{"id":5653,"date":"2002-11-16T00:00:00","date_gmt":"2002-11-15T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/az-1998-as-feherszalag-tortenete\/"},"modified":"2017-08-02T00:19:07","modified_gmt":"2017-08-01T22:19:07","slug":"az-1998-as-feherszalag-tortenete","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/az-1998-as-feherszalag-tortenete\/","title":{"rendered":"Az 1998-as Feh\u00e9rszalag t\u00f6rt\u00e9nete"},"content":{"rendered":"

\n A Libert\u00e9 1997-ben k\u00e9t kiv\u00e9telt\u00f5l eltekintve minden versenyt megnyert, amelyen elindult. K\u00e9kszalag-gy\u00f5zelem, magyar bajnoki c\u00edm. \u00dagy t\u00fbnt, j\u00f3llakott a t\u00e1rsas\u00e1g. Az id\u00e9n keveset versenyeztek \u00e9s egyszer sem gy\u00f5ztek. Alg\u00e1s volt a haj\u00f3, nem siker\u00fclt a t\u00e9li leszerel\u00e9s ut\u00e1n tisztess\u00e9gesen be\u00e1ll\u00edtani, soha nem volt meg a l\u00e9tsz\u00e1m. M\u00e9gis \u00fagy t\u00fbnt, nincs p\u00e1nikhangulat, nyugodt a csapat. T\u00f6bb, a k\u00f6zv\u00e9lem\u00e9ny \u00e1ltal gyorsabbnak tartott haj\u00f3nak k\u00f6sz\u00f6nhet\u00f5en v\u00e9gre az es\u00e9lyess\u00e9g terhe n\u00e9lk\u00fcl k\u00e9sz\u00fclhettek erre a versenyre.\n<\/p>\n

\n A Libert\u00e9 1997-ben k\u00e9t kiv\u00e9telt\u00f5l eltekintve minden versenyt megnyert, amelyen elindult. K\u00e9kszalag-gy\u00f5zelem, magyar bajnoki c\u00edm. \u00dagy t\u00fbnt, j\u00f3llakott a t\u00e1rsas\u00e1g. Az id\u00e9n keveset versenyeztek \u00e9s egyszer sem gy\u00f5ztek. Alg\u00e1s volt a haj\u00f3, nem siker\u00fclt a t\u00e9li leszerel\u00e9s ut\u00e1n tisztess\u00e9gesen be\u00e1ll\u00edtani, soha nem volt meg a l\u00e9tsz\u00e1m. M\u00e9gis \u00fagy t\u00fbnt, nincs p\u00e1nikhangulat, nyugodt a csapat. T\u00f6bb, a k\u00f6zv\u00e9lem\u00e9ny \u00e1ltal gyorsabbnak tartott haj\u00f3nak k\u00f6sz\u00f6nhet\u00f5en v\u00e9gre az es\u00e9lyess\u00e9g terhe n\u00e9lk\u00fcl k\u00e9sz\u00fclhettek erre a versenyre.\n<\/p>\n

\n 1997. j\u00falius 6. eml\u00e9kezetes nap a Libert\u00e9 \u00e9let\u00e9ben. K\u00e9t h\u00e9ttel a K\u00e9kszalag-verseny el\u00f5tt a haj\u00f3 felborult \u00e9s els\u00fcllyedt. Vesz\u00e9lybe ker\u00fclt az indul\u00e1s, k\u00e9t h\u00e9t megfesz\u00edtett munka ut\u00e1n nagy f\u00f6l\u00e9nnyel m\u00e9gis megnyert\u00e9k a versenyt. Egy \u00e9vvel k\u00e9s\u00f5bb k\u00eds\u00e9rtetiesen ism\u00e9tl\u00f5dnek az esem\u00e9nyek. Megint F\u00f6ldv\u00e1ron van verseny a Szalag el\u00f5tt, \u00e9s megint felborul, majd a nagy sz\u00e9l miatt ki\u00e1llni k\u00e9nyszer\u00fcl az egyik es\u00e9lyes haj\u00f3, egy m\u00e1sik – ez\u00fattal keretes – libera. De ez a t\u00f6rt\u00e9net m\u00e9gis egy kicsit m\u00e1s. A Garuda nem s\u00fcllyedt el, nem romlott el semmi a haj\u00f3n, pedig elromolhatott volna. \u00c9s egy h\u00e9t m\u00falva a Garuda m\u00e9gsem nyerte meg a Feh\u00e9rszalagot, pedig… Pedig Brencs\u00e1n \u00c1bel csapat\u00e1t sokan es\u00e9lyesebbnek tartott\u00e1k a verseny el\u00f5tt, mint a Libert\u00e9t. \u00c9s nem csak \u00f5ket.\n<\/p>\n

