{"id":576,"date":"2014-11-04T06:30:00","date_gmt":"2014-11-04T05:30:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2014\/11\/04\/elhunyt-jordan-gabor\/"},"modified":"2017-08-02T00:01:00","modified_gmt":"2017-08-01T22:01:00","slug":"elhunyt-jordan-gabor","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2014\/11\/04\/elhunyt-jordan-gabor\/","title":{"rendered":"Elhunyt Jord\u00e1n G\u00e1bor"},"content":{"rendered":"

\n Apuka elhaj\u00f3zott. Igazi balatoni vitorl\u00e1sdinasztia harmadik gener\u00e1ci\u00f3s tagjak\u00e9nt lett haj\u00f3s \u00e9let\u00fcnk n\u00e9lk\u00fcl\u00f6zhetetlen r\u00e9sze.\n<\/p>\n

\n Sokf\u00e9l\u00e9k vagyunk. Vannak vibr\u00e1l\u00f3, villog\u00f3 egy\u00e9nis\u00e9gek \u00e9s vannak szeretnival\u00f3an nyugodtak, rend\u00edthetetlenek. Ut\u00f3bbira a magyar vitorl\u00e1z\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt tal\u00e1n Jord\u00e1n Gabi az egyik legjobb p\u00e9lda. Term\u00e9szetesen \u0151 is ki tudott j\u00f6nni a sodr\u00e1b\u00f3l, de meg kell er\u0151ltetnem az agyamat, hogy r\u00f3la ilyen esetet felid\u00e9zzek. Persze a Vill\u00e1mon, vagy a Talizm\u00e1non volt versenyz\u0151t\u00e1rsainak biztosan t\u00f6bb eff\u00e9le eml\u00e9k\u00fck lehet, \u00e1m \u0151k sem nevezn\u00e9k izg\u00e1ga embernek.\n<\/p>\n

\n Eg\u00e9sz \u00e9lete a v\u00edzen \u00e9s haj\u00f3k k\u00f6r\u00fcl zajlott.\n<\/p>\n

\n A Magyar Vitorl\u00e1s Sz\u00f6vets\u00e9g \u00f6r\u00f6k\u00f6s tiszteletbeli tagja. A Vill\u00e1m Eur\u00f3pa 30-as, majd a Talizm\u00e1n 6R korm\u00e1nyosak\u00e9nt n\u00e9gyszer nyert magyar bajnoki c\u00edmet (1996-ban m\u00e1r a fi\u00e1val egy\u00fctt) \u00e9s tizen\u00f6t alkalommal szerzett ez\u00fcst, vagy ritk\u00e1bban bronz\u00e9rmet. 1992-ben \u0151 nyerte az els\u0151 magyar sz\u00f3l\u00f3vitorl\u00e1s versenyt. A si\u00f3foki Mahart SC szakoszt\u00e1lyvezet\u0151je volt a klub legsikeresebb \u00e9veiben. N\u00e9gy cikluson \u00e1t vezette az MVSZ Fel\u00fcgyel\u0151 Bizotts\u00e1g\u00e1t.\n<\/p>\n

