{"id":5656,"date":"2002-11-16T00:00:00","date_gmt":"2002-11-15T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/magyar-osbemutato-a-gardazzuran\/"},"modified":"2017-08-02T00:19:05","modified_gmt":"2017-08-01T22:19:05","slug":"magyar-osbemutato-a-gardazzuran","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/magyar-osbemutato-a-gardazzuran\/","title":{"rendered":"Magyar \u00f5sbemutat\u00f3 a Gardazzur\u00e1n"},"content":{"rendered":"
\n Nagy v\u00e1rakoz\u00e1ssal n\u00e9zett el\u00e9be a Bodeni-tavon megrendezett libera-versenynek az egykori Pleasure Sailing Team, nemcsak az\u00e9rt, mert ez volt a szezon els\u00f5 megm\u00e9rettet\u00e9se, hanem itt csod\u00e1lhatta meg el\u00f5sz\u00f6r a csapat \u00faj haj\u00f3j\u00e1t a Gardazzur\u00e1t. Hab\u00e1r a k\u00f6zelebbi ismerets\u00e9g csak most kezd\u00f5d\u00f6tt a haj\u00f3val, a Litkey Farkas vezette csapat sz\u00e1m\u00e1ra m\u00e9gsem volt ismeretlen Oscar Tonoli fekete liber\u00e1ja, mert a tavalyi Garda tavi \u00e9s trieszti versenyeken sz\u00e1mtalanszor megv\u00edvott m\u00e1r az olaszokkal,\n<\/p>\n
\n Libera Cup, Bodeni-t\u00f3 – 2002 J\u00fanius 1-2.\n<\/p>\n
\n Nagy v\u00e1rakoz\u00e1ssal n\u00e9zett el\u00e9be a Bodeni-tavon megrendezett libera-versenynek az egykori Pleasure Sailing Team, nemcsak az\u00e9rt, mert ez volt a szezon els\u00f5 megm\u00e9rettet\u00e9se, hanem itt csod\u00e1lhatta meg el\u00f5sz\u00f6r a csapat \u00faj haj\u00f3j\u00e1t a Gardazzur\u00e1t. Hab\u00e1r a k\u00f6zelebbi ismerets\u00e9g csak most kezd\u00f5d\u00f6tt a haj\u00f3val, a Litkey Farkas vezette csapat sz\u00e1m\u00e1ra m\u00e9gsem volt ismeretlen Oscar Tonoli fekete liber\u00e1ja, mert a tavalyi Garda tavi \u00e9s trieszti versenyeken sz\u00e1mtalanszor megv\u00edvott m\u00e1r az olaszokkal, akik \u00faj haj\u00f3val akarnak szerepelni a Libera Euro Challenge versenyein. A n\u00e9met versenyen ez\u00fattal mindk\u00e9t Telebox elindult, a Pleasure, most m\u00e1r Brencs\u00e1n \u00c1bel korm\u00e1nyz\u00e1s\u00e1val jelent meg \u00e9s term\u00e9szetesen az osztr\u00e1k Joshi Entner Principess\u00e1ja is elj\u00f6tt a Chiemseer\u00f5l.\n<\/p>\n
\n Ugyan a verseny csak szombaton kezd\u00f5d\u00f6tt a Team Gardazzura m\u00e1r cs\u00fct\u00f6rt\u00f6k d\u00e9lut\u00e1n ott volt a gohreni kikit\u00f5ben, hogy \u00e1tvegy\u00e9k az olaszokt\u00f3l a Gardazzur\u00e1t \u00e9s felk\u00e9sz\u00edts\u00e9k a m\u00e1snapi edz\u00e9sre, valamint a h\u00e9tv\u00e9gi versenyre. Tulajdonk\u00e9ppen nem t\u00f6rt\u00e9nt semmi eml\u00edt\u00e9sre m\u00e9lt\u00f3; a v\u00edzre t\u00e9tel, az \u00e1rboc