\n Az Ass\u00f3k gyors haj\u00f3k, de a tavalyi Centomigli\u00e1n idegenben mindenkit megvert a Batman Forever, billenthet\u00f5 kiel n\u00e9lk\u00fcl. A Yuppie Assoluta kicsit t\u00f6bb, mint az Asso. Kicsit nagyobb a nagyvitorl\u00e1ja, sokkal nagyobb a spinnakere. Megnyert\u00e9k az \u00c9vadnyit\u00f3t \u00e9s a r\u00e9gi Feh\u00e9rszalagot. \u00dagy t\u00fbnt, hogy j\u00f3 a haj\u00f3, j\u00f3 a leg\u00e9nys\u00e9g. A Detre testv\u00e9rek f\u00e9mjelezte csapat Fa N\u00e1ndival er\u00f5s\u00f6d\u00f6tt. Es\u00e9lyesek voltak? Igen, egy\u00e9rtelm\u00fben.\n<\/p>\n

\n A Quadriga Soponyai G\u00e9za haj\u00f3ja, az id\u00e9n m\u00e1r nagyon j\u00f3. Gyorsak, mennek a man\u00f5verek, megn\u00f5tt az \u00f6nbizalmuk. \u00c9s a Remete, amely ha lehet, m\u00e9g gyorsabb, de tal\u00e1n hi\u00e1nyzik m\u00e9g a tapasztalat, szokni kell az es\u00e9lyess\u00e9g terh\u00e9t, el kell hinni, hogy tudnak gy\u00f5zni, \u00e9s akkor majd f\u00e9lni kell t\u00f5l\u00fck. Most m\u00e9g? A hatba biztosan bef\u00e9rhetnek, a t\u00f6bbi meglepet\u00e9snek t\u00fbnt a rajt el\u00f5tt.\n<\/p>\n

\n A hetvenesek. Egy haj\u00f3t\u00edpus \u00e9let\u00e9ben nagy dolog, ha oszt\u00e1lly\u00e1 v\u00e1lhat. De egy kicsit cs\u00f6kkenti az es\u00e9lyeit az abszol\u00fat versenyben. Jobban figyelnek egym\u00e1sra a haj\u00f3k, kevesebb kock\u00e1zatot v\u00e1llalnak. Eddig a hetvenesek egy kicsit egym\u00e1s\u00e9rt is versenyeztek, ha valamelyik nyerni tudott, annak mindenki \u00f6r\u00fclt. Ma m\u00e1r egym\u00e1s ellen k\u00fczdenek.\n<\/p>\n

\n \u00c9s a Pata-f\u00e9le haj\u00f3, a Szfinx. Amelyr\u00f5l senki semmit nem tud, csak azt, hogy m\u00e9g nem haj\u00f3ztak vele a Balatonon. Ez voltunk mi, egy \u00f5r\u00fclt rohan\u00e1s a rajtt\u00f3l a cs\u00f5ig. Siralmasan kev\u00e9s az \u00e9v tal\u00e1n legszebb verseny\u00e9b\u00f5l. De egy kicsit el\u00f5reszaladtam. Kezdj\u00fck a rajtt\u00f3l.\n<\/p>\n

