\n A haj\u00f3 b\u00e9rleti d\u00edja a haj\u00f3 haszn\u00e1lat\u00e1nak lehet\u0151s\u00e9g\u00e9t fedezi, \u00edgy minden egy\u00e9b, a haszn\u00e1lat sor\u00e1n felmer\u00fcl\u0151 k\u00f6lts\u00e9g a b\u00e9rl\u0151t terheli. E k\u00f6lts\u00e9gek k\u00f6z\u00fcl a legjelent\u0151sebbek a kik\u00f6t\u0151i d\u00edjak, valamint a motor \u00fczemanyag fogyaszt\u00e1sa. Kik\u00f6t\u0151i d\u00edjat kell fizetni minden ki\u00e9p\u00edtett kishaj\u00f3 kik\u00f6t\u0151ben, illetve a v\u00e1rosi kik\u00f6t\u0151k partfalain\u00e1l, de sok esetben a horgonyz\u00f3helyeken letelep\u00edtett b\u00f3j\u00e1kn\u00e1l is.\n<\/p>\n
\n A haj\u00f3 b\u00e9rleti d\u00edja a haj\u00f3 haszn\u00e1lat\u00e1nak lehet\u0151s\u00e9g\u00e9t fedezi, \u00edgy minden egy\u00e9b, a haszn\u00e1lat sor\u00e1n felmer\u00fcl\u0151 k\u00f6lts\u00e9g a b\u00e9rl\u0151t terheli. E k\u00f6lts\u00e9gek k\u00f6z\u00fcl a legjelent\u0151sebbek a kik\u00f6t\u0151i d\u00edjak, valamint a motor \u00fczemanyag fogyaszt\u00e1sa. Kik\u00f6t\u0151i d\u00edjat kell fizetni minden ki\u00e9p\u00edtett kishaj\u00f3 kik\u00f6t\u0151ben, illetve a v\u00e1rosi kik\u00f6t\u0151k partfalain\u00e1l, de sok esetben a horgonyz\u00f3helyeken letelep\u00edtett b\u00f3j\u00e1kn\u00e1l is.\n<\/p>\n
\n A d\u00edjak \u00e1ltal\u00e1ban a ny\u00fajtott szolg\u00e1ltat\u00e1ssal ar\u00e1nyosak, legdr\u00e1g\u00e1bbak a v\u00edz- \u00e9s \u00e1ramcsatlakoz\u00e1st biztos\u00edt\u00f3, zuhanyz\u00f3val, WC-vel, \u00e9tteremmel, a k\u00e9szletek felt\u00f6lt\u00e9s\u00e9re alkalmas \u00fczletekkel ell\u00e1tott kishaj\u00f3 kik\u00f6t\u0151k. \u00c1ltal\u00e1ban nem kell viszont fizetni a b\u00e9relt haj\u00f3 \u00e1llom\u00e1shelye szerinti kik\u00f6t\u0151ben, itt ugyanis a haj\u00f3 kik\u00f6t\u0151i d\u00edja eg\u00e9sz \u00e9vre rendezett.\n<\/p>\n
\n Az \u00fatvonalat c\u00e9lszer\u0171 az id\u0151j\u00e1r\u00e1s ismeret\u00e9ben \u00fagy megszervezni, hogy a legt\u00e1volabbi pontot a b\u00e9rleti id\u0151szak egyharmad\u00e1n\u00e1l el\u00e9rve, hosszabb id\u0151 jusson a vissza\u00fatra. A haj\u00f3t felt\u00e9tlen\u00fcl vissza kell vinni az charterszerz\u0151d\u00e9sben r\u00f6gz\u00edtett id\u0151ben az \u00e1llom\u00e1shely\u00e9re, a kedvez\u0151tlen id\u0151j\u00e1r\u00e1si k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyeket egyetlen charterc\u00e9g sem fogadja el a k\u00e9sedelem indokak\u00e9nt. Id\u0151j\u00e1r\u00e1s el\u0151rejelz\u00e9seket a norm\u00e1l r\u00e1di\u00f3n, URH r\u00e1di\u00f3 t\u00e1vbesz\u00e9l\u0151n, NAVTEX-en (sz\u00f6veges el\u0151rejelz\u00e9st fogad\u00f3 k\u00e9sz\u00fcl\u00e9ken) lehet kapni, de a napi el\u0151rejelz\u00e9sek sok orsz\u00e1gban a kishaj\u00f3 kik\u00f6t\u0151kben illetve a kik\u00f6t\u0151 kapit\u00e1nys\u00e1gokon is beszerezhet\u0151k. Az egyik legbiztosabb m\u00f3dszer azonban megk\u00e9rdezni a hal\u00e1szokat\u2026\n<\/p>\n
