{"id":5652,"date":"2002-11-16T00:00:00","date_gmt":"2002-11-15T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/az-1936-os-kekszalag-tortenete\/"},"modified":"2017-08-02T00:19:07","modified_gmt":"2017-08-01T22:19:07","slug":"az-1936-os-kekszalag-tortenete","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/az-1936-os-kekszalag-tortenete\/","title":{"rendered":"Az 1936-os K\u00e9kszalag t\u00f6rt\u00e9nete"},"content":{"rendered":"

\n M\u00e1r a m\u00e1sodik K\u00e9kszalagon, 1936-ban megdupl\u00e1z\u00f3dott a nevezett haj\u00f3k sz\u00e1ma. V\u00e9g\u00fcl 35 haj\u00f3 137 sportol\u00f3ja (k\u00f6zt\u00fck t\u00f6bb, igen el\u00f5kel\u00f5 osztr\u00e1k sportember) v\u00e1gott neki – mint ut\u00f3bb kider\u00fclt – az eddigi leghosszabb idej\u00fb K\u00e9kszalagnak. A verseny t\u00e1vja azonos az 1934. \u00e9vivel, azzal a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9ggel, hogy a versenyz\u00f5ket R\u00e9vf\u00fcl\u00f6pn\u00e9l az \u00e9szaki parthoz vezetik, teh\u00e1t: F\u00fcred-Als\u00f3\u00f6rs-R\u00e9vf\u00fcl\u00f6p-Keszthely-R\u00e9vf\u00fcl\u00f6p-Tihany. A t\u00e1v 78. tengeri m\u00e9rf\u00f6ld. Rajt 1936. j\u00falius 17., reggel 8 \u00f3rakor. A versenyt komoly el\u00f5k\u00e9sz\u00fcletek el\u00f5zt\u00e9k meg. A Balatoni Haj\u00f3z\u00e1si Rt. Igazgat\u00f3s\u00e1ga a verseny n\u00e9z\u00f5k\u00f6z\u00f6ns\u00e9ge r\u00e9sz\u00e9re eg\u00e9sz napos kir\u00e1ndul\u00f3haj\u00f3t ind\u00edtott, mely v\u00e9gigk\u00eds\u00e9rte a mez\u00f5nyt a versenyen.
\n \n<\/p>\n

\n A Hung\u00e1ria Yacht Club a d\u00edjkioszt\u00f3 el\u00f5tt par\u00e1d\u00e9s yachtfelvonul\u00e1st rendezett Tihanyban a verseny legmagasabb v\u00e9dn\u00f6kei, J\u00f3zsef kir. Herceg \u00e9s Auguszta kir. Hercegkisasszony, valamint j\u00e1kai G\u00f6mb\u00f6s Gyula m. kir. minisztereln\u00f6k mint a verseny d\u00edszeln\u00f6ke tisztelet\u00e9re. A versenyen indulhatott minden t\u00f6rzsk\u00f6nyvezett haj\u00f3, nagys\u00e1gra \u00e9s oszt\u00e1lyra val\u00f3 tekintet n\u00e9lk\u00fcl, a dinghyk kiv\u00e9tel\u00e9vel.\n<\/p>\n

\n Kivonat a versenyki\u00edr\u00e1sb\u00f3l:\n<\/p>\n

\n \\\\\\\\\\\\\\”D\u00edjaz\u00e1s: Az els\u00f5nek be\u00e9rkez\u00f5 haj\u00f3 nyeri a Balaton K\u00e9kszalagja v\u00e1ndord\u00edjat \u00e9s az OTT tiszteletd\u00edj\u00e1t. A K\u00e9kszalag v\u00e1ndord\u00edjon lev\u00f5 ez\u00fcstkoszor\u00fan a gy\u00f5ztes haj\u00f3, valamint vezet\u00f5j\u00e9nek \u00e9s clubj\u00e1nak neve meg\u00f6r\u00f6k\u00edttetik \u00e9s mindaddig, m\u00edg a K\u00e9kszalag v\u00e9d\u00f5je, jogos\u00edtva van haj\u00f3ja \u00e1rboc\u00e1n egy m\u00e9ter hossz\u00fa k\u00e9k szalagot viselni. Az abszol\u00fat els\u00f5 helyezett haj\u00f3n k\u00edv\u00fcl tiszteletd\u00edjat kapnak a 40-es, 30-as, 22-es cirk\u00e1l\u00f3k, a 22-es joll\u00e9k, a 25-\u00f6s t\u00farajoll\u00e9k \u00e9s a felsorolt oszt\u00e1lyokba nem tartoz\u00f3 t\u00f5kes\u00falyos \u00e9s uszonyos haj\u00f3k kateg\u00f3riagy\u00f5ztesei.\\\\\\\\\\\\\\”\n<\/p>\n

