{"id":5667,"date":"2002-11-16T00:00:00","date_gmt":"2002-11-15T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/vitorlak-fajtai\/"},"modified":"2017-08-01T23:38:50","modified_gmt":"2017-08-01T21:38:50","slug":"vitorlak-fajtai","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/vitorlak-fajtai\/","title":{"rendered":"Vitorl\u00e1k fajt\u00e1i"},"content":{"rendered":"

\n A m\u00falt sz\u00e1zadra jellemz\u00f5. hogy a vitorl\u00e1k anyag\u00e1t illet\u00f5en is gy\u00f6keres v\u00e1ltoz\u00e1s k\u00f6vetkezett be. A XX. sz\u00e1zad els\u00f5 fel\u00e9ig pamut vitorl\u00e1kat haszn\u00e1ltak, amit k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyes volt formailag \u00e1lland\u00f3an alak\u00edtani, tr\u00edmelni. Robban\u00e1sszer\u00fb v\u00e1ltoz\u00e1st a m\u00fbanyag megjelen\u00e9se jelentett a vitorl\u00e1zatban.\n<\/p>\n

\n A m\u00falt sz\u00e1zadra jellemz\u00f5. hogy a vitorl\u00e1k anyag\u00e1t illet\u00f5en is gy\u00f6keres v\u00e1ltoz\u00e1s k\u00f6vetkezett be. A XX. sz\u00e1zad els\u00f5 fel\u00e9ig pamut vitorl\u00e1kat haszn\u00e1ltak, amit k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyes volt formailag \u00e1lland\u00f3an alak\u00edtani, tr\u00edmelni. Robban\u00e1sszer\u00fb v\u00e1ltoz\u00e1st a m\u00fbanyag megjelen\u00e9se jelentett a vitorl\u00e1zatban.\n<\/p>\n

\n A 60-as \u00e9vek v\u00e9g\u00e9ig poli\u00e9szter alapanyag\u00fa dacron vitorl\u00e1kat szabtak, amik hajlamosak voltak a ny\u00fal\u00e1sra, de a pamutn\u00e1l jobb tulajdons\u00e1gokkal rendelkezett. A 70.es \u00e9vekben a viszonylag gyenge dacron anyagra egy poli\u00e9szter f\u00f3li\u00e1t tettek. Ez volt a mylar vitorla, ami er\u00f5sebb\u00e9 tette ugyan a vitorl\u00e1t, de rendk\u00edv\u00fcl magas \u00e1ra miatt nem terjedt el haszn\u00e1lata, csak n\u00e9h\u00e1ny versenyz\u00e9sre haszn\u00e1lt haj\u00f3n lehetett l\u00e1tni. A fejl\u00f5d\u00e9sben gyorsan k\u00f6vette az aramidsz\u00e1lb\u00f3l k\u00e9sz\u00edtett kevlar, melynek szak\u00edt\u00f3szil\u00e1rds\u00e1ga hasonl\u00f3 az ac\u00e9lhoz. A nap UV sug\u00e1rz\u00e1sa viszonylag hamar rong\u00e1lta az anyagot, \u00edgy a versenyz\u00e9sre tette csak alkalmass\u00e1, hiszen r\u00f6vid \u00e9lettartalma miatt az \u00e1ra rendk\u00edv\u00fcl magas. Maradt teh\u00e1t a teril\u00e9n vitorlaanyag, mely kedvez\u00f5 tulajdons\u00e1gait f\u00f5leg a sz\u00e1lak sz\u00f6v\u00e9s\u00e9vel \u00e9s fel\u00fcletkezel\u00e9s\u00e9vel \u00e9rik el.\n<\/p>\n

\n A vitorla szab\u00e1sa, a sz\u00e1lir\u00e1nyok megfelel\u00f5 szab\u00e1sa hat\u00e1rozza meg a kedvez\u00f5 profilt \u00e9s a kedvez\u00f5 ny\u00fal\u00e1si tulajdons\u00e1gokat. Ebben rajlik a vitorlavarr\u00e1s m\u00fbv\u00e9szete.\n<\/p>\n

\n Az \u00e1ll\u00f3k\u00f6t\u00e9lzet n\u00e9lk\u00fcli haj\u00f3k egy nagyvitorl\u00e1val rendelkeznek.\n<\/p>\n

\n Az \u00e1ll\u00f3k\u00f6t\u00e9lzet lehet\u00f5v\u00e9 teszi orrvitorla, nagyvitorla, h\u00e1tsz\u00e9lvitorla haszn\u00e1lat\u00e1t is.\n<\/p>\n

\n Az orrvitorl\u00e1k k\u00f6z\u00f6tt is tesz\u00fcnk k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9get a haj\u00f3 m\u00e9ret\u00e9nek n\u00f6veked\u00e9se eset\u00e9n. A joll\u00e9k eset\u00e9n \u00e1ltal\u00e1ban egy orrvitorl\u00e1r\u00f3l besz\u00e9l\u00fcnk, de a nagyobb t\u00f5kes\u00falyos haj\u00f3kn\u00e1l megk\u00fcl\u00f6nb\u00f6ztethet\u00fcnk viharfock, fock \u00e9s g\u00e9nu\u00e1t, melyek haszn\u00e1lat\u00e1t a sz\u00e9l er\u00f5ss\u00e9ge \u00e9s ir\u00e1nya hat\u00e1roz meg.\n<\/p>\n

