{"id":5659,"date":"2002-11-16T00:00:00","date_gmt":"2002-11-15T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/vitorlashajok-epitoanyaga\/"},"modified":"2017-08-01T23:38:51","modified_gmt":"2017-08-01T21:38:51","slug":"vitorlashajok-epitoanyaga","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/vitorlashajok-epitoanyaga\/","title":{"rendered":"Vitorl\u00e1shaj\u00f3k \u00e9p\u00edt\u00f5anyaga"},"content":{"rendered":"
\n A haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00e9sben id\u00f5t\u00e1ll\u00f3 anyagnak \u00e9vezredek \u00f3ta a f\u00e1t tekinthetj\u00fck. A haj\u00f3test c\u00e9lj\u00e1nak \u00e9s a mesterek tud\u00e1s\u00e1nak, lehet\u00f5s\u00e9g\u00e9nek megfelel\u00f5en k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u00f5 m\u00f3don k\u00e9sz\u00fclhetett:\n<\/p>\n
\n A haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00e9sben id\u00f5t\u00e1ll\u00f3 anyagnak \u00e9vezredek \u00f3ta a f\u00e1t tekinthetj\u00fck. A haj\u00f3test c\u00e9lj\u00e1nak \u00e9s a mesterek tud\u00e1s\u00e1nak, lehet\u00f5s\u00e9g\u00e9nek megfelel\u00f5en k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u00f5 m\u00f3don k\u00e9sz\u00fclhetett:\n<\/p>\n
\n a.) Fat\u00f6rzsb\u00f5l kiv\u00e1jva, ha a m\u00e9rete erre lehet\u00f5s\u00e9get adott.\n<\/p>\n
\n b.) Pal\u00e1nkolva oly m\u00f3don, hogy a pal\u00e1nkokat (deszk\u00e1kat) \u00e9lben egym\u00e1son \u00e1tlapolt\u00e1k: KLINKER pal\u00e1nkol\u00e1s (\u00edvelt bordametszet).\n<\/p>\n
\n c.) Pal\u00e1nkolva oly m\u00f3don, hogy a deszk\u00e1kat \u00e9lben egym\u00e1s mell\u00e9 illesztett\u00e9k: KARVELL Pal\u00e1nkol\u00e1s (\u00edvelt bordametszet is lehet).\n<\/p>\n
\n d.) Pal\u00e1nkol\u00e1s \u00fagy, hogy a karvell r\u00e9tegre diagon\u00e1lisan elforgatva egy \u00fajabb r\u00e9teget \u00e9p\u00edtenek: DIAGON\u00c1L KARVELL (sz\u00f6gletes \u00e9s \u00edvelt bordametszet).\n<\/p>\n
\n e.) Az eddig eml\u00edtett pal\u00e1nkol\u00e1si m\u00f3dok deszk\u00e1b\u00f3l, illetve l\u00e9cekb\u00f5l t\u00f6rt\u00e9n\u00f5 \u00e9p\u00edt\u00e9st felt\u00e9teleznek. A fejl\u00f5d\u00e9s sor\u00e1n, a XX. sz\u00e1zad k\u00f6zep\u00e9n, t\u00e9rt nyert a falemez k\u00e9sz\u00edt\u00e9s. T\u00f6bb r\u00e9teg \u00f6sszeragaszt\u00e1sa, a r\u00e9tegek erezet\u00e9nek diagon\u00e1lis elforgat\u00e1sa r\u00e9v\u00e9n egy formailag nagyon merev h\u00e9jazat \u00e9rhet\u00f5 el. Az \u00edgy k\u00e9sz\u00fclt haj\u00f3k lehetnek el\u00f5re gy\u00e1rtott lemezb\u00f5l k\u00e9sz\u00fclt haj\u00f3k, melyek sz\u00f6gletes bordametszetet mutatnak, vagy egy gy\u00e1rt\u00f3- sablonba r\u00e9tegenk\u00e9nt beragasztott h\u00e9jazat, mellyel \u00edvelt bordametszet is el\u00e9rhet\u00f5.\n<\/p>\n
\n A XX. sz\u00e1zad elej\u00e9n f\u00e9m vitorl\u00e1shaj\u00f3kat is k\u00e9sz\u00edtettek, melyek nagyobb sz\u00e1mban vaslemezb\u00f5l k\u00e9sz\u00fcltek. Az alum\u00edniumot is a pr\u00f3b\u00e1lkoz\u00e1sok k\u00f6z\u00e9 sorolhatom, de mint vitorl\u00e1shaj\u00f3 \u00e9p\u00edt\u00f5anyag nem szor\u00edtotta ki a f\u00e1t.\n<\/p>\n
