{"id":791,"date":"2014-04-01T04:13:00","date_gmt":"2014-04-01T02:13:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sailing.hu\/2014\/04\/01\/kenestechnika-vitorlas-hajokon-21\/"},"modified":"2017-08-02T00:00:18","modified_gmt":"2017-08-01T22:00:18","slug":"kenestechnika-vitorlas-hajokon-21","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/sailing.hu\/2014\/04\/01\/kenestechnika-vitorlas-hajokon-21\/","title":{"rendered":"Ken\u00e9stechnika vitorl\u00e1s haj\u00f3kon 2\/1"},"content":{"rendered":"

\n \u00d6sszeszedtem magam, hogy \u00edrjak egy szakcikket a vitorl\u00e1sokon alkalmazhat\u00f3 ken\u00e9stechnik\u00e1r\u00f3l. Erre k\u00e9t okb\u00f3l vettem a f\u00e1rads\u00e1got.\n<\/p>\n

\n Az egyik a felebar\u00e1ti szeretet, hogy megoszthatom az okoss\u00e1gaimat m\u00e1sokkal, a m\u00e1sik pedig tulajdonk\u00e9ppen az az \u00f6nz\u0151 indok, hogy cs\u00f6kkentsem azon haj\u00f3k sz\u00e1m\u00e1t, akik a szombat esti d\u00edjkioszt\u00f3 buli ut\u00e1n mindenk\u00e9ppen vas\u00e1rnap hajnalban, f\u00fclsiket\u00edt\u0151 zajjal indulnak vissza anyakik\u00f6t\u0151j\u00fckbe. Na, ezeknek a haj\u00f3knak csikorognak \u00fagy a felh\u00faz\u00f3 csig\u00e1i, hogy nemcsak hogy fel\u00e9bredsz r\u00e1, de el\u0151tte azt \u00e1lmodod, hogy SS tisztek f\u00farj\u00e1k a fogaidat.\n<\/p>\n

\n Mivel az ut\u00f3bbi \u00f6t \u00e9vben a m\u0171szaki vegyi anyagok (ken\u0151- \u00e9s ragaszt\u00f3anyagok, t\u00f6m\u00edt\u0151k, tiszt\u00edt\u00f3k, stb.) lett a szakter\u00fcletem, gondoltam adok n\u00e9h\u00e1ny haszn\u00e1lhat\u00f3 tippet azoknak, akik ezekkel nincsenek felt\u00e9tlen\u00fcl tiszt\u00e1ban. K\u00e9t dolgot azonban szeretn\u00e9k hangs\u00falyozni. Az egyik, hogy ezek a tan\u00e1csok \u00e1ltal\u00e1noss\u00e1gban igazak, a speci\u00e1lis esetek, vagy a veretgy\u00e1rt\u00f3k k\u00f6zvetlen tan\u00e1csai fel\u00fcl\u00edrj\u00e1k ezeket. A m\u00e1sik pedig, hogy a motorra illetve a hajt\u00f3m\u0171re nem vonatkoznak. Az egy olyan speci\u00e1lis t\u00e9mak\u00f6r, amir\u0151l a motorszerel\u0151k tudnak b\u0151vebb felvil\u00e1gos\u00edt\u00e1st adni.\n<\/p>\n

\n Kezdj\u00fck akkor a ken\u00e9ssel. Csod\u00e1kra lehet k\u00e9pes egy kis ken\u0151anyag. Amennyiben megfelel\u0151 m\u00f3don kenj\u00fck a mozg\u00f3 alkatr\u00e9szeket, nem csak a kop\u00e1sokat cs\u00f6kkentj\u00fck nagym\u00e9rt\u00e9kben, nem is csak az \u00e9lettartam\u00e1t sokszorozhatjuk meg a veretnek, nem csak k\u00f6nnyebb kezelhet\u0151s\u00e9get \u00e9s nagy biztons\u00e1got nyer\u00fcnk vele, de a hajnali indul\u00e1sokn\u00e1l sokkal kevesebb bar\u00e1tot is veszt\u00fcnk, ez\u00e1ltal nem megy k\u00e1rba az a sok megh\u00edv\u00e1s, amit el\u0151z\u0151 este a b\u00fcf\u00e9ben eszk\u00f6z\u00f6lt\u00fcnk.\n<\/p>\n

\n A ken\u00e9sek elv\u00e9gz\u00e9s\u00e9re a legalkalmasabb id\u0151pont a tavaszi karbantart\u00e1s sor\u00e1n ad\u00f3dik, mert ekkor a csuk\u00f3d\u00f3 haj\u00f3csavarhoz, vagy a korm\u00e1ny tengelyhez ugyan\u00fagy hozz\u00e1f\u00e9r\u00fcnk, mint fekv\u0151 \u00e1rboc eset\u00e9n a felh\u00faz\u00f3 csig\u00e1khoz. Ha valakinek m\u00e9gis v\u00edzret\u00e9tel ut\u00e1n jutna esz\u00e9be, hogy ez elmaradt, javaslom, ne v\u00e1rjon j\u00f6v\u0151 tavaszig, hanem ejtse meg min\u00e9l el\u0151bb.\n<\/p>\n

