\u00fcnk – mondta el \u00e9lm\u00e9nyeit nekem. A gy\u00f5ztes haj\u00f3 korm\u00e1nyos\u00e1nak \u00f6ccse, tihanyi sz\u00fclet\u00e9s\u00fb. A haj\u00f3 1950-ben t\u00f6rt\u00e9nt v\u00edzre t\u00e9tel\u00e9t\u00f5l kezdve \u00e1lland\u00f3 leg\u00e9nys\u00e9ge, \u00e9s ha Pista b\u00e1csi nem tudott a korm\u00e1nyhoz \u00fclni, mert valami m\u00e1ssal volt elfoglalva, p\u00e9ld\u00e1ul amikor a Rossebb nev\u00fb csillaghaj\u00f3j\u00e1val versenyzett, akkor Gyuszi b\u00e1csi vez\u00e9nyelte a haj\u00f3t. Pista b\u00e1csi a Nemer\u00e9vel a K\u00e9kszalag \u00e9s t\u00faraversenyeket kedvelte, kedvenc csillaghaj\u00f3j\u00e1val ink\u00e1bb a p\u00e1lyaversenyeket favoriz\u00e1lta, 1948-t\u00f3l bajnoks\u00e1gkon csak ebben az oszt\u00e1lyban indult.\n<\/p>\n

\n Egy\u00e9bk\u00e9nt a Balatonf\u00fcredi Vasasban akkoriban az volt a rend, hogy a tulajdonukban vagy b\u00e9rlet\u00fckben l\u00e9v\u00f5 haj\u00f3k korm\u00e1nyosait mindig a vezet\u00f5s\u00e9g v\u00e1lasztotta ki, \u00e9s \u00f5k \u00fagy d\u00f6nt\u00f6ttek, hogy ha Pista b\u00e1csi nem tud a Nemer\u00e9vel indulni, akkor Gyuszi b\u00e1csi\u00e9 a korm\u00e1ny. Ebben az id\u00f5ben a Haj\u00f3gy\u00e1r M\u00fbszaki Oszt\u00e1ly\u00e1n dolgozott, mint technikus eg\u00e9szen 1955-ig. 1959-t\u00f5l a SZOT s\u00e9tahaj\u00f3z\u00e1s vitorl\u00e1sflott\u00e1j\u00e1t vezette nagy hozz\u00e1\u00e9rt\u00e9ssel, nev\u00e9hez f\u00fbz\u00f5dik a flotta felvir\u00e1goztat\u00e1sa. A Magyar Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9gben hossz\u00fa ideig a Versenyb\u00edr\u00f3i Bizotts\u00e1g vezet\u00f5je volt.\n<\/p>\n

\n Az 1953-as -K\u00e9kszalagra a k\u00f6vetkez\u00f5k\u00e9ppen eml\u00e9kezik: 1953. j\u00falius 25. Ragyog\u00f3 ny\u00e1ri id\u00f5, gyenge keleti sz\u00e9l, amely k\u00e9s\u00f5bb le\u00e1llt. A rajt id\u00f5pontja akkor 10 \u00f3rakor volt. Eddigre a mostani F\u00fcred \u00c1ruh\u00e1z hely\u00e9n l\u00e9v\u00f5 j\u00e9ggy\u00e1rb\u00f3l a jeget mindenki meghozatta a moc\u00f3kkal, \u00e9s a haj\u00f3k j\u00e9gszekr\u00e9nyeit felt\u00f6lt\u00f6tt\u00e9k. A 75-\u00f6s korm\u00e1ny\u00e1n\u00e1l N\u00e9meth Istv\u00e1n, leg\u00e9nys\u00e9g: N\u00e9meth Gyula, Berta Lajos, Morvay Istv\u00e1n, Schlosser B\u00e9la, K\u00e1ntor P\u00e1l \u00e9s Hilbert Ern\u00f5.\n<\/p>\n

\n Majdnem flaut\u00e9ban rajtolt el az 56 haj\u00f3b\u00f3l \u00e1ll\u00f3 mez\u00f5ny rajtl\u00f6v\u00e9s hangj\u00e1ra. K\u00e9s\u00f5bb az a kis szell\u00f5 is le\u00e1llt. Hol innen, hol onnan j\u00f6tt egy k\u00f6p\u00e9s, egy kis lepkefing. Tipikusan le\u00e1ll\u00f3, n\u00e9ha kiss\u00e9 fel\u00e9l\u00e9nk\u00fcl\u00f5 parti-v\u00edyi-szeles id\u00f5 volt. J\u00f3l j\u00f6tt a jeges fr\u00f6ccs, m\u00edgnem a j\u00e9g is elfogyott.\n<\/p>\n

