{"id":5674,"date":"2002-11-16T00:00:00","date_gmt":"2002-11-15T23:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/hajo-felszerelese-kikoto-elhagyasa-bojamanoverek-vizbol-mentes-horgony-hasznalata\/"},"modified":"2017-08-01T23:38:42","modified_gmt":"2017-08-01T21:38:42","slug":"hajo-felszerelese-kikoto-elhagyasa-bojamanoverek-vizbol-mentes-horgony-hasznalata","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2002\/11\/16\/hajo-felszerelese-kikoto-elhagyasa-bojamanoverek-vizbol-mentes-horgony-hasznalata\/","title":{"rendered":"Haj\u00f3 felszerel\u00e9se, kik\u00f6t\u00f5 elhagy\u00e1sa, b\u00f3jaman\u00f5verek v\u00edzb\u00f5l ment\u00e9s, horgony haszn\u00e1lata"},"content":{"rendered":"

\n A haj\u00f3z\u00e1st \u00fagy kezdem, hogy megtervezem, hogyan fogok felszerelni, milyen sz\u00e9l f\u00faj, mekkora a sz\u00e9l ereje, milyen ir\u00e1nyb\u00f3l f\u00faj, milyen mozg\u00e1s van \u00e9s milyen mozg\u00e1s v\u00e1rhat\u00f3. Megvizsg\u00e1lom az \u00f6sszes v\u00e1ltoz\u00e1s lehet\u00f5s\u00e9g\u00e9t, ami k\u00f6r\u00fcl\u00f6ttem bek\u00f6vetkezhet. Ezut\u00e1n kezdem el a haj\u00f3 felszerel\u00e9s\u00e9t. Mindez, amit ebben a n\u00e9h\u00e1ny sz\u00f3ban le\u00edrtam villan\u00e1snyi filmk\u00e9nt le fog zajlani kis id\u00f5vel a rutin megszerz\u00e9se ut\u00e1n.\n<\/p>\n

\n A haj\u00f3z\u00e1st \u00fagy kezdem, hogy megtervezem, hogyan fogok felszerelni, milyen sz\u00e9l f\u00faj, mekkora a sz\u00e9l ereje, milyen ir\u00e1nyb\u00f3l f\u00faj, milyen mozg\u00e1s van \u00e9s milyen mozg\u00e1s v\u00e1rhat\u00f3. Megvizsg\u00e1lom az \u00f6sszes v\u00e1ltoz\u00e1s lehet\u00f5s\u00e9g\u00e9t, ami k\u00f6r\u00fcl\u00f6ttem bek\u00f6vetkezhet. Ezut\u00e1n kezdem el a haj\u00f3 felszerel\u00e9s\u00e9t. Mindez, amit ebben a n\u00e9h\u00e1ny sz\u00f3ban le\u00edrtam villan\u00e1snyi filmk\u00e9nt le fog zajlani kis id\u00f5vel a rutin megszerz\u00e9se ut\u00e1n.\n<\/p>\n

\n A haj\u00f3 felszerel\u00e9se eset\u00e9n m\u00e1r k\u00e9sz\u00fclhet\u00fcnk a k\u00f6vetkez\u00f5 l\u00e9p\u00e9sre is, teh\u00e1t el kell d\u00f6ntenem, hogy a kik\u00f6t\u00f5 elhagy\u00e1sa milyen form\u00e1ban megoldhat\u00f3. Sz\u00fcks\u00e9g eset\u00e9n a haj\u00f3t megford\u00edthatom annak \u00e9rdek\u00e9ben, hogy a vitorl\u00e1kat sz\u00e9llel szemben h\u00fazhassam fel.\n<\/p>\n

\n Term\u00e9szetesen a helyzet sok lehet\u00f5s\u00e9gben eredm\u00e9nyez d\u00f6nt\u00e9sk\u00e9nyszert. Az egy\u00e9rtelm\u00fb, hogy a nagyvitorl\u00e1t sz\u00e9llel szemben kell felh\u00fazni \u00e9s ez igaz a leh\u00faz\u00e1skor is! A vitorl\u00e1k el\u00f5k\u00e9sz\u00edt\u00e9se ut\u00e1n meg kell gy\u00f5z\u00f5dni arr\u00f3l, hogy a beh\u00faz\u00f3 k\u00f6telek szabadon mozognak-e, a kik\u00f6t\u00f5 k\u00f6rny\u00e9k\u00e9n a mozg\u00e1s lehet\u00f5v\u00e9 teszi-e a kik\u00f6t\u00f5 elhagy\u00e1s\u00e1t an\u00e9lk\u00fcl, hogy m\u00e1st a mozg\u00e1s\u00e1ban zavarn\u00e9k.\n<\/p>\n