\n A nevez\u00f5 haj\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt megtal\u00e1lhatjuk a 40-esek k\u00f6z\u00f6tt a Gl\u00f3ri\u00e1t \u00e9s a Nemer\u00e9t, a 30-asok k\u00f6z\u00f6tt a Rabonb\u00e1nt, az 1934-es K\u00e9kszalag gy\u00f5ztes\u00e9t, az Emes\u00e9t, a Kabal\u00e1t \u00e9s a Boh\u00f3t, nyolc 22-es cirk\u00e1l\u00f3t: (Karak\u00e1n, Kari, J\u00f3mad\u00e1r, Lucifer, Ny\u00edl, Sirocco, Vihar, Zulu), tizenkett\u00f5 25-\u00f6s t\u00farajoll\u00e9t (Csobog\u00f3, Csuhu, Edve, Fidelit\u00e1s II., Flaming\u00f3, K\u00f3csag, Mack\u00f3, Mosoly, Novara, Pillang\u00f3, Santa Maria, Virradat), \u00f6t 22-es versenyjoll\u00e9t (D\u00f3d\u00ed, Kisangyalom I., Kisangyalom II., Kincsem III., Lehetetlen), oszt\u00e1lyon k\u00edv\u00fcli t\u00f5kes\u00falyos haj\u00f3kat (Bety\u00e1r, Meteor, S\u00f3lyom) \u00e9s az oszt\u00e1lyon k\u00edv\u00fcli joll\u00e9kat (Balaton, Fergeteg, Helikon, Keszthely, K\u00f3csag, M\u00f3kus, Santa Barbara).\n<\/p>\n

\n A versenyt megel\u00f5z\u00f5 napon er\u00f5s, olykor viharos \u00e9szaknyugati sz\u00e9l f\u00fajt, \u00edgy az es\u00e9lylatolgat\u00f3k a cirk\u00e1l\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt kerest\u00e9k a gy\u00f5ztest. N\u00e9h\u00e1ny joll\u00e9s azon gondolkozott, hogy egy\u00e1ltal\u00e1n elinduljon-e a versenyen. A joll\u00e9sokon k\u00edv\u00fcl a t\u00f6bbi r\u00e9sztvev\u00f5 boldogan \u00e1llap\u00edtotta meg, hogy a verseny t\u00e1vj\u00e1t 16-24 \u00f3ra alatt abszolv\u00e1lni lehet.\n<\/p>\n

