{"id":5660,"date":"2002-11-16T00:00:00","date_gmt":"2002-11-15T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/segedmotor\/"},"modified":"2017-08-01T23:38:51","modified_gmt":"2017-08-01T21:38:51","slug":"segedmotor","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/segedmotor\/","title":{"rendered":"Seg\u00e9dmotor"},"content":{"rendered":"
\n Seg\u00e9dmotort minden vitorl\u00e1s kishaj\u00f3 haszn\u00e1lhat a Haj\u00f3z\u00e1si Szab\u00e1lyzat-ban pontos\u00edtott felt\u00e9telek szerint.\n<\/p>\n
\n Seg\u00e9dmotort minden vitorl\u00e1s kishaj\u00f3 haszn\u00e1lhat a Haj\u00f3z\u00e1si Szab\u00e1lyzat-ban pontos\u00edtott felt\u00e9telek szerint.\n<\/p>\n
\n A seg\u00e9dmotor haszn\u00e1lat\u00e1hoz nem kell k\u00fcl\u00f6n vizsg\u00e1t tenni a Haj\u00f3z\u00e1si Szab\u00e1lyzat tesztlapos vizsgar\u00e9sz\u00e9t illet\u00f5en, hanem egy kieg\u00e9sz\u00edt\u00f5 sz\u00f3beli vizsg\u00e1t, valamint gyakorlati vizsg\u00e1t kell tenni. Ez\u00e9rt meggondoland\u00f3, nem praktikus-e a vitorl\u00e1s kishaj\u00f3 vezet\u00f5i k\u00e9pes\u00edt\u00f5 vizsg\u00e1val egy\u00fctt felk\u00e9sz\u00fclni \u00e9s egy\u00fctt t\u00falesni a vizsg\u00e1n is.\n<\/p>\n
\n Seg\u00e9dmotor fajt\u00e1i: k\u00fclmotor, be\u00e9p\u00edtett motor. Ezen bel\u00fcl megk\u00fcl\u00f6nb\u00f6ztet\u00fcnk k\u00e9t\u00fctem\u00fb, n\u00e9gy\u00fctem\u00fb \u00e9s diesel motorokat.\n<\/p>\n
\n K\u00fclmotor: A vitorl\u00e1s kishaj\u00f3 far\u00e1n, a haj\u00f3test k\u00fcls\u00f5 r\u00e9sz\u00e9n egy motortart\u00f3 bakon helyezkedik el. Egy\u00e9rtelm\u00fb, hogy \u00fczemben a szell\u00f5z\u00e9s megoldott. A motortest \u00e9s a hajt\u00f3m\u00fb egy \u00f6ssze\u00e9p\u00edtett egys\u00e9get k\u00e9pez. \u00c1ltal\u00e1ban k\u00e9t\u00fctem\u00fb motorokat haszn\u00e1lunk ilyen m\u00f3don, b\u00e1r egy-egy n\u00e9gy\u00fctem\u00fb motorral is tal\u00e1lkozunk, de ink\u00e1bb k\u00eds\u00e9rleti jelleggel. A k\u00e9t\u00fctem\u00fb motor el\u00f5nye, hogy kevesebb alkatr\u00e9szt ig\u00e9nyel, mint a n\u00e9gy\u00fctem\u00fb, \u00edgy a t\u00f6mege kevesebb. H\u00e1tr\u00e1nya, hogy a h\u00fbt\u00e9se direkt m\u00f3don t\u00f6rt\u00e9nik, az \u00fczemi h\u00f5m\u00e9rs\u00e9klete ez\u00e1ltal alacsony, ez kedvez\u00f5tlen\u00fcl hat a motor \u00e9lettertam\u00e1ra. A k\u00fclmotorok szerkezeti fel\u00e9p\u00edt\u00e9se a kisebb teljes\u00edtm\u00e9ny eset\u00e9n lehet\u00f5v\u00e9 teszik, hogy ind\u00edt\u00e1suk „ber\u00e1nt\u00e1ssal” t\u00f6rt\u00e9njen, majd a teljes\u00edtm\u00e9ny n\u00f6veked\u00e9se eset\u00e9n megjelenik az akkumul\u00e1toros, \u00f6nid\u00edt\u00f3s ind\u00edt\u00e1s is.\n<\/p>\n
\n Az \u00fczemanyag kis teljes\u00edtm\u00e9ny eset\u00e9n a motortesten, majd a teljes\u00edtm\u00e9ny n\u00f6veked\u00e9se eset\u00e9n k\u00fcl\u00f6n \u00fczemanyag tart\u00e1lyt ig\u00e9nyel, amit egy cs\u00f5vel \u00e9s k\u00e9zi pump\u00e1val csatlakoztatnak a motorhoz.\n<\/p>\n
\n A k\u00fclmotor r\u00e9szei: motortest; trib; A trib feladata, hogy a lehajt\u00e1st, a hajt\u00e1s der\u00e9ksz\u00f6gben t\u00f6rt\u00e9n\u00f5 megt\u00f6r\u00e9s\u00e9t elz\u00e1rja a v\u00edzt\u00f5l, megfelel\u00f5 ken\u00e9st tegyen lehet\u00f5v\u00e9. A h\u00fbt\u00e9shez sz\u00fcks\u00e9ges vizet is a trib seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel juttatja a motorba a szivatty\u00fa.\n<\/p>\n