\n Pista a korm\u00e1nyn\u00e1l lankadatlan figyelemmel ir\u00e1ny\u00edtotta a haj\u00f3t, mozg\u00e1st alig enged\u00e9lyezett, hogy azt a kis lend\u00fcletet se vesz\u00edts\u00fck el, amivel rendelkezt\u00fcnk. Mindenkinek megvolt a helye, \u00e9s ott kellett \u00fclni vagy fek\u00fcdni, ahova a kapit\u00e1ny parancsolta, m\u00e9g akkor is, ha pontosan az illet\u00f5 feneke, vagy a h\u00e1ta alatt a backst\u00e1g k\u00f6tele, vagy egy bika volt. T\u00f6bbsz\u00f6r is \u00e1tadta nekem a korm\u00e1nyt, s fel\u00e1llt a kabintet\u00f5re, \u00fagy hatott, mint egy bumon \u00fcl\u00f5 kormor\u00e1n. Figyelte a vizet \u00e9s adta az utas\u00edt\u00e1sokat, hogy merre is menjen a haj\u00f3.\n<\/p>\n

\n Ismerj\u00fck a K\u00e9kszalag p\u00e1ly\u00e1j\u00e1t: Balatonf\u00fcred-Kenese-Si\u00f3fok-Keszthely-Balatonf\u00fcred. Ez\u00fattal szombat reggelt\u00f5l vas\u00e1rnap hajnalig m\u00e9g csak Balatongy\u00f6r\u00f6kig jutott el a mez\u00f5ny eleje. Kor\u00e1n pirkadt \u00e9s a hajnali f\u00e9lhom\u00e1lyban Fenyves el\u00f5tt egy vitorl\u00e1s k\u00f6rvonalai t\u00fbntek fel. Mint k\u00e9s\u00f5bb kider\u00fclt a Cherie 25-\u00f6s t\u00farajolle \u00faszott a vizen. Nem is kellett l\u00e1tnunk a nev\u00e9t, mert nemsok\u00e1ra hangos purparl\u00e9 jelezte, hogy kik tart\u00f3zkodnak a fed\u00e9lzet\u00e9n: \u201eTe h\u00fclye, te marha! – J\u00f3l el (f\u00fcttyjel)…, n\u00e9zz h\u00e1tra, utol\u00e9rt a 75-\u00f6s! Sz\u00e9gyelld magad, ez a gyenge sz\u00e9l a mi szel\u00fcnk \u00e9s ez a d\u00f6her meg r\u00e1nk j\u00f6tt. Megmondtam, hogy igy\u00e1l a te\u00e1mb\u00f3l, nem fogadtad el, k\u00fcl\u00f6n hoztam neked s\u00e1rgar\u00e9p\u00e1t, abb\u00f3l sem ett\u00e9l! A sapk\u00e1d al\u00e1 smirglit tettem, kidobtad! Hogy lehet valaki ennyire idi\u00f3ta? Nem szabad lett volna elaludnom, hiszen m\u00e9g a kanizsai gyors szel\u00e9t is elmulasztottad!\u201d\n<\/p>\n

\n H\u00e1t \u00edgy harsogott a felkel\u00f5 nap f\u00e9ny\u00e9ben a nyugodt v\u00edz. A korm\u00e1nyn\u00e1l a tizenegyszeres magyar bajnok S\u00e1rd\u00ed L\u00e1szl\u00f3 \u00fclt, a tri\u00e1d\u00e1kat pedig nem m\u00e1s, mint Kov\u00e1cs B\u00e9la az 1936-os, az 1938-as K\u00e9kszalag-nyertes patikus zengte el.\n<\/p>\n

\n Sz\u00e9pen haladtunk Keszthely fel\u00e9. A hold \u00e9ppen lebukott, a nap kezdett felj\u00f6nni. H\u00e1tra pillantottunk, \u00e9s a Tramont\u00e1na k\u00f6rvonalai kezdtek kirajzol\u00f3dni. L\u00e1tcs\u00f5vel figyelt\u00fck \u00e9s l\u00e1ttuk, hogy n\u00e1lunk valamivel gyorsabb. Sz\u00e9pen cs\u00faszott r\u00e1nk. Megpr\u00f3b\u00e1lkoztunk mindennel, de nem tehett\u00fcnk ellene semmit sem. K\u00e9nytelenek voltunk tudom\u00e1sul venni, hogy Keszthelyn\u00e9l a p\u00e1lyajelet els\u00f5nek vegye, m\u00e1sodiknak a Csilige 25-\u00f6s t\u00farajolle \u00e9s ezut\u00e1n j\u00f6tt\u00fcnk mi. F\u00e9l h\u00e9t ut\u00e1n ker\u00fclt\u00fcnk, \u00e9s gyeng\u00fcl\u00f5 ellensz\u00e9lben k\u00f6vett\u00fck \u00f5ket. A cirk\u00e1l\u00f3 szakaszon kb. hatsz\u00e1z m\u00e9terrel m\u00f6g\u00f6tt\u00fck haladva nagyon kellett k\u00fczden\u00fcnk, mert a mi haj\u00f3nk nehezebb volt. T\u00fcrelemj\u00e1t\u00e9k kezd\u00f5d\u00f6tt. Lassan kifogy\u00f3ban volt a viz\u00fcnk, k\u00e9nytelenek voltunk a t\u00f3 viz\u00e9vel be\u00e9rni.\n<\/p>\n

