{"id":5669,"date":"2002-11-16T00:00:00","date_gmt":"2002-11-15T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/a-szelrozsa-es-ennek-tukreben-haladasi-iranyok-iranyvaltoztatasok\/"},"modified":"2017-08-01T23:38:49","modified_gmt":"2017-08-01T21:38:49","slug":"a-szelrozsa-es-ennek-tukreben-haladasi-iranyok-iranyvaltoztatasok","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/a-szelrozsa-es-ennek-tukreben-haladasi-iranyok-iranyvaltoztatasok\/","title":{"rendered":"A sz\u00e9lr\u00f3zsa \u00e9s ennek t\u00fckr\u00e9ben halad\u00e1si ir\u00e1nyok. Ir\u00e1nyv\u00e1ltoztat\u00e1sok"},"content":{"rendered":"

\n Ezt a t\u00e9mak\u00f6rt v\u00edzszintes s\u00edkban szeml\u00e9lve tudjuk egy\u00e9rtelm\u00fben t\u00e1rgyalni. A sz\u00e9l ir\u00e1ny\u00e1t az el\u00f5z\u00f5ekben m\u00e1r l\u00e1thattuk. A k\u00f6r\u00fcl\u00f6tt\u00fcnk l\u00e9v\u00f5 vil\u00e1got a sz\u00e9l ir\u00e1nya szempontj\u00e1b\u00f3l 360 fokos sz\u00f6gben, s\u00edkban szeml\u00e9lj\u00fck.\n<\/p>\n

\n Ezt a t\u00e9mak\u00f6rt v\u00edzszintes s\u00edkban szeml\u00e9lve tudjuk egy\u00e9rtelm\u00fben t\u00e1rgyalni. A sz\u00e9l ir\u00e1ny\u00e1t az el\u00f5z\u00f5ekben m\u00e1r l\u00e1thattuk. A k\u00f6r\u00fcl\u00f6tt\u00fcnk l\u00e9v\u00f5 vil\u00e1got a sz\u00e9l ir\u00e1nya szempontj\u00e1b\u00f3l 360 fokos sz\u00f6gben, s\u00edkban szeml\u00e9lj\u00fck.\n<\/p>\n

\n Vitorl\u00e1s haj\u00f3val ezt a sz\u00f6gtartom\u00e1nyt kell behaj\u00f3zni.\n<\/p>\n

\n Eml\u00e9kezz\u00fcnk a vitorl\u00e1n keletkez\u00f5 er\u00f5kre! \u00c9les menetben haladva \u00e1ltal\u00e1ban 45 fokos sz\u00f6gben haladhatunk. Negyed sz\u00e9lben haladunk ekkor. Vitorl\u00e1k teljesen beh\u00fazva! Ett\u00f5l „LEFEL\u00c9” jutunk el a f\u00e9lsz\u00e9lig. F\u00e9lsz\u00e9lben a haj\u00f3 hossztengely\u00e9re mer\u00f5legesen fejti ki hat\u00e1s\u00e1t a sz\u00e9l. A vitorl\u00e1t k\u00f6zel f\u00e9lig kiengedj\u00fck. Ett\u00f5l lefel\u00e9 jutunk el a h\u00e1romnegyed sz\u00e9lig. A szelet h\u00e1romnegyed h\u00e1tulr\u00f3l kapjuk. (Raum szakasz). Ebben a szakaszban v\u00e1lik sz\u00e9t a sz\u00e9l falhajt\u00f3 \u00e9s tol\u00f3ereje. Tol\u00f3 er\u00f5r\u00f5l besz\u00e9l\u00fcnk h\u00e1tsz\u00e9lig, illetve a vitorl\u00e1k m\u00e1sik oldalra ker\u00fcl\u00e9se ut\u00e1n a m\u00e1sik csap\u00e1son eg\u00e9szen a h\u00e1romnegyed sz\u00e9lig.\n<\/p>\n

\n Tiszt\u00e1znunk kell a csap\u00e1sv\u00e1lt\u00e1s fogalm\u00e1t! Balcsap\u00e1snak nevezz\u00fck azt az \u00e1llapotot, amikor a haj\u00f3 a szelet bal oldalr\u00f3l kapja, vitorl\u00e1i jobb oldalon vannak (f\u00f5 vitorla). Jobbcsap\u00e1snak nevezz\u00fck azt az \u00e1llapotot, amikor a haj\u00f3 a szelet jobb oldalr\u00f3l kapja, vitorl\u00e1i bal oldalon vannak.\n<\/p>\n