\n Az orrvitorla \u00e9s nagyvitorla k\u00f6z\u00f6s haszn\u00e1lata \u00e9les menet, f\u00e9lsz\u00e9l eset\u00e9n fejti ki pozit\u00edv hat\u00e1s\u00e1t. Ezekben a sz\u00e9lir\u00e1nyokban \u00e9rv\u00e9nyes\u00fcl a sz\u00e9l felhajt\u00f3 ereje.\n<\/p>\n

\n A vitorl\u00e1k r\u00e9szei: els\u00f5 \u00e9l. als\u00f3 \u00e9l, h\u00e1ts\u00f3 \u00e9l.\n<\/p>\n

\n Els\u00f5 \u00e9l: a nagyvitorl\u00e1kn\u00e1l \u00e1ltal\u00e1ban k\u00f6t\u00e9l van r\u00e1varrva, ez megy be az \u00e1rboc n\u00fatj\u00e1ba. Az orrvitorl\u00e1k eset\u00e9n gyakran dr\u00f3tk\u00f6telet tesznek az els\u00f5 \u00e9lbe, ami egyben az \u00e1rboc el\u00f5re merev\u00edt\u00f5 k\u00f6tele is lehet.\n<\/p>\n

\n Als\u00f3 \u00e9l: nagyvitorl\u00e1kn\u00e1l \u00e1ltal\u00e1ban k\u00f6t\u00e9l van r\u00e1varrva, ami a bum n\u00fatj\u00e1ba seg\u00edti a r\u00f6gz\u00edt\u00e9st. Orrvitorl\u00e1n\u00e1l az als\u00f3 \u00e9l szabadon van, csak a vitorla als\u00f3 sark\u00e1n\u00e1l r\u00f6gz\u00edtik a beh\u00faz\u00f3 k\u00f6t\u00e9lhez (focksotthoz).\n<\/p>\n

\n H\u00e1ts\u00f3 \u00e9l: nagyvitorla h\u00e1ts\u00f3 \u00e9le csak latnikkal van merev\u00edtve, A latnik (n\u00e9gy-\u00f6t) azt akad\u00e1lyozz\u00e1k meg, hogy a h\u00e1ts\u00f3 \u00e9l vissza kunkorodjon, hiszen a vitorla anyaga mag\u00e1ban nem el\u00e9g merev.\n<\/p>\n

\n A vitorla felh\u00faz\u00f3 k\u00f6tel\u00e9t halfej nev\u00fb r\u00e9szben r\u00f6gz\u00edtj\u00fck.\n<\/p>\n

\n A h\u00e1tsz\u00e9lt\u00f5l f\u00e9lsz\u00e9lig terjed\u00f5 sz\u00f6gtartom\u00e1nyban haszn\u00e1ljuk a h\u00e1tsz\u00e9lvitorl\u00e1t (spinnaker).\n<\/p>\n

\n A spinnaker h\u00e1rom sark\u00e1hoz r\u00f6gz\u00edtj\u00fck a:\n<\/p>\n

\n -felh\u00faz\u00f3 k\u00f6telet (fels\u00f5 sarok),\n<\/p>\n

\n -sottokat (k\u00e9t als\u00f3 sarok).\n<\/p>\n

\n Napjainkban egyre t\u00f6bb \u00faj haj\u00f3oszt\u00e1llyal tal\u00e1lkozunk, ahol m\u00e1s b\u00f5szeles vitorl\u00e1kat is haszn\u00e1lnak, de ezek \u00e1ltal\u00e1ban nem jellemz\u00f5 vitorl\u00e1k a kishaj\u00f3kra.\n<\/p>\n

\n K\u00f6vetkez\u00f5 fejezet: A haj\u00f3testen keletkez\u00f5 hidrodinamikai er\u00f5k. Tartsanak vel\u00fcnk!<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

A m\u00falt sz\u00e1zadra jellemz\u00f5. hogy a vitorl\u00e1k anyag\u00e1t illet\u00f5en is gy\u00f6keres v\u00e1ltoz\u00e1s k\u00f6vetkezett be. A XX. sz\u00e1zad els\u00f5 fel\u00e9ig pamut vitorl\u00e1kat haszn\u00e1ltak, amit k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyes volt formailag \u00e1lland\u00f3an alak\u00edtani, tr\u00edmelni. Robban\u00e1sszer\u00fb v\u00e1ltoz\u00e1st a m\u00fbanyag megjelen\u00e9se jelentett a vitorl\u00e1zatban. A m\u00falt sz\u00e1zadra jellemz\u00f5. hogy a vitorl\u00e1k anyag\u00e1t illet\u00f5en is gy\u00f6keres v\u00e1ltoz\u00e1s k\u00f6vetkezett be. A XX. sz\u00e1zad els\u00f5 […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"B\u00e9resi Zsolt","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5667"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5667"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5667\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5667"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5667"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5667"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}