\n A haj\u00f3 b\u00e9rlete \u00e1ltal\u00e1ban kedvtel\u00e9si c\u00e9l\u00fa haj\u00f3z\u00e1sra sz\u00f3l, \u00edgy a haj\u00f3val semmif\u00e9le kereseti c\u00e9l\u00fa tev\u00e9kenys\u00e9g nem v\u00e9gezhet\u0151. A charterc\u00e9gek \u00e1ltal\u00e1ban a versenyen val\u00f3 r\u00e9szv\u00e9telt is tiltj\u00e1k, vagy legal\u00e1bbis k\u00fcl\u00f6nf\u00e9le felt\u00e9telekhez k\u00f6tik. Szint\u00e9n szab\u00e1lyozza a b\u00e9rleti szerz\u0151d\u00e9s a haj\u00f3 haszn\u00e1lat\u00e1t az id\u0151j\u00e1r\u00e1s f\u00fcggv\u00e9ny\u00e9ben: vitorl\u00e1sok \u00e1ltal\u00e1ban 7 Bft, motorosok pedig 5 Bft. sz\u00e9ler\u0151ss\u00e9g felett nem hagyhatj\u00e1k el a kik\u00f6t\u0151t.\n<\/p>\n
\n \u00datk\u00f6zben sajnos el\u0151fordulhatnak m\u0171szaki probl\u00e9m\u00e1k. Ezek jelent\u0151s r\u00e9sze a haj\u00f3n fellelhet\u0151 szersz\u00e1mokkal \u00e9s tartal\u00e9k eszk\u00f6z\u00f6kkel elh\u00e1r\u00edthat\u00f3. Ha a b\u00e9rl\u0151 bizonytalan a jav\u00edt\u00e1s m\u00f3dj\u00e1ban, vagy ahhoz k\u00f6lts\u00e9get jelent\u0151 k\u00fcls\u0151 seg\u00edts\u00e9get (alkatr\u00e9sz, szerviz, stb.) kell ig\u00e9nybe vennie, felt\u00e9tlen\u00fcl kapcsolatba kell l\u00e9pnie a charterc\u00e9ggel. A charterc\u00e9g csak olyan jav\u00edt\u00e1st \u00e9s k\u00f6lts\u00e9get ismer el, s fizet ki a b\u00e9rl\u0151nek, melyet el\u0151zetesen j\u00f3v\u00e1hagyott. Szint\u00e9n a charterc\u00e9g \u00e9rtes\u00edt\u00e9se mellett sz\u00f3l\u00f3 \u00e9rv, hogy sokkal jobban ismeri a v\u00edzter\u00fcletet, s kiterjedt kapcsolatrendszerrel rendelkezik, teh\u00e1t a leggyorsabb \u00e9s legkedvez\u0151bb seg\u00edts\u00e9gre tud javaslatot tenni.\n<\/p>\n
\n Nagyon fontos hangs\u00falyozni, hogy a b\u00e9rl\u0151 a b\u00e9rleti id\u0151szak alatt tulajdonosi szeml\u00e9lettel, s – ahogy az \u00edr\u00e1s mondja – a j\u00f3 tenger\u00e9sz gondoss\u00e1g\u00e1val kell, hogy kezelje a haj\u00f3t. Az \u00e9szlelt legapr\u00f3bb rendelleness\u00e9get (kilazult csavart, kezd\u0151d\u0151 szakad\u00e1st, stb.) ki kell vizsg\u00e1lnia, s lehet\u0151s\u00e9g szerint el kell h\u00e1r\u00edtania, megel\u0151zve ezzel a k\u00e9s\u0151bb bek\u00f6vetkez\u0151 s\u00falyosabb meghib\u00e1sod\u00e1sokat, k\u00f6vetkezm\u00e9ny k\u00e1rokat. Ha ennek az elv\u00e1r\u00e1snak nem tesz eleget, akkor a charterc\u00e9g jogosan h\u00e1r\u00edtja r\u00e1 a k\u00f6vetkezm\u00e9ny k\u00e1rok kijav\u00edt\u00e1s\u00e1nak k\u00f6lts\u00e9geit.\n<\/p>\n