be\u00e1ll\u00edt\u00e1sa, trap\u00e9zok, cs\u00f6rl\u00f5k ellen\u00f5rz\u00e9se semmiben sem k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u00f6tt, mint anno a Pleasure eset\u00e9ben, tal\u00e1n csak a vitorl\u00e1k k\u00f6z\u00f6tt tartott el egy ideig a kiigazod\u00e1s. A parton j\u00e1r\u00f3-kel\u00f5 n\u00e9metek sem aznap, sem m\u00e1skor nem tudt\u00e1k \u00f6sszerakni a k\u00e9pet, hiszen olasz vitorlasz\u00e1m ellen\u00e9re a leg\u00e9nys\u00e9g magyarul besz\u00e9lt, volt aki sv\u00e9dnek n\u00e9zett minket. A Gardazzura egy\u00e9bk\u00e9nt – a meg\u00e1llapod\u00e1s szerint – \u00f5sszel ker\u00fcl v\u00e9glegesen Magyarorsz\u00e1gra, mert az olaszok id\u00e9n m\u00e9g ezzel a haj\u00f3val akarnak indulni saj\u00e1t versenyeiken, amelyekre egyenk\u00e9nt h\u00e1rom magyart is megh\u00edvtak. A magyarok utols\u00f3 versenye a Gardazzur\u00e1val a K\u00e9kszalag lesz.\n<\/p>\n
\n M\u00e1snap d\u00e9lel\u00f5tt m\u00e9g pofoztunk a haj\u00f3n Gohrenben, majd \u00e1tvitorl\u00e1ztunk a lindaui kik\u00f6t\u00f5 ir\u00e1ny\u00e1ba, a szombati \u00e9s vas\u00e1rnapi futamok helysz\u00edn\u00e9re, egyel\u00f5re hi\u00e1nyos leg\u00e9nys\u00e9ggel, mert a t\u00f6bbiek \u00e9rkez\u00e9s\u00e9t csak d\u00e9lut\u00e1nra v\u00e1rtuk. Ez\u00e9rt azt\u00e1n „k\u00e9nyszerpihen\u00f5t” kellett beiktatnunk, amelyet a lelem\u00e9nyes Gl\u00f3di Bal\u00e1zs rendk\u00edv\u00fcl olcs\u00f3n beszerzett dobozos s\u00f6r\u00e9vel igyekezt\u00fcnk elviselhet\u00f5v\u00e9 tenni. B\u00f6lcsv\u00f6lgyi „Doki” Tam\u00e1s \u00e9s a t\u00f6bbiek meg\u00e9rkezt\u00e9vel v\u00e9gre kieg\u00e9sz\u00fclt a Team Gardazzura \u00e9s korm\u00e1nyosunk f\u00e9l \u00f6tre ki is t\u00fbzte a d\u00e9lut\u00e1ni edz\u00e9s kezdet\u00e9t. A tr\u00e9ning zavartalanul folyt addig a pillanatig, am\u00edg v\u00e1ratlanul meg nem r\u00e1zk\u00f3dott a haj\u00f3. Az els\u00f5 pillanatban a trap\u00e9zon l\u00e9v\u00f5k, a haj\u00f3ban l\u00e9v\u00f5kre pislogtak, de mire k\u00e9rd\u00f5re vont\u00e1k volna \u00f5ket, m\u00e1r j\u00f6tt is a m\u00e1sodik r\u00e1zk\u00f3d\u00e1s, amely k\u00f6vetkezt\u00e9ben a Gardazzura teljesen meg\u00e1llt \u00e9s h\u00e1rman, Litkey Csaba, Hubacsek Laci \u00e9s j\u00f3magam, a v\u00edzbe csap\u00f3dtunk a trap\u00e9zr\u00f3l. Fel\u00fclt a haj\u00f3\u2026\n<\/p>\n