\n Hetek \u00f3ta es\u00f5s, hideg, viharokkal tark\u00edtott id\u00f5 volt. A verseny el\u00f5tti napokban is er\u00f5s sz\u00e9l f\u00fajt. A meteorol\u00f3gia hi\u00e1ba \u00edg\u00e9rt gyenge szelet \u00e9s sz\u00e9p id\u00f5t. J\u00falius 10-\u00e9n reggel borong\u00f3s, es\u00f5re hajl\u00f3 id\u00f5re \u00e9bredt\u00fcnk. F\u00e9l t\u00edz k\u00f6r\u00fcl kezdett megtelni az Ar\u00e1cs el\u00f5tti rajtter\u00fclet a Feh\u00e9rszalag 220 haj\u00f3j\u00e1val. Az \u00e9szaknyugati sz\u00e9l is felt\u00e1madt, \u00e9s oda-oda csapott. Az elm\u00falt \u00e9vtizedek tapasztalatain felb\u00e1torodva j\u00f3 perccel a f\u00e9l tizenegyes rajt el\u00f5tt nekil\u00f3dult a mez\u00f5ny. De a rendez\u00f5s\u00e9g, ellent\u00e9tben a hagyom\u00e1nyokkal, a versenyszab\u00e1lyokat szigor\u00faan betartva visszal\u00f5tte a rajtot. Egyszer, \u00e9s ha m\u00e1r ez ilyen j\u00f3l ment, m\u00e9gegyszer. \u00cdgy a tizenegyre F\u00fcredre menetrend szerint \u00e9rkez\u00f5 vasal\u00f3 rezzen\u00e9stelen arccal kereszt\u00fclv\u00e1ghatott a mez\u00f5ny\u00f6n. Mindenki menek\u00fclt amerre l\u00e1tott. Volt aki visszafordult, nem tehetett m\u00e1st. Term\u00e9szetesen \u00fatjoga van a j\u00e1rathaj\u00f3nak. M\u00e9gis, tal\u00e1n annyit tehetett volna, amit a Balaton motoros \u00e9s szint\u00e9n menetrend szerint k\u00f6zleked\u00f5 komp megtett a tihanyi r\u00e9vn\u00e9l, hogy amikor kellett, meg\u00e1llt, man\u00f5verezett, \u00e9s amikor kevesebb haj\u00f3 j\u00f6tt, akkor folytatta \u00fatj\u00e1t. A k\u00e9t haj\u00f3 kapit\u00e1ny\u00e1nak k\u00f6sz\u00f6nj\u00fck, hogy lemondtak az \u00fatjogukr\u00f3l \u00e9s seg\u00edtettek.\n<\/p>\n

\n A cs\u00f5be els\u00f5nek a Garuda \u00e9rkezett, m\u00f6g\u00f6tte a Yuppie \u00e9s a Libert\u00e9. Negyedik volt a Szfinx, de itt az \u00e1rboc\u00e1t t\u00f6rte. Els\u00f5nek a legkevesebbet f\u00fcrd\u00f5 Libert\u00e9 \u00e9rt \u00e1t a nyugati medenc\u00e9be. Itt a legt\u00f6bb gyors haj\u00f3 reffelni k\u00e9nyszer\u00fclt. \u00c9rthetetlen m\u00f3don a Garuda \u00e9s a Yuppie kicsit a tengely f\u00f6l\u00e9 kapaszkodott. A Libert\u00e9 a d\u00e9li parttal p\u00e1rhuzamosan futtatott.\n<\/p>\n