\n K\u00fcl\u00f6n kell foglalkozni az un. hav\u00e1ria esetekkel. Haj\u00f3k \u00f6ssze\u00fctk\u00f6z\u00e9se, z\u00e1tonyra fut\u00e1s, jelent\u0151s anyagi k\u00e1r bek\u00f6vetkez\u00e9se (pl.: \u00e1rboct\u00f6r\u00e9s), vagy emberi s\u00e9r\u00fcl\u00e9ssel j\u00e1r\u00f3 baleset eset\u00e9n a charterc\u00e9g azonnali \u00e9rtes\u00edt\u00e9se mellett felt\u00e9tlen\u00fcl jelenteni kell az esetet a helyileg illet\u00e9kes kik\u00f6t\u0151 kapit\u00e1nys\u00e1gnak, ahol a t\u00f6rt\u00e9ntekr\u0151l jegyz\u0151k\u00f6nyvet kell felvenni. Ez a jegyz\u0151k\u00f6nyv lesz az alapja a k\u00e9s\u0151bbi k\u00e1rrendez\u00e9snek \u00e9s felel\u0151ss\u00e9g meg\u00e1llap\u00edt\u00e1snak is, teh\u00e1t rendk\u00edv\u00fcl fontos, hogy mi ker\u00fcl a jegyz\u0151k\u00f6nyvbe. Anyagi k\u00e1rok eset\u00e9n a kock\u00e1zat \u00e1ltal\u00e1ban – teljes k\u00f6r\u0171 biztos\u00edt\u00e1ssal rendelkez\u0151 haj\u00f3r\u00f3l l\u00e9v\u00e9n sz\u00f3 – a kauci\u00f3 \u00f6sszeg\u00e9ig terjed, b\u00e1r j\u00f3 tudni, hogy a haj\u00f3vezet\u0151 hib\u00e1j\u00e1b\u00f3l bek\u00f6vetkezett, jelent\u0151s k\u00e1rok eset\u00e9n a biztos\u00edt\u00f3 perelheti a haj\u00f3vezet\u0151t. Sokkal s\u00falyosabb a helyzet szem\u00e9lyi s\u00e9r\u00fcl\u00e9s, ne adj Isten, hal\u00e1leset bek\u00f6vetkez\u00e9sekor, hiszen a haj\u00f3vezet\u0151t b\u00fcntet\u0151jogi felel\u0151ss\u00e9g terheli. Ilyenkor felt\u00e9tlen\u00fcl ragaszkodni kell hiteles tolm\u00e1cshoz, illetve az idegen orsz\u00e1gban mindenkit megillet\u0151 konzuli seg\u00edts\u00e9ghez. Semmi esetre sem szabad olyan jegyz\u0151k\u00f6nyvet al\u00e1\u00edrni, melynek b\u00e1rmely r\u00e9sze nem pontosan \u00e9rthet\u0151 a haj\u00f3vezet\u0151 sz\u00e1m\u00e1ra.\n<\/p>\n
\n Ha a b\u00e9rleti id\u0151szakot nem lehet a b\u00e1ziskik\u00f6t\u0151ben befejezni, akkor a charterc\u00e9get a lehet\u0151 leghamarabb \u00e9rtes\u00edteni kell. Ebben az esetben a b\u00e9rl\u0151 k\u00f6teles a haj\u00f3 \u0151rz\u00e9s\u00e9re megfelel\u0151en k\u00e9pzett leg\u00e9nys\u00e9get h\u00e1trahagyni addig, am\u00edg a b\u00e9rbead\u00f3 a haj\u00f3t vissza tudja venni. Ennek elmulaszt\u00e1sa rendk\u00edv\u00fcl s\u00falyos anyagi k\u00f6vetkezm\u00e9nyekkel j\u00e1rhat, m\u00e9g akkor is, ha a kiv\u00e1lt\u00f3 ok a b\u00e9rl\u0151n k\u00edv\u00fcl\u00e1ll\u00f3 okb\u00f3l k\u00f6vetkezett be.\n<\/p>\n
\n Ha a bek\u00f6vetkezett v\u00e1ratlan esem\u00e9ny megg\u00e1tolja a haj\u00f3 id\u0151ben t\u00f6rt\u00e9n\u0151 visszaszolg\u00e1ltat\u00e1s\u00e1t, halad\u00e9ktalanul t\u00e1j\u00e9koztatni kell a charterc\u00e9get. Egy-k\u00e9t \u00f3r\u00e1s k\u00e9sedelmet az esetek d\u00f6nt\u0151 t\u00f6bbs\u00e9g\u00e9ben m\u00e9g el lehet fogadtatni, enn\u00e9l nagyobb cs\u00fasz\u00e1s eset\u00e9n viszont \u00f3hatatlanul k\u00e9sedelmi d\u00edjat kell fizetni, ami a norm\u00e1l b\u00e9rleti d\u00edj h\u00e1romszorosa is lehet. Enn\u00e9l is nagyobb \u00e9rv\u00e1g\u00e1s lehet azonban, ha a k\u00e9sedelem megakad\u00e1lyozza a k\u00f6vetkez\u0151 b\u00e9rl\u0151 sz\u00e1m\u00e1ra t\u00f6rt\u00e9n\u0151 haj\u00f3\u00e1tad\u00e1st, ilyenkor az \u00f6sszes felmer\u00fcl\u0151 t\u00f6bbletk\u00f6lts\u00e9g a k\u00e9sleked\u0151t terheli.\n<\/p>\n