\n Apuka nem mellesleg \u00f6tsz\u00f6r\u00f6s nagypapa!\n<\/p>\n

\n Az \u0151sei a tizenkilencedik sz\u00e1zad v\u00e9g\u00e9n Genfb\u0151l k\u00f6lt\u00f6ztek Magyarorsz\u00e1gra. Nagyapja dr. Jordan K\u00e1roly (1870-1959) m\u00e9g Sv\u00e1jcban\u00a0lett\u00a0matematikus \u00e9s egyetemi tan\u00e1r. Nemzetk\u00f6zileg elismert Kossuth-d\u00edjas szakember, aki matematikai statisztik\u00e1val \u00e9s val\u00f3sz\u00edn\u0171s\u00e9g sz\u00e1m\u00edt\u00e1ssal foglalkozott, de megjelentek fizik\u00e1val, meteorol\u00f3gi\u00e1val vagy geol\u00f3gi\u00e1val kapcsolatos tudom\u00e1nyos cikkei is. Sokat sportolt. Hegyet m\u00e1szott, barlang\u00e1szott \u00e9s persze vitorl\u00e1zott. Balatonvil\u00e1goson v\u00e1s\u00e1rolt egy v\u00edzparti telket, amelyre vill\u00e1t \u00e9p\u00edtett. 1912-ben a Balatoni Yacht Club (BYC, de nem a mai BYC el\u0151dje)\u00a0 alap\u00edt\u00f3 tagja, \u00e9s az alakul\u00f3 gy\u0171l\u00e9sen a \u201eclub kapit\u00e1nya\u201c tiszts\u00e9gre v\u00e1lasztott\u00e1k. 1913-ban pedig dr. Fin\u00e1czy B\u00e9l\u00e1val \u00e9s Ga\u00e1l Gasztonnal egy\u00fctt a klub aleln\u00f6ke lett. A Bodeni-t\u00f3r\u00f3l hozatott haj\u00f3j\u00e1val a Pels\u00f3val 1921-ben \u0151 \u00e1ll\u00edtotta fel a Kenese-Keszthely rekord alapidej\u00e9t, amelyet t\u00f6bb pr\u00f3b\u00e1lkoz\u00e1s ut\u00e1n csak 1929-ben tudtak t\u00falsz\u00e1rnyalni.\n<\/p>\n

\n Jord\u00e1n G\u00e1bor 1935-ben sz\u00fcletett, \u00e9s n\u00e9gy-\u00f6t\u00e9ves kor\u00e1ban m\u00e1r haj\u00f3ban \u00fclt. \u00c9desapj\u00e1val, Jord\u00e1n Rich\u00e1rddal rengeteget mancsaftolt. \u0150k \u00fagy h\u00edvt\u00e1k ezt, hogy \u201ekofferes mancsaft\u201c. Vagyis versenynapokon ki\u00e1lltak a m\u00f3l\u00f3ra, \u00e9s ahol hi\u00e1nyos volt a leg\u00e9nys\u00e9g, oda hol egy\u00fctt, hol k\u00fcl\u00f6n besz\u00e1lltak. F\u0151leg \u00d6tvenes Cirk\u00e1l\u00f3kra jutottak fel. Sokat mentek az Orionon, Sch\u0151mer Ervin Csillagj\u00e1n, T\u00f3th K\u00e1lm\u00e1n K\u00e1m\u00e1j\u00e1n vagy Pirkner Ferenc Kal\u00e1ris\u00e1n, illetve Urbach L\u00e1szl\u00f3\u00e9kkal a Marco Pol\u00f3n.\n<\/p>\n

\n 1954-ben tizenkilenc \u00e9ves kor\u00e1ban O-joll\u00e9val, majd Kal\u00f3zban kezdett \u00f6n\u00e1ll\u00f3an versenyezni. Akkoriban ott megszokott volt a sz\u00e1zhaj\u00f3s mez\u0151ny. T\u00edz \u00e9ven \u00e1t versenyzett Csillaghaj\u00f3val is. \u00a0A hetvenes \u00e9vekben lett igaz\u00e1n ismert a balatoni verseny\u00e9letben, miut\u00e1n 1968-t\u00f3l a Vill\u00e1m Eur\u00f3pa 30-as korm\u00e1nyosa lett. 1976-ig csapat\u00e1val h\u00e1romszor nyert magyar bajnoks\u00e1got, a t\u00f6bbi \u00e9vben pedig ez\u00fcst\u00e9rmesek voltak.\n<\/p>\n

\n 1974-ben a Mahart SC szakoszt\u00e1ly vezet\u0151j\u00e9nek v\u00e1lasztott\u00e1k, \u00edgy akt\u00edv r\u00e9szese lett annak a l\u00e1tv\u00e1nyos fejl\u0151d\u00e9snek, amely a klubot a hetvenes \u00e9vekben az egyik legsikeresebb\u00e9 tette a Balatonon. Pezsg\u0151 verseny\u00e9let \u00e9s nagyon j\u00f3 hangulat\u00fa klub\u00e9let volt a si\u00f3foki telepen.\n<\/p>\n