\n Nos, ha elsz\u00e1ntuk magunkat a feladatra, c\u00e9lszer\u0171 lenne azt j\u00f3l csin\u00e1lni. \u00cdgy a k\u00f6vetkez\u0151 k\u00e9rd\u00e9sek j\u00e1rhatnak a fej\u00fcnkben.\n<\/p>\n

    \n
  1. \n
    \n Miket kell megkenni?
    \n <\/strong>\n <\/li>\n<\/ol>\n

    \n A szofisztik\u00e1lt v\u00e1lasz az, hogy olyan mozg\u00f3 alkatr\u00e9szeket, ahol k\u00e9t fel\u00fclet, terhel\u00e9s alatt, egym\u00e1son s\u00farl\u00f3dva elmozdul. Mivel nem minden vitorl\u00e1z\u00f3 m\u0171szaki be\u00e1ll\u00edtotts\u00e1g\u00fa, ez\u00e9rt van egy egyszer\u0171bb v\u00e1lasz is. Mindent, ami elfordul vagy cs\u00faszva elmozdul. Ilyenek p\u00e9ld\u00e1ul a csig\u00e1k, cs\u00f6rl\u0151k, k\u00f6t\u00e9lstopperek, klemmek, s\u00ednek, n\u00fatok, menetek, stb.\n<\/p>\n

      \n
    1. \n
      \n Mivel \u00e9rdemes ezt megtenni?
      \n <\/strong>\n <\/li>\n<\/ol>\n

      \n Igaz\u00e1b\u00f3l ez az, amihez nem \u00e1rt egy kis t\u00e1j\u00e9kozotts\u00e1g a t\u00e9m\u00e1ban. A legegyszer\u0171bb esetben a veret gy\u00e1rt\u00f3 biztos\u00edt karbantart\u00f3 k\u00e9szletet a gy\u00e1rtm\u00e1nyaihoz (ez \u00e1ltal\u00e1ban a cs\u00f6rl\u0151kre igaz), ami tartalmazza a megfelel\u0151 ken\u0151anyagokat is. Egy m\u00e1sik, kicsit tal\u00e1n olcs\u00f3bb megold\u00e1s, ha az interneten tal\u00e1lunk valamif\u00e9le kezel\u00e9si utas\u00edt\u00e1st, amiben megadj\u00e1k a ken\u0151anyag t\u00edpus\u00e1t. Ha azonban a gy\u00e1rt\u00f3 nem osztotta meg ez ir\u00e1ny\u00fa elk\u00e9pzel\u00e9seit, akkor viszont hasznos ismerni legal\u00e1bb az alapelveket a ken\u0151anyagok felhaszn\u00e1l\u00e1s\u00e1val kapcsolatban. Egy\u00e1ltal\u00e1n milyenek l\u00e9teznek? Hogyan v\u00e1lasszunk k\u00f6z\u00fcl\u00fck?\n<\/p>\n

      \n H\u00e1t akkor n\u00e9zz\u00fck a f\u0151 t\u00edpusokat.\n<\/p>\n

      \n
      \n Sz\u00e1raz ken\u0151anyag
      \n <\/strong>
      \n : vagy k\u00f6znapi n\u00e9ven a \u201esz\u00e1raz teflon spray\u201d. Igen hasznos anyag a vitorl\u00e1z\u00e1sban. Vannak olyan veretek – jellemz\u0151en a
      \n
      \n m\u0171anyag goly\u00f3s
      \n <\/strong>
      \n
      \n csap\u00e1gyas csig\u00e1k
      \n <\/strong>
      \n , – ahol a gy\u00e1rt\u00f3 kifejezetten nem javasolja olaj vagy zs\u00edr haszn\u00e1lat\u00e1t. Ez az\u00e9rt van, mert a m\u0171anyag goly\u00f3s csap\u00e1gyak legnagyobb ellens\u00e9ge a kop\u00e1s, ami a kosz, homok, (tengeren a s\u00f3krist\u00e1lyok) miatt jelent\u0151sen felgyorsul. A zs\u00edr meg az olaj hajlamos megk\u00f6tni \u00e9s be\u00e1gyazni a leveg\u0151ben sz\u00e1ll\u00f3 port, viszont a sz\u00e1raz teflon-bevonat nem. S\u0151t, portasz\u00edt\u00f3 hat\u00e1sa miatt n\u00f6veli is az \u00e9lettartam\u00e1t az eml\u00edtett vereteknek amellett, hogy term\u00e9szetesen a s\u00farl\u00f3d\u00e1st is cs\u00f6kkenti.\n<\/p>\n