\n Teh\u00e1t arr\u00f3l besz\u00e9lt\u00fcnk, hogy \u00e9les menetb\u00f5l lefel\u00e9 haladva f\u00e9l sz\u00e9lig jutunk, majd lefel\u00e9 haladva h\u00e1romnegyed sz\u00e9lig jutunk, majd lefel\u00e9 haladva h\u00e1tsz\u00e9lben haladunk. A szelet a vitorla s\u00edkj\u00e1ra mer\u00f5legesen kapja a haj\u00f3. A vitorla folyamatosan ugyanazon az oldalon maradt. Amikor a vitorla a m\u00e1sik oldalra ker\u00fcl, csap\u00e1sv\u00e1lt\u00e1sr\u00f3l besz\u00e9l\u00fcnk. A sz\u00e9l al\u00e1 t\u00f6rt\u00e9n\u00f5 csap\u00e1sv\u00e1lt\u00e1st perd\u00fcl\u00e9snek, idegen sz\u00f3val halzol\u00e1snak nevezz\u00fck. Ezt k\u00f6vet\u00f5en ism\u00e9t eljuthatunk h\u00e1romnegyed, majd f\u00e9l sz\u00e9lig, majd negyed sz\u00e9lig, teh\u00e1t \u00e9les menetig.\n<\/p>\n

\n Abban az esetben, ha csap\u00e1st akarok v\u00e1ltani, vitorl\u00e1m a m\u00e1sik oldalra fog ker\u00fclni. Ezt a man\u00f5vert nevezz\u00fck fordul\u00e1snak.\n<\/p>\n

\n Ism\u00e9telj\u00fcnk fogalmakat!\n<\/p>\n

\n – Lefel\u00e9, leejt\u00e9s: abba az ir\u00e1nyba haladok, t\u00e9rek el, amerre a sz\u00e9l f\u00faj.\n<\/p>\n

\n – Felfel\u00e9: abba az ir\u00e1nyba haladok, t\u00e9rek el, amerr\u00f5l a sz\u00e9l f\u00faj.\n<\/p>\n

\n – Csap\u00e1s: az a halad\u00e1si \u00e1llapot, amely a sz\u00e9l ir\u00e1ny\u00e1nak \u00e9s ez \u00e1ltal a vitorl\u00e1m helyzet\u00e9nek f\u00fcggv\u00e9nye. Jobbcsap\u00e1s, amikor a szelet jobb oldalr\u00f3l kapom, a vitorl\u00e1m baloldalon van. Balcsap\u00e1s, amikor a szelet bal oldalr\u00f3l kapom, vitorl\u00e1m jobboldalon van.\n<\/p>\n

\n – Sz\u00e9l fel\u00f6li oldal, ahonnan a sz\u00e9l f\u00faj. Nevezz\u00fck luv oldalnak \u00e9s luv ir\u00e1nynak is.\n<\/p>\n

\n – Sz\u00e9l alatti oldal, amelyik oldalon a vitorl\u00e1m van. Nevezz\u00fck lee oldalnak is, vagy lee ir\u00e1nynak.\n<\/p>\n

\n – Fordul\u00e1s: sz\u00e9llel szemben csap\u00e1s v\u00e1lt\u00e1s.\n<\/p>\n

\n – Perd\u00fcl\u00e9s, halzol\u00e1s: olyan csap\u00e1s v\u00e1lt\u00e1s, amely a sz\u00e9l ir\u00e1ny\u00e1val egyez\u00f5 ir\u00e1ny\u00fa. A csap\u00e1s v\u00e1lt\u00e1s folyamat\u00e1ban egy h\u00e1tszeles \u00e1llapot is l\u00e9trej\u00f6n.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ezt a t\u00e9mak\u00f6rt v\u00edzszintes s\u00edkban szeml\u00e9lve tudjuk egy\u00e9rtelm\u00fben t\u00e1rgyalni. A sz\u00e9l ir\u00e1ny\u00e1t az el\u00f5z\u00f5ekben m\u00e1r l\u00e1thattuk. A k\u00f6r\u00fcl\u00f6tt\u00fcnk l\u00e9v\u00f5 vil\u00e1got a sz\u00e9l ir\u00e1nya szempontj\u00e1b\u00f3l 360 fokos sz\u00f6gben, s\u00edkban szeml\u00e9lj\u00fck. Ezt a t\u00e9mak\u00f6rt v\u00edzszintes s\u00edkban szeml\u00e9lve tudjuk egy\u00e9rtelm\u00fben t\u00e1rgyalni. A sz\u00e9l ir\u00e1ny\u00e1t az el\u00f5z\u00f5ekben m\u00e1r l\u00e1thattuk. A k\u00f6r\u00fcl\u00f6tt\u00fcnk l\u00e9v\u00f5 vil\u00e1got a sz\u00e9l ir\u00e1nya szempontj\u00e1b\u00f3l 360 fokos […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"B\u00e9resi Zsolt","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5669"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5669"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5669\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5669"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5669"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5669"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}