{"id":5650,"date":"2002-11-16T00:00:00","date_gmt":"2002-11-15T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/hajoberles-menete-hajo-atvetele\/"},"modified":"2017-08-01T23:38:52","modified_gmt":"2017-08-01T21:38:52","slug":"hajoberles-menete-hajo-atvetele","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/hajoberles-menete-hajo-atvetele\/","title":{"rendered":"Haj\u00f3b\u00e9rl\u00e9s menete, haj\u00f3 \u00e1tv\u00e9tele"},"content":{"rendered":"
\n A haj\u00f3b\u00e9rl\u00e9s a haj\u00f3 kiv\u00e1laszt\u00e1s\u00e1val kezd\u0151dik. Ehhez nem kell k\u00f6zvetlen\u00fcl a charterc\u00e9ghez fordulni, a Magyarorsz\u00e1gon m\u0171k\u00f6d\u0151 \u00fcgyn\u00f6ks\u00e9gek k\u00f6zvetlen\u00fcl k\u00e9pviselik a charterc\u00e9geket, s minden sz\u00fcks\u00e9ges felvil\u00e1gos\u00edt\u00e1st meg tudnak adni a haj\u00f3kr\u00f3l, az \u00e1rakr\u00f3l \u00e9s a v\u00edzter\u00fcletekr\u0151l.\n<\/p>\n
\n A haj\u00f3b\u00e9rl\u00e9s a haj\u00f3 kiv\u00e1laszt\u00e1s\u00e1val kezd\u0151dik. Ehhez nem kell k\u00f6zvetlen\u00fcl a charterc\u00e9ghez fordulni, a Magyarorsz\u00e1gon m\u0171k\u00f6d\u0151 \u00fcgyn\u00f6ks\u00e9gek k\u00f6zvetlen\u00fcl k\u00e9pviselik a charterc\u00e9geket, s minden sz\u00fcks\u00e9ges felvil\u00e1gos\u00edt\u00e1st meg tudnak adni a haj\u00f3kr\u00f3l, az \u00e1rakr\u00f3l \u00e9s a v\u00edzter\u00fcletekr\u0151l.\n<\/p>\n
\n A kiv\u00e1lasztott haj\u00f3 lefoglal\u00e1sa egy haj\u00f3b\u00e9rleti szerz\u0151d\u00e9s al\u00e1\u00edr\u00e1s\u00e1val \u00e9s 30-50 % foglal\u00f3 lefizet\u00e9s\u00e9vel t\u00f6rt\u00e9nik. A b\u00e9rleti d\u00edj h\u00e1tral\u00e9v\u0151 \u00f6sszeg\u00e9t \u00e1ltal\u00e1ban a b\u00e9rleti id\u0151szakot 4-6 h\u00e9ttel megel\u0151z\u0151en kell fizetni. Figyelem! A b\u00e9rlett\u0151l val\u00f3 el\u00e1ll\u00e1s \u00e1ltal\u00e1ban jelent\u0151s anyagi vesztes\u00e9ggel j\u00e1r, a charterc\u00e9g ugyanis stornok\u00f6lts\u00e9gre jogosult. A stornok\u00f6lts\u00e9g ann\u00e1l magasabb, min\u00e9l k\u00f6zelebb van a b\u00e9rleti id\u0151szak, az utols\u00f3 h\u00f3napon bel\u00fcl pedig m\u00e1r el\u00e9rheti a teljes b\u00e9rleti d\u00edjat. Ez \u00e9rthet\u0151 is, hiszen a haj\u00f3 \u00fajb\u00f3li \u00e9rt\u00e9kes\u00edt\u00e9se egyre k\u00e9ts\u00e9gesebb. Ha viszont ez m\u00e9gis siker\u00fcl, akkor a tisztess\u00e9ges charterc\u00e9gek a b\u00e9rleti d\u00edjat n\u00e9mi k\u00f6lts\u00e9g levon\u00e1sa ut\u00e1n visszaszolg\u00e1ltatj\u00e1k.\n<\/p>\n