\n 1980-ban ker\u00fclt k\u00e9t Soling\u00e9rt cser\u00e9be a Mahart SC-hez a legend\u00e1s 6R yacht a Talizm\u00e1n. A haj\u00f3 Jord\u00e1n G\u00e1bor sz\u00edve cs\u00fccske lett \u00e9s a nyolcvanas-kilencvenes \u00e9vekben \u00f6sszeforrt a nev\u00e9vel. Ebben az id\u0151szakban szinte \u00e1lland\u00f3 leg\u00e9nys\u00e9ggel, feles\u00e9g\u00e9vel Erzsivel, valamint Ritter Gy\u00f6rggyel, dr. Hidegh Lajossal \u00e9s Magyar L\u00e1szl\u00f3val versenyzett. 5 ez\u00fcst-, \u00e9s 3 bronz\u00e9rem ut\u00e1n 1996-ban siker\u00fclt legy\u0151zni legnagyobb riv\u00e1lisaikat a Hung\u00e1ri\u00e1t \u00e9s a Kishamist, \u00edgy v\u00e9gre\u00a0megnyert\u00e9k az \u00d6sszevont Cirk\u00e1l\u00f3 bajnoks\u00e1got. Akkor m\u00e1r a fia, Bal\u00e1zs is a csapatban volt.\n<\/p>\n

\n M\u00e9g ez el\u0151tt, 1992-ben a Talizm\u00e1nnal \u0151 diadalmaskodott az els\u0151 magyarorsz\u00e1gi sz\u00f3l\u00f3vitorl\u00e1s versenyen, a Marina Kup\u00e1n.\n<\/p>\n

\n Erre \u00edgy eml\u00e9kezett
\n
\n : \u201eAz nagy \u00e9lm\u00e9ny volt. Nem egyszer\u0171 egy ilyen \u00f6t emberre szabott klasszikus haj\u00f3t kezelni, remek volt nyerni. Autopilotom nem volt, a korm\u00e1nyra hossz\u00fa k\u00f6telet k\u00f6t\u00f6ttem, \u00e9s csig\u00e1kon k\u00e9toldalt el\u0151revezettem a deckken, \u00edgy haj\u00f3 orr\u00e1b\u00f3l is tudtam ir\u00e1ny\u00edtani.\u00a0 Mindent tudtam kezelni, csak a nagyvitorl\u00e1t nem b\u00edrtam egyed\u00fcl felh\u00fazni. Ebben seg\u00edtettek m\u00e9g a rajt el\u0151tt, de reffelni nem tudtam volna. Szerencs\u00e9re k\u00f6zepes \u00e9s gyenge sz\u00e9l f\u00fajt. A k\u00f6vetkez\u0151 \u00e9vben viszont bej\u00f6tt a viharos sz\u00e9l \u00e9s emiatt kellett ki\u00e1llnom. Azon az els\u0151 Marina Kup\u00e1n a verseny a keleti medenc\u00e9ben \u00f6t szakaszb\u00f3l \u00e1llt, \u00e9s mindig \u00fajra kellett rajtolni. A harmadik szakaszon d\u0151lt el Tihany \u00e9s Als\u00f3\u00f6rs k\u00f6z\u00f6tt, amikor a le\u00e1ll\u00f3 sz\u00e9lben a Tramontan\u00e1val egy\u00fctt siker\u00fclt megl\u00e9pnem a t\u00f6bbiekt\u0151l.\u201d
\n <\/em>\n<\/p>\n