\n Az akkor is oly szesz\u00e9lyes Balaton alaposan kereszt\u00fclh\u00fazta az indul\u00f3k sz\u00e1m\u00edt\u00e1sait. A reggel nyolc \u00f3rai rajthoz alig tudtak a haj\u00f3k kiv\u00e1nszorogni. A rajtl\u00f6v\u00e9s ut\u00e1n gyenge d\u00e9lnyugati sz\u00e9l ind\u00edtotta el a mez\u00f5nyt az als\u00f3\u00f6rsi b\u00f3ja fel\u00e9. R\u00f6gt\u00f6n a k\u00f6nny\u00fb versenyjoll\u00e9k \u00e1lltak az \u00e9lre. Az als\u00f3\u00f6rsi b\u00f3j\u00e1n\u00e1l Kov\u00e1ts B\u00e9la a Kincsem III.-mal fordult els\u00f5nek, m\u00e1sodiknak a Schimert fiv\u00e9rek szint\u00e9n 22-es joll\u00e9val, a Lehetetlennel. Majd a Velencei-t\u00f3r\u00f3l a K\u00e9kszalag versenyre lehozott 20-as jolle, a Fergeteg \u00e9s a BYC f\u00fcredi oszt\u00e1ly\u00e1nak 22-es joll\u00e9ja, a D\u00f3dy k\u00f6vetkeztek. Az els\u00f5 t\u00f5kes\u00falyos haj\u00f3 a Bety\u00e1r volt, mely ar\u00e1nylag nagy gaffos vitorl\u00e1j\u00e1val k\u00f6nny\u00fb szelekben j\u00f3l szalad. A 25-\u00f6s t\u00farajoll\u00e9kat Ilovszky J\u00e1nos piros vitorl\u00e1j\u00fa Csobog\u00f3ja vezette. A rajtn\u00e1l kerekedett kis sz\u00e9l fokozatosan el\u00e1llt, \u00edgy d\u00e9lben m\u00e9g mindegyik haj\u00f3 a keleti medenc\u00e9ben volt, s k\u00e9t \u00f3r\u00e1ra is csak a mez\u00f5ny fele tudott \u00e1thaladni a Tihanyi-szoroson.A vezet\u00f5 haj\u00f3, a Kincsem III. csak este nyolc ut\u00e1n \u00e9rte el R\u00e9vf\u00fcl\u00f6p\u00f6t, ahol a tov\u00e1bbi sorrend a k\u00f6vetkez\u00f5 volt: 2. Lehetetlen, 3. Fergeteg, 4. Bety\u00e1r, 5. Fidelit\u00e1s II., 6. Gl\u00f3ria, 7. Keszthely, 8. Rabonb\u00e1n, 9. D\u00f3dy, 13. Csuhu (25-\u00f6s jolle)…, 28. Emese, 30. Boh\u00f3, 32. Santa Maria (25-\u00f6s jolle), 34. Nemere, amely hajnali egy ut\u00e1n hagyta el a r\u00e9vf\u00fcl\u00f6pi b\u00f3j\u00e1t. A vezet\u00f5 \u00e9s az utols\u00f3 haj\u00f3 k\u00f6z\u00f6tt a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g R\u00e9vf\u00fcl\u00f6pn\u00e9l m\u00e1r t\u00f6bb mint \u00f6t \u00f3ra.\n<\/p>\n

\n Keszthelyig Kov\u00e1ts B\u00e9la tov\u00e1bb n\u00f6velte az el\u00f5ny\u00e9t, s 2.55-kor fordult a keszthelyi b\u00f3j\u00e1n\u00e1l. A mez\u00f5ny eddigre teljesen sz\u00e9th\u00faz\u00f3dott. M\u00e1sodik a Lehetetlen (3.14), majd j\u00f6tt a Fergeteg (3.55). Negyedikk\u00e9nt az els\u00f5 t\u00f5kes\u00falyos haj\u00f3, a Bety\u00e1r (5.05), majd a D\u00f3dy (5.08). Ut\u00e1nuk k\u00f6zel egy\u00f3r\u00e1s sz\u00fcnet k\u00f6vetkezett, majd sorra \u00e9rkeztek Keszthelyhez a haj\u00f3k: 6. Keszthely (5.59), 7. Gl\u00f3ris (6.00), 8. Fidelit\u00e1s II. (6.01), 9. Mosoly (6.04), 10. Rabonb\u00e1n (6.06), 11. Pillang\u00f3 (6.07), 12. Csobog\u00f3 (6.11), 13. M\u00f3kus (6.14), 14. Meteor (6.14,26mp), 15. Lucifer (6.14,34mp), 16. S\u00f3lyom (6.14,35mp), 17. Karak\u00e1n (6.14,36mp). Reggel nyolcra m\u00e1r mindegyik haj\u00f3 elhagyta a keszthelyi b\u00f3j\u00e1t. A K\u00e9kszalag mez\u00f5nye m\u00e1r 24 \u00f3r\u00e1ja volt v\u00edzen, \u00e9s m\u00e9g alig jutottak t\u00fal a t\u00e1v fel\u00e9n.\n<\/p>\n

