{"id":788,"date":"2014-04-03T04:15:00","date_gmt":"2014-04-03T02:15:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2014\/04\/03\/kenestechnika-vitorlas-hajokon-22\/"},"modified":"2017-08-02T00:00:18","modified_gmt":"2017-08-01T22:00:18","slug":"kenestechnika-vitorlas-hajokon-22","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2014\/04\/03\/kenestechnika-vitorlas-hajokon-22\/","title":{"rendered":"Ken\u00e9stechnika vitorl\u00e1s haj\u00f3kon 2\/2"},"content":{"rendered":"

\n Zs\u00edr: legfontosabb tulajdons\u00e1ga egy zs\u00edrnak a konzisztenci\u00e1ja. Konyhanyelvre leford\u00edtva ez azt jelenti, hogy mennyire l\u00e1gy vagy kem\u00e9ny.\n<\/p>\n

\n Ez az, amit j\u00f3l el kell tal\u00e1lni ahhoz, hogy a ken\u0151anyag eljusson a rendeltet\u00e9si hely\u00e9re, de ne t\u00e1vozzon onnan id\u0151 el\u0151tt. A ken\u0151zs\u00edrok konzisztenci\u00e1j\u00e1t \u00fagynevezett NLGI oszt\u00e1lyban adj\u00e1k meg, amelyben az \u00e1tlagos vagy f\u00e9lkem\u00e9ny zs\u00edrok 2-es, 3-as oszt\u00e1lyba tartoznak. A haj\u00f3z\u00e1sban nyilv\u00e1nval\u00f3, hogy v\u00edz\u00e1ll\u00f3 zs\u00edrokat c\u00e9lszer\u0171 alkalmazni, amit f\u0151k\u00e9nt a zs\u00edr b\u00e1zisa hat\u00e1roz meg. A l\u00edtium vagy kalcium b\u00e1zis\u00fa zs\u00edrok el\u00e9g j\u00f3 v\u00edz\u00e1ll\u00f3k, m\u00edg pl. a n\u00e1trium b\u00e1zis\u00faak egy\u00e1ltal\u00e1n nem.\n<\/p>\n

\n Egy m\u00e1sik tulajdons\u00e1g, amire \u00e9rdemes figyelni, hogy milyen adal\u00e9kokat tartalmaznak. Ezek m\u00f3dos\u00edtj\u00e1k a zs\u00edrok alaptulajdons\u00e1gait. Pl. lehet nagy h\u0151\u00e1ll\u00f3s\u00e1g\u00fa (ami sz\u00e1munkra \u00e9rdektelen), vagy nagy terhel\u00e9s\u0171 (ez m\u00e1r \u00e9rdekes) t\u00edpus. \u00c9n azt gondolom, ha beszerz\u00fcnk egy l\u00edtium b\u00e1zis\u00fa nagy terhel\u00e9s\u0171 NLGI 2-es zs\u00edrt, az meg fog felelni minden olyan alkalmaz\u00e1shoz a haj\u00f3nkon ahov\u00e1 alapvet\u0151en zs\u00edrt kell haszn\u00e1lnunk. Itt h\u00edvn\u00e1m fel a figyelmet arra, hogy a k\u00fcl\u00f6nb\u00f6z\u0151 b\u00e1zis\u00fa zs\u00edrok egyidej\u0171 haszn\u00e1lata a gy\u00e1rt\u00f3k szerint egy\u00e9rtelm\u0171en rossz \u00f3men, ez\u00e9rt ha nem ismerj\u00fck a legut\u00f3bb haszn\u00e1lt zs\u00edr t\u00edpus\u00e1t, mindenk\u00e9ppen mossuk ki az el\u0151z\u0151t a megfelel\u0151 old\u00f3szerrel \u00e9s csak ut\u00e1na vigy\u00fck fel az \u00fajat. Ezt akkor is hasznos megtenni, ha ugyan azt a t\u00edpus\u00fa zs\u00edrt haszn\u00e1ljuk ism\u00e9t, mert ezzel a m\u0171k\u00f6d\u00e9s k\u00f6zben \u00f6sszegy\u0171jt\u00f6tt port\u00f3l, homokt\u00f3l, forg\u00e1cst\u00f3l stb. is megszabad\u00edtjuk, \u00edgy az nem koptatja tov\u00e1bb a veretet.\n<\/p>\n

