{"id":5658,"date":"2002-11-16T00:00:00","date_gmt":"2002-11-15T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/tortenelmi-attekintes\/"},"modified":"2017-08-01T23:38:51","modified_gmt":"2017-08-01T21:38:51","slug":"tortenelmi-attekintes","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/tortenelmi-attekintes\/","title":{"rendered":"T\u00f6rt\u00e9nelmi \u00e1ttekint\u00e9s"},"content":{"rendered":"
\n A sz\u00e9llel halad\u00f3 haj\u00f3kkal kezden\u00e9m, hiszen az ember mozg\u00e1sa v\u00edzen nem igaz\u00e1n meghat\u00e1rozhat\u00f3 id\u00f5ben kezd\u00f5d\u00f6tt. Amikor vitorl\u00e1t haszn\u00e1lva haladt, el\u00e9g j\u00f3l nyomon k\u00f6vethet\u00f5 az id\u00f5rend \u00e9s kult\u00far\u00e1k elk\u00fcl\u00f6n\u00fcl\u00e9se szerint is. A teljess\u00e9gre t\u00f6rekv\u00e9s n\u00e9lk\u00fcl n\u00e9h\u00e1ny jellemz\u00f5 id\u00f5szakot eml\u00edten\u00e9k.<\/p>\n
\n A sz\u00e9llel halad\u00f3 haj\u00f3kkal kezden\u00e9m, hiszen az ember mozg\u00e1sa v\u00edzen nem igaz\u00e1n meghat\u00e1rozhat\u00f3 id\u00f5ben kezd\u00f5d\u00f6tt. Amikor vitorl\u00e1t haszn\u00e1lva haladt, el\u00e9g j\u00f3l nyomon k\u00f6vethet\u00f5 az id\u00f5rend \u00e9s kult\u00far\u00e1k elk\u00fcl\u00f6n\u00fcl\u00e9se szerint is. A teljess\u00e9gre t\u00f6rekv\u00e9s n\u00e9lk\u00fcl n\u00e9h\u00e1ny jellemz\u00f5 id\u00f5szakot eml\u00edten\u00e9k.\n<\/p>\n
\n Vissza ny\u00falhatunk az \u00f3korig, amikor a haj\u00f3z\u00e1s l\u00e9nyeges k\u00f6zleked\u00e9si m\u00f3d volt, de mivel a vitorl\u00e1zat (keresztvitorla) csak h\u00e1tsz\u00e9lt\u00f5l legfeljebb f\u00e9lsz\u00e9lig tette lehet\u00f5v\u00e9 a sz\u00e9l kihaszn\u00e1l\u00e1s\u00e1t \u00e9s a vitorla kis m\u00e9rete sem tette lehet\u00f5v\u00e9 a megfelel\u00f5 sebess\u00e9g el\u00e9r\u00e9s\u00e9t, evez\u00f5kkel is seg\u00edteni kellett a halad\u00e1st.\n<\/p>\n
\n K\u00f6vetkez\u00f5 eml\u00edt\u00e9sre m\u00e9lt\u00f3 \u00e1llom\u00e1sk\u00e9nt a vikingek kor\u00e1t eml\u00edtem. Tov\u00e1bbra is kereszt vitorl\u00e1zatr\u00f3l besz\u00e9l\u00fcnk, teh\u00e1t kedvez\u00f5 sz\u00e9lir\u00e1nyban t\u00f6rt\u00e9nhet a haj\u00f3z\u00e1s, de az Amerikai Kontinens el\u00e9r\u00e9se sem volt sz\u00e1mukra akad\u00e1ly \u00e9s betelep\u00edtett\u00e9k haj\u00f3ikkal Gr\u00f6nlandot, a mai Brit Szigetorsz\u00e1got \u00e9s komoly kereskedelmet bonyol\u00edtottak le Eur\u00f3p\u00e1val \u00e9s \u00c1zsi\u00e1val ki\u00e9p\u00edtve a normann kereskedelmi \u00e9s politikai \u00e9rdekelts\u00e9get az eml\u00edtett ter\u00fcleteken.\n<\/p>\n
\n Nagy fejl\u00f5d\u00e9sk\u00e9nt kell vizsg\u00e1lnunk az arab haj\u00f3z\u00e1st. Egy\u00fctt eml\u00edtem a K\u00edn\u00e1ban l\u00e9trej\u00f6tt v\u00e1ltoz\u00e1sokkal. A hasonl\u00f3s\u00e1g k\u00f6zt\u00fck a h\u00e1romsz\u00f6g alak\u00fa vitorla megjelen\u00e9se, mely alapj\u00e1ul szolg\u00e1lhatott a latin vitorl\u00e1zatnak.. M\u00e1r FELHAJT\u00d3 ER\u00d5VEL tudnak a haj\u00f3k haladni, teh\u00e1t nem csak h\u00e1tsz\u00e9l, h\u00e1romnegyed sz\u00e9l, f\u00e9lsz\u00e9l, hanem \u00e9les menetben is haladhatnak. N\u00e9h\u00e1ny arab haj\u00f3t\u00edpus: baghala, ghanja, dubgijah stb.. .K\u00edn\u00e1b\u00f3l a dzsunk\u00e1k sok fajt\u00e1j\u00e1t kell szem el\u00f5tt tartanunk.\n<\/p>\n