\n Reggel v\u00e9gre \u00e9l\u00e9nk ellensz\u00e9llel haladhattak R\u00e9vf\u00fcl\u00f6p fel\u00e9, de ez a sz\u00e9l sem tartott sok\u00e1ig. D\u00e9lel\u00f5tt a r\u00e9vf\u00fcl\u00f6pi b\u00f3j\u00e1t\u00f3l nyugatra megint nem f\u00fajt semmi sz\u00e9l, m\u00edg att\u00f3l keletre egyenletes, gyenge \u00e9szakkeleti sz\u00e9l volt. \u00edgy aki nagy nehezen, v\u00e1nszorogva el tudta \u00e9rni a b\u00f3j\u00e1t, az pillanatok alatt kilom\u00e9terekre elt\u00e1volodott ellenfeleit\u00f5l. A Kincsem \u00e9s a Lehetetlen egym\u00e1s mellett, m\u00e9g a sz\u00e9lv\u00e1ltoz\u00e1s el\u00f5tt d\u00e9lel\u00f5tt 10.30-kor hagyt\u00e1k el R\u00e9vf\u00fcl\u00f6p\u00f6t, nem sokkal ut\u00e1nuk \u00f5ket k\u00f6vette a Fergeteg. D\u00e9li egy \u00e9s k\u00e9t \u00f3ra k\u00f6z\u00f6tt, m\u00e1r a sz\u00e9lv\u00e1ltoz\u00e1s be\u00e1llta ut\u00e1n \u00e9rkezett a Mosoly, a Bety\u00e1r \u00e9s a Meteor. Ebben a t\u00e9rs\u00e9gben teljesen felborult az addigi sorrend. T\u00f6bben \u00f3r\u00e1kat \u00e1lltak a b\u00f3ja el\u00f5tt, de a verseny legnagyobb vesztese a Csobog\u00f3 volt, amely addig vezette a 25-\u00f6s t\u00farajoll\u00e9k mez\u00f5ny\u00e9t. \u00f5k t\u00f6bb mint n\u00e9gy \u00f3r\u00e1t v\u00e1rakoztak egy helyben P\u00e1lk\u00f6ve el\u00f5tt, k\u00f6zel az \u00e9szaki parthoz, mik\u00f6zben l\u00e1tt\u00e1k, ahogy t\u00f5l\u00fck egy kilom\u00e9terrel d\u00e9lebbre sorra h\u00faztak el az ellenfeleik.\n<\/p>\n

\n A R\u00e9vf\u00fcl\u00f6p k\u00f6rny\u00e9ki sz\u00e9lmentes z\u00f3n\u00e1ban a mez\u00f5ny \u00fagy sz\u00e9th\u00faz\u00f3dott, hogy m\u00edg Keszthelyen az els\u00f5 \u00e9s az utols\u00f3 haj\u00f3 k\u00f6z\u00f6tt nem volt t\u00f6bb mint \u00f6t \u00f3ra k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g, addig a tihanyi c\u00e9ln\u00e1l ez a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g tizenn\u00e9gy \u00f3r\u00e1ra fokoz\u00f3dott.\n<\/p>\n

\n T\u00f6bb mint 30 \u00f3rai versenyz\u00e9s ut\u00e1n j\u00falius 18-\u00e1n 14 \u00f3ra 14 perckor haladt \u00e1t els\u00f5nek a tihanyi c\u00e9lvonalon Kov\u00e1ts B\u00e9la vezet\u00e9s\u00e9vel a Kincsem III. nev\u00fb 22-es versenyjolle. Leg\u00e9nys\u00e9g: Kendy Dezs\u00f5 \u00e9s Nov\u00e1k K\u00e1roly. Nem sokkal k\u00e9s\u00f5bb (14.24) meg\u00e9rkezett a Lehetetlen, a Schimert fiv\u00e9rek 22-es joll\u00e9ja. A k\u00f6vetkez\u00f5 haj\u00f3 meg\u00e9rkez\u00e9s\u00e9re t\u00f6bb mint 4 \u00f3r\u00e1t kellett v\u00e1rni. Harmadik Fergeteg, a Velencei-t\u00f3r\u00f3l felhozott 20-as jolle, amely az oszt\u00e1lyon k\u00edv\u00fcli joll\u00e9k kateg\u00f3riagy\u00f5ztese. Negyedikk\u00e9nt futott be az els\u00f5 oszt\u00e1lyon k\u00edv\u00fcli t\u00f5kes\u00falyos haj\u00f3, m\u00e1r s\u00f6t\u00e9ted\u00e9skor (21.09), a Meteor, Hank\u00f3czy Jen\u00f5 haj\u00f3ja. \u00f6t\u00f6dik a Bety\u00e1r (21.59,18mp), 6. Vihar (21.59,59mp), az els\u00f5 22-es cirk\u00e1l\u00f3, 7. Gl\u00f3ria (22.00), az els\u00f5 40-es cirk\u00e1l\u00f3, 8. Virradat (22.15), az els\u00f5 25-\u00f6s t\u00farajolle… 15. Rabonb\u00e1n (23.38), az els\u00f5 30-as cirk\u00e1l\u00f3, … 29. Nemere (4.10), … \u00e9s utols\u00f3nak t\u00f6bb mint 44 \u00f3ra ut\u00e1n 32. Fidelit\u00e1s II. (4.40).\n<\/p>\n