\n Alapelvk\u00e9nt mondhatjuk, hogy olyan f\u00e9m-f\u00e9m, vagy m\u0171anyag-f\u00e9m kapcsolatokn\u00e1l alkalmazzunk zs\u00edrokat, ahol a r\u00e9sek relat\u00edv nagyok \u00e9s egy h\u00edgabb anyag pl. egy olaj a r\u00e9sekb\u0151l egyszer\u0171en kifolyna, vagy kimos\u00f3dna. Az sem \u00e1rt, ha a zs\u00edrozott alkatr\u00e9szek egy relat\u00edv z\u00e1rt t\u00e9rben vannak pl. cs\u00f6rl\u0151dobon bel\u00fcl, \u00e1rbocon bel\u00fcl, deck alatt stb. A z\u00e1rt t\u00e9r megint csak a por, kosz \u00f6sszegy\u0171jt\u00e9se miatt fontos.\n<\/p>\n

\n Persze tudom \u00e9n, hogy ez a porgy\u0171jt\u00e9s t\u00e9ma kicsit er\u0151ltetettnek hangzik, hiszen relat\u00edv keveset vitorl\u00e1zik az ember sz\u00e1nt\u00f3f\u00f6ld\u00f6n, a Balaton meg id\u00e9n m\u00e1r nem porzik, de igaz\u00e1b\u00f3l egy\u00e1ltal\u00e1n nem az. F\u0151leg \u00fagy nem, hogy tudjuk, hogy egy \u00e1tlagos haj\u00f3s h\u00e1nyszor cser\u00e9li a zs\u00edrt, mondjuk a cs\u00f6rl\u0151j\u00e9ben.\n<\/p>\n

\n Ezzel el is jutottunk a zs\u00edr egyik legfontosabb alkalmaz\u00e1si ter\u00fclethez, a
\n
\n cs\u00f6rl\u0151kh\u00f6z,
\n <\/strong>
\n azon bel\u00fcl is a
\n
\n fogaskerekekhez \u00e9s a csap\u00e1gyakhoz
\n <\/strong>
\n . Ahogy m\u00e1r eml\u00edtettem a profi gy\u00e1rt\u00f3kt\u00f3l lehet venni a saj\u00e1t gy\u00e1rtm\u00e1nyaikhoz tartoz\u00f3 ken\u0151anyag szettet. Ha valami okb\u00f3l ehhez m\u00e9gsem jutunk hozz\u00e1, akkor az \u00e1ltalam eml\u00edtett zs\u00edr egy j\u00f3 helyettes\u00edt\u0151 megold\u00e1s. A gy\u00e1rt\u00f3k \u00e1ltal\u00e1ban felh\u00edvj\u00e1k a figyelmet arra, hogy a racsni kis rug\u00f3s nyelv\u00e9t ne zs\u00edrozzuk meg, mert ett\u0151l letapadhat, \u00edgy el\u0151fordulhat, hogy visszafel\u00e9 is forogni fog a cs\u00f6rl\u0151nk!\n<\/p>\n

\n M\u00e1sik jellemz\u0151 alkalmaz\u00e1si ter\u00fclete a zs\u00edroknak, a
\n
\n nagy terhel\u00e9s\u0171 sikl\u00f3csap\u00e1gyas csig\u00e1k
\n <\/strong>
\n . Ilyenek pl. felh\u00faz\u00f3 vagy terel\u0151 csig\u00e1k. A legh\u00e1nyattatottabb sorsa \u00e1ltal\u00e1ban az \u00e1rboc csig\u00e1knak van, mert a decken l\u00e9v\u0151 kolleg\u00e1it az ember csak-csak megkeni, ha m\u00e1r nem b\u00edrja tov\u00e1bb a nyikorg\u00e1sukat, de az \u00e1rbocra emiatt m\u00e1r nem m\u00e1sznak fel.\n<\/p>\n

\n
\n Zs\u00edr spray
\n <\/strong>
\n : a zs\u00edrokhoz tartozik ugyan, de egy speci\u00e1lis fajt\u00e1ja. Old\u00f3szer tartalma miatt a tubusb\u00f3l kif\u00fajva p\u00e1r m\u00e1sodpercig nagyon foly\u00e9kony, ez\u00e9rt be tud folyni sz\u0171kebb r\u00e9sekbe is, majd ahogy az old\u00f3szer kip\u00e1rolog bel\u0151le felszappanosodik, \u00e9s zs\u00edrt k\u00e9pez a fel\u00fcleten. Jellemz\u0151 alkalmaz\u00e1si ter\u00fclete az olyan
\n
\n sikl\u00f3csap\u00e1gyas csig\u00e1k
\n <\/strong>
\n , ahol relat\u00edv kicsik a r\u00e9sek, illetve olyan veretek, amihez nem f\u00e9r\u00fcnk hozz\u00e1 norm\u00e1l m\u00f3don a zs\u00edrral, de a zs\u00edrspray hossz\u00fa cs\u0151r\u00e9vel igen.\n<\/p>\n