\n Sz\u00e1munkra sokat jelent a Csendes \u00d3ce\u00e1ni szigetvil\u00e1g\u00e1nak ben\u00e9pes\u00fcl\u00e9se \u00e9s az \u00e1ltaluk haszn\u00e1lt v\u00edzi j\u00e1rm\u00fbvek halad\u00e1si, szerkezeti fel\u00e9p\u00edt\u00e9se. Nagy utakat voltak k\u00e9pesek megtenni b\u00e1rmilyen ir\u00e1ny\u00fa sz\u00e9lben, mert h\u00e1romsz\u00f6g alak\u00fa vitorl\u00e1juk a FELHAJT\u00d3 ER\u00d5-vel t\u00f6rt\u00e9n\u00f5 halad\u00e1st is lehet\u00f5v\u00e9 tette. A haj\u00f3 \u00e9les menetben is k\u00e9pes volt haladni, teh\u00e1t CIRK\u00c1LNI is k\u00e9pes volt, nem csak f\u00e9lszelezni \u00e9s h\u00e1tszelezni. Teh\u00e1t vissza is tudott jutni a sz\u00e9l ir\u00e1ny\u00e1nak v\u00e1ltoz\u00e1sa n\u00e9lk\u00fcl oda, ahonnan elindult. A felhajt\u00f3 er\u00f5 miatt a haj\u00f3 vitorl\u00e1j\u00e1ra oldalir\u00e1ny\u00fa d\u00f6nt\u00f5 er\u00f5 hat, ez\u00e9rt a haj\u00f3 k\u00e9pes lenne felborulni Ezt akad\u00e1lyozza meg a VEND\u00c9GHAJ\u00d3, mely egy oldalt kihelyezett \u00e9s r\u00f6gz\u00edtett, „t\u00e1maszt\u00f3 haj\u00f3”. A katamar\u00e1n ebb\u00f5l a fizikai t\u00f6rv\u00e9nyszer\u00fcs\u00e9gb\u00f5l alakult j\u00f3val k\u00e9s\u00f5bb ki.\n<\/p>\n
\n J\u00f3val k\u00e9s\u00f6bb Eur\u00f3pa n\u00e9h\u00e1ny orsz\u00e1g\u00e1nak nagyhatalmi t\u00f6rekv\u00e9sei megsz\u00fclt\u00e9k az armad\u00e1kat. Az armad\u00e1k haj\u00f3i sz\u00e9les, t\u00f6bb szintes haj\u00f3k voltak, harci feladatokat l\u00e1ttak el \u00e9s a f\u00f5 szempont. \u00c1gy\u00fasorok elhelyez\u00e9se lett. Ezekn\u00e9l a haj\u00f3kn\u00e1l \u00fajra kereszt vitorl\u00e1zatr\u00f3l besz\u00e9l\u00fcnk, ami megtorpan\u00e1s a haj\u00f3z\u00e1s eur\u00f3pai fejl\u00f5d\u00e9sben, hiszen a man\u00f5verez\u00f5 k\u00e9pess\u00e9g a fentebb eml\u00edtett haj\u00f3khoz k\u00e9pest korl\u00e1toz\u00f3dott.\n<\/p>\n
\n Az eur\u00f3pai \u00e1tt\u00f6r\u00e9st a „teaklipper” megjelen\u00e9s\u00e9hez kell k\u00f6tn\u00fcnk \u00e9s meg\u00e9rkezt\u00fcnk ahhoz a ponthoz, ahonnan a mai t\u00edpusok kialakul\u00e1sa folyamatosan k\u00f6vethet\u00f5. A klipperre jellemz\u00f5 volt, hogy keskeny, hossz\u00fa v\u00edzvonal\u00fa haj\u00f3 volt, ami gyors haj\u00f3v\u00e1 tette. Vitorl\u00e1zata latin vitorl\u00e1zat volt, ez\u00e9rt „\u00e9les” sz\u00e9lben is tudott vitorl\u00e1zni. Vitorl\u00e1zat\u00e1ra ugyanakkor nagy oldalir\u00e1ny\u00fa D\u00d6NT\u00d5 er\u00f5 is hathatott, ami fel is bor\u00edthatta volna, amikor FELHAJT\u00d3 ER\u00d6VEL, teh\u00e1t \u00c9LES SZ\u00c9LBEN haladt. Ez\u00e9rt a haj\u00f3 gerinc\u00e9t teljes