\n Be\u00e9p\u00edtett motor: A be\u00e9p\u00edtett motort a nagyobb teljes\u00edtm\u00e9nyig\u00e9ny megjelen\u00e9se motiv\u00e1lta. Be\u00e9p\u00edtett motort m\u00e1r szinte kiz\u00e1r\u00f3lag diesel \u00fczemm\u00f3dut tal\u00e1lunk. R\u00e9gebben a benzin \u00fczemm\u00f3d is gyakori volt, de a g\u00e1zolaj g\u00f5ze kev\u00e9sb\u00e9 robban\u00e1svesz\u00e9lyes, a diesel motor m\u00fbk\u00f6d\u00e9se sz\u00fcks\u00e9gtelenn\u00e9 teszi az elektromos szikr\u00e1t, hiszen a g\u00e1zolaj sz\u00e9tporlasztott elegy\u00e9t pr\u00e9seli \u00f6ssze olyan magas nyom\u00e1son a henger \u00e9s a dugatty\u00fa, hogy \u00f6nrobban\u00e1s j\u00f6n l\u00e9tre. Ez a nagy nyom\u00e1s azt eredm\u00e9nyezi, hogy a benzin \u00fczemm\u00f3dhoz k\u00e9pest nagyobb falvastags\u00e1gok, er\u00f5sebb alkatr\u00e9szek sz\u00fcks\u00e9gesek. Ez nagyobb s\u00falyt jelent, de az \u00e9lettartam is nagy m\u00e9rt\u00e9kben megn\u00f5. A biztons\u00e1g szint\u00e9n sokat sz\u00e1m\u00edt, hiszen az elektromos szikra okozta vesz\u00e9ly is kisebb lesz, mint a benzin \u00fczemm\u00f3d eset\u00e9n.\n<\/p>\n
\n Az \u00fczemanyag tart\u00e1ly elhelyez\u00e9s\u00e9n\u00e9l k\u00f6telez\u00f5 mindk\u00e9t esetben a motort\u00e9rt\u00f5l t\u00f6rt\u00e9n\u00f5 elk\u00fcl\u00f6n\u00edt\u00e9s. A tereket szell\u00f5ztet\u00f5 berendez\u00e9sekkel kell ell\u00e1tni, az \u00fczemanyag tart\u00e1lyt f\u00f5csappal le kell v\u00e1lasztani a motort\u00f3l. Elektromosan f\u00f5kapcsol\u00f3val szint\u00e9n sz\u00e9t kell v\u00e1lasztani a rendszert.\n<\/p>\n
\n A belmotor hajt\u00f3m\u00fbve szempontj\u00e1b\u00f3l lehet:\n<\/p>\n
\n a: direkt hajt\u00e1s, amikor a motor f\u00f5tengely\u00e9vel azonos ir\u00e1ny\u00fa a\n<\/p>\n
\n haj\u00f3csavart meghajt\u00f3 tengely,\n<\/p>\n
\n b: V-hajt\u00e1s, ha a motor f\u00f5tengelye el\u00f5re mutat, a hajcsavart meghajt\u00f3 tengely sz\u00f6gben h\u00e1tra van t\u00f6rve.\n<\/p>\n
\n c: S-hajt\u00e1s.\n<\/p>\n
\n d: V\u00edzsug\u00e1r meghajt\u00e1s.\n<\/p>\n
\n A be\u00e9p\u00edtett motorok h\u00fbt\u00f5rendszere k\u00e9tk\u00f6r\u00f6s. Van egy z\u00e1rt rendszer\u00fb bels\u00f5 rendszere, mint a g\u00e9pkocsikn\u00e1l, ami egy termoszt\u00e1ttal szab\u00e1lyozhat\u00f3 h\u00f5m\u00e9rs\u00e9klet\u00fb, \u00e9s ezt egy h\u00f5cser\u00e9l\u00f5 rendszeren \u00e1tengedik. Ezt a rendszert h\u00fbtik le a k\u00fcls\u00f5 v\u00edz seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel. Az ilyen m\u00f3don h\u00fbt\u00f6tt motor \u00fczeme pozit\u00edv ir\u00e1nyba befoly\u00e1solt teljes\u00edtm\u00e9ny lead\u00e1s \u00e9s \u00e9lettartam szempontj\u00e1b\u00f3l is.\n<\/p>\n
\n Ha van kedv\u00fck, tov\u00e1bbra is tartsanak velem!<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Seg\u00e9dmotort minden vitorl\u00e1s kishaj\u00f3 haszn\u00e1lhat a Haj\u00f3z\u00e1si Szab\u00e1lyzat-ban pontos\u00edtott felt\u00e9telek szerint. Seg\u00e9dmotort minden vitorl\u00e1s kishaj\u00f3 haszn\u00e1lhat a Haj\u00f3z\u00e1si Szab\u00e1lyzat-ban pontos\u00edtott felt\u00e9telek szerint. A seg\u00e9dmotor haszn\u00e1lat\u00e1hoz nem kell k\u00fcl\u00f6n vizsg\u00e1t tenni a Haj\u00f3z\u00e1si Szab\u00e1lyzat tesztlapos vizsgar\u00e9sz\u00e9t illet\u00f5en, hanem egy kieg\u00e9sz\u00edt\u00f5 sz\u00f3beli vizsg\u00e1t, valamint gyakorlati vizsg\u00e1t kell tenni. Ez\u00e9rt meggondoland\u00f3, nem praktikus-e a vitorl\u00e1s kishaj\u00f3 vezet\u00f5i k\u00e9pes\u00edt\u00f5 […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"B\u00e9resi Zsolt","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5660"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5660"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5660\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5660"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5660"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5660"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}