\n Ezt k\u00f6vette az \u00fcvegsz\u00e1llal er\u00f5s\u00edtett m\u00fbgyanta megjelen\u00e9se, mely a vitorl\u00e1s- \u00e9s kisg\u00e9phaj\u00f3 gy\u00e1rt\u00e1sa ter\u00e9n teljes forradalmat eredm\u00e9nyezett. Ma m\u00e1r fahaj\u00f3t ink\u00e1bb csak hagyom\u00e1nytiszteletb\u00f5l \u00e9p\u00edttetnek, ha a megrendel\u00f5 p\u00e9nz\u00fcgyileg megengedheti mag\u00e1nak, hiszen a m\u00fbanyag haj\u00f3 l\u00e9nyegesen olcs\u00f3bb.\n<\/p>\n
\n Az \u00fcvegsz\u00e1llal er\u00f5s\u00edtett m\u00fbgyanta alapvet\u00f5en kett\u00f5 lehet: poli\u00e9szter m\u00fbgyanta \u00e9s epoxi m\u00fbgyanta.\n<\/p>\n
\n A poli\u00e9szter m\u00fbgyanta elterjedtebb, mivel olcs\u00f3bb anyag, ez\u00e9rt minden „h\u00e1tr\u00e1ny\u00e1val” egy\u00fctt a haj\u00f3gy\u00e1rt\u00e1sban kedvelt alapanyag. A m\u00e1sik alapanyag az epoxi gyanta l\u00e9nyegesen dr\u00e1g\u00e1bb gyanta. El\u00f5nye: kev\u00e9sb\u00e9 zsugorodik, v\u00e9konyabb anyaggal nagyobb szil\u00e1rds\u00e1g \u00e9rhet\u00f5 el. Ez\u00e9rt nagy el\u00f5szeretettel haszn\u00e1lj\u00e1k p\u00e9ld\u00e1ul rep\u00fcl\u00f5g\u00e9pgy\u00e1rt\u00e1sn\u00e1l, hiszen kisebb s\u00faly \u00e9rhet\u00f5 el jobb szil\u00e1rds\u00e1g mellett. A haj\u00f3gy\u00e1rt\u00e1sban ott alkalmazz\u00e1k, ahol k\u00fcl\u00f6nleges elv\u00e1r\u00e1sokat t\u00e1masztanak a haj\u00f3val szemben. Pl.: extra versenyhaj\u00f3, \u00e1rboc stb.\n<\/p>\n
\n Fenti \u00fcvegsz\u00e1llal er\u00f5s\u00edtett m\u00fbgyant\u00e1k tulajdons\u00e1gait sz\u00e9nsz\u00e1llal, kevl\u00e1rral jav\u00edthatj\u00e1k azokon a helyeken, ahol erre sz\u00fcks\u00e9g lehet.\n<\/p>\n
\n A haj\u00f3test ut\u00e1n a rudazat anyaga is v\u00e1ltozott. A f\u00e1t elkezdte felv\u00e1ltani az alum\u00ednium \u00e9s napjainkban egyre t\u00f6bb karbon er\u00f5s\u00edt\u00e9s\u00fb m\u00fbanyag \u00e1rboccal, rudazattal tal\u00e1lkozunk.\n<\/p>\n
\n A k\u00f6vetkez\u00f5 fejezetben a (Vitorl\u00e1s kishaj\u00f3k szerkezeti fel\u00e9p\u00edt\u00e9se…) erre b\u00f5vebben kit\u00e9r\u00fcnk. Tartsanak vel\u00fcnk!<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
A haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00e9sben id\u00f5t\u00e1ll\u00f3 anyagnak \u00e9vezredek \u00f3ta a f\u00e1t tekinthetj\u00fck. A haj\u00f3test c\u00e9lj\u00e1nak \u00e9s a mesterek tud\u00e1s\u00e1nak, lehet\u00f5s\u00e9g\u00e9nek megfelel\u00f5en k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u00f5 m\u00f3don k\u00e9sz\u00fclhetett: A haj\u00f3\u00e9p\u00edt\u00e9sben id\u00f5t\u00e1ll\u00f3 anyagnak \u00e9vezredek \u00f3ta a f\u00e1t tekinthetj\u00fck. A haj\u00f3test c\u00e9lj\u00e1nak \u00e9s a mesterek tud\u00e1s\u00e1nak, lehet\u00f5s\u00e9g\u00e9nek megfelel\u00f5en k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u00f5 m\u00f3don k\u00e9sz\u00fclhetett: a.) Fat\u00f6rzsb\u00f5l kiv\u00e1jva, ha a m\u00e9rete erre lehet\u00f5s\u00e9get adott. b.) Pal\u00e1nkolva oly m\u00f3don, […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"B\u00e9resi Zsolt","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5659"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5659"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5659\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5659"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5659"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5659"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}