\n K\u00e9s\u00f5bb Brencs\u00e1n \u00c1bel a parton mes\u00e9lte el, hogy tavaly \u00f5ket is figyelmeztett\u00e9k, hogy ne menjenek a kik\u00f6t\u00f5 k\u00f6zel\u00e9ben, h\u00e1rom b\u00f3j\u00e1val kijel\u00f6lt ter\u00fcletre, mert ott alacsony a v\u00edz. Ez akkor ott a homokpadon k\u00fczdve m\u00e1r nem vigasztalt minket, ink\u00e1bb igyekezt\u00fcnk leker\u00fclni arr\u00f3l \u00fagy, hogy min\u00e9l jobban megd\u00f6ntj\u00fck a haj\u00f3t. Farki a korm\u00e1nyn\u00e1l, Sch\u00f5mer D\u00e1vid egyetlenk\u00e9nt a lee oldal fel\u00f5li kereten t\u00e1maszkodott, mi pedig a nagyvitorl\u00e1ban, a baumon \u00fcld\u00f6g\u00e9lve, a hideg v\u00edzben v\u00e1rtuk sorsunk jobbra fordul\u00e1s\u00e1t. A laikus szemnek megr\u00e1z\u00f3 l\u00e1tv\u00e1ny lehet egy ennyire megd\u00f6nt\u00f6tt libera, amely ki\u00fcl\u00f5 keret\u00e9vel m\u00e1r \u00f6nmag\u00e1ban dr\u00e1mai \u00e9lm\u00e9ny a t\u00f6bbi vitorl\u00e1shoz k\u00e9pest. A parton egyre gy\u00fbl\u00f5 emberek vel\u00fcnk egy\u00fctt v\u00e1rt\u00e1k, hogy v\u00e9gre lef\u00fajjon minket az am\u00fagy gyenge sz\u00e9l, k\u00f6zben t\u00faravitorl\u00e1sokr\u00f3l kiab\u00e1lt\u00e1k nek\u00fcnk az aktu\u00e1lis v\u00edzm\u00e9lys\u00e9get. V\u00e9gre leker\u00fclt\u00fcnk az akad\u00e1lyr\u00f3l \u00e9s Farki jobbnak l\u00e1tta, hogy hazamenj\u00fcnk, a kik\u00f6t\u00f5ben azonban m\u00e9g kor\u00e1ntsem volt v\u00e9ge a mutatv\u00e1nynak, mert ott teljesen fel kellett bor\u00edtani a haj\u00f3t, hogy Litkey \u00c1rpi felm\u00e9rhesse a kielen keletkezett k\u00e1rt. Na ezt m\u00e1r a helyi rend\u00f5ri er\u00f5k sem n\u00e9zhett\u00e9k t\u00e9tlen\u00fcl \u00e9s fontoskod\u00e1suk mellett zajlott tov\u00e1bb a kiel vizsg\u00e1lata. \u00c1rpi, Gl\u00f3di Bal\u00e1zs seg\u00e9dlet\u00e9vel v\u00e9g\u00fcl meg\u00e1llap\u00edtotta, hogy a kiel ugyan megs\u00e9r\u00fclt, a homokpad komoly k\u00e1rt azonban nem okozott, de az els\u00f5 daruz\u00e1s alkalm\u00e1val ki kell jav\u00edtani a hib\u00e1t.\n<\/p>\n
\n A szombati nap reggel\u00e9n m\u00e1r nyugodtan n\u00e9zt\u00fcnk az aznapra tervezett h\u00e1rom futam el\u00e9. A kreutz-h\u00e1tsz\u00e9l p\u00e1ly\u00e1n, az els\u00f5 futamon a Centomiglia negyedik helyezett Telebox (kor\u00e1bban Raffi.ca) gyakorlatilag rajt-c\u00e9l gy\u00f5zelmet aratott. A m\u00e1sodik hely\u00e9rt v\u00e9gig a Principessa \u00e9s a Gardazzura k\u00fczd\u00f6tt. Ut\u00f3bbi a m\u00e1sodik helyen vitorl\u00e1zott az els\u00f5 k\u00f6r ut\u00e1n, amikor a Principessa „r\u00e1cs\u00faszott” a Gardazzur\u00e1ra, s\u00f5t le is hagyta azt. J\u00f3 halzol\u00e1s ut\u00e1n azonban m\u00e1sodikk\u00e9nt ism\u00e9t mi vett\u00fck a b\u00f3j\u00e1t \u00e9s az itt keletkez\u00f5 el\u00f5ny el\u00e9g volt, hogy v\u00e9gig a Principessa el\u00f5tt maradjunk.\n<\/p>\n