hossz\u00e1ban f\u00fcgg\u00f5legesen lefel\u00e9 kellett n\u00f6velni. Ez lehet\u00f5v\u00e9 tette, hogy a lefel\u00e9 n\u00f6velt „nedves\u00edtett later\u00e1l fel\u00fclet” balanszk\u00e9nt is m\u00fbk\u00f6dj\u00f6n, hiszen ide lehetett pakolni a sz\u00e1ll\u00edtand\u00f3 \u00e1rut \u00e9s a haj\u00f3 oldalcs\u00fasz\u00e1s\u00e1t is akad\u00e1lyozta a „nedves\u00edtett later\u00e1l fel\u00fclet” r\u00e9v\u00e9n, ha a haj\u00f3 F\u00c9LSZ\u00c9LT\u00d5L NEGYEDSZ\u00c9LIG, teh\u00e1t felhajt\u00f3er\u00f5vel, \u00e9les sz\u00e9lben vitorl\u00e1zott. A gerinc teljes hossz\u00e1ban f\u00fcgg\u00f5legesen lefel\u00e9 n\u00f6velt jellege miatt a haj\u00f3 fordul\u00e9konys\u00e1ga korl\u00e1tozott volt. Ebb\u00f5l az \u00e1llapotb\u00f3l alakult ki a fejl\u00f5d\u00e9s sor\u00e1n a „koncentr\u00e1lt nedves\u00edtett later\u00e1l fel\u00fclet”, ami azt jelenti, hogy a t\u00f5kes\u00faly v\u00edzszintes kiterjed\u00e9se cs\u00f6kken, ugyanakkor f\u00fcgg\u00f5legesen lefel\u00e9 n\u00f5l.. Eredm\u00e9ny: a balansz hat\u00e1sfoka jobb lesz, a fordul\u00e9konys\u00e1g javul.\n<\/p>\n
\n A t\u00f5kes\u00falyos haj\u00f3k mai megjelen\u00e9se ennek az \u00fatnak k\u00f6sz\u00f6nhet\u00f5 Besz\u00e9l\u00fcnk m\u00e9g t\u00f6bbtest\u00fb haj\u00f3kr\u00f3l: katamar\u00e1n, trimar\u00e1n, valamint uszonyos haj\u00f3kr\u00f3l. Ezt a t\u00e9mak\u00f6rt majd a 4. fejezetben fogjuk r\u00e9szletesen t\u00e1rgyalni.\n<\/p>\n
\n B\u00f5vebb inform\u00e1ci\u00f3 \u00e1tad\u00e1s\u00e1ra sz\u00edvesen l\u00e1tom a TR\u00c9NING BT, vizsg\u00e1ra felk\u00e9sz\u00edt\u00f5 tanfolyamain \u00e1prilist\u00f3l Balatonf\u00fcreden az Edz\u00f5t\u00e1bor \u00e9s Vitorl\u00e1stelep kik\u00f6t\u00f5j\u00e9ben.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
A sz\u00e9llel halad\u00f3 haj\u00f3kkal kezden\u00e9m, hiszen az ember mozg\u00e1sa v\u00edzen nem igaz\u00e1n meghat\u00e1rozhat\u00f3 id\u00f5ben kezd\u00f5d\u00f6tt. Amikor vitorl\u00e1t haszn\u00e1lva haladt, el\u00e9g j\u00f3l nyomon k\u00f6vethet\u00f5 az id\u00f5rend \u00e9s kult\u00far\u00e1k elk\u00fcl\u00f6n\u00fcl\u00e9se szerint is. A teljess\u00e9gre t\u00f6rekv\u00e9s n\u00e9lk\u00fcl n\u00e9h\u00e1ny jellemz\u00f5 id\u00f5szakot eml\u00edten\u00e9k. A sz\u00e9llel halad\u00f3 haj\u00f3kkal kezden\u00e9m, hiszen az ember mozg\u00e1sa v\u00edzen nem igaz\u00e1n meghat\u00e1rozhat\u00f3 id\u00f5ben kezd\u00f5d\u00f6tt. Amikor vitorl\u00e1t […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"B\u00e9resi Zsolt","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5658"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5658"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5658\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5658"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5658"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5658"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}