{"id":670,"date":"2014-07-14T09:00:00","date_gmt":"2014-07-14T07:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2014\/07\/14\/viharos-szelben-vagy-gyengeben\/"},"modified":"2017-08-02T00:15:42","modified_gmt":"2017-08-01T22:15:42","slug":"viharos-szelben-vagy-gyengeben","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2014\/07\/14\/viharos-szelben-vagy-gyengeben\/","title":{"rendered":"Viharos sz\u00e9lben vagy gyeng\u00e9ben?"},"content":{"rendered":"

\n Sz\u00e9tverte a sz\u00e9l a K\u00e9kszalagot?\n<\/p>\n

\n
\n 46. K\u00e9kszalag \u2013 Audi Nagyd\u00edj\n<\/p>\n

\n
\n Rekordok ut\u00e1n viharos sz\u00e9l az \u00e9jszak\u00e1ban
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n
\n \u00c1tlagon fel\u00fcli sz\u00e1m\u00fa c\u00e9lba \u00e9rkez\u00e9s a versenyen!
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n Az elm\u00falt napokban a verseny idej\u00e9n \u00e9s ut\u00e1na a magyar m\u00e9diumokban sorra jelentek meg a szenz\u00e1ci\u00f3hajh\u00e1sz h\u00edrek, miszerint a viharos sz\u00e9l „sz\u00e9tverte a K\u00e9kszalag versenyt”, \u00e9s rendk\u00edv\u00fcl sok haj\u00f3, a mez\u0151ny egy\u00f6t\u00f6de kiesett a versenyb\u0151l!\n<\/p>\n

\n
\n Mi a val\u00f3s\u00e1g?
\n <\/strong>\n<\/p>\n

\n A 46. K\u00e9kszalg Audi Nagyd\u00edjon a szok\u00e1sosn\u00e1l t\u00f6bb haj\u00f3 teljes\u00edtette a p\u00e1ly\u00e1t! A statisztika j\u00f6jj\u00f6n majd lejjebb…\n<\/p>\n

\n Minden egyes K\u00e9kszalagr\u00f3l az egyes r\u00e9sztvev\u0151nek m\u00e1s-m\u00e1s \u00e9lm\u00e9nye marad, \u00e9s ez a sz\u00e9p az eg\u00e9szben. M\u00e1st jelent annak, aki egy gyors haj\u00f3val az abszol\u00fat gy\u0151zelemre t\u00f6rve m\u00e9g az els\u0151 napon, az \u00e9j lesz\u00e1lllta el\u0151tt c\u00e9lba fut, \u00e9s term\u00e9szetesen m\u00e1st annak, aki egy lass\u00fa t\u00farahaj\u00f3val legink\u00e1bb a 48 \u00f3r\u00e1s limitid\u0151nek pr\u00f3b\u00e1l megfelelni.\n<\/p>\n

\n Id\u00e9n sem \u00e9rt v\u00e9get a verseny a Fifty-Fifty \u00f3ri\u00e1si cs\u00facsid\u0151 jav\u00edt\u00e1s\u00e1va, \u00e9s a Raffica egytest\u0171 haj\u00f3k k\u00f6z\u00f6tti \u00faj rekordj\u00e1val.\n<\/p>\n

\n J\u00falius 10-\u00e9n este a rajt ot\u00e1n nagyj\u00e1b\u00f3l kilenc-t\u00edz \u00f3r\u00e1val a nyugati medence fel\u0151l folyamatosan terjed\u0151 er\u0151s es\u0151z\u00e9s ter\u00edtette be a Balatont, majd, ahogy azt az Orsz\u00e1gos Meteorol\u00f3giai Szolg\u00e1lat el\u0151re is jelezte \u2013 az \u00e9szak-\u00e9szaknyugatira fordul\u00f3 sz\u00e9l 55-65 km\/\u00f3ra sebess\u00e9g\u0171re er\u0151s\u00f6d\u00f6tt, amelyben 70-75-\u00f6s sz\u00e9ll\u00f6k\u00e9sek is akadtak. Vagyis az \u00e9jszak\u00e1ban Beaufort 6-7-es sz\u00e9llel kellett megb\u00edrk\u00f3zniuk a versenyben l\u00e9v\u0151knek, amelyet m\u00e9g f\u00e9lelmetesebb\u00e9 tett a s\u00f6t\u00e9ts\u00e9g \u00e9s kellemetlenebb\u00e9 a zuhog\u00f3 es\u0151.\n<\/p>\n