\n Elhagyom a kik\u00f6t\u00f5t. A kik\u00f6t\u00f5 elhagy\u00e1sakor l\u00e9nyeges, hogy a kik\u00f6t\u00f5ben \u00e9s annak 200 m\u00e9teres k\u00f6rzet\u00e9ben a jobbr\u00f3l \u00e9rkez\u00f5 haj\u00f3nak van el\u00f5nye! A sz\u00e9l ir\u00e1ny\u00e1t\u00f3l f\u00fcgg\u00f5en vitorl\u00e1zhatok. Amennyiben a c\u00e9lom sz\u00e9llel szemben van, cirk\u00e1lni, azaz kreuzolni fogok. A negyed sz\u00e9lben t\u00f6rt\u00e9n\u00f5 vitorl\u00e1z\u00e1st \u00e9s a c\u00e9l csap\u00e1s v\u00e1lt\u00e1sokkal t\u00f6rt\u00e9n\u00f5 megk\u00f6zel\u00edt\u00e9se teh\u00e1t a kreuzol\u00e1s. Ilyenkor a csap\u00e1s v\u00e1lt\u00e1sa mindig sz\u00e9llel szemben t\u00f6rt\u00e9nik, teh\u00e1t fordulok!\n<\/p>\n

\n Ha negyed sz\u00e9lben vitorl\u00e1zom, onnan h\u00e1tsz\u00e9lig folyamatosan ejtem a haj\u00f3t. H\u00e1tsz\u00e9lben csap\u00e1st v\u00e1lthatunk, ezt halzol\u00e1snak nevezz\u00fck. Ebb\u00f5l a helyzetb\u00f5l negyed sz\u00e9l fel\u00e9 felfel\u00e9, azaz l\u00favolva haladok f\u00e9l sz\u00e9lig, majd negyed sz\u00e9lig.\n<\/p>\n

\n A b\u00f3j\u00e1hoz kik\u00f6t\u00e9si sz\u00e1nd\u00e9kkal mindig sz\u00e9llel szemben kell \u00e9rkeznem. Haj\u00f3mnak a b\u00f3j\u00e1hoz \u00e9rkezve el kell vesz\u00edtenie a sebess\u00e9g\u00e9t. Ezt el\u00e9rhetem \u00fagy is, hogy dinamikus korm\u00e9nyz\u00e1ssal megv\u00e1ltoztatom a haj\u00f3 ir\u00e1ny\u00e1t, vagy a b\u00f3ja fel\u00e9 futtatom a haj\u00f3t \u00e9s a nagyvitorl\u00e1val beggelve lef\u00e9kezem, meg\u00e1ll\u00edtom a b\u00f3j\u00e1n\u00e1l a haj\u00f3t. Term\u00e9szetesen a b\u00f3j\u00e1hoz sz\u00e9llel szemben kell meg\u00e9rkezni! Vizsga el\u00f5tt ezt a gyakorlatot sokszor csin\u00e1ljuk, hiszen ez a man\u00f5ver a kik\u00f6t\u00e9sn\u00e9l is hasonl\u00f3. A b\u00f3ja elhagy\u00e1s\u00e1t m\u00e1r eml\u00edtett\u00fck egy el\u00f5z\u00f5 fejezetben. Sok hasonl\u00f3s\u00e1got fedezhet\u00fcnk fel n\u00e9h\u00e1ny kik\u00f6t\u00f5-elhagy\u00e1s eset\u00e9n is.\n<\/p>\n