\n
\n Ber\u00e1g\u00f3d\u00e1sg\u00e1tl\u00f3
\n <\/strong>
\n : szint\u00e9n egy speci\u00e1lis zs\u00edr, ami gyakorlatilag arra lett kital\u00e1lva, hogy extr\u00e9m k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek k\u00f6z\u00f6tt m\u0171k\u00f6d\u0151 alkatr\u00e9szeken is meg lehessen el\u0151zni a heged\u00e9st \u00e9s a ber\u00e1g\u00f3d\u00e1st. A k\u00e9t fejleszt\u00e9si ir\u00e1ny az extr\u00e9m magas h\u0151m\u00e9rs\u00e9klet\u00e1ll\u00f3s\u00e1g (ez nek\u00fcnk most nem relev\u00e1ns) \u00e9s az extr\u00e9m nagy terhel\u00e9s (ez m\u00e1r \u00e9rdekes). Szerencs\u00e9nkre van olyan v\u00e1ltozat, amit direkt haj\u00f3s k\u00f6rnyezetre fejlesztettek ki, \u00e9s m\u00e9g a nagy sebess\u00e9g\u0171 s\u00f3s v\u00edznek is ellen\u00e1ll, azaz az \u00e1raml\u00e1s nem mossa le a fel\u00fcletr\u0151l.\n<\/p>\n

\n De mi is az a ber\u00e1g\u00f3d\u00e1s meg hidegheged\u00e9s, \u00e9s hol j\u00f6het ez l\u00e9tre? H\u00e1t \u00e1ltal\u00e1ban a spannerek menetei k\u00f6z\u00f6tt. A szerencs\u00e9sebb emberek nem ismerik ezt a jelens\u00e9get, pedig nem olyan ritka. Arr\u00f3l az esetr\u0151l van sz\u00f3, amikor a spanner megh\u00faz\u00e1sa k\u00f6zben egyszer csak felt\u0171n\u0151en neh\u00e9z lesz tekerni. Ha ezt\u00e1n laz\u00edtani szeretn\u00e9nk, r\u00e1j\u00f6v\u00fcnk, hogy visszafel\u00e9 tekerni ugyan olyan neh\u00e9z. Na, ez a ber\u00e1g\u00f3d\u00e1s. Ha tov\u00e1bb izmozunk vele, akkor egy id\u0151 ut\u00e1n m\u00e1r nem fog t\u00f6bbet megmoccanni egyik ir\u00e1nyba sem. Ez meg a hidegheged\u00e9s. Nos, ezeket a jelens\u00e9geket lehet megel\u0151zni ezzel az anyaggal. Azt gondolom, hogy a spannek ken\u00e9s\u00e9vel sokan egy\u00e1ltal\u00e1n nem t\u00f6r\u0151dnek, pedig egy spanner \u00e1r\u00e1\u00e9rt el\u00e9g sok ber\u00e1g\u00f3d\u00e1sg\u00e1tl\u00f3t kapunk. \u00c9s azt se felejts\u00fck el, hogy ha pr\u00e9selt termin\u00e1los a vantnink, akkor egy \u00f6sszer\u00e1g\u00e1s eset\u00e9n nem csak a spannert, de az eg\u00e9sz vantnit dobhatjuk kuk\u00e1ba.\n<\/p>\n

\n J\u00f3 haszn\u00e1t vehetj\u00fck m\u00e9g ennek az anyagnak v\u00edz alatti k\u00f6rnyezetben minden olyan veretn\u00e9l, aminek zs\u00edrszer\u0171 ken\u00e9sre van sz\u00fcks\u00e9ge, pl. a
\n
\n csuk\u00f3d\u00f3 propeller mechanizmus\u00e1n\u00e1l,
\n <\/strong>
\n
\n korm\u00e1nytengelyn\u00e9l
\n <\/strong>
\n ,a
\n
\n korm\u00e1ny
\n <\/strong>
\n
\n zsan\u00e9rn\u00e1l,
\n <\/strong>
\n vagy ak\u00e1r a
\n
\n ventilekn\u00e9l
\n <\/strong>
\n .\n<\/p>\n