\n A m\u00e1sodik futamban els\u00f5k\u00e9nt rajtolt a Gardazzura, a m\u00e1r ismert „gard\u00e1s” m\u00f3dszerrel, amely sor\u00e1n a rajtvonal el\u00f5tti utols\u00f3 m\u00e9tereken, a luv oldali keret v\u00edzbe nyom\u00e1s\u00e1val lass\u00edtjuk a haj\u00f3t. A part fel\u00e9 vitorl\u00e1zva els\u00f5k\u00e9nt vett\u00fck a kreutz-szakasz ut\u00e1n a b\u00f3j\u00e1t. Ez j\u00f3 v\u00e1laszt\u00e1snak bizonyult, mert a sz\u00e9l nek\u00fcnk j\u00f3 ir\u00e1nyba fordult, \u00edgy a pozit\u00edv oldalon vitorl\u00e1zhattunk. A raum-szakaszban a Principessa nem tudott befogni, a lee-b\u00f3ja v\u00e9tele ut\u00e1n k\u00e9nytelen volt a rosszabb oldalt v\u00e1lasztania. Els\u00f5k\u00e9nt kreutzolhattunk fel \u00e9s b\u00edztat\u00f3 el\u00f5nnyel z\u00e1rhattuk a m\u00e1sodik cirk\u00e1l\u00f3szakaszt is. A soron k\u00f6vetkez\u00f5 h\u00e1tsz\u00e9l szakasz v\u00e9g\u00e9re a Principessa azonban be\u00e9rt minket \u00e9s itt, egy vitathat\u00f3 szitu\u00e1ci\u00f3 ut\u00e1n a k\u00e9t haj\u00f3 k\u00f6lcs\u00f6n\u00f6s \u00f3v\u00e1st ny\u00fajtott be. Az utols\u00f3 cirk\u00e1l\u00f3szakaszt a Gardazzura els\u00f5 helyen kezdte meg, ami el\u00e9g is volt a magyarok gy\u00f5zelm\u00e9hez.\n<\/p>\n
\n Az aznapi utols\u00f3, harmadik futamon steuerboardos, zs\u00fbrihaj\u00f3 melletti rajt ut\u00e1n, part melletti vitorl\u00e1z\u00e1ssal m\u00e1sodikk\u00e9nt kreuztoltunk fel, azonban a h\u00e1tsz\u00e9lszakasz elej\u00e9n elszakadt a Gardazzura blistere \u00e9s vitorlacsere miatt a harmadik helyre est\u00fcnk vissza. Ezt a poz\u00edci\u00f3t azonban v\u00e9gig siker\u00fclt meg\u00f5rizn\u00fcnk.\n<\/p>\n
\n Az \u00f3v\u00e1st\u00e1rgyal\u00e1sra este ker\u00fclt sor, amely sor\u00e1n a zs\u00fbri meghallgatta a feleket. Amikor a vezet\u00f5 haj\u00f3 (Gardazzura) a b\u00f3ja k\u00f6r\u00fcli k\u00e9t haj\u00f3hossz t\u00e1vols\u00e1g\u00fa mez\u00f5be befutott, fed\u00e9s nem \u00e1llt fenn a backboardon \u00e9rkez\u00f5 Principessa k\u00f6z\u00f6tt, amely nagy sebess\u00e9ggel siklott be a Gardazzura \u00e9s a b\u00f3ja k\u00f6z\u00e9 \u00e9s kik\u00e9nyszer\u00edtette mag\u00e1nak a bels\u00f5 helyet. Az \u00fctk\u00f6z\u00e9st a Gardazzura elker\u00fclte a Principessa azonban egy rossz man\u00f5verrel, kik\u00e9nyszer\u00edtett bels\u00f5 helye ellen\u00e9re h\u00e1tr\u00e1nyba ker\u00fclt. A t\u00e1rgyal\u00e1son Werner Fritz a Principessa k\u00e9pviselet\u00e9ben egy meg nem t\u00f6rt\u00e9nt \u00fctk\u00f6z\u00e9ssel igyekezett al\u00e1t\u00e1masztani mondanival\u00f3j\u00e1t, m\u00e9gsem ez alapj\u00e1n z\u00e1rt\u00e1k ki a magyar Team Gardazzur\u00e1t. A zs\u00fbri szerint nem volt igazolt a magyarok r\u00e9sz\u00e9r\u00f5l, hogy fed\u00e9s nem \u00e1llt f\u00f6nn, emiatt a Principessa h\u00e1tr\u00e1nyba