\n Munk\u00e1ja is a haj\u00f3z\u00e1shoz k\u00f6t\u00f6tte. Az \u00d3budai Haj\u00f3jav\u00edt\u00f3ban, ahol akkoriban ezern\u00e9gysz\u00e1z ember dolgozott, a termel\u00e9si oszt\u00e1ly vezet\u0151je volt. J\u00f6ttek-mentek az igazgat\u00f3k a feje felett, de ha valami probl\u00e9m\u00e1t kellett megoldani, mindenki tudta, hogy Jord\u00e1n Gabit kell keresni.\n<\/p>\n

\n A kilencvenes \u00e9vek m\u00e1sodik fel\u00e9ben a balatoni klub elszeg\u00e9nyed\u00e9se a partra k\u00e9nyszer\u00edtette a Talizm\u00e1nt, amelynek jav\u00edt\u00e1s\u00e1ra Si\u00f3fokon nem jutott p\u00e9nz. Ekkoriban abbahagyta a balatoni versenyz\u00e9st. De az ezredfordul\u00f3 ut\u00e1n Bal\u00e1zs fi\u00e1val \u201er\u00e1kapott\u201d az Adri\u00e1ra. 2004-t\u0151l \u00e1lland\u00f3 r\u00e9sztvev\u0151je, els\u0151 \u00e9vben gy\u0151ztese lett a Sail-ing Business Cup charterhaj\u00f3s versenynek. Minden tavasszal ott volt a mez\u0151nyben, csak 2013-ban maradt t\u00e1vol betegs\u00e9ge miatt. De id\u00e9n m\u00e1jusban mindenki nagy \u00f6r\u00f6m\u00e9re ism\u00e9t tal\u00e1lkozhattunk vele Biogradban.\n<\/p>\n

\n Nem csak ott volt, de versenyzett \u00e9s megalap\u00edtotta a Jord\u00e1n K\u00e1roly V\u00e1ndord\u00edjat is, amelyet mindig t\u00f6bb \u00e9v eredm\u00e9nyes versenyz\u00e9ssel lehet birtokolni. Mag\u00e1t a d\u00edjat saj\u00e1tkez\u0171leg k\u00e9sz\u00edtette.\n<\/p>\n

\n Akkor ott, m\u00e1jusban \u2013 az egy \u00e9v kihagy\u00e1s ut\u00e1n \u2013 \u00fcnnep\u00e9lyesen meg\u00edg\u00e9rte, hogy 2015-ben is elj\u00f6n \u00e9s vel\u00fcnk lesz.\n<\/p>\n

\n A v\u00e1ll\u00e1t nem lapogathatjuk meg, de biztosan vel\u00fcnk lesz, mert szavatart\u00f3 ember. Ott lesz, mert k\u00f6z\u00e9nk tartozik \u00e9s r\u00e9sze a vil\u00e1gunknak, am\u00edg csak haj\u00f3zunk…\n<\/p>\n<\/p>\n

\n
\n Forr\u00e1s: hunsail.hu
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Apuka elhaj\u00f3zott. Igazi balatoni vitorl\u00e1sdinasztia harmadik gener\u00e1ci\u00f3s tagjak\u00e9nt lett haj\u00f3s \u00e9let\u00fcnk n\u00e9lk\u00fcl\u00f6zhetetlen r\u00e9sze. Sokf\u00e9l\u00e9k vagyunk. Vannak vibr\u00e1l\u00f3, villog\u00f3 egy\u00e9nis\u00e9gek \u00e9s vannak szeretnival\u00f3an nyugodtak, rend\u00edthetetlenek. Ut\u00f3bbira a magyar vitorl\u00e1z\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt tal\u00e1n Jord\u00e1n Gabi az egyik legjobb p\u00e9lda. Term\u00e9szetesen \u0151 is ki tudott j\u00f6nni a sodr\u00e1b\u00f3l, de meg kell er\u0151ltetnem az agyamat, hogy r\u00f3la ilyen esetet felid\u00e9zzek. […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[286,1397],"sailing_author":"Ruj\u00e1k Istv\u00e1n","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/576"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=576"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/576\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=576"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=576"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=576"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}