{"id":5670,"date":"2018-01-17T14:00:00","date_gmt":"2018-01-17T13:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/a-hajotesten-keletkezo-hidrodinamikai-erok\/"},"modified":"2018-01-22T13:59:23","modified_gmt":"2018-01-22T12:59:23","slug":"a-hajotesten-keletkezo-hidrodinamikai-erok","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2018\/01\/17\/a-hajotesten-keletkezo-hidrodinamikai-erok\/","title":{"rendered":"A haj\u00f3testen keletkez\u0151 hidrodinamikai er\u0151k"},"content":{"rendered":"
A haj\u00f3 v\u00edzbe mer\u00fcl\u0151 r\u00e9sz\u00e9n komoly er\u0151k keletkeznek, amelyek \u00e1ll\u00f3 helyzetben \u00e9s halad\u00e1skor meghat\u00e1rozz\u00e1k a haj\u00f3 alapvet\u0151 tulajdons\u00e1gait. A tov\u00e1bbiakban egytest\u0171 haj\u00f3kr\u00f3l lesz sz\u00f3, \u00edgy k\u00e9t l\u00e9nyeges feloszt\u00e1st kell t\u00e1rgyalni:<\/p>\n
<\/p>\n
a.) sikl\u00f3 haj\u00f3,<\/strong><\/p>\n b.) \u00fasz\u00f3 haj\u00f3.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n a.)<\/strong> El\u0151sz\u00f6r n\u00e9zz\u00fck a sikl\u00f3 haj\u00f3 menettulajdons\u00e1gait! Ez a feloszt\u00e1s egyben a haj\u00f3k m\u00e9ret\u00e9re is utal, b\u00e1r tal\u00e1lkozunk \u00e1tfed\u00e9ssel is.<\/p>\n A sikl\u00f3 \u00e1llapotra jellemz\u0151, hogy a haj\u00f3 s\u00falya nem nagy, a test \\”feneke\\” k\u00f6zel\u00edt a s\u00edkhoz, ez\u00e9rt kezelhet\u0151 forma-ellen\u00e1ll\u00e1ssal kell sz\u00e1molni. A haj\u00f3 fenek\u00e9n a halad\u00e1skor felfel\u00e9 mutat\u00f3 er\u0151 keletkezik, ami emeli a haj\u00f3t. A sebess\u00e9g n\u00f6veked\u00e9s\u00e9vel ez az er\u0151 is n\u00f6vekszik, egyre jobban kiemeli a haj\u00f3t a v\u00edzb\u0151l. Ez\u00e1ltal a s\u00farl\u00f3d\u00f3 fel\u00fclet is cs\u00f6kken, teh\u00e1t a fel\u00fclet cs\u00f6kken\u00e9s\u00e9vel a f\u00e9kez\u0151 er\u0151 is cs\u00f6kken. A haj\u00f3 stabilit\u00e1sa is n\u00f6vekszik a halad\u00e1s sebess\u00e9g\u00e9vel, a haj\u00f3 fenek\u00e9nek sz\u00e9l fel\u0151li \u00e9s sz\u00e9l alatti oldal\u00e1n keletkez\u0151 er\u0151k k\u00f6zti k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g k\u00f6zel\u00edt egym\u00e1s fel\u00e9.<\/p>\n <\/p>\n A vitorl\u00e1s haj\u00f3kn\u00e1l (jolle) azt tapasztaljuk, hogy a leg\u00e9nys\u00e9g a haj\u00f3 sebess\u00e9g\u00e9nek n\u00f6veked\u00e9sekor kisebb er\u0151vel \u00fcli ki a haj\u00f3t, trap\u00e9zon \\”beljebb j\u00f6n\\”, illetve a haj\u00f3 kisebb m\u00e9rt\u00e9kben d\u0151l.