\n A charterszerz\u0151d\u00e9s kiz\u00e1r\u00f3lag a haj\u00f3 b\u00e9rlet\u00e9re sz\u00f3l, a haj\u00f3 \u00e1llom\u00e1shely\u00e9re val\u00f3 utaz\u00e1s egy\u00e9nileg t\u00f6rt\u00e9nik. Az \u00e1llom\u00e1shelyen a flott\u00e1t \u00fczemeltet\u0151 c\u00e9gn\u00e9l kell jelentkezni leadva a b\u00e9rletet igazol\u00f3 b\u00e9rleti jegyet (vauchert), az utaslist\u00e1t, az \u00fatleveleket \u00e9s a haj\u00f3vezet\u0151 jogos\u00edtv\u00e1ny\u00e1t. A haj\u00f3vezet\u0151nek term\u00e9szetesen tengeri haj\u00f3vezet\u0151i igazolv\u00e1nnyal kell rendelkeznie. Magyar k\u00e9pes\u00edt\u00e9s eset\u00e9n sokszor k\u00e9rik a k\u00fcl\u00f6n\u00e1ll\u00f3 r\u00e1di\u00f3kezel\u0151i igazolv\u00e1nyt is.\n<\/p>\n
\n \u00c1ltal\u00e1ban helyben kell fizetni a haj\u00f3hoz tartoz\u00f3 extr\u00e1kat (k\u00fclmotor a gumics\u00f3nakhoz, spinnaker, GPS, autopilot, v\u00e9gtakar\u00edt\u00e1s, v\u00edz- \u00e9s g\u00e1z\u00e1tal\u00e1ny, stb.) \u00e9s helyi ad\u00f3kat (permit, tranzitlog, stb.), b\u00e1r annak megv\u00e1laszt\u00e1sa, hogy mi tartozik ebbe a k\u00f6rbe, a charterc\u00e9g sz\u00edve joga. Egyre t\u00f6bb c\u00e9g ad alap\u00e1rban „fullextr\u00e1s” haj\u00f3kat.\n<\/p>\n
\n A haj\u00f3 \u00e1tv\u00e9tele el\u0151tt let\u00e9tbe kell helyezni a kauci\u00f3t, ami nem m\u00e1s, mint a haj\u00f3 CASCO szerz\u0151d\u00e9s\u00e9ben foglalt \u00f6nr\u00e9sz.\n<\/p>\n
\n A b\u00e9rl\u0151 \u00e1ltal okozott k\u00e1r megt\u00e9r\u00edt\u00e9se a kauci\u00f3b\u00f3l, illetve annak \u00f6sszeg\u00e9t meghalad\u00f3 k\u00e1rok eset\u00e9n a CASCO biztos\u00edt\u00e1s alapj\u00e1n t\u00f6rt\u00e9nik. Ha a haj\u00f3 visszaszolg\u00e1ltat\u00e1sa az \u00e1tv\u00e9telkori \u00e1llapotnak megfelel\u0151en t\u00f6rt\u00e9nik, a charterc\u00e9g a kauci\u00f3t hi\u00e1nytalanul visszaadja. A kauci\u00f3t mindig le lehet tenni k\u00e9szp\u00e9nzben, de egyre t\u00f6bb helyen elfogadj\u00e1k a hitelk\u00e1rty\u00e1kat is.\n<\/p>\n
\n N\u00e9h\u00e1ny charterc\u00e9g kauci\u00f3biztos\u00edt\u00e1st is k\u00edn\u00e1l, ennek \u00f6sszege \u00e1ltal\u00e1ban a kauci\u00f3 8-10 %-a. Egyes – k\u00fclf\u00f6ldi – biztos\u00edt\u00f3t\u00e1rsas\u00e1gn\u00e1l v\u00edzter\u00fclett\u0151l \u00e9s charterc\u00e9gt\u0151l f\u00fcggetlen kauci\u00f3biztos\u00edt\u00e1s is k\u00f6thet\u0151 a haj\u00f3vezet\u0151 nev\u00e9re.\n<\/p>\n
\n A haj\u00f3 \u00e1tv\u00e9tele\n<\/p>\n