\n Az ilyen ir\u00e1ny\u00fa sz\u00e9lben k\u00f6vetend\u00f5 taktik\u00e1t Tuss Mikl\u00f3s a 24. sz\u00e1mban megjelent \u00edr\u00e1s\u00e1ban a k\u00f6vetkez\u00f5k\u00e9ppen foglalja \u00f6ssze: „Amikor aTihanyi-szorosb\u00f3l Keszthely fel\u00e9 kil\u00e9p\u00fcnk, \u00e9s \u00e9les menetben \u00e9ppen hogy a t\u00f3 hossztengely\u00e9ben tudunk haladni, akkor azokkal a haj\u00f3kkal, amelyek n\u00e9h\u00e1ny fok magass\u00e1g\u00e1ldozattal jelent\u00f5s sebess\u00e9gn\u00f6veked\u00e9st tudnak el\u00e9rni, \u00e9rdemes ejteni, futtatni m\u00e9g akkor is, ha ezzel a part fel\u00e9 sodr\u00f3dunk. Am\u00edg ilyen lass\u00fa, a part fel\u00e9 k\u00f6zeled\u00e9ssel haladunk, igen sok id\u00f5 telik el, m\u00edg fordul\u00e1si k\u00e9nyszerbe ker\u00fcl\u00fcnk… Ha a sz\u00e9l \u00fagy fordul, hogy \u00e9lesebben tudunk menni, akkor ellenfel\u00fcnk magass\u00e1gi el\u00f5nye \u00e9rtelm\u00e9t veszti. Ha a sz\u00e9l szembefordul \u00e9s cirk\u00e1lni kell, akkor azok az ellenfelek, akik eddig felett\u00fcnk, m\u00f6g\u00f6tt\u00fcnk voltak, le kell, hogy ejtsenek, \u00edgy, mivel nekik is szembe fog f\u00fajni a sz\u00e9l, m\u00f6g\u00e9nk ker\u00fclnek, szinte vonalunkba.” Teh\u00e1t b\u00e1rmilyen ir\u00e1nyba fordul a sz\u00e9l, a Libert\u00e9 j\u00f3 poz\u00edci\u00f3ba ker\u00fcl. Kezdetben ezt a taktik\u00e1t k\u00f6vette a Quadriga is. Tengelyben vitorl\u00e1zott a hetvenesek k\u00f6z\u00fcl a Pann\u00f3nia \u00e9s a Krajc\u00e1r. \u00c9rdekes m\u00f3don kicsit feljebb h\u00faz\u00f3dott az \u00e9szaki parthoz a Capella \u00e9s Tuss Mikl\u00f3s a Lopakod\u00f3val. A Krajc\u00e1r nem reffelt, hanem fockot cser\u00e9lt \u00e9s jelent\u00f5sen lelassult. Okosan a d\u00e9li part fel\u00e9 futtatott viszont kicsit lemaradva az Orpheus.\n<\/p>\n