\n A verseny d\u00edjait j\u00falius 19-\u00e9n d\u00e9lben a Tihanyi Sportsz\u00e1ll\u00f3ban tartott \u00fcnnep\u00e9lyes d\u00edjkioszt\u00f3n Anna kir. hercegn\u00f5 adta \u00e1t a gy\u00f5zteseknek. A d\u00edjkioszt\u00f3n megjelent J\u00f3zsef kir. herceg, Dar\u00e1nyi K\u00e1lm\u00e1n minisztereln\u00f6k helyettes, Andr\u00e1ssy G\u00e9za gr\u00f3f, Kelemen Korn\u00e9l, az OTT eln\u00f6ke, dr. Ugron G\u00e1bor, a MVYSz eln\u00f6ke, dr. Strommer Viktorrin tihanyi ap\u00e1t.\n<\/p>\n

\n Kov\u00e1ts B\u00e9l\u00e1\u00e9k a K\u00e9kszalag v\u00e1ndord\u00edjon k\u00edv\u00fcl elnyert\u00e9k herceg Festetics Gy\u00f6rgy tiszteletd\u00edj\u00e1t \u00e9s mint kateg\u00f3ri\u00e1jukban els\u00f5k, Rem\u00e9nyi-Schneller Lajos tiszteletd\u00edj\u00e1t.\n<\/p>\n

\n K\u00fcl\u00f6nd\u00edjat kapott az egyetlen h\u00f6lgykorm\u00e1nyos, Z\u00e1borszky Elly, aki a Mosoly nev\u00fb 25-\u00f6s t\u00farajoll\u00e9val az abszol\u00fat 12. helyen futott be, s oszt\u00e1ly\u00e1ban a negyedik helyen v\u00e9gzett.\n<\/p>\n

\n A r\u00e9sztvev\u00f5k m\u00e9g sok\u00e1ig emlegett\u00e9k a II. K\u00e9kszalagot, s egym\u00e1s k\u00f6z\u00f6tt csak a \\\\\\\\\\\\\\”48 \u00f3r\u00e1s verseny\\\\\\\\\\\\\\” n\u00e9ven emlegett\u00e9k.\n<\/p>\n

\n A d\u00edjkioszt\u00f3t k\u00f6vet\u00f5en, d\u00e9lut\u00e1n olyan pozdorjavihar szakadt le a Balatonra, amely m\u00e9g ott is ritkas\u00e1g. Annak, hogy a vihar csak ekkor \u00e9rkezett, a rendez\u00f5s\u00e9g \u00e9s a joll\u00e9sok \u00f6r\u00fcltek igaz\u00e1n, de ann\u00e1l jobban bosszankodtak a t\u00f5kes\u00falyos haj\u00f3k tulajdonosai.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

M\u00e1r a m\u00e1sodik K\u00e9kszalagon, 1936-ban megdupl\u00e1z\u00f3dott a nevezett haj\u00f3k sz\u00e1ma. V\u00e9g\u00fcl 35 haj\u00f3 137 sportol\u00f3ja (k\u00f6zt\u00fck t\u00f6bb, igen el\u00f5kel\u00f5 osztr\u00e1k sportember) v\u00e1gott neki – mint ut\u00f3bb kider\u00fclt – az eddigi leghosszabb idej\u00fb K\u00e9kszalagnak. A verseny t\u00e1vja azonos az 1934. \u00e9vivel, azzal a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9ggel, hogy a versenyz\u00f5ket R\u00e9vf\u00fcl\u00f6pn\u00e9l az \u00e9szaki parthoz vezetik, teh\u00e1t: F\u00fcred-Als\u00f3\u00f6rs-R\u00e9vf\u00fcl\u00f6p-Keszthely-R\u00e9vf\u00fcl\u00f6p-Tihany. A t\u00e1v […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[9],"tags":[],"sailing_author":"Haj\u00f3 Magazin","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5652"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5652"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5652\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5652"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5652"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5652"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}