\n \u00c9jszaka sokat dolgoztak a ment\u0151haj\u00f3k. T\u00f6bb, mint harminc haj\u00f3t vontattak biztons\u00e1gba, \u00e9s akadt n\u00e9h\u00e1ny olyan is, amelynek fed\u00e9lzet\u00e9r\u0151l partra hozt\u00e1k a vitorl\u00e1z\u00f3kat. szem\u00e9lyi s\u00e9r\u00fcl\u00e9s, komoly nem t\u00f6rt\u00e9nt, \u00e9s nem t\u0171nt el senki. De akadt k\u00e9t-h\u00e1rom els\u00fcllyedt haj\u00f3, \u00e9s ez\u00fattal is t\u00f6bben sodr\u00f3dtak a d\u00e9li parti sek\u00e9ly v\u00edzbe, z\u00e1tonyra.\n<\/p>\n

\n Mennyire ritk\u00edtotta meg mindez a mez\u0151nyt? L\u00e1ssuk a sz\u00e1mokat?\n<\/p>\n

\n Az elrajtolt 522 haj\u00f3b\u00f3l ez\u00fattal 404 teljes\u00edtette a 155 km-es p\u00e1ly\u00e1t. Vagyis a mez\u0151ny 77,4 sz\u00e1zal\u00e9ka. Igaz a kiesettek sz\u00e1mban olyanok is benne vannak, mint a tizenegyszeres K\u00e9kszalag-gy\u0151ztes Litke\u00edy Farkas, aki m\u0171szaki hiba miatt m\u00e9g a verseny elej\u00e9n k\u00f6zepes erej\u0171 sz\u00e9lben esett ki a k\u00fczdelemb\u0151l.\n<\/p>\n

\n Mik\u00f6zben a szenz\u00e1ci\u00f3t tal\u00e1lni v\u00e1gy\u00f3 sajt\u00f3 azon durrogott, hogy milyen sokan adt\u00e1k fel a versenyt, ez val\u00f3j\u00e1ban az elm\u00falt h\u00e9t \u00e9vet vizsg\u00e1lva \u00e1tlag feletti c\u00e9lba \u00e9rkez\u00e9s. Az \u00e1tlag ugyanis 2008-2014 id\u0151szakban 72,7%, ha pedig a nem t\u00fal gyenge, nem t\u00fal er\u0151s szeles 2008-as \u00e9s 2009-es, k\u00f6nnybben teljes\u00edthet\u0151 K\u00e9kszalagokat kivessz\u00fck a sorb\u00f3l, akkor az elm\u00falt \u00f6t \u00e9vben a befut\u00e1si \u00e1tlag 64,9%, \u00e9s az idei a m\u00e1sodik legnagyobb l\u00e9tsz\u00e1m\u00fa c\u00e9lba fut\u00e1s!\n<\/p>\n\n\n
\n

\n
\n K\u00e9kszalag indul\u00f3k \u2013 befutottak 2008-2014
\n <\/strong>\n <\/p>\n

\n \u00c9v\n <\/p>\n

\n Indul\u00f3k\n <\/p>\n

\n Befutottak\n <\/p>\n

\n %\n <\/p>\n

\n 2008\n <\/p>\n

\n 579\n <\/p>\n

\n 524\n <\/p>\n

\n 90,5%\n <\/p>\n

\n 2009\n <\/p>\n

\n 593\n <\/p>\n

\n 557\n <\/p>\n

\n 93,9%\n <\/p>\n

\n 2010\n <\/p>\n

\n 570\n <\/p>\n

\n 241\n <\/p>\n

\n 42,3%\n <\/p>\n

\n 2011\n <\/p>\n

\n 589\n <\/p>\n

\n 336\n <\/p>\n

\n 57,0%\n <\/p>\n

\n 2012\n <\/p>\n

\n 570\n <\/p>\n

\n 473\n <\/p>\n

\n 83,0%\n <\/p>\n

\n 2013\n <\/p>\n

\n 521\n <\/p>\n

\n 337\n <\/p>\n

\n 64,7%\n <\/p>\n

\n 2014\n <\/p>\n

\n 522\n <\/p>\n

\n 404\n <\/p>\n

\n 77,4%\n <\/p>\n

\n \u00c1tlag:\n <\/p>\n

\n
\n 72,7%
\n <\/strong>\n <\/p>\n<\/p>\n<\/td>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