ker\u00fclt \u00e9s ezek alapj\u00e1n kiz\u00e1rtak minket. A Gardazzura korm\u00e1nyosa, Litkey Farkas elfogadta a d\u00f6nt\u00e9st, \u00e9s b\u00e1r nem \u00e9rtett egyet vele, nem fellebbezett. „Am\u00edg egy igaz ember van Niniv\u00e9ben, addig a hatalom birtokosai nem nyugodhatnak” – \u00e1ll a Bibli\u00e1ban \u00e9s a Principess\u00e1nak van is oka a nyugtalans\u00e1gra. Hazugs\u00e1ggal sem v\u00e1ltoztathatnak azon a t\u00e9nyen, hogy a magyarok \u00fagy vert\u00e9k meg \u00f5ket, hogy aznap \u00fcltek m\u00e1sodik alkalommal az \u00faj liber\u00e1ban\u2026\n<\/p>\n
\n Vas\u00e1rnapra mind\u00f6ssze egy futamot kellett teljes\u00edtenie a mez\u00f5nynek. Lee-rajt ut\u00e1n a Principessa els\u00f5k\u00e9nt indult \u00e9s a futam sor\u00e1n magabiztos el\u00f5nyre tett szert. A Gardazzura biztos vitorl\u00e1z\u00e1ssal, a Teleboxszal val\u00f3 szoros k\u00fczdelemben a m\u00e1sodik helyen v\u00e9gzett, \u00edgy \u00f6sszes\u00edt\u00e9sben a harmadik helyen z\u00e1rt a magyar Team Gardazzura. Els\u00f5 lett a Principessa, m\u00e1sodik helyen a Telebox v\u00e9gzett. A csapat a k\u00f6vetkez\u00f5 h\u00e9tv\u00e9g\u00e9n ism\u00e9t visszat\u00e9r a j\u00fanius 7-8.-\u00e1n megrendezend\u00f5 Bodeni tavi K\u00e9kszalagra (Rund Um), amelyre a verseny el\u00f5tt 490 haj\u00f3 ny\u00fajtotta be nevez\u00e9s\u00e9t. A Pleasure negyedik helyen v\u00e9gzett. A futamok alatt, ah\u00e1nyszor elsiklottunk egym\u00e1s mellett, mindegyik\u00fcnk meg\u00e1llap\u00edtotta, hogy m\u00e9g mindig az \u00f6reg Pleasure a legszebb libera\u2026<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Nagy v\u00e1rakoz\u00e1ssal n\u00e9zett el\u00e9be a Bodeni-tavon megrendezett libera-versenynek az egykori Pleasure Sailing Team, nemcsak az\u00e9rt, mert ez volt a szezon els\u00f5 megm\u00e9rettet\u00e9se, hanem itt csod\u00e1lhatta meg el\u00f5sz\u00f6r a csapat \u00faj haj\u00f3j\u00e1t a Gardazzur\u00e1t. Hab\u00e1r a k\u00f6zelebbi ismerets\u00e9g csak most kezd\u00f5d\u00f6tt a haj\u00f3val, a Litkey Farkas vezette csapat sz\u00e1m\u00e1ra m\u00e9gsem volt ismeretlen Oscar Tonoli fekete liber\u00e1ja, […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"Cs\u00e1sz\u00e1r Zolt\u00e1n","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5656"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5656"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5656\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5656"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5656"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5656"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}