\n A haj\u00f3 \u00e1tv\u00e9tel\u00e9nek id\u0151pontj\u00e1t a b\u00e9rleti szerz\u0151d\u00e9s r\u00f6gz\u00edti, ez leggyakrabban szombat d\u00e9lut\u00e1n 17-18 \u00f3r\u00e1ra esik. Nem \u00e9rdemes \u00f3r\u00e1kkal kor\u00e1bban gy\u00f6t\u00f6rni a charterc\u00e9get a haj\u00f3 \u00e1tad\u00e1sa miatt, mert a haj\u00f3k ritk\u00e1n k\u00e9sz\u00fclnek el hamarabb. Gondolni kell r\u00e1, hogy a charterc\u00e9g csak aznap d\u00e9lel\u0151tt vette vissza a haj\u00f3it az el\u0151z\u0151 heti b\u00e9rl\u0151kt\u0151l, s az apr\u00f3-csepr\u0151 jav\u00edt\u00e1sok, a takar\u00edt\u00e1s, az \u00e1gynem\u0171csere, stb. mind id\u0151ig\u00e9nyes feladat. Nem besz\u00e9lve arr\u00f3l, hogy egyszerre ak\u00e1r t\u00f6bb tucat haj\u00f3t kell rendbe hozni n\u00e9h\u00e1ny \u00f3ra alatt. S a sok haj\u00f3 k\u00f6r\u00fcl n\u00e9h\u00e1nyon mindig akad valami komolyabb jav\u00edtanival\u00f3 is.\n<\/p>\n
\n A haj\u00f3t \u00e1tad\u00e1s el\u0151tt a charterc\u00e9g alapjaiban m\u00e1r ellen\u0151rizte, a v\u00edz alatti r\u00e9szeket \u00e1ltal\u00e1ban b\u00fav\u00e1r \u00e1tvizsg\u00e1lta. A b\u00e9rl\u0151k jobb helyeken checklist\u00e1t \u00e9s egy \u00e1tad\u00e1s-\u00e1tv\u00e9teli jegyz\u0151k\u00f6nyvet kapnak k\u00e9zhez. A mindk\u00e9t f\u00e9l \u00e1ltal al\u00e1\u00edrand\u00f3 jegyz\u0151k\u00f6nyvbe minden megjegyz\u00e9st \u00e9s meg\u00e1llap\u00edt\u00e1st fel kell t\u00fcntetni.\n<\/p>\n
\n Nem lehet el\u00e9gg\u00e9 kihangs\u00falyozni, hogy figyelmesen \u00e9s t\u00e9telesen kell a haj\u00f3t a tartoz\u00e9kaival egy\u00fctt \u00e1tvenni, mert a jegyz\u0151k\u00f6nyv al\u00e1\u00edr\u00e1sa ut\u00e1n m\u00e1r a b\u00e9rl\u0151\u00e9 illetve a haj\u00f3vezet\u0151\u00e9 a teljes felel\u0151ss\u00e9g! Az \u00f6sszes g\u00e9p\u00e9szeti \u00e9s elektromos berendez\u00e9s \u00fczemeltet\u00e9s\u00e9t el kell saj\u00e1t\u00edtani, \u00e9s ki is kell pr\u00f3b\u00e1lni azokat! Hasonl\u00f3k\u00e9ppen gondosan ellen\u0151rizni kell a v\u00edzrendszer, s a WC-k m\u0171k\u00f6d\u00e9s\u00e9t is. Hiba vagy hi\u00e1nyoss\u00e1g eset\u00e9n haboz\u00e1s n\u00e9lk\u00fcl sz\u00f3lni kell a charterc\u00e9g k\u00e9pvisel\u0151j\u00e9nek.\n<\/p>\n
\n K\u00fcl\u00f6n ellen\u0151rizni kell a haj\u00f3testet, s az esetleges g\u00e9lhib\u00e1kat, megl\u00e9v\u0151 s\u00e9r\u00fcl\u00e9seket felt\u00e9tlen\u00fcl \u00edr\u00e1sban kell r\u00f6gz\u00edteni! \u00c1t kell vizsg\u00e1lni a fut\u00f3 \u00e9s \u00e1ll\u00f3k\u00f6t\u00e9lzetet, kibont\u00e1ssal kell szemrev\u00e9telezni a vitorl\u00e1kat, ponyv\u00e1kat. Ellen\u0151rizni kell a gumics\u00f3nak \u00e9s k\u00fclmotorja \u00e1llapot\u00e1t is.\n<\/p>\n
\n Az \u00fczemanyag tart\u00e1lyt a charterc\u00e9g teli \u00e1llapotban adja \u00e1t, de ennek ellen\u0151rz\u00e9se sem felesleges!\n<\/p>\n
\n A tartoz\u00e9kok k\u00f6z\u00fcl felt\u00e9tlen\u00fcl \u00e1t kell n\u00e9zni a navig\u00e1ci\u00f3s t\u00e9rk\u00e9peket \u00e9s a pilotk\u00f6nyveket. Nem fordulhat el\u0151, hogy csak \u00fatk\u00f6zben der\u00fcl ki, hogy valamely \u00fatszakaszr\u00f3l nincs kiel\u00e9g\u00edt\u0151 inform\u00e1ci\u00f3.\n<\/p>\n