\n Ha az \u00fat sor\u00e1n olyan m\u0171szaki probl\u00e9ma mer\u00fcl fel, ami a haj\u00f3 \u00fczemszer\u0171 haszn\u00e1lat\u00e1t er\u0151sen befoly\u00e1solja, s kijav\u00edt\u00e1sa a turnusv\u00e1lt\u00e1sok k\u00f6z\u00f6tti p\u00e1r \u00f3r\u00e1n\u00e1l t\u00f6bb id\u0151t vesz ig\u00e9nybe, a b\u00e9rleti id\u0151szak lej\u00e1rt\u00e1t megel\u0151z\u0151en vissza kell t\u00e9rni a b\u00e1ziskik\u00f6t\u0151be, kell\u0151 id\u0151t biztos\u00edtva ezzel a hiba elh\u00e1r\u00edt\u00e1s\u00e1hoz. Az elveszett id\u0151\u00e9rt a charterc\u00e9g id\u0151ar\u00e1nyos k\u00e1rt\u00e9r\u00edt\u00e9st fizet, felt\u00e9ve, ha a hiba bek\u00f6vetkez\u00e9s\u00e9\u00e9rt a b\u00e9rl\u0151t semmif\u00e9le felel\u0151ss\u00e9g nem terheli.\n<\/p>\n
\n A haj\u00f3t az \u00e1tv\u00e9telkori \u00e1llapot\u00e1ban, teli \u00fczemanyagtart\u00e1llyal, elmosogatott ed\u00e9nyekkel, kiseperve kell visszaszolg\u00e1ltatni. A haj\u00f3 visszaad\u00e1s\u00e1r\u00f3l \u00e1ltal\u00e1ban jegyz\u0151k\u00f6nyv k\u00e9sz\u00fcl. Ennek hi\u00e1ny\u00e1ban c\u00e9lszer\u0171 a haj\u00f3 megfelel\u0151 \u00e1llapotban t\u00f6rt\u00e9n\u0151 visszav\u00e9tel\u00e9r\u0151l egy \u00edr\u00e1sbeli elismerv\u00e9nyt k\u00e9rni a charterc\u00e9gt\u0151l, megel\u0151zve ezzel az esetlegesen k\u00e9s\u0151bb felmer\u00fcl\u0151 kifog\u00e1sokat vagy f\u00e9lre\u00e9rt\u00e9seket.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
A haj\u00f3 b\u00e9rleti d\u00edja a haj\u00f3 haszn\u00e1lat\u00e1nak lehet\u0151s\u00e9g\u00e9t fedezi, \u00edgy minden egy\u00e9b, a haszn\u00e1lat sor\u00e1n felmer\u00fcl\u0151 k\u00f6lts\u00e9g a b\u00e9rl\u0151t terheli. E k\u00f6lts\u00e9gek k\u00f6z\u00fcl a legjelent\u0151sebbek a kik\u00f6t\u0151i d\u00edjak, valamint a motor \u00fczemanyag fogyaszt\u00e1sa. Kik\u00f6t\u0151i d\u00edjat kell fizetni minden ki\u00e9p\u00edtett kishaj\u00f3 kik\u00f6t\u0151ben, illetve a v\u00e1rosi kik\u00f6t\u0151k partfalain\u00e1l, de sok esetben a horgonyz\u00f3helyeken letelep\u00edtett b\u00f3j\u00e1kn\u00e1l is. A […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"Moln\u00e1r Csaba","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5646"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5646"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5646\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5646"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5646"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5646"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}