\n M\u00e9g az a gy\u00f6nge sz\u00e9l is kezdett kihagyni, \u00e9s beesteledett mikorra el\u00e9rt\u00fck a tihanyi szorost. Tramont\u00e1na \u00e9s a Csilige m\u00e9g mindig el\u00f5tt\u00fcnk. Egyszer csak azt l\u00e1tjuk, hogy a Trami a cs\u00f5ben a part fel\u00e9 h\u00faz\u00f3dik. – Teljesen le\u00e1llt, – vakarjuk a fej\u00fcnket, hogy mit\u00e9v\u00f5k legy\u00fcnk, ha teljesen le\u00e1ll a sz\u00e9l. De m\u00e9gsem, mi m\u00e9g megy\u00fcnk el\u00f5re. De hiszen a Trami fel\u00fclt! Eln\u00e9zt\u00e9k a jel\u00f6l\u00f5 b\u00f3j\u00e1t.\n<\/p>\n

\n Most m\u00e1r csak a Csilige volt el\u00f5tt\u00fcnk. Vas\u00e1rnap \u00e9jf\u00e9l ut\u00e1n m\u00e1r elhagytuk a szorost. A holdf\u00e9nyben el\u00f5tt\u00fcnk nem messze a Csilige l\u00e1tszott. K\u00f6zeledt\u00fcnk a befut\u00f3hoz, \u00e9s hall\u00f3t\u00e1vols\u00e1gban lehett\u00fcnk t\u00f5l\u00fck. Rem\u00e9nykedt\u00fcnk. Erre meg is volt a lehet\u00f5s\u00e9g\u00fcnk: partisz\u00e9lben cirk\u00e1lnunk kellett \u00e9s mindannyian tudjuk, hogy itt hib\u00e1zni is lehet, de az el\u00f5l l\u00e9v\u00f5ket el lehet kapni.\n<\/p>\n

\n M\u00e1r kezdt\u00fck sejteni a c\u00e9lvonalat a hajnali dereng\u00e9sben. B\u00e1ty\u00e1m hangosan megsz\u00f3lalt: fordulunk! V\u00e9grehajtottuk a man\u00f5vert \u00e9s r\u00f6viddel ut\u00e1na k\u00e1romkodni kezdett: az istenf\u00e1j\u00e1t! ezt j\u00f3l el…..am, nem tudom venni a c\u00e9lvonalat, nagyon le kell esnem. A Csilige korm\u00e1nyosa, Scharbert ezt hallva nem fordult r\u00e1nk v\u00e9dekez\u00f5en. Sz\u00e9pen venni tudtuk a befut\u00f3t \u00e9s n\u00e9h\u00e1ny t\u00edzm\u00e9teres el\u00f5nnyel abszol\u00fat els\u00f5nek be\u00e9rt\u00fcnk. M\u00e1sodszor is felh\u00fazhattuk a K\u00e9ksza\u00e9agot az \u00e1rboc tetej\u00e9re. Szeg\u00e9ny Scharbert Gyula, m\u00e9rg\u00e9ben a decken ugr\u00e1lt \u00e9s szidta az eg\u00e9sz vil\u00e1got, mert bed\u00f5lt egy olcs\u00f3 tr\u00fckknek. Teh\u00e1t m\u00e1sodik lett a Csilige 25-\u00f6s t\u00farajolle, harmadik a Tramont\u00e1na, korm\u00e1ny\u00e1n\u00e1l Wappler Guszt\u00e1v bar\u00e1tommal.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

A N\u00e9psport 1953. j\u00falius 29.-i sz\u00e1m\u00e1ban a k\u00f6vetkez\u00f5 fejl\u00e9ccel sz\u00e1molt be a versenyr\u00f5l: 40 \u00f3r\u00e1ig tartott a K\u00e9kszalag vitorl\u00e1s verseny. Err\u00f5l a t\u00faraversenyr\u00f5l N\u00e9meth Gyula – akit magunk k\u00f6z\u00f6tt Gyuszi b\u00e1csinak nevezt\u00fcnk – mondta el \u00e9lm\u00e9nyeit nekem. A gy\u00f5ztes haj\u00f3 korm\u00e1nyos\u00e1nak \u00f6ccse, tihanyi sz\u00fclet\u00e9s\u00fb. A haj\u00f3 1950-ben t\u00f6rt\u00e9nt v\u00edzre t\u00e9tel\u00e9t\u00f5l kezdve \u00e1lland\u00f3 leg\u00e9nys\u00e9ge, \u00e9s ha […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[9],"tags":[],"sailing_author":"Simon K\u00e1roly","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5643"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5643"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5643\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5643"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5643"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5643"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}