<\/p>\n <\/p>\n Vitorl\u00e1s haj\u00f3 eset\u00e9n a \\”d\u00f6nt\u0151\\” er\u0151t bele kell kalkul\u00e1lni, ami kicsit nehezen em\u00e9szthet\u0151v\u00e9 teheti a fentieket. Tal\u00e1n szeml\u00e9letesebb\u00e9 tudom tenni, ha egy motorcs\u00f3nakot vizsg\u00e1lunk meg. Egy termetes embert k\u00e9pzelj\u00fcnk el, aki be\u00fcl egy kis m\u00e9ret\u0171 motorosba, amelynek az \u00fcl\u00e9se nem k\u00f6z\u00e9pen van. \u00c1ll\u00f3 helyzetben a motoros oldalra billen. Amint egyre nagyobb sebess\u00e9ggel halad, azt l\u00e1tjuk, hogy a motoros oldalra d\u0151l\u00e9se megsz\u0171nik, a haj\u00f3 orr r\u00e9sze kiemelkedik, a s\u00farl\u00f3d\u00f3 fel\u00fclet m\u00e9rete cs\u00f6kken, sikl\u00e1sba j\u00f6n. A haj\u00f3 sebess\u00e9ge t\u00fall\u00e9pi az \\”elm\u00e9leti sebess\u00e9g\u00e9t\\”.<\/p>\n <\/p>\n A vitorl\u00e1s haj\u00f3 \u00e9s a kisg\u00e9phaj\u00f3 (motorcs\u00f3nak) k\u00f6z\u00f6tti k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g ebben a vonatkoz\u00e1sban az, hogy a motorosn\u00e1l nem jelentkezik a d\u00f6nt\u0151 er\u0151, az oldalsz\u00e9l ereje, hanem csak a motor haj\u00f3csavarj\u00e1nak el\u0151re mutat\u00f3 ereje.<\/p>\n <\/p>\n b.)<\/strong> \u00dasz\u00f3 haj\u00f3r\u00f3l akkor besz\u00e9l\u00fcnk, ha a haj\u00f3test halad\u00e1skor nem k\u00e9pes sikl\u00e1sba j\u00f6nni, mert a test t\u00f6mege nagyobb ann\u00e1l, hogy a felfel\u00e9 mutat\u00f3 er\u0151 (felhajt\u00f3er\u0151) ezt lehet\u0151v\u00e9 tegye, a haj\u00f3 feneke nem k\u00f6zel\u00edt a s\u00edkhoz.<\/p>\n A f\u00e1b\u00f3l k\u00e9sz\u00fclt, klasszikus \u00e9p\u00edt\u00e9s\u0171 haj\u00f3kra jellemz\u0151 volt az \u00edvelt bordametszet, a m\u00e9lyen le\u00e9p\u00edtett t\u0151kes\u00faly. Az ilyen haj\u00f3k \u00fasz\u00f3sebess\u00e9g\u00e9t t\u00f6rekedtek esetleg n\u00f6velni a v\u00edzvonalhossz n\u00f6vel\u00e9s\u00e9vel \u00e9s a bordametszet 45 fokhoz val\u00f3 k\u00f6zel\u00edt\u00e9s\u00e9vel.<\/p>\n Nagy t\u00f6meg\u0171 haj\u00f3kkal is el lehetett \u00e9rni, hogy az \u00fasz\u00f3sebess\u00e9g hat\u00e1r\u00e1n bel\u00fcl nagy sebess\u00e9gre legyenek k\u00e9pesek.<\/p>\n Az elm\u00e9leti sebess\u00e9g kisz\u00e1m\u00edthat\u00f3. Meghat\u00e1rozza a haj\u00f3 v\u00edzvonal\u00e1nak hossza:<\/p>\n <\/p>\n Kilom\u00e9ter\/\u00f3r\u00e1ban a k\u00e9plet: v\u00edzvonalhossz (m\u00e9ter) n\u00e9gyzetgy\u00f6ke szorozva 4,5<\/strong><\/p>\n Csom\u00f3ban (tengeri m\u00e9rf\u00f6ld\/\u00f3ra): v\u00edzvonalhossz (m\u00e9ter) n\u00e9gyzetgy\u00f6ke szorozva 2,43.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Az \u00fasz\u00f3 sebess\u00e9g (mer\u00fcl\u00e9ses haj\u00f3) mindig legfeljebb megk\u00f6zel\u00edti az elm\u00e9leti sebess\u00e9get, el nem \u00e9ri! Az ilyen haj\u00f3 mindig \\”foglya\\” marad a saj\u00e1t hull\u00e1m\u00e1nak, meg nem el\u0151zi azt.<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n