\n
\n Olaj
\n <\/strong>
\n : Egy olaj tulajdons\u00e1gait t\u00f6bb t\u00e9nyez\u0151 befoly\u00e1solja, sz\u00e1munkra azonban k\u00e9t dolog lehet fontos. Az egyik a viszkozit\u00e1s, a m\u00e1sik pedig az adal\u00e9kok. A viszkozit\u00e1st, mint fizikai tulajdons\u00e1got elemezni hossz\u00fa lenne \u00e9s val\u00f3sz\u00edn\u0171leg nem is mindenkit \u00e9rdekel, ez\u00e9rt fogadjuk el egyszer\u0171en, hogy ez valami olyasmi, mint a zs\u00edrn\u00e1l a konzisztencia. Min\u00e9l nagyobb az \u00e9rt\u00e9ke, ann\u00e1l nehezebben folyik az olaj. A nek\u00fcnk megfelel\u0151 viszkozit\u00e1si \u00e9rt\u00e9k el\u00e9g t\u00e1g. A 40\u00b0C-on vett kinematikai viszkozit\u00e1s (\u00e1ltal\u00e1ban ezt adj\u00e1k meg) p\u00e1r 10-t\u0151l ak\u00e1r p\u00e1r 100 mm2\/s-ig is terjedhet. A sz\u00e1munkra figyelemre m\u00e9lt\u00f3 adal\u00e9kok pedig az oxid\u00e1ci\u00f3- korrozi\u00f3- \u00e9s kop\u00e1sg\u00e1tl\u00f3 valamint a tapad\u00e1sn\u00f6vel\u0151 lehet. A j\u00f3 h\u00edr az, hogy egy s\u0171r\u0171bb m\u0171szerolaj (varr\u00f3g\u00e9polaj) megfelel ezeknek a krit\u00e9riumoknak.\n<\/p>\n

\n Alkalmaz\u00e1si ter\u00fclet\u00fck
\n
\n klemmek, f\u00e9m goly\u00f3scsap\u00e1gyas csig\u00e1k, k\u00f6t\u00e9lstopperek, cs\u00f6rl\u0151kben a racsni nyelve (amit m\u00e1r eml\u00edtettem, hogy nem szabad zs\u00edrozni)
\n <\/strong>
\n , valamint
\n
\n a line\u00e1ris goly\u00f3scsap\u00e1gyas kocsik
\n <\/strong>
\n . A goly\u00f3s kocsikn\u00e1l a veretgy\u00e1rt\u00f3k \u00e1ltal\u00e1ban kihangs\u00falyozz\u00e1k, hogy ne olaj spray-vel f\u00fajjuk le a goly\u00f3kat, hanem tegy\u00fcnk le egy-k\u00e9t cseppet a s\u00ednre, \u00e9s h\u00fazzuk \u00e1t rajtuk t\u00f6bbsz\u00f6r a kocsit. Ezzel elker\u00fclhetj\u00fck, hogy kock\u00e1sra kopjanak a goly\u00f3k.\n<\/p>\n

\n Az eml\u00edtetteken t\u00fal term\u00e9szetesen tal\u00e1lhatunk m\u00e9g j\u00f3 p\u00e1r alkalmaz\u00e1si lehet\u0151s\u00e9get mindegyik ken\u0151anyagnak, arr\u00f3l nem is besz\u00e9lve, hogy \u00e1tfed\u00e9sek is lehetnek ezek haszn\u00e1lat\u00e1ban.\n<\/p>\n

\n Azt se felejts\u00fck el, hogy ha m\u00e1r valamelyik veret nyikorog, akkor m\u00e1r nagyon k\u00f6zel van a baj. S\u00fcrg\u0151sen tenni kell valamit, k\u00fcl\u00f6nben az a veret m\u00e1r nem sok\u00e1ig lesz haszn\u00e1lhat\u00f3 \u00e1llapotban. A l\u00e9nyeg, hogy a ken\u00e9st, mint karbantart\u00e1si gyakorlatot vegy\u00fck fel a t\u00f6bbi rendszeresen v\u00e9gzett munka k\u00f6z\u00e9, hiszen ezzel jelent\u0151sen n\u00f6velj\u00fck a vereteink \u00e9lettartam\u00e1t \u00e9s magunknak szerz\u00fcnk nagyfok\u00fa biztons\u00e1got azzal, hogy tudjuk:
\n
\n a megfelel\u0151 id\u0151ben a megfelel\u0151 veret megfelel\u0151en fog m\u0171k\u00f6dni.
\n <\/strong>\n<\/p><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Zs\u00edr: legfontosabb tulajdons\u00e1ga egy zs\u00edrnak a konzisztenci\u00e1ja. Konyhanyelvre leford\u00edtva ez azt jelenti, hogy mennyire l\u00e1gy vagy kem\u00e9ny. Ez az, amit j\u00f3l el kell tal\u00e1lni ahhoz, hogy a ken\u0151anyag eljusson a rendeltet\u00e9si hely\u00e9re, de ne t\u00e1vozzon onnan id\u0151 el\u0151tt. A ken\u0151zs\u00edrok konzisztenci\u00e1j\u00e1t \u00fagynevezett NLGI oszt\u00e1lyban adj\u00e1k meg, amelyben az \u00e1tlagos vagy f\u00e9lkem\u00e9ny zs\u00edrok 2-es, 3-as oszt\u00e1lyba […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[383,979,191],"sailing_author":"Mucsi L\u00e1szl\u00f3","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/788"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=788"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/788\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=788"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=788"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=788"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}