\n Fony\u00f3d magass\u00e1g\u00e1ban a tengely fel\u00e9 h\u00faz\u00f3dott a Quadriga. Ekkor m\u00e1r a sz\u00e9l gyeng\u00fclni kezdett \u00e9s a haj\u00f3k kireffeltek. A Libert\u00e9 volt az \u00e9lmez\u00f5nyb\u00f5l legk\u00f6zelebb a d\u00e9li parthoz. A vonalban a m\u00e1sodik haj\u00f3, a Garuda eg\u00e9szen fent volt Badacsony alatt. \u00c9s bej\u00f6tt az elm\u00e9let. A sz\u00e9l d\u00e9l fel\u00e9 fordult \u00e9s tov\u00e1bb gyeng\u00fclt. A Fony\u00f3d el\u00f5tt vitorl\u00e1z\u00f3 Libert\u00e9t a legjobbkor \u00e9rte a sz\u00e9lfordul\u00f3. Megfordultak, \u00e9s szinte egy csap\u00e1son mehettek a keszthelyi b\u00f3j\u00e1ra. A Garuda \u00e9s az \u00fcld\u00f6z\u00f5 boly cirk\u00e1lni k\u00e9nyszer\u00fclt. Gy\u00f6r\u00f6kig gyenge sz\u00e9lben cirk\u00e1lt az \u00e9lmez\u00f5ny. Ekkor h\u00e1tulr\u00f3l Szigligetn\u00e9l felt\u00fbnt egy karav\u00e1n, amely \u00e9szaki sz\u00e9llel v\u00e1gtatott az \u00f6b\u00f6l k\u00f6zepe fel\u00e9, ahol elfogyott a lend\u00fclet\u00fck. A harmincadik hely m\u00f6g\u00f6tt ez a csapat nagy kavarod\u00e1st okozott, volt, aki hatvan helyet esett vissza. K\u00f6zben a Libert\u00e9 15 \u00f3ra 18 perckor nagy el\u00f5nnyel fordult a b\u00f3j\u00e1n\u00e1l, \u00e9s m\u00e9g d\u00e9lnyugati sz\u00e9lben elhagyta a Szigligeti-\u00f6bl\u00f6t. Mire az \u00fcld\u00f6z\u00f5k ide\u00e9rtek, m\u00e1r semmi sz\u00e9l nem f\u00fajt. A d\u00e9li part mellett idegt\u00e9p\u00f5 lass\u00fas\u00e1ggal haladtak a haj\u00f3k. K\u00f6zben a Libert\u00e9, megkapva az \u00e9szaki szelet, folyamatosan n\u00f6velte az el\u00f5ny\u00e9t. Az egyre rem\u00e9nytelenebb helyzetbe sodr\u00f3d\u00f3 \u00fcld\u00f6z\u00f5knek a hetedik helyen vitorl\u00e1z\u00f3 Capella mutatja az \u00faj nyugati szelet, amely lassan \u00e9szak fel\u00e9 fordul \u00e9s er\u00f5s\u00f6dik.\n<\/p>\n

\n A Fony\u00f3d el\u00f5tt parkol\u00f3 \u00e9lmez\u00f5ny tehetetlen\u00fcl figyeli, ahogyan a leterjedni nem akar\u00f3 \u00e9szaki sz\u00e9lben l\u00e9nyegesen lass\u00fabb haj\u00f3k ker\u00fclik ki \u00f5ket. Soponyai G\u00e9za szerint legal\u00e1bb h\u00fasz haj\u00f3 robogott \u00edgy el. A Libert\u00e9vel m\u00e1r senki sem t\u00f6r\u00f5dik. Bogl\u00e1r el\u00f5tt, \u00e1ltal\u00e1nos megd\u00f6bben\u00e9sre, a cirk\u00e1l\u00f3szakaszon svertj\u00e9t t\u00f6r\u00f5 Lopakod\u00f3 felj\u00f6n a m\u00e1sodik helyre. Itt \u00e9ri utol a vezet\u00f5 haj\u00f3kat a Remete is, \u00e9s nem is szakad le t\u00f6bb\u00e9. A h\u00e1tul vitorl\u00e1z\u00f3k n\u00e9gyes-\u00f6t\u00f6s \u00e9szaknyugati sz\u00e9lben spinnakereznek. Az \u00e9lmez\u00f5nyt nem \u00e9ri el az egyenletes sz\u00e9l. Meg-megl\u00f3dulnak a haj\u00f3k. Am\u00edg az \u00fcld\u00f6z\u00f5k R\u00e9vf\u00fcl\u00f6p magass\u00e1g\u00e1ban j\u00e1rhattak, 19 \u00f3ra 40 perckor a Libert\u00e9 \u00e1thalad a cs\u00f6v\u00f6n. A Garuda visszaszerzi m\u00e1sodik hely\u00e9t, harmadik a Lopakod\u00f3, negyedik a Remete. Az \u00f6t\u00f6dik-hatodik helyen a Sirocco \u00e9s a Rosa tany\u00e1zik. A helyzet Z\u00e1nka magass\u00e1g\u00e1ban v\u00e1ltozik.\n<\/p>\n