\n K\u00f6telez\u0151en ellen\u0151rizend\u0151ek az egy\u00e9ni \u00e9s csoportos ment\u0151eszk\u00f6z\u00f6k.\n<\/p>\n
\n Term\u00e9szetesen \u00e1t kell n\u00e9zni a haj\u00f3pap\u00edrokat is. Valamennyi charterben l\u00e9v\u0151 haj\u00f3nak rendelkeznie kell haj\u00f3lev\u00e9llel, v\u00edzhaszn\u00e1lati enged\u00e9llyel, charterenged\u00e9llyel, k\u00f6telez\u0151 felel\u0151ss\u00e9g- \u00e9s teljes k\u00f6r\u0171 CASCO biztos\u00edt\u00e1ssal. Behaj\u00f3z\u00e1skor a charterc\u00e9g a kik\u00f6t\u0151 kapit\u00e1nys\u00e1g \u00e1ltal lepecs\u00e9telt utaslist\u00e1t bocs\u00e1t a b\u00e9rl\u0151 rendelkez\u00e9s\u00e9re. A felsorolt dokumentumok b\u00e1rmelyk\u00e9nek hi\u00e1nya jobb esetben hosszadalmas magyar\u00e1zkod\u00e1st, rosszabb esetben s\u00falyos (p\u00e9nz)b\u00fcntet\u00e9st eredm\u00e9nyezhet.\n<\/p>\n
\n A haj\u00f3\u00e1tv\u00e9tel befejez\u00e9se a jegyz\u0151k\u00f6nyv \u00e9s a checklista al\u00e1\u00edr\u00e1s\u00e1val t\u00f6rt\u00e9nik, s ezzel a felel\u0151ss\u00e9g a b\u00e9rl\u0151re sz\u00e1ll. Nem szabad elfelejteni, hogy a haj\u00f3 visszaszolg\u00e1ltat\u00e1sakor a haj\u00f3 ellen\u0151rz\u00e9se a charterc\u00e9g r\u00e9sz\u00e9r\u0151l legal\u00e1bb ugyanilyen alapos lesz.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
A haj\u00f3b\u00e9rl\u00e9s a haj\u00f3 kiv\u00e1laszt\u00e1s\u00e1val kezd\u0151dik. Ehhez nem kell k\u00f6zvetlen\u00fcl a charterc\u00e9ghez fordulni, a Magyarorsz\u00e1gon m\u0171k\u00f6d\u0151 \u00fcgyn\u00f6ks\u00e9gek k\u00f6zvetlen\u00fcl k\u00e9pviselik a charterc\u00e9geket, s minden sz\u00fcks\u00e9ges felvil\u00e1gos\u00edt\u00e1st meg tudnak adni a haj\u00f3kr\u00f3l, az \u00e1rakr\u00f3l \u00e9s a v\u00edzter\u00fcletekr\u0151l. A haj\u00f3b\u00e9rl\u00e9s a haj\u00f3 kiv\u00e1laszt\u00e1s\u00e1val kezd\u0151dik. Ehhez nem kell k\u00f6zvetlen\u00fcl a charterc\u00e9ghez fordulni, a Magyarorsz\u00e1gon m\u0171k\u00f6d\u0151 \u00fcgyn\u00f6ks\u00e9gek k\u00f6zvetlen\u00fcl k\u00e9pviselik a […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"Moln\u00e1r Csaba","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5650"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5650"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5650\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5650"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5650"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5650"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}