\n V\u00edzb\u00f5l ment\u00e9s az egyik legl\u00e9nyegesebb man\u00f5ver, amit hib\u00e1tlanul kell v\u00e9grehajtanunk. A gyakorlati felk\u00e9sz\u00fcl\u00e9s sokat gyakorolt mozzanata. A mentend\u00f5 embert a lehet\u00f5 leggyorsabban El kell \u00e9rni \u00fagy, hogy a man\u00f5verek alatt nem t\u00e9veszthetem szem el\u00f5l. Kor\u00e1bban m\u00e1r besz\u00e9lt\u00fcnk r\u00f3la, de meg kell eml\u00edteni megint, hogy a k\u00f6r\u00fclm\u00e9nynek megfelel\u00f5en gyorsan d\u00f6nteni kell, hogy fordul\u00e1s, vagy halzol\u00e1s lesz-e a kedvez\u00f5 man\u00f5ver. A mentend\u00f5 emberhez negyed sz\u00e9lben lobog\u00f3 vitorl\u00e1val kell lassan \u00e9rkezni a haj\u00f3val, \u00fagy, hogy a ment\u00e9sre szorul\u00f3 ember a sz\u00e9l fel\u00f6li oldalon legyen! Sz\u00e1momra ez az\u00e9rt l\u00e9nyeges, mert er\u00f5s sz\u00e9l \u00e9s hull\u00e1mz\u00e1s est\u00e9n a haj\u00f3 r\u00e1 sodr\u00f3that a mentend\u00f5 emberre. Ez elker\u00fclend\u00f5!\n<\/p>\n

\n A mentend\u00f5 embert a haj\u00f3 oldal\u00e1n arccal a haj\u00f3 cockpitja fel\u00e9 kell beemelni, hogy a gerincs\u00e9r\u00fcl\u00e9st elker\u00fclj\u00fck. Joll\u00e9k \u00e9s cs\u00f3nak eset\u00e9n a t\u00fck\u00f6rn\u00e9l kell az embert beseg\u00edteni.\n<\/p>\n

\n Horgonyt szabad ter\u00fcleten horgonyz\u00e1skor \u00e9s kik\u00f6t\u00f5 man\u00f5verhez haszn\u00e1lunk. L\u00e9nyeges, hogy a horgony fajt\u00e1ja megfelel\u00f5 legyen. A sek\u00e9ly tavakon, ahol a v\u00edz alatti talaj iszapos, nem szikl\u00e1s, a kap\u00e1s horgonyok terjedtek el. A Balatonon is n\u00e9gykap\u00e1s horgonyt szeret\u00fcnk haszn\u00e1lni. Tanfolyamainkon erre is r\u00e9szletesebben kit\u00e9r\u00fcnk. Kik\u00f6t\u00e9skor, amikor orral k\u00f6t\u00fcnk ki, a farn\u00e1l dobunk horgonyt. L\u00e1ttuk egy el\u00f5z\u00f5 r\u00e9szben, amikor a h\u00e1tszeles kik\u00f6t\u00e9st t\u00e1rgyaltuk. Sz\u00fcks\u00e9g eset\u00e9n a haj\u00f3t a kik\u00f6t\u00f5helyen a horgony seg\u00edts\u00e9g\u00e9vel meg is ford\u00edthatjuk.\n<\/p>\n

\n Az els\u00f5seg\u00e9lyny\u00fajt\u00e1s a terjedelem miatt egy k\u00fcl\u00f6n fejezetet \u00e9rdemel<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

A haj\u00f3z\u00e1st \u00fagy kezdem, hogy megtervezem, hogyan fogok felszerelni, milyen sz\u00e9l f\u00faj, mekkora a sz\u00e9l ereje, milyen ir\u00e1nyb\u00f3l f\u00faj, milyen mozg\u00e1s van \u00e9s milyen mozg\u00e1s v\u00e1rhat\u00f3. Megvizsg\u00e1lom az \u00f6sszes v\u00e1ltoz\u00e1s lehet\u00f5s\u00e9g\u00e9t, ami k\u00f6r\u00fcl\u00f6ttem bek\u00f6vetkezhet. Ezut\u00e1n kezdem el a haj\u00f3 felszerel\u00e9s\u00e9t. Mindez, amit ebben a n\u00e9h\u00e1ny sz\u00f3ban le\u00edrtam villan\u00e1snyi filmk\u00e9nt le fog zajlani kis id\u00f5vel a […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[],"sailing_author":"B\u00e9resi Zsolt","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5674"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5674"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5674\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5674"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5674"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5674"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}