\n Ekkorra a gyors haj\u00f3k, feladva poz\u00edci\u00f3jukat, hat\u00e1rozottan \u00e9szak fel\u00e9 h\u00faznak, \u00e9s ezzel vissza\u00e1ll az er\u00f5sorrend. Este nyolc \u00f3ra 10 perckor a Garuda \u00e1thalad Tihanyr\u00e9vn\u00e9l, a Libert\u00e9 veszi a kenesei b\u00f3j\u00e1t. Harmadik a Quadriga, negyedik a Remete. A Lopakod\u00f3 m\u00e9g mindig a t\u00edzben van, csak a cs\u00f5ben futnak \u00e1t rajta a nagyobb t\u00f6meg\u00fb hetvenesek. A befut\u00f3ig nincs l\u00e9nyeges v\u00e1ltoz\u00e1s. Gy\u00f6ny\u00f6r\u00fb, teliholdas \u00e9jszak\u00e1ban vitorl\u00e1znak a haj\u00f3k Kenese fel\u00e9. Az Orpheus m\u00e9g megveri a Yuppie-t, \u00e9s felj\u00f6n az \u00f6t\u00f6dik helyre. A m\u00e1sodik hossz\u00fa t\u00e1v\u00fa Feh\u00e9rszalagot nagy f\u00f6l\u00e9nnyel, kilenc \u00f3ra negyvenkilenc perc vitorl\u00e1z\u00e1s ut\u00e1n a Libert\u00e9 nyeri Munka L\u00e1szl\u00f3val a korm\u00e1nyn\u00e1l, m\u00e1sodik a Garuda t\u00f6bb mint egy \u00f3r\u00e1val lemaradva, harmadik a Quadriga, negyedik a Remete. A m\u00e1sodik csoport Feh\u00e9rszalagj\u00e1t a Rosa nyeri Bak\u00f3czy K\u00e1lm\u00e1nnal, a harmadik csoportban pedig Scholtz Imre csapata v\u00e9gzett az \u00e9len Sz\u00e1zszorsz\u00e9p nev\u00fb sudar\u00e1val. A vas\u00e1rnapi d\u00edjkioszt\u00f3t a s\u00f6rs\u00e1torba szor\u00edtotta a vigasztalanul zuhog\u00f3 es\u00f5. M\u00e9gis sokan elj\u00f6ttek meg\u00fcnnepelni a gy\u00f5zteseket \u00e9s helyezetteket.\n<\/p>\n

\n K&H; Nagyd\u00edj a Balaton Feh\u00e9r Szalagj\u00e1\u00e9rt – V\u00e9geredm\u00e9ny\n<\/p>\n

\n 1. Libert\u00e9 21:49p\n<\/p>\n

\n 2. Garuda 22:59p\n<\/p>\n

\n 3. Quadriga 23:17p\n<\/p>\n

\n 4. Remete 23:20p\n<\/p>\n

\n 5. Orpheus 23:22p\n<\/p>\n

\n 6. Yuppie Assoluta 23:25p<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

A Libert\u00e9 1997-ben k\u00e9t kiv\u00e9telt\u00f5l eltekintve minden versenyt megnyert, amelyen elindult. K\u00e9kszalag-gy\u00f5zelem, magyar bajnoki c\u00edm. \u00dagy t\u00fbnt, j\u00f3llakott a t\u00e1rsas\u00e1g. Az id\u00e9n keveset versenyeztek \u00e9s egyszer sem gy\u00f5ztek. Alg\u00e1s volt a haj\u00f3, nem siker\u00fclt a t\u00e9li leszerel\u00e9s ut\u00e1n tisztess\u00e9gesen be\u00e1ll\u00edtani, soha nem volt meg a l\u00e9tsz\u00e1m. M\u00e9gis \u00fagy t\u00fbnt, nincs p\u00e1nikhangulat, nyugodt a csapat. T\u00f6bb, […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"Haj\u00f3 Magazin","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5653"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5653"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5653\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5653"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5653"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5653"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}