      \n Egy m\u00e1sik alkalmaz\u00e1si k\u00f6r, ahol nagyon hasznos tud lenni, a
      \n
      \n n\u00fatok, vitorla \u00e9lk\u00f6t\u00e9l \u00e9s a vitorla cs\u00faszk\u00e1k
      \n <\/strong>
      \n . \u00c9rdemes minden \u00e9vben legal\u00e1bb egyszer bef\u00fajni a n\u00fatokat (\u00e1rboc, baum, profil vorstag vagy tuff-luff), valamint a vitorl\u00e1n az \u00e9lk\u00f6telet vagy cs\u00faszk\u00e1kat. Mindny\u00e1jan tudjuk, hogy mennyire nem mindegy, hogy egy-egy h\u00faz\u00f3s helyzetben le j\u00f6n-e a gr\u00f3sz id\u0151ben vagy nem. Azt mondan\u00e1m, hogy ez biztons\u00e1gi k\u00e9rd\u00e9s is.\n<\/p>\n

      \n K\u00f6vetkez\u0151 alkalmaz\u00e1si ter\u00fclet, ahol kiv\u00e1l\u00f3 szolg\u00e1latot tesz, a
      \n
      \n s\u00ednek
      \n <\/strong>
      \n . P\u00e9ld\u00e1ul traveller, fock-s\u00edn, cs\u00fasz\u00f3 kocsik, stb. Itt is kihaszn\u00e1ljuk a portasz\u00edt\u00f3 hat\u00e1s\u00e1t.\n<\/p>\n

      \n Haszn\u00e1lhat\u00f3 m\u00e9g a
      \n
      \n sz\u00e9lm\u0171szer jelad\u00f3j\u00e1n\u00e1l \u00e9s a sz\u00e9ljelz\u0151n\u00e9l
      \n <\/strong>
      \n is, mert a surl\u00f3d\u00e1s cs\u00f6kkent\u0151 hat\u00e1sa mellett ideig-\u00f3r\u00e1ig meg is akad\u00e1lyozza, hogy a p\u00f3kok bek\u00f6ss\u00e9k a h\u00e1l\u00f3ikkal. Na persze ne legyen senkinek ill\u00fazi\u00f3ja. El\u0151bb-ut\u00f3bb \u00fagy is a p\u00f3kok gy\u0151znek.\n<\/p>\n

      \n \u00c9n szoktam haszn\u00e1lni m\u00e9g a
      \n
      \n sebess\u00e9gm\u00e9r\u0151-jelad\u00f3j\u00e1nak v\u00edz alatti kis lap\u00e1tkerek\u00e9hez
      \n <\/strong>
      \n is. Ez ugyan v\u00edzken\u00e9s\u0171, azaz nincs sz\u00fcks\u00e9g ken\u0151anyagra, de ha sokat \u00e1ll a haj\u00f3 \u00e9s a v\u00edz is el\u00e9g meleg, akkor a kis lap\u00e1tker\u00e9k be tud alg\u00e1sodni. Ezt lehet megel\u0151zni vele.\n<\/p>\n

      \n
      \n Egy megjegyz\u00e9s
      \n <\/strong>
      \n : Ha a boltban PTFE spray-t szeretn\u00e9nek r\u00e1nk s\u00f3zni, akkor ne nagyon ellenkezz\u00fcnk, ugyanis a \u201eTeflon\u201d \u00e9s a PTFE ugyan az az anyag, csak a \u201eTeflon\u201d n\u00e9v egy bizonyos c\u00e9g bejegyzett v\u00e9djegye, ez\u00e9rt m\u00e1sok ezt nem haszn\u00e1lhatj\u00e1k term\u00e9k megjel\u00f6l\u00e9sre.\n<\/p>\n<\/p>\n

      \n
      \n folyt. k\u00f6v.
      \n <\/em>\n<\/p><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

      \u00d6sszeszedtem magam, hogy \u00edrjak egy szakcikket a vitorl\u00e1sokon alkalmazhat\u00f3 ken\u00e9stechnik\u00e1r\u00f3l. Erre k\u00e9t okb\u00f3l vettem a f\u00e1rads\u00e1got. Az egyik a felebar\u00e1ti szeretet, hogy megoszthatom az okoss\u00e1gaimat m\u00e1sokkal, a m\u00e1sik pedig tulajdonk\u00e9ppen az az \u00f6nz\u0151 indok, hogy cs\u00f6kkentsem azon haj\u00f3k sz\u00e1m\u00e1t, akik a szombat esti d\u00edjkioszt\u00f3 buli ut\u00e1n mindenk\u00e9ppen vas\u00e1rnap hajnalban, f\u00fclsiket\u00edt\u0151 zajjal indulnak vissza anyakik\u00f6t\u0151j\u00fckbe. Na, […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1804],"tags":[979,191],"sailing_author":"Mucsi L\u00e1szl\u00f3","amp_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/791"}],"collection":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=791"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/791\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=791"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=791"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/sailing.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=791"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}