\n
\n 2011-ben, amikor szint\u00e9n este er\u0151s\u00f6d\u00f6tt be a sz\u00e9l, \u00e9s sok haj\u00f3 j\u00e1rt p\u00f3rul az \u00e9jszak\u00e1ban, a mez\u0151nynek mind\u00f6ssze az 57 %-a tudott eljutni a c\u00e9lig.\n<\/p>\n

\n Ha j\u00f6n a gyenge sz\u00e9l, \u00e9s \u00e9jjel az \u00e1rvasz\u0171nyog had, olyankor pedig m\u00e9g t\u00f6bben menek\u00fclnek ki a v\u00edzr\u0151l, mint amikor viharos erej\u0171 a sz\u00e9l. 2010-ben p\u00e9ld\u00e1ul a mez\u0151ny 42,3 sz\u00e1zal\u00e9ka futott be a c\u00e9lba…\n<\/p>\n

\n A vitorl\u00e1s versenyz\u00e9shez ugyanis els\u0151sorban sz\u00e9l kell! Egy nagyhaj\u00f3s t\u00e1vols\u00e1gi navig\u00e1ci\u00f3s versenyen ha Beaufort 6-7 erej\u0171 sz\u00e9l f\u00faj, \u00e9s pl\u00e1ne ha err\u0151l az el\u0151rejelz\u00e9sek pontosan sz\u00f3lnak, az nem vihar, hanem er\u0151s, viharos erej\u0171 sz\u00e9l.\n<\/p>\n

\n Persze aki p\u00f3rul j\u00e1rt, akit komoly anyagi k\u00e1r \u00e9rt, szenvedett a vele t\u00f6rt\u00e9ntek k\u00f6zben, az most nyilv\u00e1nval\u00f3an nem k\u00edv\u00e1n m\u00e9g egy ilyen versenyt. De m\u00e9g k\u00f6zt\u00fck, az \u00e1rboct\u00f6r\u00f6ttek, partra sodr\u00f3dottak k\u00f6z\u00f6tt is sokan vannak, akik beismerik, hogy \u0151k hib\u00e1ztak, vagy pontosan l\u00e1tj\u00e1k a pech\u00fcket, a m\u0171szaki hiba ok\u00e1t, ami rossz sorukat okozta.\n<\/p>\n

\n \u00c9rdemes meghallgatni azokat, akik teljes\u00edtett\u00e9k a p\u00e1ly\u00e1t, hogy milyen szelet k\u00edv\u00e1nnak egy ilyen versenyre! Persze az ide\u00e1lis a v\u00e1ltozatos k\u00f6z\u00e9per\u0151s. De ha azt \u00e9ppen nem lehet, akkor vajonmilyet v\u00e1lasztan\u00e1nak? Gyenge szeleset, mint amilyen tavaly, de k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen, amilyen 2010-ben volt? Vagy olyan er\u0151s szeleset, ha \u00fagy tetszik viharosat, mint az id\u00e9n, vagy 2011-ben volt?\n<\/p>\n

\n Na j\u00f3, az a zuhog\u00f3 es\u0151 az\u00e9rt t\u00falz\u00e1s volt, az t\u00e9nyleg nem k\u00e9ne!\n<\/p>\n

\n
\n Fot\u00f3: Szekeres L\u00e1szl\u00f3
\n<\/span>
\n
\n
\n Forr\u00e1s: kekszalag.hu
\n<\/span>
<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sz\u00e9tverte a sz\u00e9l a K\u00e9kszalagot? 46. K\u00e9kszalag \u2013 Audi Nagyd\u00edj Rekordok ut\u00e1n viharos sz\u00e9l az \u00e9jszak\u00e1ban \u00c1tlagon fel\u00fcli sz\u00e1m\u00fa c\u00e9lba \u00e9rkez\u00e9s a versenyen! Az elm\u00falt napokban a verseny idej\u00e9n \u00e9s ut\u00e1na a magyar m\u00e9diumokban sorra jelentek meg a szenz\u00e1ci\u00f3hajh\u00e1sz h\u00edrek, miszerint a viharos sz\u00e9l „sz\u00e9tverte a K\u00e9kszalag versenyt”, \u00e9s rendk\u00edv\u00fcl sok haj\u00f3, a mez\u0151ny egy\u00f6t\u00f6de […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[12],"tags":[86,1633,235],"sailing_author":"Ruj\u00e1k Istv\u00e1n","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/670"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=670"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/670\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=670"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=670"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=670"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}